Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Hildrande du, denne tråden hadde jeg ikke lest. Interessant å høre andres erfaring med dette farvannet.

 

Mesd hensyn til separasjonssystemer og andre farleder finnes det rikelig med informasjon og kart hos Kystverket: http://www.kystverket.no/?aid=9030969

 

Når det gjelder seilbåtterminologi så er jeg nokså sikker på at det kalles å seile på kryss selv om du ikke slår, men det går jo selvsagt an å si bidevindsseilas. På skarp slår er det ikke mye forenom tvers vinden skal komme før det blir bidevind.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Å gå Gule Humpen i dårlig vær er ikke lurt med engstelig kone og små barn.

Å gå utaskjærs i timesvis er ikke lurt med tenåringer ombord som bare venter på å komme i land.

Skipshunden liker heller ikke lange strekk.

osv.

 

Lars H.[/b]

 

Planlegger å seile over dette strekket for første gang i sommer. Finnes det andre argumenter enn tiden for ikke å seile utaskjærs med virkelig god avstand til land? Er det ikke flere som legger kursen i en stor bue utenom hele humpen? Har selv en saktegående deplasementsbåt.

Link to post
Share on other sites

Gula Humpen er en norsk greie. Noen har hørt om at osv.

 

Du har tenk å passere Væcker fyr, på vei fra Havstenssund for sydgående.

 

Ta en kikk på kartan

 

To alternativ:

1 Du skal til Grebbestad. Gå innenfor Væcker

2 Du skal ikke til Grebbestad. Gå utenfor Væcker

 

Største faren er muligheten for sjøsyke. Da er alt et mareritt.

 

Ellers er det ett av 10 000 steder hvor jeg ikke har lyst på motorstopp (i motorbåt)

 

Ingenting å engste seg for.

Link to post
Share on other sites

På denne tiden av året har man også solgangsbrisen. Når den blåser opp hver ettermiddag, kommer den lett opp i frisk bris til liten kuling. Om natten snur denne SW brisen til E og dermed fralandsvind. Passerer du Gule Humpen ved fem-tiden om morgenen, eller tolvtiden om natten, har ofte sjøen lagt seg.

 

Jeg seilte Gule Humpen 17.06, og da var det null sjø og knapt seilvind.

Link to post
Share on other sites

Gula Humpen er "oppskrytt".

 

Avstanden fra Havstensund til beskyttet farvann lenger sør er maks 3 nm. Det betyr maks en halv time i åpent farvann (hvis man skal kalle det åpent). Jeg vil ikke vært betenkt med å gå over. Det kan være mye verre å gå rundt Tønsberg tønne eller Rakkebåene i solgangsbris.

 

Er man førstereis over området ville jeg valgt ruta på innsiden av Væcker'n. Pass på umerket skjær litt sørøst for fyret.

 

Er samtidig enig i at det ikke er det beste stedet å få motorstopp, hvis det er grov sjø....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at dette stedet er litt aktet. Det er et svært spesielt bølgemønster her når det er dårlig vær. Dette pga bunnforholdene og refleksjon fra fjellet. Men på flatt vann er det ikke så ille :wink: Men når det blåser mye blir det fort noen meter sjø her - og sjøen kommer både utenfra og innenfra. Og veien til fjellet er kort - så det er grunn til å tenke seg om dersom det er eller har vært dårlig vær her.

 

Næmeste redningskrysser er vel i Strømstad eller Fjällbacka (tror ikke det er en i Grebbestad) - så de bruker nok 1/2 time ++ på å komme til stedet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg vil ikke virke flåsete, for havet skal man ha respekt for og bølgene ved Væcker kan bli rotete og dersom reflektert bølge fra land møter bølge fra hav, så kan de bli dobbelt så høye.

 

Likevel, den eneste faren, bortsett fra å treffe Væcker fyr, er motorstopp. Det er en del ubehag ved å passere området. Motorbåter slingrer noe helt jæ**lig i rotete sjø. Sjøsyke folk er pyton. Blåser det friskt - blir det en del vinddreven sprut fra din egen lo side. Du lærer betydningen av : Å gjøre sjøklart - før avgang.

 

Værmelding for Svenska Vestkusten duger.

 

Hvis du ligger i Havstensund og bare ser blå-gule flagg på vei sydover, så får du kanskje vente en dag eller to.

Link to post
Share on other sites

Nu er det svært at se om "i morgen" betyder tirsdag eller onsdag. Men uanset ser det lidt rodet ud:

 

www.smhi.se

 

3 Måseskär-Nordkoster

Tisdag förmiddag

Väst, 6-9 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

Tisdag eftermiddag

Sydväst, 4-7 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 60%

Tisdag kväll

Syd, 3-6 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 30%

Natten till Onsdag

Syd, 3-6 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 30%

 

Andy

Link to post
Share on other sites

smhi har også bølgemåling fra Vederøyene: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7816&l=sv

Det er vel ikke urimelig å anta at det blir det samme somm trykker på ved Gule Humpen ved syd-sydvestlig vindretning + litt rot pga grundt vann. Hadde selv 5,5m makshøyde her da vi krysset Humpen for to år siden, og det skal vi IKKE en gang til, sier madammen. :crazy:

Link to post
Share on other sites

5-6 meter over Gule Humpen er vel ikke daglig kost. Det er ved Sydlige vinder at det tar godt her - og det tar litt tid å bygge opp sjøen. Sist vi gikk over og det var 5 meter bølger (det er vel da 2-3 meter signifikant bølgehøyde) var for 3 år siden. Da hadde det blåst 16-18m/s fra S i 3-4 dager.

