Sjøtummel Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Hildrande du, denne tråden hadde jeg ikke lest. Interessant å høre andres erfaring med dette farvannet. Mesd hensyn til separasjonssystemer og andre farleder finnes det rikelig med informasjon og kart hos Kystverket: http://www.kystverket.no/?aid=9030969 Når det gjelder seilbåtterminologi så er jeg nokså sikker på at det kalles å seile på kryss selv om du ikke slår, men det går jo selvsagt an å si bidevindsseilas. På skarp slår er det ikke mye forenom tvers vinden skal komme før det blir bidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Å gå Gule Humpen i dårlig vær er ikke lurt med engstelig kone og små barn.Å gå utaskjærs i timesvis er ikke lurt med tenåringer ombord som bare venter på å komme i land. Skipshunden liker heller ikke lange strekk. osv. Lars H.[/b] Planlegger å seile over dette strekket for første gang i sommer. Finnes det andre argumenter enn tiden for ikke å seile utaskjærs med virkelig god avstand til land? Er det ikke flere som legger kursen i en stor bue utenom hele humpen? Har selv en saktegående deplasementsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Gula Humpen er en norsk greie. Noen har hørt om at osv. Du har tenk å passere Væcker fyr, på vei fra Havstenssund for sydgående. Ta en kikk på kartan To alternativ: 1 Du skal til Grebbestad. Gå innenfor Væcker 2 Du skal ikke til Grebbestad. Gå utenfor Væcker Største faren er muligheten for sjøsyke. Da er alt et mareritt. Ellers er det ett av 10 000 steder hvor jeg ikke har lyst på motorstopp (i motorbåt) Ingenting å engste seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 På denne tiden av året har man også solgangsbrisen. Når den blåser opp hver ettermiddag, kommer den lett opp i frisk bris til liten kuling. Om natten snur denne SW brisen til E og dermed fralandsvind. Passerer du Gule Humpen ved fem-tiden om morgenen, eller tolvtiden om natten, har ofte sjøen lagt seg. Jeg seilte Gule Humpen 17.06, og da var det null sjø og knapt seilvind. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Gula Humpen er "oppskrytt". Avstanden fra Havstensund til beskyttet farvann lenger sør er maks 3 nm. Det betyr maks en halv time i åpent farvann (hvis man skal kalle det åpent). Jeg vil ikke vært betenkt med å gå over. Det kan være mye verre å gå rundt Tønsberg tønne eller Rakkebåene i solgangsbris. Er man førstereis over området ville jeg valgt ruta på innsiden av Væcker'n. Pass på umerket skjær litt sørøst for fyret. Er samtidig enig i at det ikke er det beste stedet å få motorstopp, hvis det er grov sjø.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Det er ikke uten grunn at dette stedet er litt aktet. Det er et svært spesielt bølgemønster her når det er dårlig vær. Dette pga bunnforholdene og refleksjon fra fjellet. Men på flatt vann er det ikke så ille Men når det blåser mye blir det fort noen meter sjø her - og sjøen kommer både utenfra og innenfra. Og veien til fjellet er kort - så det er grunn til å tenke seg om dersom det er eller har vært dårlig vær her. Næmeste redningskrysser er vel i Strømstad eller Fjällbacka (tror ikke det er en i Grebbestad) - så de bruker nok 1/2 time ++ på å komme til stedet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 er det noe sted på nettet der man kan se værmelding, vind, bølgehøyde for gule hunpen? Har planer om å krysse der i morgen. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Jeg vil ikke virke flåsete, for havet skal man ha respekt for og bølgene ved Væcker kan bli rotete og dersom reflektert bølge fra land møter bølge fra hav, så kan de bli dobbelt så høye. Likevel, den eneste faren, bortsett fra å treffe Væcker fyr, er motorstopp. Det er en del ubehag ved å passere området. Motorbåter slingrer noe helt jæ**lig i rotete sjø. Sjøsyke folk er pyton. Blåser det friskt - blir det en del vinddreven sprut fra din egen lo side. Du lærer betydningen av : Å gjøre sjøklart - før avgang. Værmelding for Svenska Vestkusten duger. Hvis du ligger i Havstensund og bare ser blå-gule flagg på vei sydover, så får du kanskje vente en dag eller to. