Jump to content

Baatplassenkonvoien sørgående kan du følge her


Astor

Recommended Posts

Så er bagen flyttet - først fra Larkollen til Kjøkøy, og deretter fra Kjøkøy til Edholmen på Kirkeøy. Seilærn hadde hatt en plaskete tur i en hardplastjolle; vi hadde kaffe og brus og boller så det ble en liten pustepause før returen hans tilbake til Kråkerøy. "Salt" ligger igjen på Edholmen over natta, mens jeg ble hentet med bil og er hjemme.

Bilder fra Edholmen befinner seg i kameraet mitt ombord; ferden fortsetter derfra i morgen formiddag, og bilder kommer ut her i morgen.

 

Kameraet i bagen var strømløst; har fått nye batterier her hjemme.

Trackeren ser ikke ut til å gi fra seg noen signaler. Nå står den tilkoplet en strømforsyning her.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Trackeren ser ikke ut til å gi fra seg noen signaler. Nå står den tilkoplet en strømforsyning her.

Nå har den begynt å blinke grønt, den trackeren. Da burde jeg vel se den på 3dtracking, også. Jeg får ha den tilkopla nettet ombord i morgen.

 

(red. 1615): Og grønnblinket holdt opp igjen; dessuten ikke å se på 3d; der er siste observasjon 4.10. kl 22.49. Jaja. Det kan være dere kan observere ved å se på radioamatørenes findU. Den oppdateres cirka hvert annet minutt, så lenge jeg er innafor hørevidde av en annen stasjon som kan videresende datapakkene.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Trackeren lades og lades, av og til blinker den regelmessig grønt, andre perioder er det bare svart. Jeg har hørt "mobil"-lyder i høyttalere inntil trackeren, så den finner vel en mobil-node å kople seg opp mot, men åpenbart får den ingen posisjon, for 3d-en oppdateres ikke. Jaja, det er bare en dag igjen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med avgang fra Edholmen cirka 1030, ja; da er jeg vel en halvtime tidligere ute enn ved start fra Skjærhallen. Med den varslete vinden (VSV 10-11 m/s) bruker jeg vel genuaen når jeg har fått inn fendere og slikt, så du kan se etter et seil :smiley::sailing:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Værmelding (fra yr.no) lettskyet/solskinn; her ute frisk bris VSV; for Halden var det lett bris, så det burde være overkommelig for båt uten seil fra Sponvika og innover :smiley:

Det er ingen andre ombord her, hvis ikke noen dukker opp i siste liten. Har ikke hørt noe fra andre båter, heller. Så det ville være kjekt med én båt til i følget!

Jeg har ikke vært med båt innover i Iddefjorden siden 1987; i Halden var jeg med båt i 1995 eller 96. Der er jeg ofte ellers, men med bil.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en flott tur i fra Larkollen i går, jeg hadde med Kaptein Skjæret(en tidligere meget erfaren regattaseiler) som mannskap.

Vi kastet loss Kl. 1000, god vind hjalp opp til å logge mellom 7-8 knop hele veien. Vi møtte Sæilern på Kjøkøy Marina som brakte bagen videre til JanT. Trackeren fikk vi ikke til å fungere.

På hjemveien hadde vinden tiltatt betraktelig og lå mellom 11-15m/s og sjøen ble større. Logget 9,4 knop som maks på hjemveien.

11102008001.jpg

Stø kurs mellom Rauøy og Engelsviken

11102008006.jpg

Strømtangen

11102008011.jpg

Overlevering av bagen til Sæilern

 

Hilsen Stig

Link to post
Share on other sites

¨Fikk telefon i ettermiddag at konvoibaggen nå var ved grensen mot Sverige, innerst i Iddefjorden. Flott levert! :flag::flag_sw:

 

De fortalte at de nå skulle gå tilbake til Halden for å møte Halden Arbeiderblad for å lage reportasje fra turen.