 

Vi var godt forberedte og hadde en rask båt. Sjøen var rund så lenge vi holdt oss et stykke fra fjellet (dvs ganske nære fyret - pass på de to umnerkete 1 meterne Ø for fyret). Jeg opplevde Kosterfjorden og Sekken som værre denne dagen fordi sjøen her var mye mer urolig

Link to post
Share on other sites

Ikke verdagskost heldigvis. Men jeg tror bølgemålingen for Vederøyene er sammenlignbar med Humpen ved sydlige vinder, så man har noe å se på før man legger ut. Hadde blåst godt flere dager(noe det gjorde mesteparten av ferien det året), og vi målte kast på 24m/s dagen før, og mellom 15-18m/s stabilt, under passering. Forøvrig eneste gangen det har vært "slemt" under mine passeringer, så det er stort sett greit om man ser an været litt.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du har kommet så pass langt tom-ass. Jeg husker fremdeles første gang jeg skulle forsere Gule Humpen

 

 

gulehumpen7juli2009.jpg

 

Det var fullstendig vind- og bølgestille. Jeg skjønte ingen ting. Alt gikk over evne.

Derimot forstod jeg mer på returen da alt gikk om en annen i båten.

Jeg har nok opplevd endel varisjonen ved Gule Humpen.

Det er lurt å være forberedt på det meste når man seiler i dette farvannet.

Jeg foretrekker å seile utaskjærs i dette området

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk den ruta som Lars H har beskrevet i en av de første innleggene. Det er første gangen jeg er på svenskekysten, men har gått norskekysten 3 ganger før og synes rakke var mye værre i fjor. Da var det 10m/sek og 1-2 m bølger. DET var spennende.

 

Men jeg har forstått at gule humpen ikke er til å tulle med, og lytter selvfølgelig til erfarende båtfolk og så på flaggene i Havstenssund før jeg gikk over.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Normalt er det lite sjø over Gula Humpen frem til kl 1200, dersom det ikke har blåst kuling dagen/dagene før. Med bare solgangsbris på ettm. ligger sjøen stort sett falt morgenen etter. Så pass opp hvis kulingen har herjet noen dager, for så å stilne av. Går du ut da eller noen timer senere, opplever du svært så høy og rotete sjø! Ikke bare der, men overalt. Mange har ligget i le, og ikke kunnet se sjøen i påvente av at vinden legger seg. De får seg en opplevelse når de går ut...

 

Ellers syns jeg Gula Humpen er litt spesiell i og med grunne områder og nærhet til fjell/land. Bare det i seg selv tilsier at en bør være varsom med å gå der i høy sjø. Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s...

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s...

Nå må du ikke snakke for alle her , det er da slett ikke uforsvarlig og dumdristig å seile over det lille stykket der om man sitter i en seilbåt over 30fot selv om det blåser kuling, vi har seilt over der i endel vind flere ganger og det er å regne som totalt ufarlig og bare kos sålenge det ikke blåser sterk vind

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig helt på grensen til det forsvarlige, og også dumdristig. Jeg har selv gått der i rotete sjø, men skryter ikke på meg at det har vært 16-18-24 m/s...

 

For å snakke for egen del, siden du gjengir tallene jeg nevnte, så ble det skrevet for å prøve å fortelle at ommerådet ikke er til å spøke med, selv om man har hatt mange greie turer over der, og ikke for å skryte. Vi gikk to båter i følge, og var godt forberedt. Dette var en ferie med veldig mye og hard vind, og vi fulgte nøye med på værvarsel, målinger, og målte vindstyrker. Grunnen til at vi valgte å krysse, var at ferien begynte å nærme seg slutten, og vinden var meldt å stå de neste tre dagene. Videre er dette velprøvde båter som har bevist sin sjødyktighet mang engang. Vi var på tur nordover , men gikk ut mot sjøen til vi hadde høyde til å gå med sjøen på utsiden av fyret og rett inn. Hva som er uforsvarlig/dumdristig, kommer an på både fartøy, skipper og mannskap. Kosetur var det definitivt ikke. Båt nr tre som var av den hurtiggående typen, og ikke særlig sjøsterkt mannskap, ble igjenn og kom etter når været roet seg. Det mest overraskende med turen, var faktisk at begge slepejoller klarte seg på rett kjøl.

Link to post
Share on other sites

tror at man skal se Gule Humpen ut i fra hva slags båt man har også. Vi har en 15 tonn båt som enkelt gjør 15-20 knop i 3-4 meter side sjø (det er alltid side sjø på Gule Humpen). I den farten tar Gule Humpen ca 5 minutter. Jeg velger å ikke gå nedenom den grønne staken Ø for strekket men mellom øyene i stedet.

 

Med snekke i 6 knop tar Gule Humpen 1/2 time - det er en helt annen reise.

 

Som Roaldbj skrev lenger opp så går det an å gå rett ut Kosterfjorden og utenfor Gule Humpen. Skal man til Grebbestad området er innseilingen litt trang i dårlig vær - da kan man i stedt gå inn mot Fjällbacka

 

Jeg er faktisk mer skeptisk til å gå Humparna ned mot Hunnebostrand i dårlig vær - for her er det kortere vei til skjæra på alle kanter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vest for Väcker, da har man god avstand fra de verste stående bølgene utafor Tjurepannan/Gule Humpen. Deretter øst for den svarte sylindriske varden (som ser ut som den står på vannet), holmen Sadlen, og vest for Bergman-hytta med en bronseskulptur.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Ta med en stor porsjon sunn fornuft, og gode kart så går nok det glimrende! (gjelder forresten ikke bare svenskekysten).

Dessuten er som regel store deler av denne turen på godt og vondt mere en øvelse i køkjøring i høysesongen, men det kan jo kanskje være en fordel for deg som førstereis nedover.

 

God tur og lykke til!

Det er forresten ikke lenge til... :smiley:

 

Mvh.

Shalom

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...