Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Svart (redigert)

"Er det noen her i Sailor-menigheten som kan skaffe meg et "telefonrør" m. kabel og plugg som passer til en RT-2048, og til en fornuftig pris?"

 

Så vidt jeg vet går "telefonrørene" til RT144 og RT-2048/47-serien om hverandre.

Både utseende og indre impedanse skal være likt.

 

Det burde derfor være lett å få tak et rør fra f.eks. en kondemnert RT144 og så kjøpe en plugg til RT2048.

Jeg kan ikke hjelpe deg med hvor du finner dette, men vil bare nevne at du antagelig kan bruke nesten alt av telefonrør

fra disse to seriene, uansett "modermodell" mellom 1970 og 2008, såfremt du finner deg i å bytte pluggen selv.

Om ikke annet gir dette deg et større utvalg for å skaffe deg et nytt rør.

 

Loddeskjema for pluggen står klart og tydelig forklart i den tekniske manualen for RT-2048.

Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På "Bruktgrei" i Danmark ligger det nå ute telefonrør til RT143. Jeg er ikke sikker på om det kan brukes. 50,00 DK Kroner.

Likeledes har jeg en kontakt som selger komplette Sailor HF/MF 600W anlegg. Mener han sa 3 stk. Etter sattelittsambandets inntreden så ser det ut til at disse anleggene kan bli ganske billige etter hvert. Kanskje noe å tenke på for flere her. Rogaland radio driver visst å reduserer på driften av sine anlegg. Kanskje det kan komme oss til nytte i henhold til krav om sertifisering (Radiotelefonist sertifikatet).

 

Per

Link to post
Share on other sites

På "Bruktgrei" i Danmark ligger det nå ute telefonrør til RT143. Jeg er ikke sikker på om det kan brukes. 50,00 DK Kroner.

Likeledes har jeg en kontakt som selger komplette Sailor HF/MF 600W anlegg. Mener han sa 3 stk. Etter sattelittsambandets inntreden så ser det ut til at disse anleggene kan bli ganske billige etter hvert. Kanskje noe å tenke på for flere her. Rogaland radio driver visst å reduserer på driften av sine anlegg og har nå kun MF. Kanskje det kan komme oss til nytte i henhold til krav om sertifisering (Radiotelefonist sertifikatet).

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
På "Bruktgrei" i Danmark ligger det nå ute telefonrør til RT143. Jeg er ikke sikker på om det kan brukes. 50,00 DK Kroner.

Per

 

Jo, dette har jeg troen på, Per.

Tror innmaten (les: impedansen) er omtrent lik på disse uten at jeg garantere min ringe viten om dette.

For kr. 50,- + frakt skulle prosjektet uansett være verdt å prøve for "Hengefjes".

Da mangler han kun pluggen, noe som burde være en enkel sak å skaffe til RT2048.

 

HER er linken til annonsen dersom Hengefjes ser disse innleggene:

 

Og her er et bilde av R143 m/ rør, hvor du ser at

røret er i nærmest identisk med røret til RT2048 også rent utseendemessig:

 

Nei...nå må jeg ut på sjøen!!!

Ha en god helg!

 

rt143ror.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Må bare spørre av ren nysgjerrighet.

 

Hva er greia med disse sailor radioene , nye radioer er jo betydelig billigere og bedre å bruke med flere fine funksjoner , er det bare en samlegreie eller liker dere virkelig å bruke disse gamle radioene ?

Jeg hadde sailor i forrige båt (moderne radio) og den kan ikke måle seg med raymarine radioen jeg har i dagens båt , prisen på de 2 er den samme (rundt 10lapper) så hvorfor sailor da ?

Link to post
Share on other sites

kan ikke måle

 

Det er når du begynner å måle at den skiller seg ut.

 

- Sailor er helt ufølsom for ytre påvirkninger slik som slag, vibrasjoner og fukt.

- Sailor har en dokumentasjon som er eksemplarisk.

- Sailor utstyr har nesten ubegrenset levetid.

- Sailor VHF har meget bra lydkvalitet som høres over støy fra rigg og motor.

- Sailor utstyr er rattmerket og IMO godkjent for proffbruk.

- Sailor har serviceapparat over hele verden.

- Sailor utstyr kan repareres ned til minste modul i felten.

 

Ingen ting av det ovenstående gjelder den amerikanskproduserte A-1 som ikke er T&T produkt.

Link to post
Share on other sites

Hva er greia med disse sailor radioene , nye radioer er jo betydelig billigere og bedre å bruke med flere fine funksjoner , er det bare en samlegreie eller liker dere virkelig å bruke disse gamle radioene ?

 

En brukt 144 blir da billigere en noe nytt.

 

Det er jo ingenting som skikkelige skruknotter å skru på, og orntlige telefonrør å prate i.

Link to post
Share on other sites

Hadde en del sailor utstyr paa skolen, tok fagbrev bla. Paa en RT2048. Lererne sa vel at det bare var dumt aa bruke disse i skole sammenheng, da det var saa lite feil paa dem ute i den virkelige verden at man knapt kom til aa se dem igjen paa verksted benken. Maa si at design og kvalitet overgaar det meste jeg har sett og skrudd paa.

Per

Link to post
Share on other sites

Sailor har og lager vhfer av god kvalitet - det er nå greit nok. Men skulle jeg hatt en 144 i båten så skulle jaggu båten vert like gammel og helst i tre. For dette er museumsgjenstander hverken mer eller mindre.

Når man skal ha seg ny vhf i dag blir det for dumt å anbefalle en gammel sailor, det blir som å anbefalle Sølvsuper på elkjøp. Verden er gått videre og vi har noe som heter DSC. Selvsagt lager Sailor vhfer med DSC og de er knallgod, men til lystbåt er det en høy sum å betale i forhold til mange andre merker. Det finnes også nye apparater som er gode men forferdelige å bruke, Furuno er ett godt eksempel på dette. Så har dere noe som heter design, det er vel ingen som mener at en 144 ville passet godt i en ny prinsess :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke hatt noe problem med aa putte en 144 i en spjell ny princess.... For meg er det ett vakkert design... da fikk jeg heller montere en moderne utgave for DCS bruk i tillegg...

Maa huske att moderne VHFer har problemer med foelsomheten... Pga av at de bruker for mye penger paa aa utvikle nye fine funksjoner (Som de fleste av oss ikke bruker mere en en uke etter at apparatet er plukka ut av boxen) for saa aa skimpe paa de bitene som er viktig... Hvem trenger vel buddy talk eller buddy location eller valg mellom blaa gul eller roede knapper og display naar motoren stopper, eller masta knekker.. Takke meg til en gammal groen box som hopper tett i 16 naar man gir den ett godt kakk i sida..... (Ehum)

Per

Link to post
Share on other sites

Sailor 144 skal vel være ærlig og si at jeg ikke har noen fasinasjon for antikviteter og om det hadde stått en slik i båten når jeg kjøpte den så hadde jeg lempa den i søpla ved første anledning. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk hatt en slik radio engang + 2 andre sailor radioer , den ene var den A1 saken og den andre en annen som ikke var spesielt mye større enn en vanlig radio av i dag.
Link to post
Share on other sites

Selvsagt lager Sailor vhfer med DSC og de er knallgod, men til lystbåt er det en høy sum å betale i forhold til mange andre merker.

 

Helt klart! Jeg fikk faktisk inn et tilbud på en slik på jobben i dag. Ca. ti ganger så mye som jeg kunne tenke meg å betale for en ny VHF til båten! Tror jeg holder meg til min gamle Høcom jeg.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...