Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

er det en RT144a du har der? Ser ikke ut for at det er dual watch. Hva er det lille hullet over squelch knotten?

 

Radioen er R109.

På VHF`n står det kun RT144. (139198) Instruksjonsboken er for RT144C??

Det lille hullet er for øreklokker og en dekkshøytaler. Godt observert "traust".

Og så er det en RT2048 med selektivt oppkall

 

Radiopeileren er en D.F-UNIT TYPE BK171. med LW. NW, MW og SW.

Radiofyr i gruppe 2 Oksøy, Skagen vest, Hirtshals, Hållø, Totongen og Ferder sente alle på 305,7 kHz

med rekkevidde 50 n.m. unntatt Færder som rakk 70 n.m. og de sendte kl 00,01.02,03,04 og Færder 05 ,så kom Oksøy tilbake 06 OSV. med tre peilinger så fikk man en trekant og et sted i den trekanten var man.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Radiopeileren er en D.F-UNIT TYPE BK171. med LW. NW, MW og SW.

Radiofyr i gruppe 2 Oksøy, Skagen vest, Hirtshals, Hållø, Totongen og Ferder sente alle på 305,7 kHz

med rekkevidde 50 n.m. unntatt Færder som rakk 70 n.m. og de sendte kl 00,01.02,03,04 og Færder 05 ,så kom Oksøy tilbake 06 OSV. med tre peilinger så fikk man en trekant og et sted i den trekanten var man.

 

Du sier "sente", regner med det er dødt på disse frekvensene nå?

Har en R108 og en R105, kunne vært morro med en radiopeiler men kanskje ikke så mye vits dersom det ikke er noe å peile....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, jeg vet i grunnen ikke om radiofyrene fremdeles er i sving. Før i tiden behøvde man ikke avanserte greier for å foreta radiopeilinger, det holdt fint med en Kurer reiseradio. En kompis, innehaver av en selvkomponert dorry, tøffet Skagerrak rundt med en slik radio som hovednavigasjonsinnretning. Han gikk fra Hirtshals til Torungen til Færder. Jeg hadde selv en reiseradio for dette formålet. Dette var tidlig på 70-tallet. På magre budsjetter var selv en VHF komplett uoppnåelig. Papirkart, to linjaler, blyant viskelær og klokke samt reiseradio var det hele.

Link to post
Share on other sites

Joda, radiofyra lever i beste velgående.

 

I mitt "nedslagsområde" har vi i tillegg Skagen og Kullen.

 

I beste velgående er å ta hardt i.

Ja det er 12 stykker igjen på hele Norskekysten og det er ingen i gruppe lenger.

 

Ser at Færder er flyttet til 110,5 kHz,.

Kullen hadde 344.0 kHz KUL _ . _ .. _ . _ ..

Får ikke mer mellomrom mellom morsetegnene

 

Skagen hadde 305.7 kHz

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke peiler ombord, men enhver DGPS sender må vel kunne peiles? Her er en oversikt over europeiske DGPS-stasjoner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen av oss synes i alle fall at det er moro og stas med slike gamle maritime apparater.

De representerer mye maritim historie, samtidig som Sailor står for et "håndverk" som begynner å bli sjelden vare.

Hos et par av apparatene mine kjenner jeg også til historien siden de var nye.

 

Jeg fikk en RT144B fra en fiskebåt i Danmark for 2 år siden.

Den skulle byttes ut med en mer "moderne" Sailor som sikkert hadde mer tidsriktige spesifikasjoner.

I følge Palle, skipperen ombord på "Cileane", hadde denne vhf`en stått påslått siden 1974,

altså vært i kontinuerlig døgndrift i 32 år! "Av/På"-tasten er da også fullstendig som ny.

Videre har jeg fått med meg noen historier hvor akkurat denne Sailoren har bidratt til å hjelpe både liv og andre båter i Skagerak.

