Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelse: ...som så danner underlag for glassfiberstøpen...


16 bilder i forrige avsnitt må være bortimot ny rekord... :crazy: ...jeg får se å begrense meg litt på det området, men forrige avsnitt's "problemstilling" var nesten umulig å forklare omfang av med bare tekst, så derfor spanderte jeg litt ekstra!

 

Og så må jeg vel forklare hvorfor jeg sitter inne, midt på lyse dagen og skriver her, istedenfor å bygge båt (det er sikkert en eller annen observant sjel her som kommer til å kommentere det). Jo, kona føler seg litt dårlig og ligger til sengs, og da vil jeg være i nærheten - så da bruker jeg "sykevakten" til å ta igjen en del forsømmelser i denne tråden - vi må jo snart komme ajour! :yesnod:

 

Vi så i forrige avsnitt hvordan jeg tettet noe jeg kaller for et "vemmelig hull":

t23_vemmelighullferdig.jpg

 

Ellers er hele reisverket på styrhuset, samt utbygget til "dasshuset" kommet på plass....

t23_reisverkferdig.jpg

 

.....slik at den naturlige fortsettelsen nå er å skjære til plater og kle hele styrhuset utvendig med 12mm vannfast kryssfinér, rund baut.

 

09.04.2008 så det slik ut ombord i "MALAIKA":

Fronten ferdig platet:

t23_fronten1.jpg

 

Stikksaga fikk det hett noen dager. Batteridrillen fikk også kjørt seg...

t23_platerpaa1.jpg

 

...mens Biltema ble av med noen kilo syrefaste skruer...

t23_platerpaa2.jpg

 

Inngangspartiet tar form mens Sabben gjemmer seg under 4 lag med frottéhåndklær pluss en sort søppelsekk mot støvet:

t23_inngang.jpg

 

Dasstaket's avrundete form ble tilskjært av 5 spiler med konisk snitt... :sweat: ...plass til en del sparkel i disse sprekkene der! :wink:

t23_avrundetdasstak.jpg

 

Ferdig platet dass utvendig. Det er faktisk slik at alle dassens 3 yttervegger har ca 7º helling innover i toppen, men det synes ikke på dette billedet p.g.a. at vidvinkelobjektivet tegner litt forvrengt ...

t23_platepaadass.jpg

 

Og slik ser det ut innvendig:

t23_platepaadassinnvendig.jpg

 

Innvendig dørk er midlertidig. Det du ser her er faktisk den gamle innerdørken, delt opp i mindre biter. Kommer til å bygge nye og mere solide dørkplater siden, men vet ikke riktig ennå hva slags "belegg" - om noe - som skal på. Regner med at det blir "økonomi-modell" siden jeg allerede har brukt langt mer penger enn jeg opprinnelig regnet med. Det drar på seg hele tiden... :rolleyes: ..og det gjør det jo ikke noe bedre at jeg finner på nye ting underveis!

 

t23_innvendigdoerk.jpg

 

Babordsiden ferdig platet:

t23_babordferdig.jpg

Styrbordsiden ferdig:

t23_styrbordferdig.jpg

 

 

Dæggern! - Så ble det 12 bilder idag også da! :smash:

Javel - det er bare å innse at jeg ikke klarer å sette bånd meg selv... ;o)


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

16 bilder i forrige avsnitt må være bortimot ny rekord... :crazy: ...jeg får se å begrense meg litt på det området,

 

Helst ikke Walter :smiley:

 

Jo flere bilder du orker å legge inn jo bedre er det å følge byggeprosjektet ditt. Stå på! Synes det vemmelige hullet ble tettet eksemplarisk jeg :flag:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

...Er du redd for vekten du lager?
Ja! Huffda - har begynt å lage ballastkanner (5-liters plastkanner fyllt med avbalanserings-bly).

 

Du må aldri sette bånd på deg selv.

Neivel - Jeg tar det som en oppfordring til å fortsette som før. Takk for tilliten, Høvdingen!

