Jump to content

Innaskjærs forbi Gula Humpen?


tuffff

Recommended Posts

Nå tror jeg ikke du skal ta så veldig på vei TMS om noen er noe vel oppblåst i magen sin etter en eksamen og føler behov for å ventilere litt "kunnskap", eller en og annen "viktigper" som kritiserer din greie oppsummeing tidligere i tråden.. Du har selvsagt ikke noe feil i din oppsummering i innlegg 90, det at man ikke tar med alle selvfølgeligheter i en oppsummering er ikke feil, selv om noen sikkert vil hevde det også... i likehet med at de nok vil kommentere mitt innlegg her... Det at du nevner et eksempel på trafikkseperasjonslinjer som noen ikke kjenner til, og må kommentere er en annen sak... men man du må bare ikke ta deg nær at slikt... Det er bare slik det er, de føler nok bare et aldri så lite behov for å markere seg.... Det hadde nok vært en fordel om du hadde brukt Oslofjorden i ditt eksempel og ikke den engelske kanal.. Det er ikke alle som har vært utenfor denne fjorden, og dermed er det greit med hjemlige eksempler og ikke utenlandske... Det blir bare bråk av slikt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Veldig konstruktivt... du kunne like godt ha skrevet: du tar feil, men jeg vil ikke fortelle deg hva du tar feil i.... kan du være litt mer konkret og fortelle hva du mener jeg har sagt som er feil.

Hadde din kortversjon vært god nok kunne den jo ha erstattet forskriften på de punktene du forkortet?

 

Jeg regnet med at en detaljert kommentar til det jeg synes er svakheter i din fremstilling lett kunne føre til en diskusjon ut på viddene. Synes det er mye greiere om folk setter seg inn i reglene slik de står på trykk.

 

Se nå bare de spørsmålene som kom til deg etter dette du skrev. Til og med en kommentar: "Er jeg den eneste der ikke er blevet klogere på om der er forskel på trfiksepareringszoner og ditto-linier....?"

 

Mer har jeg ikke å si om dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tør drister meg til en oppsummering må vel den bli omtrent som her:

* Oslofjorden har et etablert trafikkseparasjonssystem.

* Også båter under 20 meter, inklusive lystbåter, kan benytte separasjonssystemet.

* Kryssende trafikk (inkl. seilbåter) har vikeplikt for fartøy som følger trafikkseparasjonssystemet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fra Innstilling fra Samferdselskommiteen Innst. S nr 178 (2004-2005) kan en lese følgende"

 

"I norske farvann finnes det i dag et trafikkseparasjonssystem vedtatt av IMO sørvest for Feistein i Rogaland, et trafikkseparasjonssystem i territorialfarvannet på strekningen Vardø - Nordkapp og et trafikkseparasjonssystem for Oslofjorden fra Hollenderbåen til Nesodden."

 

 

Takk, det var nytt for meg. Når jeg tok min D5LA, lærte vi at det nærmeste trafikkseparasjonssystemet var i den Engelske kanal. Forskjellen er allikevel den at vi i Oslofjorden ikke har "inshore zones", bare separasjonslinjen. Det betyr at det er ingen eksakt grense som markerer hvor båter større/mindre enn 20 meter/seilfartøy skal/bør gå/ikke gå...

 

Og da står vi igjen med at:

 

Iflg sjøveisregel 18; maskindrevet fartøy underveis skal holde av veien for seilfartøy

 

Unntak

 

Iflg sjøveisregel 9; seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

 

Iflg sjøveisregel 10; seilfartøy skal holde av veien for et fartøy som følger en seilingslei i et trafikkseparasjonssystem

 

Iflg sjøveisregel 18; seilfartøy skal holde av veien for et hvilket som helst fartøy som innhentes

 

 

Noen som vet hvor bred seilingsleia i Oslofjorden er ? fra separasjonslinjen og helt inn til land ? 1NM bred ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor bred seilingsleia i Oslofjorden er ? fra separasjonslinjen og helt inn til land ? 1NM bred ?

Av de kartene som er lagt inn over er leias begrensning anngitt med stiplet linje. Dette med unntak av i Drøbaksundet hvor ingen begrensning synes anlagt. Jeg vil kanskje tro at grunnen til dette er sundets begrensede bredde i seg selv?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke du skal ta så veldig på vei TMS om noen er noe vel oppblåst i magen sin etter en eksamen og føler behov for å ventilere litt "kunnskap", eller en og annen "viktigper" som kritiserer din greie oppsummeing tidligere i tråden.. Du har selvsagt ikke noe feil i din oppsummering i innlegg 90, det at man ikke tar med alle selvfølgeligheter i en oppsummering er ikke feil, selv om noen sikkert vil hevde det også... i likehet med at de nok vil kommentere mitt innlegg her... Det at du nevner et eksempel på trafikkseperasjonslinjer som noen ikke kjenner til, og må kommentere er en annen sak... men man du må bare ikke ta deg nær at slikt... Det er bare slik det er, de føler nok bare et aldri så lite behov for å markere seg.... Det hadde nok vært en fordel om du hadde brukt Oslofjorden i ditt eksempel og ikke den engelske kanal.. Det er ikke alle som har vært utenfor denne fjorden, og dermed er det greit med hjemlige eksempler og ikke utenlandske... Det blir bare bråk av slikt

 

 

No hard feelings, jeg har ikke problemer med at jeg tok feil. Jeg gikk hardt ut selv og var påståelig, og skapte en frisk diskusjon... :wink:

 

Men jeg er sta, jeg mener fortsatt at danskebåten, princess'er etc har vikeplikt for meg nesten overalt.... deilig følelse...

