Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Denne stammer fra den tiden fiskerne innrapporterte fangsten fra fiskeplassen og det var om og gjøre for de andre fiskebåtene å finne ut hvor båten rapporterte fra. Da det kom endringer i rutinene for fangstrapporteringen så falt behoved for disse peilerne ut.

Siden du inviterer til korreksjon: :smiley: Jeg er (bare så vidt!) gammel nok til å ha brukt radiopeiling til navigasjon, og det er hva radiopeilere er til. Som med alle andre peilinger trenger man minst to av dem, og det er derfor ikke mulig å finne ut hvor en annen båt sender fra. Man får vite hvilken linje den befinner seg på, men ikke hvor på linjen (og ikke en gang på hvilken side av egen båt).

 

Mye av den manglende informasjonen kunne selvfølgelig fylles ut med egne kunnskaper og erfaringer om i hvilken retning og hvor omtrent den andre båten normalt ville befinne seg. Og hvis linjen på den ene siden av egen båt går i land, er det f.eks. sannsynlig at den andre båten er på motsatt side. :smiley:

 

Men radiopeiling ble altså først og fremst brukt for å finne ut hvor man selv befant seg ved å peile mot kjente radiofyr, og den kjente runde antennen er svingbar inne fra styrehuset. Sist jeg sjekket sto det fremdeles en på toppen av Sjømannsskolen i Oslo, sammen med noe annet utstyr. Fint at man fortsatt kan se litt av bygningens maritime historie!

 

Jeg har for øvrig selv seilt med fungerende klassisk Sailor-utstyr på flere båter i løpet av de siste årene, bl.a. på "Fredrikstad" som vises på det lille bildet mitt.

 

Willy

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..............en på toppen av Sjømannsskolen i Oslo, sammen med noe annet utstyr. Fint at man fortsatt kan se litt av bygningens maritime historie!

på tal om taket til sjömannskolen.........

 

så her ser taket ut, till gamle Sjöbefälskolan i Göteborg

 

sjobefal.jpg

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=528&a=326981

 

motsvarande 'Ballclock' på observatoriet i Greenwich

 

c68cce7d-f644-48db-9834-fd78724e1969.jpg

 

fanns det någon sådan 'ballclock' i Oslo også??

 

de användes för att fartygen förr itiden skulle kunna stella tiden på sine Chronometrar

Link to post
Share on other sites

Takk til SkipperW for at du holder liv i historien om den spesielle radiopeileren jeg har. Den kalles forresten en "automatisk" radiopeiler, og det spesielle er jo også at den opererer på maritime sambandsfrekvensene VHF. Den opererer trinnløst eller en kan sette inn krystaller for 10 stk faste frekvenser. Jeg tror også at den viser korrekt retning på senderen. Altså ikke 180 grader feil. Hvis ikke så er jeg ganske sikker på at de som drev og peilet hadde et ganske godt grunnlag for å si hvor båten som innrapporterte fangsten lå hen når de så retningen. Som regel var vel 180 grader et sted inne på "fjellvannene", og der er det vel ingen som melder inn fangsten. Jeg var på sporet av antenna som hører til, men den var så dyr at den mangler jeg fortsatt. Den var ikke åpen slik de for kortbølgen er. Den er dobbel og ligger inne i en "doome". Nermest mere lik en stor GPS antenne. jeg er spent på om det kommer flere innom og forteller sin historie om disse peilerne. Det må da være noen som har brukt dem og som kan fortelle hele "sannheten".

 

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en annen sak på hjertet som egentlig kunne ha hatt en egen "tråd", men tar den her allikevel.

Det har seg slik at jeg nettopp har fått sendt en NMEA duplexer fra et firma i Tyskland. Prisen var på ca 90 Euro med frakt, og det kom seg på ca 800,00 Kroner for meg, TRODDE JEG JA. Den ligger på pulten min hjemme og venter på montering i skipet. Så i går kommer det et brev fra POSTEN med en regning på 712,00 Kroner for "utførte" oppdrag. Kyss mæ i RÆVVA, hvis det er lov til å bruke det uttrykket på forumet. Dette var som å ha blitt tatt for å kjøre i 60 i 50 sonen med dertil tilhørende bøtelegging. Noe er momsen selvfølgelig. Tollklarering står det i fakturaen. Pakken hentet jeg på postkontoret og den var ikke åpnet en gang. Den var merket "ufortollet". Hvorfor får jeg den tilsendt da? Virker nesten som de tar seg betalt ( spesifisert tollklarering Kr 239,00) for å trykke på en knapp og sende faktura.

