is_620 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 jeg er i prinsippet ikke uenig i at foten settes ned for noe av byggingen i strandsonen. lurer derfor på hvorfor f.eks telenor og statoil sine bygg måtte ligge ytterst mot sjøen på fornebo. er også dum nok til å spekulere på om ikke strandloven gjaldt for den massive utbyggingen på tjuvholmen i oslo. hvis vi derimot skulle søke om et lite uthus på hytta kommer et batteri av " sykkelhjelm " folket og sier nei De er fulle av feilaktige føringer og feilprogrammering av innmaten i sykkelhjelmen av ypperste prest Solheim . det er dårlig gjort og nekte absolutt alt for den ærlige majoritet av mennesker som har noe langs sjøen , ved hjelp av enkelte grove overtramp som alibi. jeg mener selv å være et redelig menneske , har vært i militæret og 3 rep øvelser , har fostret 4 barn , har aldri brugt egenmelding som dekke for skoft, har jobba mye og blitt ranet med skatt osv osv ..... ( jeg kunne fortsatt i det uendelige ! ) blir derfor kraftig irritert når kortene blandes og det i denne saken slenges dritt om Høyre og FrP. For meg finnes det ikke alternativer - og stemmeretten har jeg vel enda på lik linje som de med sykkelhjelm og nytt båtførerbevis. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 jeg er i prinsippet ikke uenig i at foten settes ned for noe av byggingen i strandsonen. lurer derfor på hvorfor f.eks telenor og statoil sine bygg måtte ligge ytterst mot sjøen på fornebo. er også dum nok til å spekulere på om ikke strandloven gjaldt for den massive utbyggingen på tjuvholmen i oslo. Strandvernbestemmelsen i plan- og bygningsloven ("strandloven") gjelder ikke for områder som viser byggegrense nærmere sjøen i kommuneplan eller reguleringsplan (forenklet gjengitt etter lovens § 1-8). Fram til 30.6. i fjor gjaldt ikke bestemmelsen tettbebyggelse, regulerte områder og områder satt av til byggeområde i kommuneplanen (etter gammel lovs § 17.2). Så jeg regner med at Oslo kommune og Bærum kommune hadde reguleringsplaner for disse områdene! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
REM Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Godt å se at det nå skal ryddes opp den omfattende praksis en har sett ved at Sjøboder ombygges til hytter. Disse "hyttene" skal nå bringes tilbake til ubeboelige sjøbod/redskapsbodstandard. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rolf Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) Hmm, litt tidlig å triumfere. Dette var bare en hørings uttalelse, et råd fra direktoratet for naturforvaltning til miljøvernministeren som vel er den som skal avgjøre dette til slutt. Men er jo lett å foregripe begivenhetenes gang når man ikke kjenner detaljene i saken..... Redigert 21.September.2010 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Regina III Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Hvorfor må alle gamle fiskeboder fortsatt måtte være fiskeboder når det ikke lenger er noen fiskere som bruker dem som fiskeboder? Skal alle sammen være fiskebodmuseum uten besøkere? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Det er rart at noen får bygge i strandsonen og andre ikke. Jeg søkte om å få bygge et NAUST til båten og ha garn ol i det. Et rungende NEI!!! var svaret.Jeg kunne overnatte i det og bruke det som hytte sa de i avslaget.Og henviste til en haug med Lover osv---- Og jeg bor sier og skriver 20 m fra sjøen,må vaske vindu etter en storm for å få vekk saltet.De vil ikke gi meg tilatelse til å bygge.Men mange "naust" som "byfolk" har bygget er 3-4 rom å kjøkken.Bad,altan boblebad på terasse og mange har skorstein.Kort sagt en liten leilighet. Jeg forstår ikke at de får lov! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Den gamle bua som ligger midt i bildet, der den tromøy sjekta med brun dør ligger, er vår. Den ble satt opp i 1948 og ble brukt som lager av min bestefar som var fisker. Den ble innredet av min far i 1971. På forrige befaring ble det lagt inn forslag om at den skal bli verneverdig. Jeg håper inderlig ikke at de tar fra oss muligheten til å bruke den videre, har hatt mange fine stunder der. De andre buene rundt ble bygd i byggerushet som var tilbake i den omdiskuterte tiden. Den til venstre for oss ble tegnet av en på teknisk etat i kommunen. Med soverom og det hele. Men registrert som utstyrsbod..? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Erling P Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) Enig med deg Double Weber,de som hadde buer til utstyr og ting og tang skal bevare de.Men de "palasene"som noen har,de skulle kastes på sjøen. Tar man en teine eller et garn inn i de blir det sikkert et helvete. Bua vår blåste ned i en storm for noen år siden,men jeg fikk IKKE lov til å bygge den oppigjen. Noe er galt! . Tar kvelden nu M.V.H erling Redigert 21.September.2010 av kokkfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=29957716 Detta kaler jeg bygging i stransonen!!!! Men fint er det Bernt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Fint?? