Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Morsomt at andre også samler på gamle radioer Lars! Jeg hadde en god del av de men etter jeg fikk båt er det nok blitt litt mindre av dem. Men har vel en 7stk enda hvor 4 av dem fungerer! Når jeg får skiftet trafo i SS4 fungerer nok den også! :smiley:

 

Sølvsuper 4 (Virker sansynligvis med ny trafo)

Sølvsuper 5 (Virker men må skifte det ene røret)

Elektrisk Bureau Rex Radio type 54-3 (Virker ikke)

Radionette Menuett seksjon (uten FM) (Virker ikke)

Radionette Menuett seksjon (med FM) (Virker)

Radionette Duett (med FM) (Virker)

Radionette kvintett (Virker)

 

Herlig hobby om vinteren, drømmen er SS1, SS2, SS3, SS4, SS5, SS6. Jeg er jo godt igang med 5'ern og 4'ern :lol: Problemet er at de siste er endel dyrere..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars. Vi snakker litt forbi hverandre skjønner du. Min automatiske radiopeiler har ikke noe med peilefyrene å gjøre. Den dekker de maritime VHF frekvensene og ble brukt slik jeg prøvde å beskrive med fangstrapporteringen blant fiskeflåten. Så vidt jeg har forstått så var det om å gjøre å få innrapportert fangsten sin så raskt som mulig og de lå da selvfølgelig på feltet. De andre fant ut hvor de lå ved å peile hverandre når de rapporterte. Det dukker nok opp noen etter hvert som kjenner bedre til dette i detalj.

Jeg tror luftfarten fortsatt bruker radiofyr. De bruker frekvenser litt over de maritime. Kan det være ca 350kHz? Husker ikke helt.

Per

 

Det er riktig at for bare noen få år siden hadde alle fiskebåter peilere for å peile både kortbølge og langbølge. Det var ikke i hovedsak innrapportering av fangst de var ute etter for da hadde jo disse båtene allered fått fangsten sin og var på vei hjem og hadde ikke så mye å "tape" sånn sett. De fleste skipperene hadde sine venner som de informerte, og også når det var flere båter fra samme eier så informerte de hverandre dersom de var i god fangst. Denne kommunikasjonen kunne gå i koder, og i raske meldinger på forhåndsavtalte frekvenser. Peilere var da et hjelpemiddel for å kunne plukke opp hvor det skjedde.

 

Nå til dags går slik informasjon på satelitt og også mobiltelefon.

Link to post
Share on other sites

Sølvsuper 5 (Virker men må skifte det ene røret)

Har du nytt rør? Dersom ikke, har jeg to skoesker fulle av stort sett nye og ubrukte rør. Trenger du et, er det bare å komme med typenummeret så skal jeg sjekke om jeg har det til deg. Det skal i så fall ikke koste deg noe.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg tatt steget inn i den nye menigheten, kjøpte akkurat nå en RT144 som nylig er kommet fra service..... Er litt usikker på hva jeg skal bruke den til, men i første omgang havner den i loftstuen i heimen i påvente av en passende båt å montere den inn i, gjerne med mesan seil...

 

Vet lite om denne radioen, men forstår det er en "gammel" modell

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... men forstår det er en "gammel" modell ...

 

Den første RT144-modellen kom ca 1970.

Nyprisen den gang var ca. kr. 3500,- Dkr.

Jeg mener det er 3 modeller av denne, en "ren" RT144 som er uten Dual-watch.

Så kom 144B og deretter 144C som begge hadde Dual-watch-funksjon.

Under er det avbildet en RT144C, hvor du ser DW-bryteren mellom volum- og dimmerknappen.

 

Har forøvrig en slik på gang jeg også...

gudene skal vite hva jeg trenger den til,

men du verden så gøy ... :lol:

 

PS! Hvis du ikke har brukermanual, så finner du dette i linken i innlegg nr 1 i denne tråden.

 

rt144c.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til deg gimi! .... Jeg visste at det var noen der ute som kunne forklare oss dette med bruken av disse peilerne. Det spesielle er at de er for VHF sambandet. Jeg fant manualen i går kveld og la inn full betegnelse i et av mine innlegg lengre oppe.

 

Så en annen sak som jeg har tenkt litt på. jeg ser at RT144 er tema nå og har et spørsmål om det er noen som vet om RT144 uten dobbelvakt kan bygges om til dobbelvakt? Det blir vel C versjonen det?

 

Vet dere hvordan en programmerer kanalene forresten? jeg knekkte koden og laget meg et skjema. Utrolig enkelt med innskruing av små messingskruer. I etterkant så tror jeg jeg fant ut at det er lagt inn i manualen også hvordan en programmerer.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noen "SORT" antenneledning fra apparaturen din.

Den som du ser på bildet er hvit antenneledning (75ohm). Denne ble bare brukt til lytting da jeg ikke hadde skikkelig kabel først dagen jeg fikk den. Men nå har jeg en RG-58 kabel (50ohm) så nå skal jeg kunne sende uten problemer også! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg betraktelig beroliget ja Sleipner93. Det finnes kvit 50 Ohm også, men poenget var jo bare å sjekke om du visste hva du gjorde, "langnaset" som jeg er.

Nye modeller uten den karakteristiske grønnfargen??????...............Det blir vel litt feil og intolerant å utestenge de fargeløse. "ALBINO SAILOR". De mangler ihvertfall den nostalgien vi deler over "gammelmodellene".

 

Per

Link to post
Share on other sites

Vet dere hvordan en programmerer kanalene forresten? jeg knekkte koden og laget meg et skjema. Utrolig enkelt med innskruing av små messingskruer. I etterkant så tror jeg jeg fant ut at det er lagt inn i manualen også hvordan en programmerer.

 

Per

 

 

Jeg har også en RT144C, riktignok pensjonert og står nå bare på stas.

Av Poseidon (selvsagt) fikk jeg en gang det komplette oppsettet for å "programmere" feks L1, L2 osv på disse. Oppskriften ligger nå i dokumentarkivet her

Lykke til.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hallo Mulligan!............ RM-2042 har en egen serieport for tilkobling av PC eller C-2149. PC porten er for programmering, og det irriterer meg at jeg ikke har det som skal til for å kunne snakke med RM`en. (Burde vel ta meg en tur innom irritasjonstråden her på forumet). Når det gjelder RM-2150 som er HF/MF versjonen av RM-2042, så er jeg ikke sikker på om den bruker RS-232. Min R-2122 har noe som Sailor kaller SP-Bus, som går på en 50 Ohms kabel med BNC. Kanskje det er denne som brukes? Tror egentlig det er bare RM-2150 som kan kobles direkte på C-2149, og ikke R-2122, RM-2120, C-2140. Går ut fra at det du kaller SparcBus er det samme som SP-Bus. Tok meg ikke tid til å "bladdre" i R-2122 manualen akkurat nå, men den står i hylla hvis vi trenger den.

 

Hvis noen er interessert i dummyantenne for 50W så har jeg ei enkel oppskrift på det. Legger den ikke ut før noen spør.

 

Hilmar2!... Det er nok mye vi kan hjelpe hverandre med her ja. Kan spare mye på det, både av tid og kronasje.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...