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Nu er det svært at se om "i morgen" betyder tirsdag eller onsdag. Men uanset ser det lidt rodet ud: www.smhi.se 3 Måseskär-Nordkoster Tisdag förmiddag Väst, 6-9 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100% Tisdag eftermiddag Sydväst, 4-7 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 60% Tisdag kväll Syd, 3-6 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 30% Natten till Onsdag Syd, 3-6 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 30% Andy Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Imorgen, er det i dag tirsdag eller i morgen onsdag? Jeg har sjekket litt med uggrib og http://ocean.dmi.dk/anim/index.php. Jeg skal seile fra Göteborg til Fredrikshavn og det synes som at onsdag morgen er et greit valgt tidspunkt. Yr.no kan sikkert også benyttes for dette området av Bohuslän. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 smhi har også bølgemåling fra Vederøyene: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7816&l=sv Det er vel ikke urimelig å anta at det blir det samme somm trykker på ved Gule Humpen ved syd-sydvestlig vindretning + litt rot pga grundt vann. Hadde selv 5,5m makshøyde her da vi krysset Humpen for to år siden, og det skal vi IKKE en gang til, sier madammen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 5-6 meter over Gule Humpen er vel ikke daglig kost. Det er ved Sydlige vinder at det tar godt her - og det tar litt tid å bygge opp sjøen. Sist vi gikk over og det var 5 meter bølger (det er vel da 2-3 meter signifikant bølgehøyde) var for 3 år siden. Da hadde det blåst 16-18m/s fra S i 3-4 dager. Vi var godt forberedte og hadde en rask båt. Sjøen var rund så lenge vi holdt oss et stykke fra fjellet (dvs ganske nære fyret - pass på de to umnerkete 1 meterne Ø for fyret). Jeg opplevde Kosterfjorden og Sekken som værre denne dagen fordi sjøen her var mye mer urolig Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ikke verdagskost heldigvis. Men jeg tror bølgemålingen for Vederøyene er sammenlignbar med Humpen ved sydlige vinder, så man har noe å se på før man legger ut. Hadde blåst godt flere dager(noe det gjorde mesteparten av ferien det året), og vi målte kast på 24m/s dagen før, og mellom 15-18m/s stabilt, under passering. Forøvrig eneste gangen det har vært "slemt" under mine passeringer, så det er stort sett greit om man ser an været litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg tror man må legge på litt mer på Gule Humpen pga refleksjon av sjøen. Blåser det 18 m/s kan man ikke forvente flatt vann. Ikke engang på Mjøsa Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 det var i dag jeg skulle forbi gule humpen, og har passert. det var stille og rolig, bare litt dønninger. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Hyggelig at du har kommet så pass langt tom-ass. Jeg husker fremdeles første gang jeg skulle forsere Gule Humpen Det var fullstendig vind- og bølgestille. Jeg skjønte ingen ting. Alt gikk over evne. Derimot forstod jeg mer på returen da alt gikk om en annen i båten. Jeg har nok opplevd endel varisjonen ved Gule Humpen. Det er lurt å være forberedt på det meste når man seiler i dette farvannet. Jeg foretrekker å seile utaskjærs i dette området Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg gikk den ruta som Lars H har beskrevet i en av de første innleggene. Det er første gangen jeg er på svenskekysten, men har gått norskekysten 3 ganger før og synes rakke var mye værre i fjor. Da var det 10m/sek og 1-2 m bølger. DET var spennende. Men jeg har forstått at gule humpen ikke er til å tulle med, og lytter selvfølgelig til erfarende båtfolk og så på flaggene i Havstenssund før jeg gikk over. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
