Jump to content

Baatplassenkonvoien sørgående kan du følge her


Astor

Recommended Posts

Da har vi gjort vår "borgerplikt" :lol:

 

Etappen mellom Son og Moss er historie. For å få mest mulig smertefri overgang, tok vi med oss neste etappes fører GeirFrode. I flott solskinn og nesten flatt vann la vi avgårde mot Son.

 

Det var faktisk så varmt under kalesjen at Dieselvarmeren kunne få fri. I Son ble vi vel tatt imot av At-le og en kamerat.

 

Her står At-le klar med "grab-bagen" til å ta imot oss:

bag1.jpgAAA bag4.jpg

 

Fru Svenning fikk en grundig gjennomgang av Grab-bagen av At-le. Ingenting skulle overlates til tilfeldighetene. Etter gjennomgangen var det tid for "de ofisielle bildene" av selve overleveringen.

 

bag2.jpg

 

Her ser vi GeirFrode (neste etappes fører), Svennings fendersnelle Siss, At-le og en venn av At-le.

 

Vi forlot så Son og dro mot Moss. Siden GeirFrode var ombord tenkte vi å ta bagen direkte til Larkollen. Men, det blåste opp så vi snudde rett syd for Mossekanalen, og gikk tilbake til hjemmehavna. Det kom endel kraftige vindkast og begynte å regne.

 

I hjemmehavna ble det kaffe og dertil hørende sjokolade. Vel tilbakelent i aktersofaen skjedde selve overleveringen. Behørig dokumentert av fruen.

bag3.jpg

 

Vår etappe var da avsluttet, vi håper for de neste etappene at værgudene står dem bi.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min etappe ble ikke helt som forventet. Det var altfor mye gammel (og delvis ny) sjø etter nattens storm. Det var ingen vits i å utfordre naturkreftene en gang til med en mindre båt enn Svenning sin. Jeg avventet været noen timer, for ifølge DMI skulle vinden løye et par timer utpå ettermiddagen, før den skulle dreie nordlig. Men det så ut til at været skulle bli enda dårligere med mye regn i tillegg, så jeg besluttet å bringe bagen videre til StigT på landeveien. Dette var dessverre min eneste sjanse til å få fraktet bagen, så istedet for at den skulle bli liggende hos meg til neste helg, når båten skal opp, med dertil masse arbeid, så ble etappen utført på denne måten. Synd, men synes det var bedre å få litt fremdrift nå, enn at det skulle stoppe opp igjen.

 

Jeg fikk da en fin tur på fjorden allikevel da, i en flott skute! Takk til Svenning m/frue for både båttur og kaffe, samt hyggelig båtprat. :smiley:

 

Sånn så det ut fra kanalen da jeg var ute og tok bilde før avreise til Larkollen, grått, trist og mye vind:

 

kanalen3.jpg

 

Ikke noe bedre ved Larkollen heller: Bildet er tatt gjennom frontruten på bilen, så kvaliteten er nok ikke så bra, men det var nesten ikke mulig å gå ut for å fotografere. En kan så vidt skimte fyret i Larkollensundet uti der.

 

stotvig.jpg

 

Sånn så det ut på vei hjem. Sikten var ikke lang. Det er så vidt Revlingen synes i bildet ute til høyre.

 

utsikt_revlingen.jpg

 

Etter noen skikkelige skybrudd utover kvelden, så har nok været bedret seg igjen, og fjorden roet seg noe ned. Men det ble for sent på dagen til at det skulle bli båttur ut av det.

Bagen befinner seg ihvertfall hos StigT et sted i nærheten av Larkollen nå. Får håpe han får tak i nestemann på etappen.

Det ble ikke tatt noen bilder når jeg overlot bagen til StigT, grunnet øsende regnvær.

Lykke til videre!

 

(Når en ser på bildene fra Svenning sin etappe, og etterpå ser på mine som er tatt bare noen timer senere, så kan en jammen begynne å lure på om vi er på samme sted. :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Takk til Svenning m/frue for både båttur og kaffe, samt hyggelig båtprat. :smiley:

 

(Når en ser på bildene fra Svenning sin etappe, og etterpå ser på mine som er tatt bare noen timer senere, så kan en jammen begynne å lure på om vi er på samme sted. :crazy: )

Må si at været forandret seg mellom de to etappene ja!

Bare hyggelig å ha deg med GeirFrode, alltid koselig med kaffe og en god båtprat :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde trackeren på lading i et par døgn og helt til jeg overleverte den til nestemann, da døde den etter få timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om batteriet er helt gåent på trackeren nå. Den stod tilkoblet hele veien når Svenning hadde den ombord, og da blinket den grønt. Jeg fikk ikke liv i den når jeg hadde den plugget i lighteruttaket i bilen. Og ikke blinket den heller. Later til at den nå må stå tilkoblet hele tiden skal den virke. ..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke komme til Larkollen, det er tre timer herfra med båten min, og tre timer tilbake, men (hvisk, hvisk) jeg kan få den på landevegen i morgen.

Dersom ikke Sild, som har strekningen Hvaler-Mål, dukker opp, vil jeg ta bagen til målet ved riksrøysa innerst i Iddefjorden, helst på lørdag. Men får du bagen på sjøen til f eks Skipstadsand på lørdag, så kan jeg ta turen til endepunktet søndag. Håper noen blir med så det blir tatt noen bilder.

Send evt IM eller epost (se profilen min)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke komme til Larkollen, det er tre timer herfra med båten min, og tre timer tilbake, men , vil jeg ta bagen til målet ved riksrøysa innerst i Iddefjorden, helst på lørdag. Men får du bagen på sjøen til f eks Skipstadsand på lørdag, så kan jeg ta turen til endepunktet søndag. Håper noen blir med så det blir tatt noen bilder.

Send evt IM eller epost (se profilen min)

 

Det hadde vært flott om noen kunne få tatt bilde veg riksgrensa.

Da er vi endelig i mål med sørgående konvoi.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kan overta bagen/stafettpinnen til helgen her i Fredrikstad, og så bringe den videre til deg JanT i løpet av helgen.

OK; se IM som jeg har sendt deg og StigT med mobilnummer.

Best om jeg kan få den lørdag (Skipstadsand? Skjærhallen?), så kan jeg ta sluttetappen søndag.

"noen" kan jo bli med fra Sponvika/Halden/Bakke til riksrøysa for bilder osv, så kan hun eller han settes av samme sted på returen! Kona kan dessverre ikke delta verken lørdag eller søndag.

(jeg ser jeg har fått IM fra seilærn også; nettet er tregt i dag så jeg leser den etterpå)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Flott, Marolita. Vi får se når det kan bli - kanskje halv elleve søndag formiddag fra Skjærhallen; det er tre-fire timer hver veg, så jeg bør vel legge av gårde litt tidlig for å komme hjem før det er stappmørkt, og ikke seilvind sørover Iddefjorden og etterpå utover Ringdalsfjorden, ifølge langtidsvarslet. Får hoppe over gudstjenesten søndag.

Båten min heter "Salt".

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

For Skjærhallen melder yr.no liten SV kuling lørdag, og da er det ikek så hyggelig å runde Rødshue. Spørs om ikke et sted på flaket mellom Ramsø og Terneskjær er bedre enn Skipstadsand da. Nord for Edholmen, eller noe sånt. Eller kanskje i Skjærhallsfjorden/ i Romsundet. Men jeg hører vel fra Seilærn.

 

Vraktangen? Jeg vet ikke akkurat hvor det er, men jeg mener jeg så det på plotteren på veg fra Horten for noen uker siden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...