Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Min båt har en A1 montert nede, og jeg ønsker en betjeningsenhet i cockpit. C4951 vil vel kunne benyttes, men jeg er fristet til heller å bytte ut hele VHFen med en ICOM M630, da den kan integreres med den nye AIS transponderen fra ICOM som jeg planlegger å kjøpe.

 

Jeg har aldri prøvd A1 radioen selv, men har forstått fra tidligere innlegg i denne tråden at den er litt "bastard" ved at den er produsert i USA. Noen som har synspunkter som hjelpe meg med valgets kvaler?. Noen som har tips for hva en kan forlange for en pent brukt A1?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da har endelig jeg og blitt medlem av menigheten, og forumet (første innlegg dette).

Har gått til innkjøp av en SAILOR COMPACT RT2048 :)

desverre var det uten håndsett, strømforsyning og brakett, men prisen var deretter og.

noen som har liggende noe av dette som de vil selge kanskje?

Hadde vært kjekt og fått komplettert den da jeg har gledet meg mye til denne annskaffelsen.

 

Arn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

sailor.jpg

 

Da er Sailoren (144-C) på plass. Tidsriktig også da både båt og radio er fra 70-årene. Etter endel testing i dag virker det som Sailoren har en bedre mottaker enn min nye Northstar. Men etter en dag er dette tidlig å fastslå. Dagens forhold spiller selvsagt inn.

Min "gamle" Northhstar med distressknapp, koblet mot GPS, selvsagt også inntakt da dette er viktig sikkerhetsutstyr ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Grattis med kvalitetsradio, Astor :thumbsup:

Dette var jo prikken over i`en i den nydelige båten din!

Du vil nok fort oppdage at mottageren er like følsom og sannsynligvis bedre enn din moderne NorthStar. Modulasjonen ved sending er fremdragende og squelch (støyfilter) noe av det beste som er laget. Lyden i høytaleren er på Bang&Olufsen-nivå og tåler å skrus riktig høyt uten snev av forvrengning! Her vil du nok innen kort tid velge Sailor`en til all daglig lytting og kommunikasjon, og la NorthStar`en ta rollen som backup og nød-apparat med distress-knappen .

 

Og så kvaliteten da! Jeg har blant annet en 144B (som jeg dessverre ikke har plass til i båten) som i følge forrige eier ble påslått da tråleren hans ble sjøsatt i februar 1974, og skrudd av da den ble byttet ut med en (såkalt) mer moderne Sailor i 2008. Det er 32 år med døgnkontinuerlig drift! Og fortsatt er den selvfølgelig i perfekt stand.

 

Et tips hvis kanalvelgeren (kanalskiven) begynner å gå litt tregt. Det gjør den på enkelte apparater i 144-serien hvis kanalskiven ikke er ettersmurt siden den var ny:

Hvis du har hatt av frontdekselet (se eget innlegg her i Sailortråden hvor jeg beskriver dette i forbindelse med programmering av P1-P5 kanalplassene), har du sett den runde messingskiven hvor "kanalene" er stanset inn. Originalt var skiven satt inn med et tynt lag med syrefast vaselin som skal smøre og beskytte metallet i skiva. Vaselinet er imidlertid fordunstet og tørket opp 30 år etter at apparatet forlot fabrikken i Aalborg, så her kan du gjerne ta en liten smøreservice. Kjøp en sprayboks med Vaselinspray på Biltema, skru opp, ta ut messingskiven og spray et par tynne skikt på begge sider. La det stivne til fast konsistens slik at det ikke renner av (kjøleskap er fine greier) og sett sammen igjen. Nå vil kanalvelgeren gå som i ...vaselin... og vil være smurt for de neste 30 årene med problemfri drift!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

R105 .....

Skikkelig proff marine-receiver du har fått tak i der, Ingar.

Den kjører hele registeret fra 170 khz til 4200 khz (langbølge til og med kortbølge).

Har dessverre ikke denne godbiten selv, men har brukerveiledningen liggende i dokumentasjonssamlingen min for Sailor (scannet til pdf) hvis du har bruk for denne!