Duplexeren som var på tilbud ble plutselig dobbelt så dyr. Kan dette virkelig stemme så er det vel greit å advare andre også om denne fella. Hvis jeg har gjort en feil så hadde det vært moro å høre hva.

 

Per

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har noen av dere erfaring med MF/HF antenner. Pisk eller "bardun". Jeg har nå kommet hjem fra Danmark med en utrolig velholdt RE2100 med sender, tuner, strømforsyning, antennepisk på 8m. Bruker jeg pisken så er jo det meste innlysende, men det er litt vanskelig med så stor pisk på min båt i forhold til all seilføringen. Tenkte defor at jeg kunne rigge en bardun mellom vantene til stormasta, men så er det det at vantene er stålwire, slik at jeg er redd for at disse vil forstyrre antennebardunen. Vantene er ikke jordet. Så at Danske fiskebåter bruker mye "klessnor" som sikkert er en grei løsning, men rommet mellom mastene får jeg heller ikke brukt på grunn av gaffelriggen.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har fått en henvendelse med spørsmål om hvordan man programmerer

inn kanaler i P1-P5 på Sailor RT144-serien (144 /B /C).

 

Her kan man for eksempel legge inn Lystbåtkanalene:

L1: 155.500 mhz

L2: 155.525 mhz

L3: 155.650 mhz

 

Jeg gjør derfor et forsøk:

 

Dette er ikke vanskelig, men vær forsiktig:

Demo-apparatet er som "kjennerne" ser en gammel RT144 B.

Fremgangsmåten er imidlertid den samme for alle typer RT144.

 

Skru først av de fire store skruknottene for Volum, Dimmer, Av/på og Kanalvelger.

De sitter fast med to små "settekruer".

 

rt1.jpg

 

 

Støyfilterknappen vipper du forsiktig opp med et lite skrujern.

 

EDIT: Tips fra fra Per i innlegg nr. 91:

Den sorte Squelch-knappen har et lokk på toppen og under dette er en mutter

for å løsne/ stramme konhylsa som sørger for at knotten ikke glir på akselen under.

Sitter knappen hardt, så ta av lokket og løsne strammeskruen under.

 

rt3.jpg

 

 

Skru opp de to skruene som står i hvert av de fire hjørnene.

Ta disse helt ut.

 

rt2.jpg

 

 

Nå kan du løfte forsiktig av frontdekselet.

Pass på ledningene til DW-knappen og dioden (på RT144B og C)

Nå ser du platen med kanalnummerne.

Løft denne forsiktig opp.

 

rt4.jpg

 

 

Her ser du de 5 kanalplassene hvor du kan programmere RT144 med de små messingskruene.

Se på frekvensoppsettet i brukermanualen for å finne de forskjellige frekvensene.

Messingskruene flyttes til "koden" for den valgte frekvensen.

 

rt5.jpg

 

------------------------------------------------------------

 

EDIT:

Jeg fikk akkurat en påminnelse om at ikke alle har RT144-manualen hvor "frekvenskodene" til messingskruene er beskrevet.

Jeg legger derfor dette til:

 

Det mest aktuelle er vel å legge inn Lystbåtkanalene,

så jeg legger på et bilde hvor du ser "skruekonfigurasjonen" for disse.

 

Her ser du fra høyre hvordan skruene skal settes for å få følgende kanaler:

 

P1: Lystbåt 1 (L1)

P2: Lystbåt 2 (L2)

P3: Lystbåt 3 (L3)

P4: Fiskeri 1 (F1)

P5: Fiskeri 2 (F2)

 

rt6.jpg

 

------------------------------

 

Skru sammen i omvendt rekkefølge.

Og, vær forsiktig!

Du er i ferd med å modifisere en gjenstand med sjel!

 

Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe! ...........Dette var bedre illustrert enn Sailor selv har greid, men du har glemt en detalj, nemlig squelchknotten. Den har et lokk på toppen og under dette en mutter for å stramme konhylsa som sørger for at knotten ikke glir. Du har kanskje allerede oppdaget det selv.

R109 har også denne type knottfestemetode. Se etter lokket på toppen så er en på rett spor.

