Jump to content

Bygging i strandsonen


Concorde

Recommended Posts

og så?

 

 

Og ein bønsj politikere i Oslo har sagt til fylkesmennene sine at ingenting skal godkjennes. = nesten forbudt iallefall.

 

Klarer ikkje være likegyldig til slik eg. Masse verdi i det om en kunne fått realisert noko :smiley:

Eg har snart gevinst etter 12 år byråkrati, med hyttetomt i eit nydelig eldorado heilt i sjøkanten)

Då skal eg sitte på terassen å vente på deg om du kjem på sunnhordlandstur. Så blir det kald øl og landstrøm på deg

Link to post
Share on other sites

Tror kanksje vi snakker litt forbi hverandre(misforståelse);

 

Jeg er for et regelverk og at det skal være søknadsplikt, men imot at sentrale politikere skal bestemme noe som er av svært lokal karakter og de ikke har noe forhold til, kompetanse om og som regel ikke engang sett med egne øyne.

 

At jeg er for regelverk/søknadsplikt betyr i praksis at jeg vil gi almenheten tilgang til sjøen/strandlinje i størst mulig grad, men helt imot denne detaljstyringen som foregår og som ikke har noen praktisk betydning annet enn som en innskrengning av eiendomsretten.

 

Var det "bedre"?

Link to post
Share on other sites

Jeg er for et regelverk og at det skal være søknadsplikt, men imot at sentrale politikere skal bestemme noe som er av svært lokal karakter og de ikke har noe forhold til, kompetanse om og som regel ikke engang sett med egne øyne.

 

jeg er for at de som skal bestemme dette IKKE er "kompis" med vedkommende som søker, og stiller med blanke ark. synes ikke det skal lønne seg å "kjenne noen". derfor synes jeg det er greit med sentrale avgjørelser..

(det skal heller ikke lønne seg å ligge med rette vedkommende:-)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er for et regelverk og at det skal være søknadsplikt, men imot at sentrale politikere skal bestemme noe som er av svært lokal karakter og de ikke har noe forhold til, kompetanse om og som regel ikke engang sett med egne øyne.

 

Eg synes dette er ei veldig bra tilnærming til problemet slik det oppfattes rundt her. Me opplever ofte at politikere frå alle, ja alle, parti er einige i eit tiltak som vært stoppet av høgare makter.

Link to post
Share on other sites

Mener du for ramme alvor at alle byggesaker skal behandles på sentralt hold i Norge? Eller bare de hvor nærhet til H2O er mindre enn 100 meter, eller 50 meter eller 10 meter? Hvilket saltinnhold skal være grensefaktoren? Hva tilsier at en sentral politker er mindre korrupt enn en lokal politiker? Tror du de store gutta lar seg skremme av at de må fylle sentrale lommer heller enn lokale lommer når man vet at de store gutta ikke bor der søknaden skal innleveres, men som oftest noe mere sentralt? Tror du det blir mindre byråkrati og krangler og rettsaker på den måten?

Link to post
Share on other sites

Mouche skriver

Lovverket forbyr ikke hverken riving eller nyoppførelse av tilbygg,

Det er riktig at ikke lovværket forbyr. Men ethvert tiltak som strider mot plan for ommrådet må evt søkes dispensasjon for. Det må også søkes om rivningstillatelse, endringstillatelse eller meldes/ søkes om oppføring for erstatningsbygg. Se PBL §§ 7, 87 og 91

Redigert av aileenll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg burde sikkert ikkje svart her, men det er vanskelig å la være...

Dagens strandsonepolitikk er praktisert på ein slik måte at folk ikkje lenger har eigedomsrett. Den er utformet av folk i byane og formålet er å sikre rekreasjonsmuligheter for dei! Eventuelt at det er styrt av misunnelsen, og den er som kjent større enn kjønnsdrifta her i landet. Kvifor skal det være slik at fordi den eigedommen du måtte ha som ligg i strandsona skal være ein form for felleseige? Kvifor skal det være slik at folk som er på ferie i båt skal ha ein slags "rett" til å stige på land kvar det enn måtte være? Det einaste fornuftige og korrekte hadde vært at folk får byggje som dei vil på sin eigen eigedom!! Viss nokon ynskjer friområder får dei gå i saman og kjøpe dette, eventuelt at det offentlige gjer det.

Teorien om misunnelse har vært opp her av noen grunneiere og er det en trøst å ha så gjerne for meg. Jeg har deltatt i lokalpolitikken en gang i tiden, og mener at grunneieres interesser har blitt og blir i overkant ivaretatt i forhold til vedkommenes drift og næringsbehov. De lovverk som skal ivareta almenhetens tilgang til friområder har helt siden 60-tallet i altfor stor grad gitt dispensasjon i form av løssluppen utbygging av hytter og kaianlegg rundt øst-og sørlandskysten, og nå går en løs på fjellet. bl.a. på Hardagervidda. Foresten så er strandsona i utmarka di i høyste grad en form for felleseie.

Link to post
Share on other sites

Mener du for ramme alvor at alle byggesaker skal behandles på sentralt hold i Norge? Eller bare de hvor nærhet til H2O er mindre enn 100 meter, eller 50 meter eller 10 meter? Hvilket saltinnhold skal være grensefaktoren? Hva tilsier at en sentral politker er mindre korrupt enn en lokal politiker?