TMS

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor bred seilingsleia i Oslofjorden er ? fra separasjonslinjen og helt inn til land ? 1NM bred ?

det er den strekkede linjen(den yttre begrensninglinjen).....se kartet vid Holländerböen....

 

noenstans inne vid Dröbak?...går den in mot land

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men jeg er sta, jeg mener fortsatt at danskebåten, princess'er etc har vikeplikt for meg nesten overalt.... deilig følelse...

Bra TMS :yesnod: Da er det godt å vite et du ikke vil stå på retten din for enhver pris slik du så viselig sa det tidligere i tråden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men jeg er sta, jeg mener fortsatt at danskebåten, princess'er etc har vikeplikt for meg nesten overalt.... deilig følelse...

det har du rett i................

 

Nattetid....du kommer med röd/BB lanterne o toplys/motorlanterne

 

'danskebåten' har ingen mulighet o avgjöre om du er en fiskebåt/losfartöj (ikke i tjenste) eller ett mindre fartöj mellom

20-50m............

 

enl loven er det bare fartöj under 20m som ikke skall hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen og enhver som har frisket opp sine kunskaper i denne diskusjonen og kanskje lært noe de ikke visste fra før. (som meg)

 

Men, betyr dette at en seilbåt som krysser separasjonslinjen har vikeplikt f.eks for en skjærgårdjeep som følger seperasjonslinjen/sonen... ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Men, betyr dette at en seilbåt som krysser separasjonslinjen har vikeplikt f.eks for en skjærgårdjeep som følger seperasjonslinjen/sonen... ?

Nei..........

 

enl 10a

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

(a) Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke du skal ta så veldig på vei TMS om noen er noe vel oppblåst i magen sin
eller en og annen "viktigper" som kritiserer din greie oppsummeing
Det er bare slik det er, de føler nok bare et aldri så lite behov for å markere seg....

 

Det hadde nok vært en fordel om du hadde brukt Oslofjorden i ditt eksempel og ikke den engelske kanal.. Det er ikke alle som har vært utenfor denne fjorden, og dermed er det greit med hjemlige eksempler og ikke utenlandske...

 

På bakgrunn av at TMS på et meget positivt og hyggelig vis selv har akseptert og korrigert en rekke feil og alvorlige unøyaktigheter som han framførte tidligere her, og som ble avdekket gjennom innsiktsfulle innspill i denne diskusjonen, så framstår det som ganske interessant å lese de ovenfor siterte kraftsalvene.

 

Jeg må faktisk innrømme at da jeg funderte på motivene som kunne ligge bak et slikt forfatterskap, så surret tankene mine raskt inn på en "viktigper med oppblåst mage som føler et aldri så lite behov for å markere seg og som knapt har vært utenfor OsloFrierfjorden

 

 

;-)

Link to post
Share on other sites

På bakgrunn av at TMS på et meget positivt og hyggelig vis selv har akseptert og korrigert en rekke feil og alvorlige unøyaktigheter som han framførte tidligere her....

;-)

 

 

Vil bare presisere at jeg bare har inrømmet en feil, at jeg trodde vi ikke hadde et trafikkseparasjonssystem i Oslofjorden. :-)

TMS

Link to post
Share on other sites

"enig" kommentaren min gikk på at jeg var enig i at alle bør lese hele sjøveisreglene. det var ingen inrømmelse...

 

For å helle litt bensin på diskusjonen igjen...

 

seilbåter har ikke generell vikeplikt for nyttefartøy, till tross for hva som står i en bosjyre som ble sitert her i tråden....

TMS

Link to post
Share on other sites

Nei, det stemmer nok det TMS. Hverken seil eller motorbåter har en generell vikeplikt for nyttefartøy. I havner og sterkt trafikkerte leder derimot......... I denne forbindelse annses feks. hele Oslofjorden å være en slik sterkt trafikkert led.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I havner og sterkt trafikkerte leder derimot......... I denne forbindelse annses feks. hele Oslofjorden å være en slik sterkt trafikkert led.

 

Tja, gjør den det? Hva med den lille frakteskuta utenfor trafikkseparasjonsleden - på vei inn til Moss f.eks.?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tidligere i tråden er det vist seperasjonssystemet i Oslofjorden fra Drøbak i nord til Hollenderbåen i syd. Her er et lite utsnitt vest for Steilene, hvor seperasjonssystemet er avmerket. Dette området går i kartet fra Håøya ved Drøbak i sør til nord ved Nesoddtangen.

 

 

steilene2008.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Og: Vi får sannelig også se Poseidons nyeste skoleskip "Poseidon II" i et lite glimt, idet redningskrysseren "Grängesberg" freser forbi på vei til oppdrag.

Hilsen Gompe

 

Takk for tipset!

Det hadde jeg faktisk ikke oppdaget før du gjorde oppmerksom på det.

For de som måtte være interessert nevnes at GRÄNGESBERG viser ganske kort ved omtrent 05:44. Men det er i båtens opprinnelige utførelse, altså må det være før den store ombygningen i 1984.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...