Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Av Poseidon (selvsagt) fikk jeg en gang det komplette oppsettet for å "programmere" feks L1, L2 osv på disse. Oppskriften ligger nå i dokumentarkivet

Takker for dette,her skulle det være håp for en "sleggeingentinggjør" uten elektronikk utdannelse til å foreta noen mekaniske inngrep og få inn L kanalene når apperaturen kommer fra Danmark om en uke eller to..

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for dette,her skulle det være håp for en "sleggeingentinggjør" uten elektronikk utdannelse til å foreta noen mekaniske inngrep og få inn L kanalene når apperaturen kommer fra Danmark om en uke eller to..

 

En av fordelene med den gamle 144 er at de er utviklet for "spett- og sleggefolk" :wink::wink:

"Programmeringen" av kanaler gjøres rent mekanisk, det er små skruer som settes inn i ferdiggjengede hull i den store skiven som ligger like bak det roterende hjulet med kanalnumrene.

 

Systemet er like enkelt som der genialt - rett og slett "typisk Sailor"!

Link to post
Share on other sites

Jeg driver og rydder på lageret mitt og ser at jeg har en frontplate til RT-144C Den er ganske fin så det er sikkert noen "restauratører" som kunne ha bruk for den.

Jeg er på jakt etter allt av deler til RT-2048. Eller gjerne en som er i orden. Min har pluttselig sviktet. Display og tastaturet virker, likeså "lyden". Har mistanke om at det er microcontrolleren som "stenger noen dører".

 

Per

Link to post
Share on other sites

Takk Lars!...... Har "papirene" i orden, men er ikke noen ekspert på feilsøking. Den jobben ligger litt på is da jeg bruker RT2047 eren. Jeg har forresten to VHF er i båten. Den ene 2048, kjører jeg sammen med RM2042, og 2047 eren som "snakkemaskin". Grei fordeling, og så er VHF systemet mitt "duplisert", noe som er en sikkerhetsfaktor.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har blitt bitt av Sailor basillen og har nettopp handlet en r108 mottaker

r108.jpg

og en r501 Watchkeeping receiver.

sailor_r501.jpg

Spørsmålet nå er hva slags antenne jeg skal rigge til disse? Kan jeg strekke en kabel langs mønet eller under takskjegget på båthuset? Eller må jeg ha en mast?

 

Forslag mottas

Redigert av Rolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en sailor som ligner på den mottakeren, men husker ikke hva den heter. Kanal velgeren er en vanlig skruknapp

Noen som har forslag? kan tenke meg den er fra slutten av 70 tallet

 

Kan det være denne du har?

Selve ur-vhf`en, RT141:

 

rt141.jpg

 

eller denne, den mer "moderne" RT143:

 

rt143.jpg

 

Begge disse er fra slutten av 60-tallet.

Jeg mener RT141 var den første skips-vhf`en fra Sailor og denne kom ca. 1969.

Deretter kom versjon RT142, RT143 og 144 a-b og c (de to siste med DW)

Disse ble dengang enerådende med hensyn til funksjonalitet og kvalitet.

Mange av apparatene i RT14x-serien er fremdeles fullt operative etter 35-40 år med døgndrift på sjøen

og det sier jo litt om teknikk og byggekvalitet.

Som en kuriositet kan nevnes at RT141 kostet ca. kr. 10.500,- da den kom på markedet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10.500,00 Rene kronasjer!? Tør ikke en gang å regne om til dagens pris.

Per

Jo, 10,5 store båtpenger for RT141. Og det i 1969.

I tillegg var dette i danske kroner, slik at norske kjøpere sikkert måtte bla opp enda mer.

 

Trøsten var at da RT144-serien kom noen få år senere,

ble denne lansert med den revolusjonerende prisen på ca. Dkr 3500,- !

Dette var mildt sagt en prisbombe i dette markedet og sterkt medvirkende til at RT144 og Sailor

raskt befestet seg som en av verdens mest solgte VHF-merker i semiproff/ proff-markedet.

Nå var nok ikke vhf allemannseie i 1969, og i alle fall ikke innen fritidsbåtflåten.

Det var helst de mindre fiskebåtene som nå kunne kjøpe trygghet ved å anskaffe en

profesjonell vhf-radio til en oppnåelig pris.

 

Prisen, kvaliteten og derav det store antall solgte apparater er nok årsaken til at vi i dag kan fråtse

i mange velholdte brukteksemplarer av disse.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

141 er full duplex hvis ikke jeg tar feil.

Og slikt blir dyrt.

 

RT141 har full duplex, det stemmer,

men av ulemper har den en kanalbegrensning på kun 29 kanaler.

Vekten er forøvrig 12 kg (!), så disse radioene måtte monteres på solide vegger.

Dette er altså neppe noe alternativ til skjærgårdsjeepen...

Link to post
Share on other sites

Hey hey hey,, her er denn ja :-)

rt143.jpg

 

Takk for god hjelp.

Dessverre sender den ikke. men den mottar som bare fa%¤%#

Har levert den inn til en kompis som skal se på den. Håper han klarer å fikse den.

Sjekket med verksted,.og de skulle ha 700 kroner bare for å se på den. Da blir den nesten samme pris for en helt ny en, men men

Den har sin sjarm ja. Tror det kun er noe i røret som er galt ( Uten å ha noen som helst peilig !) , Virker som det "klikker" når jeg trykker på send knappen ( på min håndholdte) men da står jeg jo rett ved, ikke vet jeg.

24V er den også !

 

Mvh

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Noen som kan fortelle noe om denne??? Type 46 T

 

Jeg har noe om 46T:

Denne kom i på markedet i 1964 og kostet den gang ca. kr. 850,- !

Frekvensbåndene er 150-285 kHz, 225-425 kHz, 525-1605 kHz samt 1595-4000 kHz (4MHz)

(dvs. lang, mellom og kortbølge) og den har både am, ssb og cw.

Disse stasjonene ble ofte brukt som peilemottagere for å bestemme retning og posisjon for navigasjon.

46T ble avløst av Sailor 66T som kom med kvartsstyrt frekvensstyring allerede i 1965.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Strandenes. Det beklagelige med E-bay er at de vil ikke sende gjenstander som veier "litt" mye. Beklagelig for oss nordboere.

Skulle gjerne ha likt å eie den maskina som nå var til salgs.

Jeg eide forresten en 46T på nittitallet, men den var så rustete og fæl at jeg byttet den bort med noe annet.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...