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fanafjord Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Jeg synes det hadde vært fint med mer utbygging av strandsonen (Iallefall her på vestlandet) Her er det utrolig mange holmer og vik og jeg skjønner og begriper ikke hvorfor man ikke lager flere prosjekt slik at "vanlige" familier kan få hyttedrømmen ved sjøen oppfyllt. Det er jo uansett ikke snakk om å bygge overallt men hadde det vært hytter på 20 - 25 % av holmene og viker som idag ikke brukes særlig til allmennheten uansett, så hadde det blitt mye mer liv i skjærgården som hadde vært kjekkt for alle. Denne null-filosofien som råder idag synes jeg fører bare til at skjærgården blir mindre brukt enn den burde. Enig i at "badeperler" skal skånes og at det ikke skal bygges på alt - men her i Hordaland er det mye mye mye å gå på. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
roeren Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Jeg ser bare 2 betenkeligheter med mer bygging i strandsonen: 1. Hvor mange folk (med tråkk, bensin- og oljeforurensing, støy, forstyrre hekkende fugl, fortrenge sky dyr, osv) vil naturen tåle? 2. Hva er "tilstrekkelig" av uberørte områder for allmenheten? Jeg er redd grensen for 1. forlengst er overskredet mange steder. Synes dette med overnatting eller ei i ei bu er irrelevant, uansett hva byråkratene sier! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 https://www.nrk.no/sorlandet/princess-arving-ma-i-fengsel-1.14709998 Må i fengsel for å ha tatt seg til rette i strandsonen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Med mindre aken blir anket og det medfører en endring i avgjørelsen. Håper egentlig at en anke blir forkastet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Fanafjord skrev On 13.8.2011 at 20.59: Enig i at "badeperler" skal skånes og at det ikke skal bygges på alt - men her i Hordaland er det mye mye mye å gå på. Når du ikke lenger har mye å gå på er det for sent. I Færder kommune er det kun 20% igjen av strandsone som er tilgjengelig for almenheten. Resten er nedbygget eller inngjerdet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Er tallene for Færder faktiske? Kommunen mente hjemstedet mitt var svært utbygd, en av dem blodrøde representantene hevdet det var umulig å få satt ut en kajak osv. Den lokale velforeningen dokumenterte da at 8% var utilgjengelig for allmenheten Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 I følge representanten fra regjeringa så er ikke videre utbygging av strandsonen noe problem da allemannsretten står så høyt i Norge at det bare er å ta seg til rette selv om det er på tomta til andre. --- Satt å så på TV når han sa det, trodde nesten ikke mine egne ører. De som gidder klarer sikkert å finne det igjen på NRK arkivet, mener det var dagsnytt 18. Så da er det jo greit, andres eiendom, egen eiendom, offentlig eiendom, det er tilgjengelig for alle. Her er vel blodrødt og blåblått skjønt enige da såvidt jeg kan forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Det stod i TB. Skal se om jeg finner artikkelen. Et skrekkeksempel er jo Nesbryggsundet. Der er det 1.5 m igjen til almenheten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Som nevnt, regjeringsrepresentanten hevder alt er tilgjengelig for almenheten gjennom allemannsretten. Det er 100% det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 https://www.nrk.no/norge/en-av-to-nordmenn-vil-ha-mindre-bygging-i-strandsonen-1.14611244 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Er det ikke litt rart at prisnivået på strandeiendommer er så høyt når alt er nedbygget i følge enkelte her og der? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Jøss eg trudde ikkje tennisbane var søknadspliktig. Molboland. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Sjeldenutpå skrev 40 minutter siden: Jøss eg trudde ikkje tennisbane var søknadspliktig. Molboland. Trodde du ikke, virkelig? Nekter å tro det. Hvor bor du da, Uren Luren? :-) https://images.app.goo.gl/4cZoAdg7BN3k8Erj7 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Tennisbaner og svømmebasseng er noen av metodene som brukes for å privatisere strandsonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Er det veldig mange tennisbaner og/eller svømmebasseng som er søkt om, og godkjent, i strandsonen til fortrengsel for almenheten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.