Link to post
Share on other sites

Nyttige tips. Jeg fikk kjøpt denne gjennom en båtvenn som har hatt den oppe å renset den for mange års tobakkrøyk bla. Jeg skal høre hva han har gjort. Jeg har tenkt slik du beskriver å bruke Sailoren til det daglige men har Northstaren stående på slik at jeg får DSC-meldinger når det er nødvendig. Ellers er den som ny i kassa.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nyttige tips. Jeg fikk kjøpt denne gjennom en båtvenn som har hatt den oppe å renset den for mange års tobakkrøyk bla. ...

Tobakksrøyk ja, det skal nok heldigvis mer til for å knekke en Sailor 144.

Alle kretskort-moduler ble etter montering dyppet i en spesiell lakk som forseglet modulen inkludert alle loddinger og komponenter. Innmaten i apparatet skal derfor tåle en sjøsprøyt innvendig uten at saltvannet tar knekken på radioen rent teknisk. Jeg har sett apparater i 144-serien som har vært rustet sønder og sammen i kabinettet grunnet saltvannsprut gjennom noen ti-år, men teknisk sett har de vært like gode! Syretesten er jo å prøve en kaffekopp med saltvann innvendig i NorthStar`en og observere hva som skjer da? :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Vi har både en 109 og en 144B i båten, som passer seg selvfølgelig. Men jeg har aldri blitt helt fortrolig med glassfiber-fiskestang-antennene som man får kjøpt i dag. Jeg ser på rammeantennen i post 7 og må si at det hadde vært kult å hatt på taken. Det ble nevnt tidlig i tråden at den kunne brukes for å ta imot fm på en 109'er - stemmer dette? Og hvordan VHF antenne bør man ha for å matche denne? Vi har en motorkrysser fra 1934, så det hadde vært artig med noe mer tidsriktig på taket - dog skal det også virke, det er jo et sikkerhetsaspekt ii VHF'en også.

 

Noen som har noen antennetips?

Link to post
Share on other sites

Så kan jeg også melde meg inn i menigheten etter kjøp av båt med Sailor RT 2048.

 

Klokkeklar lyd, så jeg kjøpte en VHF bok. Det ble plutselig bruk for VHF'en med PAN-PAN.

Som Redningselskapet skrev på sine hjemmesider - "Seilbåt berget i siste liten".

 

Folk fra RS ville se radioen fordi det hadde vært så klar og tydelig lyd i sendingen.

 

Så la det være et argument for VHF, Sailor og Redningselskapet.

Link to post
Share on other sites

Skudd i blinde: Har en slik RT2048 i båten, men kunne tenkt meg en vhf med dsc. Kan dette bygges inn i denne, eller er det for steinalder til det?

Det har jeg aldri hørt om, men jeg mener å huske at Sailor leverte en tilleggsboks for DSC for tilkobling til RT2048 for mange år siden. Men det finner jeg ikke noe om på nettet. Ellers er vel produksjonen av RT2048 nylig stoppet? Men den kommer i hvert fall aldri til å bli tatt ut av bruk i min båt der den har tjent meg trofast i over 20 år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Lars H.

Sailor, som alle andre, hadde frittstående DSC controllere for VHF og MF/HF.

Inneholdt kanal 70 mottaker, kretser for å dekode meldinger og kretser for å styre VHF'en.

Tøft blir det først med en 2047 med DSC controller. Hele tre antenner. Eller en 4722.

Beskjedne meg har kun en 4822.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Har nå lest gjennom hele tråden for å finne svar på om min Sailor RT 143 er rigget for 12V eller 24V. Etter hva jeg kan forstå så er den rigget for 24V ettersom den har to sånne omformere på baksiden (kraftige kjøleribber). Det passer bra ettersom den skal kobles opp på et 24V anlegg. MEN, etter intens googling og søking på nettet så kan jeg ikke finne noe manual til denne, er det noen som har tips til hvor man kan få tak i en manual? Jeg har en 2048 og en 144C i en sjark jeg disponerer for øyeblikket, og de to var det jo ingen problem å finne manualer til!

Link to post
Share on other sites

har en 2048 og en 144C i en sjark jeg disponerer for øyeblikket, og de to var det jo ingen problem å finne manualer til!

 

Her er Sailor RT 143

 

http://www.peel.dk/SP/RT143.html

 

og resten?

 

http://www.peel.dk/SP/index.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...