En annen detalj som er greit å merke seg på eldre Sailorer er at de har merket skruene som holder (front) deksler mm med kvite striper ved siden av underlagsskiva. De andre skruene er for plater innvendig, og skal ikke løsnes hvis ikke denne platen skal demonteres.

 

............NB!...........

 

Phoebe trenger flere skruer for jeg tror han har tenkt å fylle opp hele skiva.

 

.............NB!..............

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten........ har jeg vært til Danmark på lynvisitt.

Ærendet var et kjøp som jeg ennå ikke har skjønt er mulig. Komplett SAILOR RE2100 med sender T2130, strømforsyning N2161, antennetuner AT2110, og en antennepisk som er 9 meter lang. Jeg har nettopp skrudd den sammen for å teste stivheten men konkluderte momentant at den er alt for myk til min slingreskøyte. Den hadde kommet til å slå knute på seg selv i moderat sjø, slik at det blir wireantenne på meg. Allt dette for 2500.00 DK. Mener å huske at dette hadde en pris for 15 år siden på et sted mellom 75-100 tusenlapper. Den har 400W utgangseffekt fikk jeg vite. Jeg mangler nå C2140 som er en fjernstyringsenhet med telefonrør til anlegget. Jeg kan ikke ha sender og strømforsyning i styrhuset for der er det ikke plass til slike dimensjoner, men en fjernstyringsenhet har jeg rom for. Jeg har brukermanualene, men ikke teknisk manual for RE2100 så hvis noen sporer denne så er jeg helt "spinnvill" etter å få tak i den. Jeg har kjøpt dokumenter fra Sailor før, men de koster noe helt forferdelig mye.

 

Når en er på Danmarkstur så er det også vanlig å "lukte" litt på "kvoten", og det har jeg også gjort denne gangen. Dvs. et glass rødvin til kos hver kveld er helt nødvendig etter et slikt kupp.

 

Per

Link to post
Share on other sites

..... men ikke teknisk manual for RE2100 så hvis noen sporer denne så er jeg helt "spinnvill" etter å få tak i den. Jeg har kjøpt dokumenter fra Sailor før, men de koster noe helt forferdelig mye.....

.

 

#kremt#.... er det denne du ser etter :cool:

 

teknmanual_re2100.jpg

Link to post
Share on other sites

Phoebe!............................Jeg tror du har FØTTER innafør allt det som er mulig for jeg har sjekket og det ser ut som du har full skår atter en gang. Det jeg har heter "operator manual", og så kravstor som jeg er så må jeg må, bare må ha allt som er tilgjengelig. Flott levert. Dette er vel en PDF som vanlig vil jeg tro?

 

Per

Link to post
Share on other sites

Gunga Din!..... Beklager at jeg har glemt deg og ditt forslag til HF/MF antenne. Du har "skjønnt det" (problemet) ser jeg. Kunsthamp med innspunnet antennewire er etter det jeg har forstått helt mulig. Mener at det går an å legge en kjerne antennewire inne i tauet. Problemet mitt er som jeg nevnte gaffelriggen som blokkerer for all benyttelse av denne løsningen. Jeg snakket med en kamerat i Trondheim i formiddag. Han brukte din løsning på tilsvarende båt som du har med meget godt resultat på jordomseiling. Det burde nok holde som attest vil jeg tro.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det dukket opp et spørsmål med henvisning til innlegget vedrørende programmering av RT144-modellene,

om hva som er forskjellen på disse.

 

Kort forklart ut fra det jeg vet, så er RT144 /B /C like rent teknisk når det gjelder sender og mottager.

Det som skiller dem er Dualwatch-funksjonen og hvor "avansert" denne er.

 

Dette er en ren RT144 (uten bokstavbenevnelse bak).

Denne har ikke DW-funksjon og har ikke brytere for dette (som på de andre modellene sitter i det røde feltet):

 

rt144.jpg

 

 

Her er en RT144B:

 

Den kom med Dualwatch som vippebryter.

Den gule dioden blinker når DW-funksjonen er aktiv:

 

rt144b.jpg

 

 

Og til sist, flaggskipet i serien, RT144C.

Denne har både DW-funksjon og hurtigvalg til kanal 16 i samme bryter.

Med andre ord, skikkelig avansert til å være produsert på midten av 70-tallet:

 

rt144c1.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...