Jump to content

Bygging i strandsonen


Concorde

Recommended Posts

  • 1 år senere...

På høy tid at Politi og myndigheter tar tak i dette uvesenet som har fått utvikle seg gjennom mange år på allmenhetens bekostning. På Dagsrevyen i kveld hørte vi at samtlige hytteeiere i Tjome kommune hadde oppført ulovlige bygg og landskapsendringer på hytteeiendommene sine. Reaksjonen fra myndighetenes side var bøter og politianmeldelser med pålegg om å rive og tilbakestille. Bra. Håper de fortsetter videre nedover kysten. Er vel ingen grunn til å tro at tilstandene er særlig bedre nedover mot sandefjord og Kragerø?

Redigert av Escada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Escada skrev for 13 timer siden:

. Er vel ingen grunn til å tro at tilstandene er særlig bedre nedover mot sandefjord og Kragerø?

 

Jeg vil faktisk tro at det er langt bedre i Kragerø, et område jeg kjenner godt gjennom en del tiår, og har søkt/bygget på en hytte (lovlig og etter boka/søknad/godkjennelse).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikkert inhabil, siden vi har hytte ved sjøen og grei tomt..., men når jeg tøffer rundt i snekka synes jeg personlig det er hyggelig å kjøre der det er litt folk, unger som bader, fine hytter/strandeiendommer og litt liv og røre og ting å se på. Selv på Onsøykysten og Hvaler er der områder uten bebyggelse, men av en eller annen grunn synes jeg det er litt «kjedelig» å tøffe der. Mulig jeg banner i kjerka nå... 😛

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Honduras said:

Jeg er sikkert inhabil, siden vi har hytte ved sjøen og grei tomt..., men når jeg tøffer rundt i snekka synes jeg personlig det er hyggelig å kjøre der det er litt folk, unger som bader, fine hytter/strandeiendommer og litt liv og røre og ting å se på. Selv på Onsøykysten og Hvaler er der områder uten bebyggelse, men av en eller annen grunn synes jeg det er litt «kjedelig» å tøffe der. Mulig jeg banner i kjerka nå... 😛

Kan være at hvis man tøffer rundt i snekka fra hytta så ser nan ikke etter en god klippe for å legge til for natta?

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg man skal lete lenge etter å finne en klippe hvor man ellers kunne  legge til for natten som er ulovlig bebygget? Ulovlighetene går vel på helt andre ting etter hva jeg har sett og for det aller meste dreier det seg om ulovligheter som ikke har noen som helst betydning for den frie ferdsel i skjærgården, heldigvis!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 14 timer siden:

Jeg er sikkert inhabil, siden vi har hytte ved sjøen og grei tomt..., men når jeg tøffer rundt i snekka synes jeg personlig det er hyggelig å kjøre der det er litt folk, unger som bader, fine hytter/strandeiendommer og litt liv og røre og ting å se på. Selv på Onsøykysten og Hvaler er der områder uten bebyggelse, men av en eller annen grunn synes jeg det er litt «kjedelig» å tøffe der. Mulig jeg banner i kjerka nå... 😛

Ja, du banner litt i kjerka nå. Enig med deg i at det er koselig å tøffe gjennom Romsundet, Gravningesund, Herfølrenna osv. en vakker sommerdag og titte på hus, hytter - liv og røre. Men på Hvaler er strandsona så nedbygd at veldig mange av de gode fortøyningsplassene som er i le for vær og vind er nedbygd og privatisert. Jeg snakker da ikke om ulovlig bebyggelse, men nedbygging av strandsonen generelt. Man kan finne ei vik på kartet som ser lun ut i forhold til vindretningen, og straks man kommer rundt odden så ser man at det er en eller flere hytter inne i den vika som gjør at man bare kjører videre. Vi fortøyer i alle fall ikke på slike steder. Viser litt respekt for de som eier disse eiendommene og deres privatliv. Nå er ikke det en kritikk til de som eier de stedene, de er jo bare heldige, og gjerne arvinger av et flott sted. Nedbyggingen skjedde før det ble lovregulert om å bygge i strandsonen. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 14 timer siden:

når jeg tøffer rundt i snekka synes jeg personlig det er hyggelig å kjøre der det er litt folk, unger som bader, fine hytter/strandeiendommer og litt liv og røre og ting å se på.