 

...Jo flere bilder du orker å legge inn jo bedre er det å følge byggeprosjektet ditt...

Synes jeg og, også sparer det meg for å lete etter de rette ordene og uttrykk for å beskrive saker og ting (og gå inn etterpå og rette skrive- og grammatiske -feil). Det hele skal jo være forståelig også. Ikke alltid like enkelt heller. Du må huske på at Norsk ikke er mitt opprinnelige morsmål heller, så jeg sliter jo med et lite handycap der!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg bare må stemme i med alle de andre som har kommentert tråden din, Walter, dette er bare utrolig godt gjort! Og det gjelder både det fine og gjennomtenkte arbeidet på Malaika, men også måten du lager prosjektreportasjen på. Dette blir jo en ypperlig kursbok i ombygging av båt!! Bare bildebruken må jo motivere og instruere den verste "tommeltott-mann". Kan nesten ikke vente på "neste bolken". All mulig lykke til med resten!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:cheers: Skikkelig artig tråd å følge dette, er imponert over innsatsen din. Stå på, som mange andre er dette en av de trådene jeg må innom her å sjekke... :flag: Blir en riktig flott fiskebåt dette som du sikkert får mange kose turer i der du kan lage nye flotte fiskereportasjer fra, gleder meg allerede..

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse: Babordsiden ferdig platet...


Nå var styrhuset ferdig platet rund baut. Da var det kanskje naturlig å løfte blikket oppover og ta en titt på styrhustaket?

 

Siden jeg skal ha en helårsbåt - det er best torskebett om vinteren - så var det naturlig å tenke på isolasjon i styrhustaket og å finne ut hva slags isolalasjon som duger. Det var da jeg la ut et spørsmål om dette emne på Åpen Forum / baatplassen.no i tråden: Isolasjon av styrhustaket - Byggskum? hvor jeg fikk masse input og en del nye varianter, bl.a. sandwich-konstruksjoner ble båret frem. Det som var uheldig for meg var at jeg har ventet så lenge med å spørre om råd. Hadde jeg spurt FØR jeg satt igang takkonstruksjonen så hadde kanskje noen av de gullkornene kunne integreres. Slik som saken lå an så hadde jeg ferdig tak og ville ha råd etterpå... :rolleyes:

 

Men, jeg var ikke klar over hvor komplisert isolasjon er, spesiellt på en båt!! I min enfold trodde jeg at bare jeg har tykk nok mellomrom mellom INNER- og YTTER-Tak og stappe dette full med "noe" som holder på varmen, så var jeg i mål - trodde jeg...

 

- Å, neidu! Så enkelt var det visst ikke.

 

Her er i hvert fall takkonstruksjonen min.

t23_taket1.jpg

 

Helt uten planer om å bygge fly-bridge... :lol: - har jeg dog sørget for at taket blir solid slik at jeg uten å være redd skal kunne gå oppå der (har vel egentlig ikke noe å gjøre der oppe, men er jo greit å kunne stå der når jeg skal montere lanternemasta og lign; vel?). Igjen - siden jeg er et utpreget belt-og-buksesele-menneske når det gjelder båt - så er alt både limt og skrudd!

 

I tillegg til materialvalg av isolasjonen måtte jeg visst passe på kondensering / utlufting og mye, mye mer. Jeg må bare innrømme at isolasjon er vanskelig og at jeg fremdeles føler meg usikker av hva som er best...!?! :blush:

 

t23_taket2.jpg

 

Disse hullene som jeg har borret i trerr-dragerne er nå utvidet til å gå helt fra styrhusfronten (de utvendige hullene i fronten kommer til å stå under slag-skyggen av styrhustaket og være nesten usynlig) tvers gjennom hele taket og....

t23_luftingavtakforan.jpg

 

...kommer ut bak i underkant av takoverhenget jeg skal ha der, gjennom noen ventiler. Dette håper jeg skal være nok lufting for at undersiden av taket skal holde seg kondensfri.

t23_luftingavtakbak.jpg

 

Når det gjelder isolasjonmaterialet så har jeg ennå ikke riktig bestemt meg for om det skal være isopor eller bølgepapp - se følgende sitat: --->

Bobleplast er nevnt. Dette er utvilsomt brukbart til formålet, dog i mange lag.