nimbuster Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Normalt er det lite sjø over Gula Humpen frem til kl 1200, dersom det ikke har blåst kuling dagen/dagene før. Med bare solgangsbris på ettm. ligger sjøen stort sett falt morgenen etter. Så pass opp hvis kulingen har herjet noen dager, for så å stilne av. Går du ut da eller noen timer senere, opplever du svært så høy og rotete sjø! Ikke bare der, men overalt. Mange har ligget i le, og ikke kunnet se sjøen i påvente av at vinden legger seg. De får seg en opplevelse når de går ut... Ellers syns jeg Gula Humpen er litt spesiell i og med grunne områder og nærhet til fjell/land. Bare det i seg selv tilsier at en bør være varsom med å gå der i høy sjø. Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s... Nå må du ikke snakke for alle her , det er da slett ikke uforsvarlig og dumdristig å seile over det lille stykket der om man sitter i en seilbåt over 30fot selv om det blåser kuling, vi har seilt over der i endel vind flere ganger og det er å regne som totalt ufarlig og bare kos sålenge det ikke blåser sterk vind Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s... For å snakke for egen del, siden du gjengir tallene jeg nevnte, så ble det skrevet for å prøve å fortelle at ommerådet ikke er til å spøke med, selv om man har hatt mange greie turer over der, og ikke for å skryte. Vi gikk to båter i følge, og var godt forberedt. Dette var en ferie med veldig mye og hard vind, og vi fulgte nøye med på værvarsel, målinger, og målte vindstyrker. Grunnen til at vi valgte å krysse, var at ferien begynte å nærme seg slutten, og vinden var meldt å stå de neste tre dagene. Videre er dette velprøvde båter som har bevist sin sjødyktighet mang engang. Vi var på tur nordover , men gikk ut mot sjøen til vi hadde høyde til å gå med sjøen på utsiden av fyret og rett inn. Hva som er uforsvarlig/dumdristig, kommer an på både fartøy, skipper og mannskap. Kosetur var det definitivt ikke. Båt nr tre som var av den hurtiggående typen, og ikke særlig sjøsterkt mannskap, ble igjenn og kom etter når været roet seg. Det mest overraskende med turen, var faktisk at begge slepejoller klarte seg på rett kjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) tror at man skal se Gule Humpen ut i fra hva slags båt man har også. Vi har en 15 tonn båt som enkelt gjør 15-20 knop i 3-4 meter side sjø (det er alltid side sjø på Gule Humpen). I den farten tar Gule Humpen ca 5 minutter. Jeg velger å ikke gå nedenom den grønne staken Ø for strekket men mellom øyene i stedet. Med snekke i 6 knop tar Gule Humpen 1/2 time - det er en helt annen reise. Som Roaldbj skrev lenger opp så går det an å gå rett ut Kosterfjorden og utenfor Gule Humpen. Skal man til Grebbestad området er innseilingen litt trang i dårlig vær - da kan man i stedt gå inn mot Fjällbacka Jeg er faktisk mer skeptisk til å gå Humparna ned mot Hunnebostrand i dårlig vær - for her er det kortere vei til skjæra på alle kanter. Redigert 10.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 i 3-4 meter side sjø (som det alltid er på Gule Humpen). Det kan du umulig mene Bitteliten. Det er skjelden 3-4 m sjø der om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) Nei - mente sidesjø - det er det alltid der bortsett fra det lille strekket ut fra Havstensund har rettet opp over nå . takk Redigert 10.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Vest for Väcker, da har man god avstand fra de verste stående bølgene utafor Tjurepannan/Gule Humpen. Deretter øst for den svarte sylindriske varden (som ser ut som den står på vannet), holmen Sadlen, og vest for Bergman-hytta med en bronseskulptur. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Shalom Svart 22.Desember.2009 Del på Facebook Svart 22.Desember.2009 Ta med en stor porsjon sunn fornuft, og gode kart så går nok det glimrende! (gjelder forresten ikke bare svenskekysten). Dessuten er som regel store deler av denne turen på godt og vondt mere en øvelse i køkjøring i høysesongen, men det kan jo kanskje være en fordel for deg som førstereis nedover. God tur og lykke til! Det er forresten ikke lenge til... Mvh. Shalom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.