 

jepp... gjerne 100 m grense fra vannet..

sentrale politikere kjenner ofte ikke og er ofte ikke halveis i familie med søkeren. ville tro en lokal politiker har lettere\flere grunner for å ikke være helt objektiv i slike saker.. vil ikke du?

Link to post
Share on other sites

Kikk godt etter på bildet til Capitaine.

 

Så lukker du øynene og forestiller deg ein solskinnsdag på båttur. Nydelig vær og kona sitter med en liten kjole og nyter sjøbrisen. Ungene logrer fornøyd. Og i den gode varme sola, blir det avstemt at en skal gå til land og slenge ut dreggen for å bade fra strand og svaberg.

Alle følger med?

 

Så prøv å tenke vekk de naustene på bildet. Sant det er akkurat der du ville lagt til?

 

Eg synest iallefall IKKJE det ser ut som en lekker tumleplass for barnefamilie og feks hund. Eg trekkes mot meir "private" omgivelser.

Er ikkje alle enige da?

Så ved bruk av skjønn, så meiner eg at de naustene der ikkje endrer bruksverdi av friarealet i området, for båtfolk.

Mao er de positiv for eierene, og likegyldig for resten...evt litt misunnelse blandt de som betaler dyr

plassleie til båten.

Link to post
Share on other sites

Utviklingen har gått fra å være landskapsbasert til å være forretningsbasert, uten tilknytning til det lokale landskapet. Denne endringen av forholdet til landskapet må avspeiles i fordelingen av landskapet til ulike formål.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor vi ikke forlengst har en detaljert oversikt over de strekningene langs kysten som:

- er attraktive og tilgjengelige for folk uten båt (landfast, nær vei, god strand, jorde ned til sjøen); slike må vel være de mest attraktive?

- er attraktive for båtfolk (god havn og landstigningsmuligheter, og ellers de kvalitetene som er nevnt ovenfor)

- bør bevares som bygningsmiljø, fordi de har verneverdig bebyggelse/bygningsmiljø, og/eller et livskraftig lokalsamfunn det er verdt å verne

- bør bevares som ubebygd utmark, uansett andre kvaliteter (jeg tror det bør være ganske vide arealer!)

 

Alle andre arealer/kyststrekninger bør være fritt tilgjengelig for utbygging (men med kontrollert utforming av hus, hytter og sjøbygninger, selvagt!)

 

Bruken av kystarealene har endret seg, fra jordbruk, skogbruk, beite og fiske, til rekreasjon, dels for dagsbesøkende uten byggverk på og tilknytning til stedet, og dels for folk med fritidsbolig der.

Link to post
Share on other sites

Sæbø, du er helt ut på landet nå :wink: Jeg vil ikke legge til med båt i et bebygget og regulert strøk slik det ser ut fra bildet. Men hva skjer dersom alle tar seg til rette å bygger private sjøbuer og naust langs hele strandlinjen der folk bor, og sperre all adkomst til sjøen? Er det slik vi vil ha det? Nei, det er ikke slik den store majoriten av folk ønsker. Og det er faktisk ikke mange grunneiere som ønsker det heller, bare noen få. Det fleste ser den store verdien i å kunne bevege seg fritt med barna langs sjøen og ut i skogen.

I et av Europas tynnes befolkede land så skulle det bare mangle at ikke folk flest skal ha tilgang til sjø og utmark.

 

Når det gjelder behov for innvandring og frisk blod tenket jeg vel i første rekke på bygdenorge. : :wink:

Link to post
Share on other sites

Enig med Sæbø her--- ville ikke drømt om å legge til 10 meter

fra vinduene til privatfolk, naust eller ikke naust.

 

Men en lov er en lov, og lovens prinsipper er---

ja nettopp, prinsipper! Og de gjelder likt om du bor på Finnmarkskysten

eller indre Oslofjord ettersom jeg forstår.

Det er vel kanskje ikke nødvendig?

 

Da vi i sommer gikk (!) fra Fredrikstad til Trondheim kunne vi se et

markant skille ved Lindesnes. Hytter og sjøhus i hver en vik før

Lindesnes, men derfra og nordover kunne vi gå i timer og halve

dagen uten å se spor etter folk. Det er mye plass igjen i kongeriket!

 

mvh

JanS/EIR

Link to post
Share on other sites

jepp... gjerne 100 m grense fra vannet..

sentrale politikere kjenner ofte ikke og er ofte ikke halveis i familie med søkeren. ville tro en lokal politiker har lettere\flere grunner for å ikke være helt objektiv i slike saker.. vil ikke du?

 

Jeg synes det må være trist, meget trist, å ha hodet fullt av sånne konspiratoriske tanker!

Link to post
Share on other sites

ikke trist i det hele tatt.. snakker vi om konspirasjon her? ikke det jeg vet.. og å gå over til å analysere hodet til meningsmotstanderen din er mere enn diskutabelt..

må tydligvis spørre igjen.

jeg ville tro en lokal politiker har lettere\flere grunner for å ikke være objektiv i slike saker . vil ikke du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...