Dette kan trolig samles sammen gratis over tid om man kjenner noen som jobber på de rette stedene.

 

Vanlig bølgepapp fra pappkartonger vil nok også kunne nyttes. Denne vil oppta fukt, men vil også avgi fukt om den ikke dekkes av plastfolie.....

 

men, at det går mot bølgepapp --->

Fuktigheten i styrehuset vil kondensere mot det kalde styrehustaket. Derfor må du ha en effektiv dampsperre, eller arrangere lufting mellom isolasjon og styrehustak. Jeg ville gått for lufting.Treverket kan du impregnere med noe som lukter trebåt slik at det ikke trekker vann. Bølgepappen som du får gratis vil oppta og avgi fukt og du slipper dampsperre. Isolasjon er ikke annet enn stillestående luft og det har du rikelig av i bølgepapp.

 

...nettopp p.g.a. at jeg vil slippe å legge dampsperre, pluss at denne løsningen jo appelerer totalt til min begredelige uførepensjonist-lønnskonto.... :rolleyes:

 

Forresten, så har jeg innsausa hele takkonstruksjonen med en spesialblanding som jeg før brukte på trebåtene mine. 3 deler tjære - 3 deler amerikansk terpentin og 3 deler kokt linolje, slik at taket (den delen som jeg etter tekkingen ikke vil se noe mere til) vil være behandlet for eventuell fuktinntrenging. Så får vi se hvordan det blir der om 10 år! :wink:

 


 

Tiden var nå inne for å gjøre noe med styrhusvinduene.

 

Vi snakker om begynnelsen av april og jeg kunne når som helst vente mildvær for å kunne begynne plastingen av ytterveggene. Før dette måtte jeg skjære ut vinduene. Så spørsmålet om fasongen av utskjæringene ble først luftet i tråden Styrhusvinduer - Hvordan få harmoni i vinklene / hjørne-radiene?

 

Hvoretter jeg gikk igang med å tegne opp og skjære ut åpningene.

proevepaavinduer.jpg

 

Opptegning av fassongen...

t23_frontvinguer_100408_01.jpg

 

Jeg støtte selvfølgelig på et problem som jeg ikke hadde tenkt på tidligere! P.g.a. at kuttekanten kom såpass nære stenderne og dragerne i trekonstruksjonen ville jeg selvfølgelig ikke kunne kutte fra innsiden av styrhuset (der hvor jeg hadde tegnet opp strekene) - jeg ville ikk få plass til vippesaga, og ihvertfall ikke kunne vri vippesaga for å ta hjørnenen...! KRISE!

 

t23_tegnevindu.jpg

 

Eneste utvei var først å tegne opp alt sammen innvendig og ta hensyn til stendere og dragere i konstruksjonen, for så - når jeg endelig var fornøyd med fasongen / utseende - overføre malene til utsiden av styrhuset.

t23_overfoeretegningutvendig.jpg

 

For jeg MÅTTE skjære åpningene fra utsiden hvor det var plass til å svinge vippesaga.

 

 

t23_vinduer1.jpg

 

Etter mye plunder, neglebiting og tegning, lot jeg det stå til den 15. april og satte i saga....

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...styrehustaket er uten krumming...

Å f**n!!! :headbang: Det har jeg ikke sett, Espen!

Javel - det er bare å hente motorsage, skjære ned hele greie og begynne forfra - det blir en lang sommer.... :wink:

 

Bare kødder!

Joda, du har (nesten) rett. Styrhustaket har et lite fall akterover - noe som er umulig å se på bildene. Og sideveis drenering / avrenning er jeg ikke redd for. Hvor ofte er det en båt ligger HELT stille...?

