Jump to content

Bygging i strandsonen


Concorde

Recommended Posts

jeg er i prinsippet ikke uenig i at foten settes ned for noe av byggingen i strandsonen.

lurer derfor på hvorfor f.eks telenor og statoil sine bygg måtte ligge ytterst mot sjøen på fornebo.

er også dum nok til å spekulere på om ikke strandloven gjaldt for den massive utbyggingen

på tjuvholmen i oslo.

hvis vi derimot skulle søke om et lite uthus på hytta kommer et batteri av " sykkelhjelm " folket og sier nei De er fulle av

feilaktige føringer og feilprogrammering av innmaten i sykkelhjelmen av ypperste prest Solheim .

det er dårlig gjort og nekte absolutt alt for den ærlige majoritet av mennesker som har noe langs sjøen , ved hjelp av enkelte

grove overtramp som alibi.

 

jeg mener selv å være et redelig menneske , har vært i militæret og 3 rep øvelser , har fostret

4 barn , har aldri brugt egenmelding som dekke for skoft, har jobba mye og blitt ranet med skatt osv osv .....

( jeg kunne fortsatt i det uendelige ! )

blir derfor kraftig irritert når kortene blandes og det i denne saken slenges dritt om Høyre og FrP.

For meg finnes det ikke alternativer - og stemmeretten har jeg vel enda på lik linje som de med sykkelhjelm og nytt båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

jeg er i prinsippet ikke uenig i at foten settes ned for noe av byggingen i strandsonen.

lurer derfor på hvorfor f.eks telenor og statoil sine bygg måtte ligge ytterst mot sjøen på fornebo.

er også dum nok til å spekulere på om ikke strandloven gjaldt for den massive utbyggingen

på tjuvholmen i oslo.

Strandvernbestemmelsen i plan- og bygningsloven ("strandloven") gjelder ikke for områder som viser byggegrense nærmere sjøen i kommuneplan eller reguleringsplan (forenklet gjengitt etter lovens § 1-8).

Fram til 30.6. i fjor gjaldt ikke bestemmelsen tettbebyggelse, regulerte områder og områder satt av til byggeområde i kommuneplanen (etter gammel lovs § 17.2).

Så jeg regner med at Oslo kommune og Bærum kommune hadde reguleringsplaner for disse områdene!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Godt å se at det nå skal ryddes opp den omfattende praksis en har sett ved at Sjøboder ombygges til hytter.

Disse "hyttene" skal nå bringes tilbake til ubeboelige sjøbod/redskapsbodstandard. :flag:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmm, litt tidlig å triumfere.

Dette var bare en hørings uttalelse, et råd fra direktoratet for naturforvaltning til miljøvernministeren som vel er den som skal avgjøre dette til slutt. Men er jo lett å foregripe begivenhetenes gang når man ikke kjenner detaljene i saken..... :wink:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er rart at noen får bygge i strandsonen og andre ikke.

Jeg søkte om å få bygge et NAUST til båten og ha garn ol i det.

Et rungende NEI!!! var svaret.Jeg kunne overnatte i det og bruke det som hytte sa de i avslaget.Og henviste til en haug med Lover osv----

Og jeg bor sier og skriver 20 m fra sjøen,må vaske vindu etter en storm for å få vekk saltet.De vil ikke gi meg tilatelse til å bygge.Men mange

"naust" som "byfolk" har bygget er 3-4 rom å kjøkken.Bad,altan boblebad på terasse og mange har skorstein.Kort sagt en liten leilighet.

Jeg forstår ikke at de får lov! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Den gamle bua som ligger midt i bildet, der den tromøy sjekta med brun dør ligger, er vår.

Den ble satt opp i 1948 og ble brukt som lager av min bestefar som var fisker. Den ble innredet av min far i 1971.

På forrige befaring ble det lagt inn forslag om at den skal bli verneverdig.

 

Jeg håper inderlig ikke at de tar fra oss muligheten til å bruke den videre, har hatt mange fine stunder der.

 

De andre buene rundt ble bygd i byggerushet som var tilbake i den omdiskuterte tiden.

 

Den til venstre for oss ble tegnet av en på teknisk etat i kommunen. Med soverom og det hele. Men registrert som utstyrsbod..?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Double Weber,de som hadde buer til utstyr og ting og tang skal bevare de.Men de "palasene"som noen har,de skulle kastes på sjøen.

Tar man en teine eller et garn inn i de blir det sikkert et helvete.

Bua vår blåste ned i en storm for noen år siden,men jeg fikk IKKE lov til å bygge den oppigjen.

Noe er galt! . Tar kvelden nu :discuss:

 

M.V.H

erling

Redigert av kokkfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Fint??

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det hadde vært fint med mer utbygging av strandsonen (Iallefall her på vestlandet) Her er det utrolig mange holmer og vik og jeg skjønner og begriper ikke hvorfor man ikke lager flere prosjekt slik at "vanlige" familier kan få hyttedrømmen ved sjøen oppfyllt. Det er jo uansett ikke snakk om å bygge overallt men hadde det vært hytter på 20 - 25 % av holmene og viker som idag ikke brukes særlig til allmennheten uansett, så hadde det blitt mye mer liv i skjærgården som hadde vært kjekkt for alle.

 

Denne null-filosofien som råder idag synes jeg fører bare til at skjærgården blir mindre brukt enn den burde. Enig i at "badeperler" skal skånes og at det ikke skal bygges på alt - men her i Hordaland er det mye mye mye å gå på.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser bare 2 betenkeligheter med mer bygging i strandsonen: 1. Hvor mange folk (med tråkk, bensin- og oljeforurensing, støy, forstyrre hekkende fugl, fortrenge sky dyr, osv) vil naturen tåle? 2. Hva er "tilstrekkelig" av uberørte områder for allmenheten?

 

Jeg er redd grensen for 1. forlengst er overskredet mange steder. Synes dette med overnatting eller ei i ei bu er irrelevant, uansett hva byråkratene sier!

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

https://www.nrk.no/sorlandet/princess-arving-ma-i-fengsel-1.14709998

Må i fengsel for å ha tatt seg til rette i strandsonen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fanafjord skrev On 13.8.2011 at 20.59:

Enig i at "badeperler" skal skånes og at det ikke skal bygges på alt - men her i Hordaland er det mye mye mye å gå på.

Når du ikke lenger har mye å gå på er det for sent.

I Færder kommune er det kun 20% igjen av strandsone som er tilgjengelig for almenheten. Resten er nedbygget eller inngjerdet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I følge representanten fra regjeringa så er ikke videre utbygging av strandsonen noe problem da allemannsretten står så høyt i Norge at det bare er å ta seg til rette selv om det er på tomta til andre. 

---

Satt å så på TV når han sa det, trodde nesten ikke mine egne ører. De som gidder klarer sikkert å finne det igjen på NRK arkivet, mener det var dagsnytt 18. 

 

Så da er det jo greit, andres eiendom, egen eiendom, offentlig eiendom, det er tilgjengelig for alle. 

 

Her er vel blodrødt og blåblått skjønt enige da såvidt jeg kan forstå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...