Apparatet var vel egentlig tilsalgs, men da Palle forstod min historiske interesse for apparatet,

var det ikke mulig å engang prakke på ham en 100-lapp. Derimot forlot jeg brygga med, foruten Sailoren,

en stor pose nykokt kreps og reker til hele den kommende uken.

Slikt er både hyggelig og spennende, og gir det gamle apparatet en ekstra affeksjonsverdi!

 

Jeg har noen Sailor hengende på veggen på "gutterommet", og felles er at de virker og brukes.

Mottagerdelen er ofte imponerende god på disse gamle konstruksjonene, også sammenlignet med dagens apparater.

Mange gamle Sailor har påmontert Secall-dekoder, men denne er vel også nå kuriositet,

da dette oppkallssystemet vel ikke lenger er i bruk ( eller.. ?).

 

Sitter du på en gammel Sailor som du ellers vurderer å kaste, så send gjerne en IM,

jeg lover den i så fall et fortsatt langt liv og en god pensjonstilværelse blant likesinnede.

Link to post
Share on other sites

........I følge Palle, skipperen ombord på "Cileane", hadde denne vhf`en stått påslått siden 1974, altså vært i kontinuerlig døgndrift i 32 år! "Av/På"-tasten er da også fullstendig som ny.

Hvorfor ble jeg ikke det aller minste forundret? :wink::wink::wink:

........ Mottagerdelen er ofte imponerende god på disse gamle konstruksjonene, også sammenlignet med dagens apparater.

Ja, det skal være sikkert og visst!

Mange gamle Sailor har påmontert Secall-dekoder, men denne er vel også nå kuriositet, da dette oppkallssystemet vel ikke lenger er i bruk ( eller.. ?).

SSFC er praktisk talt ute av bruk, og når det en sjelden gang kommer en SSFC-trudelutt pleier vi å se på hverandre og smile i styrehuset vårt. Men da jeg gikk GOC i høst var det fortsatt en del av pensum.

Sitter du på en gammel Sailor som du ellers vurderer å kaste, så send gjerne en IM, jeg lover den i så fall et fortsatt langt liv og en god pensjonstilværelse blant likesinnede.

Jo, jeg har litt, men har selvfølgelig ikke vært inne på tanken å kaste noe av det - jeg hører tross alt til i samme menigheten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Lyngby ?

 

Man vender seg mot Mekka, Jerusalem og Aalborg, Mulligan,

ikke mot moskeen i Urtegata, Domkirken eller Lyngby :nono:

Det er fødestedet som gjelder.

 

Simon Petersen etablerte sin første virksomhet i Aalborg ca. 1930.

Slagordet i reklamen den gang var: "Ikke et dusin radio, men en ener!"

Det er sjelden noen har klart å leve opp til sin visjon som dette!

 

Den gangen var det vanlig radio som gjaldt og senere også TV (ca. 1955-1965).

Fabrikken holdt den gang til i Ryesgade 38 i Aalborg.

I oktober 1958 ble fabrikken flyttet til ny fabrikkbygning i Riihimäkivej (fremdeles Aalborg)

og noe senere, i 1961, startet SP Radio sin første produksjon med skipsradioer.

Da RT144-serien revolusjonerte vhf-markedet i ca. 1970 var det altså her krybben lå.

 

Senere, ca. 1978, ble virksomheten flyttet til Porsvej 2, fremdeles i Aalborg.

I dag kan man se historikken fra SP Radio og Sailors produksjon i Skibsmuseet i Aalborg,

som absolutt er verdt et besøk hvis man er på båtbesøk i Limfjorden.

Og adressen er vel fortsatt:

 

sailor.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kom du til Thrane&Thrane i Lyngby kanskje?

Fødestedet, Mulligan, fødestedet.

Det er fødestedet som gjelder.

 

Jeg kan ikke dyrke alle "moderne" produksjonssteder,

så religiøs kan heller ikke jeg bli.

 

Følg veiadressen, ikke web-adressen.

Det er fremdeles virksomhet i gamle Porsvej 2.

 

thrane1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...