 

:o)

Men takk for tipset, du er observant!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse: "Etter mye plunder, neglebiting og tegning, lot jeg det stå til den 15. april og satte i saga...."


Bortsett fra at Isjiasen herjer noe så inni granskauen i høyre benet mitt idag (et helvete å klyve opp- og ned leideren på båten når jeg skal tilpasse et stykke kryssfinér, f.eks. :cryin: ) og været er bare sorgen (solskinn og bøtter av regn om hverandre) med litt for lave temperaturer (rundt 13º - 15º) til å støpe dørken ute. Jeg har sluppet opp for både 9mm (oppunder-paneler) - 12mm (til døra!) og 15mm (til taket!) kryssfiér , 30x48mm granlekt og 55mm syrefaste skruer - :sad: - så da er det bare den totale mangel på arbeidslysten som er positivt idag..... :wink: det er faktisk så ille at jeg ga opp ved 15:00-tiden og lengtet etter kontorstolen min foran PC'n - dårlig tegn det, gitt!!

 

Vel, har da fått gjordt noe da. Har tilpasset, kuttet og skrudd opp 3 stk takpaneler til innertaket - nå er det bare 9 stk. igjen! Men nå tar jeg heller en ny bolk med prosjektbeskrivelse isteden - vi må jo snart komme ajour! :smash:

 

Sist så var vi ved å skjære ut til vinduene:

t23_vinduer2.jpg

 

Vil dvele litt til ved vinduene, fordi det for det første var mye jobb (og hodepiner!!), noe som forandret båten varig, ikke noe som kan rettes opp sånn uten videre. For det andre så koser jeg meg selv med alle bildene - etter å ha vært "innesperret" av tette skott mens jeg jobbet ombord i noen uker, så var dette litt av en milepæl for meg.

 

Så her blir det litt mindre "snakk" men desto flere bilder og inntrykk...

 

T23_VinduerSTOR1.JPG

 

Så kunne jeg endelig se ut av styrhuset og drømme meg bort litt. Se på sjøen og skyene på himmelen, måkene som kretser rundt oss og observere makrellterna der hu anviser sildestimen i det fjerne... :yesnod:

 

t23_vinduer5frontvinduer.jpg

 

Med fare for å virke litt "klissent" og pretensiøst så er det slik at fassongen på vinduer representerer - etter min mening - selve sjelen på en båt. Derfor la jeg ned mye arbeide og grubling for å komme frem til en - FOR MEG (er klar over at folk oppfatter ting forskjellig) - nogenlunde harmonisk løsning. Det er viktig å ha vel avrundete hjørner som virker "vennlige" i motsetning til harde og skarpe vinkler som utstråler agressivitet....

 

Dere får bære over min litt sentimentale betraktning om former. En båt er for meg nærmest et "levende vesen"... :blush:

t23_vinduer6babord.jpg

 

Akterskottet med dør inn og "dasshuset" til venstre. Ringen på "dassens" styrbordskott er bare en markering på hvor jeg vil ha et rundt vindu (både styr- og babord) men det får komme siden. Vil ha slike "ku-øyer" til å åpne og de er dyre gitt... :rolleyes: ..noen som har brukte til salgs?

 

t23_vinduer3akter.jpg

 

Dette synet (under) her var litt viktig for meg. Det representerer sikten fra akterdekket (ved rorkulten) gjennom styrhuset og ut frontvinduene, slik at jeg kan stå der og styre og samtidig ha kontroll på horisonten foran meg, uten å måtte bøye meg eller strekke meg - noe som irriterte meg på "MORILD" - der måtte jeg bøye meg ned for å se horisonten.

 

t23_vinduer4sikt.jpg

 

Rundtom-sikten...

T23_Vinduer7.JPG

 

Utsiktern forover...

t23_vinduer8.jpg

 

 

"Kontrollrummet":

T23_VinduerSTOR2.JPG

 

Og til sist, "skuta" sett forfra....