Problemet med å bygge ned strandsonen er at det er bare de som har råd til hytter til flere millioner som får tilgang til badeplasser og delta i dette livet og denne røra. 

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert en rekke ganger før, og det klassiske argumentet fra hytteeiere er at det er mer enn nok andre plasser å fortøye. En del båtfolk kjører bare fra gjestehavn til gjestehavn, og fortøyer aldri ute i holmene. For dem spiller det heller ingen rolle. Da blir det også slik Hoduras skriver, altså bare koselig å tøffe rundt å se på bebyggelsen og liv og røre. 

 

Men det er faktisk ganske mange som benytter skjærgården til overnatting, og når vi har vindfulle ferier og helger blir det et stort press på de luneste og beste stedene å fortøye for natta. Og da dukker gjerne problemstillingen opp med at man må finne seg i litt liv og røre i de mest populære uthavnene; unger som kjører i ring med joller, foreldre som bare er nødt til å kjøre aggregat for å lade dårlige batterier, og andre som har fest på fjellet til langt på natt. For de som gjerne oppsøker naturhavner for å ha fred og ro er argumentet at man "kan jo bare finne seg en holme for seg selv ute i havgapet". Vel, disse holmene eksisterer altså ikke, for når det først blåser er det begrenset hvor man kan fortøye og ligge trygt for natta, og det er stort press på disse stedene. Hadde ikke strandsona blitt så nedbygget på 50 og 60 tallet hadde det vært vesentlig flere slike steder. Men dette har altså med nedbygging av strandsone generelt å gjøre, ikke ulovlig bygging spesielt. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 15 minutter siden:

Vel, disse holmene eksisterer altså ikke, for når det først blåser er det begrenset hvor man kan fortøye og ligge trygt for natta, og det er stort press på disse stedene.

 

Det var noe som overrasket med da jeg kjøpte båt for rundt 20 år siden. Alle lune bukter/trygge havner var bebygd, så tilgang til trygge steder å overnatte i båt var sterkt begrenset. Så da blir man nødt til å ligge sammen med mange andre på de få plassene som faktisk egner seg for formålet. Og dette er på vestlandet, der enkelte sier det skal være uendelig med plasser å ta av....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, index said:

 

Det var noe som overrasket med da jeg kjøpte båt for rundt 20 år siden. Alle lune bukter/trygge havner var bebygd, så tilgang til trygge steder å overnatte i båt var sterkt begrenset. Så da blir man nødt til å ligge sammen med mange andre på de få plassene som faktisk egner seg for formålet. Og dette er på vestlandet, der enkelte sier det skal være uendelig med plasser å ta av....

Ta en tur på Møre/Trøndelag og Nordlandskysten!  1000 vis av ubebygde viker holmer og skjær! Det vil alltid være sånn at der folk stimler seg sammen vil det være mest populært og mest folk!  De som har mye penger får igjennom byggesaker vanlige lønnstakere ikke klarer! sånn er det og sånn vil det alltid være! enten det er ved sjøen eller i fjelllandskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Ta en tur på Møre/Trøndelag og Nordlandskysten!  1000 vis av ubebygde viker holmer og skjær! 