 

Nå gjenstår å få baggene i retur slik at vi kan få levert trackerne tilbake til importøren. Sørgående kommer til uken. Nordgående skulle vi også gjerne hatt i retur.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sitat Jan T:

"....Jeg har ikke vært med båt innover i Iddefjorden siden 1987; ...."

 

Skal du til Halden så er du for det meste i Ringdalsfjorden. Du skal vel knapt innom Iddefjorden før du "tar av" inn mot Halden.

Sant nok. Som Astor skrev, skulle jeg altså inn Iddefjorden. Men først gikk jeg sjølsagt over Singlefjorden og gjennom Ringdalsfjorden - og ut gjennom Ringdalsfjorden etterpå.

Nå er jeg hjemme. Bilder kommer i en annen melding!

 

til Marolita: Takk for at du var med! Det var riktig hyggelig!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Lørdag 11.10. - på veg fra Skjærhallen til Edholmen for å møte seilærn.

img_1382.jpg

Skjærgårdsliv med skarv! Svinesundbrua i bakgrunnen.

 

img_1385.jpg

Seilærn ombord med bagen - etter en frisk overfart fra Fredrikstad og Kjøkøy!

 

img_1388.jpg

Så drar seilærn tilbake igjen - tøff tur med 10 fots jolle!

 

Søndagen kommer i en egen melding.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Søndag 12.10. - Hvaler-Iddefjorden

im000515.jpg

Utstyrt med riktige vimpler :smiley:

 

img_1391.jpg

JanT med bagen før avreise fra Edholmen.

 

img_1396.jpg

På veg mot Svinesund i frisk medvind.

 

img_1398.jpg

"marolita" slutter seg til konvoien ved Sponvika. Egentlig blir det først en konvoi når det er minst to båter :smiley:

Sponvikskansen lykt i bakgrunnen.

 

img_1403.jpg

"Velkommen til Halden" - ved Knivsøholmen lykt.

 

im000516.jpg

Bagen er i Halden. "Marolita" fortøyer her og skipper Ronny blir med i "Salt".

 

im000518.jpg

Ronny studerer informasjonen i grab-bagen. Vi er på veg innover Iddefjorden.

 

img_1410.jpg

(bildet lagt til 13.10)

Her ser vi de to grensevardene. Ved den søndre er det ganske grunt. Derfra fortsetter grensa omtrent rett vestover og et stykke opp på land, før den går sørover igjen.

 

img_1413.jpg

Bagen er i Sverige, vest for den nordre grensevarden. Det er 2,5 m dypt her. Landet i bakgrunnen er Norge (Idd i Halden kommune)

Lenger inn gikk vi ikke, rundt innerste varde er det grunt.

 

img_1414.jpg

Sør for denne varden er fiske forbudt. Elva som munner ut innafor her, er lakse-elv.

----

På returen ville Halden Arbeiderblad ha en prat og noen bilder. Det ble en stopp ved Bakke brygge, og Ronny fikk skyss til Halden med bladfolka.

----

img_1417.jpg

Grensemarkering i Ringdalsfjorden. Norsk side over (Knivsøholmen), svensk side under. Grensemarkeringene har kong Oscar II's monogram. Det er slike hele vegen fra Sponvikskansen og inn til like nord for grensevardene.

img_1418.jpg

 

img_1419.jpg

Så er "Salt" med JanT på veg ut gjennom Svinesund.

----

Det var plaskete over Singlefjorden i ganske frisk VSV-vind, nord for Katten og Lofotskjæra over mot Skjærhallsfjorden og Rom; hadde jeg vært en halvtime senere ute, hadde jeg måttet gå ut Sekken og gjennom Gravningsund - for der er det fyrlykter; Skjærhallsfjorden er for rotete når man ikke ser holmene klart.

 

Turen søndag tok sju og en halv time inkl stopp i Halden og Bakke (for avisa). Fin høsttur - jeg hadde aldri reist på høsttur til innerst i Iddefjorden om det ikke hadde vært noe sånt som denne konvoi-stafetten!

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...