T23_VinduerSTOR_FraForan.JPG

 

Vel, nå var ihvertfall alle vindusåpninger skjært ut av platene, så nå var det bare å ønske seg stabilt og lunt polyester-støpevær...


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker alle for vennlige ord og oppmuntring - setter pris på det! Båten er akkurat 250cm på det bredeste, Nils1 - dette er målt utvendig fenderlist!


Fortsettelse fra: "....så nå var det bare å ønske seg stabilt og lunt polyester-støpevær..."


...og polyester-støpe-vær ble det etterhvert! Rundt den 20. april ble det såpass mild at jeg kunne sette igang med å legge polyester og 2 lag med glassfibermatte utenpå platene. Men, før jeg kom så langt så måtte jeg legge noen "pyntelister" utenpå styrhus-skottene. Skal forklare dette litt nærmere...

 

I avsnittet om styrhusfront la jeg ned noen ekstra skråskjærte lister mellom front-vinduene på styrhuset og ned mot overbygget - se bildet under...

t23_faststoeptskraakant.jpg

 

...slik at jeg A) fikk økt anlegg og dermed sterkere bonding mellom overbygget og styrhusfronten, og B) slik at rent stil- / fassongmessig (som jeg skrev den gang...) "...er nå styrhusfronten "plassert" ordentlig nedpå og har god kontakt med taket på overbygget ..."

 

Etter min mening var dette vellykket og ga styrhuset (og dermed hele båten...?) litt karaktér av bastant styrke (... :cool: ...) at jeg bestemte meg for å føre denne listen videre akterover på hver side av styrhuset.

 

I tillegg. Hvis du ser i bildet under her, på den brune firkanten - nederst til venstre...

t23_forsterketfront.jpg

...der den ligger an mot sidedekket, så er du kanskje enig med meg at en slik overgang mellom styrhus og dekk, hverken er særlig tillitsvekkende eller særlig harmonisk. Det blir noe "eske-aktig" over det. En liten, puslete "vegg" som plutselig skyter opp av sidedekket - Nei, nei, nei... :nonod: Sånn kan vi ikke ha det!

 

Så da la jeg på en ekstra skrålist der nede også, en slags "sokkel" for å binde sammen styrhuset og få det "plantet" nedpå dekket. Det er foreløpig vanskelig å se p.g.a. all sparkel, men jeg har prøvd å tegne rød omriss av disse 2 listene, oppå selve bildet...

t23_detalj_overgang_dekk_styrhusmedtegning.jpg

 

 

Man ser det litt bedre her:

t23_listernedeveddekk1.jpg

 

Styrbordside:

t23_listernedeveddekk2.jpg

 

Babord:

t23_listbabord.jpg

 

Og her ført helt akterover:

t23_listbabord_akter.jpg

 


Med alle disse "pyntelistene" på plass var det bare å klippe til glassfibermatte, blande polyester og hive seg uti støpearbeide.

 

Under: 25.04.2008

t23_glassfiberstoep_1.jpg

 

Bare for å nevne disse "pyntelistene" en gang til, så var det faktisk en del flere fordeler enn bare "pynt" med de. De delte store, kjedelige flater opp i mindre arealer - noe som selvfølgelig ser bedre ut (store jevne flater med glassfiber er kjedelige saker å se på...), de stivnet av og styrket sideskottene en god del, samtidig som de bidrar til å gi båten spennende linjer og et visst særpreg.

 

t23_glassfiberstoep_2.jpg

 

t23_glassfiberstoep_3.jpg

 

t23_glassfiberstoep_4.jpg

 

06.05.2008:

t23_glassfiberstoep_5.jpg

 

t23_glassfiberstoep_6.jpg

 

t23_glassfiberstoep_7.jpg

 

t23_glassfiberstoep_8.jpg

 

Når man ser på de siste 8 bildene så er det jo fort gjordt - her i hvertfall - men det ligger enormt mye arbeide bak dette. Begynnte å støpe rundt den 20. april og holdt på med plasting og sparkling til ca. 20 mai. En del forsinkelser var værmessige betinget - av og til var det for kaldt å støpe - da gjorde jeg noe annet - pluss at arbeidslysten også varierte en del, mest p.g.a. en kranglende rygg og - i det siste - en særdeles ondskapsfull Isjias!