 

Det blir for langt for meg i 7 knop. Men kjekt at de har klart å bevare naturen for fremtidige generasjoner også. Det er jo sånt at når en bit strandlinje er bebygd, så er den tapt for allmennheten for all fremtid. Det er et valg vi har tatt i Norge, å la allemannretten bevare allmennhetens tilgang til naturen vår. Men som du sier, penger trumfer alt desverre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Escada her at det er liten grunn til å tro at tilstandene er særlig annerledes lenger nedover Sørlandskysten, eller på østfoldsida for den saks skyld. 
Samtlige hytteeiere i Tjøme kommune altså har oppført ulovlige tilbygg eller andre tiltak som bryter med Plan og bygningsloven eller Friluftsloven. Samtlige hytteeiere i hele kommunen altså! Er det så noen grunn til å tru at hytteeiere i Tjøme kommune er større kjeltringer enn hytteeiere i feks. Kragerø kommune, eller Hvaler? Neppe. Hytteeierne i begge kommunene er vel pensjonister de aller fleste og tilhører eliten i Oslo, Asker og Bærum. 
Overtredelsene synes iflg. Dagsrevyen å spenner over hele spekteret, fra anleggelse av tennisbaner og parkmessige hageanlegg i strandsonen til mindre lovbrudd som sjikanøse stengsler, skilting ol.

All honnør til Tjøme kommune her og ser fram til at også de andre hyttekommunene i indre og yttre Oslofjord følger eksempelet. 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, vi får håpe på det, Jens_P, skjønt jeg er neimen ikke sikker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM skrev 1 time siden:

 Samtlige hytteeiere i Tjøme kommune altså har oppført ulovlige tilbygg eller andre tiltak som bryter med Plan og bygningsloven eller Friluftsloven. Samtlige hytteeiere i hele kommunen altså!

 

Dette er vel ikke riktig?  Det er ca 2600 hytter på Tjøme. I følge NRK har kommunen tatt ut en liste  som inneholder ca 500 eiendommer de ønsker å kontrollere. Av disse er nå ca 150 kontrollert, og det er funnet uoverenstemmelser på alle. Altså ut fra en "versting-liste" hvor man i utgangspunktet har mistanke om at noe er galt.

 

Å hevde at samtlige hytteeiere i Tjøme Kommune (som forøvrig ikke eksisterer lenger, øya er nå i Færder Kommune) har oppført ulovlige tilbygg eller andre tiltak som bryter med lovverket er derfor noe drøyt.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, TideRace said:

 

Av disse er nå ca 150 kontrollert, og det er funnet uoverenstemmelser på alle. Altså ut fra en "versting-liste" hvor man i utgangspunktet har mistanke om at noe er galt.

 

Ok, fikk ikke med meg det her om kvelden, men du har sikkert rett. Beklager, men 150 lovbrudd, og 100% av de kontrollerte, er fortsatt ille nok.

 

 

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

De fleste ulovligheter har meget lite å si for båtfolket, om man har bygget på en redskapsbod til gressklipperen eller utvidet plattingen med et par terassebord har ingen praktisk betydning ( heller ikke tennisbane og ulovlig utgavd kjeller for den saks skyld )

 

 

Link to post
Share on other sites

REM skrev 25 minutter siden:

Ok, fikk ikke med meg det her om kvelden, men du har sikkert rett. Beklager, men 150 lovbrudd, og 100% av de kontrollerte, er fortsatt ille nok.

 

Det er jeg enig i, REM.  Men det er altså funnet 150 lovbrudd i 150 saker hvor man også mistenkte lovbrudd. da er det ca 2450 hytteeiere igjen som ikke må settes i bås.

Om lokalavisa skriver at de har funnet 150 ulovlige garasjebygg i kommunen din av 150 kontrollerte, er ikke du nødvendigvis kjeltring av den grunn selv om du har garasje.  

 

Nå har tidligere kommuneansatte og en arkitekt fått dommer for grov korrupsjon. Videre har kommunen satt i gang en opprydning i samarbeid med Øko-krim og Politiet. Det er derfor god grunn til å tro at det blir ryddet opp på en slik måte at det som er ulovlig blir påtalt. Og det som er lovlig er selvfølgelig greit.

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...