 

Sånn er det når man kommer i "bytte-ut-slite-deler-alder"... :lol:

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ikke vanskelig å henge seg på alle lovordene i denne tråden. Det er et spennende prosjekt du har satt igang. Jeg er særlig imponert over dine estetiske evner. Det er mange som har bygd om båter før, men man kan vel trygt si at ikke alt er vellykket estetisk. Det ser ut som om du får en flott og ikke minst praktisk design. Jeg er helt enig med deg i at vinduene gjør "alt" på en båt. Du har truffet blink både på fasong og plassering.

 

Et flott prosjekt det er spennende å følge. Lykke til med båt og isjas.

 

MVH

 

Ø.Hustler.

Link to post
Share on other sites

Hei Walter

Tråden din er rett og slett fantastisk. Har du bestemt deg for type isolasjon? Var borti en helt ny type isolasjon på jobben nylig. Kombinert fuktsperre og isolasjon med varme reflekterende egenskaper. Skal se om jeg finner noe info, om du er interessert.

Har du forsøkt akupunktur mot isjiasen din? fikk 5 behandlinger for noen år siden, og de gjorde underverker for meg.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Dette blir lekkert, Walter_S. Flotte vinduer, og særlig fint at du ikke falt for fristelsen og lage skrå akterkant på første sidevindu, slik som mange gjør. :headbang: Helt riktig å rette opp og få loddrette linjer på sidevinduene ved første anledning.

Glimrende jobb, og ikke minst en glimrende tråd :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kjenner nesten sitringen og spenningen for hvert problem som blir løst -

men - en ting jeg må få jeg kanskje lov å spørre om Walter_S - sliter litt med det om natten -- ler:

 

Stabilitet ? Tyngdepunkt ?

 

Du har sikkert gjort deg noen tanker - men du som er på stedet og kan "kjenne på byggverket" har sikkert en annen opplevelse enn hva (forøvrig meget gode og illustrative) foto kan formidle.

 

Du bygger jo for storm - og det skal man - og du bruker vel fortrinsvis gran - som er forholdsvis lett-

men finer - og polyester og duk blir fort mange kilo ?

 

Utfra bilder av båten du har lagt ut tidligere så ser jo skroget meget "drektig " ut som vi sier her vestpå - dvs stødig - godt forhold mellom bredde og tyngdepunkt - litt bedt i forhold til lengde - så tror ikke det skal bli noe problem - skuta tåler sikker noen kg ballast - bare sunt det - men var nå bare det at jeg har tenkt en del på det :-))

Link to post
Share on other sites

Takker alle for oppmuntring! :seeya: For å ta det siste først:

 

Ja, Nils1 - har gjort meg noen tanker omkring vekt- og stabilitetsproblemet, uten at jeg har noe konkret å komme med, annet enn vekt-tabellen min som jeg fører i Exel, men den er jo bare noen tørre tall som ikke sier noe om båtens stabilitet. Og det er klart, tyngdepunktet må ha endret seg - det har blitt noen kilo etterhvert - se selv:

vekt_av_ombygging1.gif

...og, jeg er jo ikke ferdig ennå - det kommer nok sikkert 20kg polyester til. På den annen side så står det ikke 83 løpemeter med 30x48 gran i min båt - tipper halvparten. 83 meter er HVA jeg har kjøpt hittil. Mye feilskjær vet du - mye som har gått i peisen! :lol: Det samme gjelder X-finéren. Jeg har så mye kapp at jeg har, og kan fyre fra nå til Jul! Så vekten er vanskelig å anslå eksakt. De 40 kg i gule felt er under, eller nær vannlinjen og har minimal innvirken på stabilitet.

 

Har diskutert dette en del i båtforeningen min hvor det sitter en gjeng med "eksperter" (gamle, gretne gubber som meg...:wink: ) ...og plutselig er ALLE der blitt ekspert på dette med hvordan en båt's stabilitet endres av å tilføre vekt såpass høyt over vannlinjen... :lol: ..og diskusjonen går ennå!

 

Personlig så er jeg ingen ekspert og har ingen forutsetning for å kalkulere stabiliteten. Jeg går etter magefølelsen og den er selvfølgelig litt anspent, men dog behersket under kontroll. Noe vil denne vektøkningen utgjøre - det er helt klart. Noe av eventuell pendelbevegelse jeg får p.g.a. økt vekt såpass høyt oppe vil nok oppveies av tregheten (inertia) som en motvekt. Det blir omtrent som å sette en mast på en båt.

 

Det som beroliger meg er at, før ombyggingen fløyt MALAIKA høyt og jeg har 7,5 cm å gå på på vannlinjen. Da får jeg legge i mere ballast til det blir bra. Det er en av grunnen for at jeg vil ha såpass mange luker for å komme til under dekket.

 

Så får vi se den dagen jeg sjøsetter båten.... :blush::sweat::diving:

 

Til skibsplast ohoi

 

- isolasjon i taket blir --->

Vanlig bølgepapp fra pappkartonger vil nok også kunne nyttes. Denne vil oppta fukt, men vil også avgi fukt om den ikke dekkes av plastfolie.
Fuktigheten i styrehuset vil kondensere mot det kalde styrehustaket. Derfor må du ha en effektiv dampsperre, eller arrangere lufting mellom isolasjon og styrehustak. Jeg ville gått for lufting. Bølgepappen som du får gratis vil oppta og avgi fukt og du slipper dampsperre. Isolasjon er ikke annet enn stillestående luft og det har du rikelig av i bølgepapp.
.....men, at det går mot bølgepapp --->...nettopp p.g.a. at jeg vil slippe å legge dampsperre, pluss at denne løsningen jo appelerer totalt til min begredelige uførepensjonist-lønnskonto.... :rolleyes:
...i første omgang (1. vinter) så får jeg ta status og se hva som blir løsningen.

 

Det du snakker om er antageligvis Astrofoil som er et lovende produkt.

Når det gjelder Isjiasen min, så er den av forholdsvis nye utgave ("bare" 2 mnd.... :lol: ) har gått og ventet på at den skal forsvinne av seg selv - men den gjør visst ikke det. Han liker seg her på Tangen. Har legetime på mandag, førstkommende om dette - så får vi se. Skal imidlertid huske på akkupunkturen som du snakker om! Takk som spør!

 

 

Til Arvid_A - Østkyst Hustler og tuffff = Takk for vennlige ord!

:seeya:

Vi prækas!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel som de fleste tenkt både "at du tør" - "Han Walter_S er sikkert en gammel båtbygger" - som deler sin kunskap med andre osv osv..

Som Kokk av yrke er mine mekaniske- og snekker -kunnskaper ikke på toppnivå, men jaggu blir jeg inspirert på hvert innslag. Har lagt planer for min egen skute, men som du sier Walter det som skal gjøres må tenkes om både en og tre ganger. (Jeg må vel i tenkeboksen 10 ganger :headbang: før jeg setter i gang), å planlegge hele prosessen til slutten. gå så igjennom det igjen (10 ganger :drink: ) og se etter slik at jeg ikke overser noe.

Det er jo slik at når noe skal gjøres så skal det gjøres skikkelig og det har du bare vist viktigheten av, men "bomber" kan jo dukke opp uansett.

Takk for all illustrasjon så langt, så er det bare å vente på resten......

Har så smått begynt å skisse min plan :eek::crazy: , men som sakt ligger den langt fram ennå... :cheers:

PS. har du tatt patent på modellen din??

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...