Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Til skibsplast ohoi

 

- isolasjon i taket blir --->

 

...i første omgang (1. vinter) så får jeg ta status og se hva som blir løsningen.

 

Det du snakker om er antageligvis Astrofoil som er et lovende produkt.

 

 

 

Det er et lignende produkt actis Virker absolutt lovende, men jeg vet ikke hvordan dette ville være i båt.

Men en pris på ca 100kr pr m2 virket ikke så avskrekkende.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

...Jeg må vel i tenkeboksen 10 ganger før jeg setter i gang, å planlegge hele prosessen til slutten. gå så igjennom det igjen (10 ganger) og se etter slik at jeg ikke overser noe...

Det er jo akkurat slik jeg gjør det også - tenke prosessen grundig gjennom. Faktisk så går det mere tid til å tenke ut løsninger underveis enn det går til effektiv jobbing og bygging!

 

Men det kan ofte være vanskelig å tenke gjennom HELE prosessen på forhånd fordi en ting kan være avhengig av noe annet som må løses først, slik at man bør ta for seg delmål - og håpe på at resten også lar seg løse. Etterhvert som man går fra oppgave til oppgave og "vokser", så får man føling for hva som er mulig.

 

...Har så smått begynt å skisse min plan ...

Føler man seg usikker, så går det an å lufte planen(e) her i Åpen Forum slik at man kan få forskjellige innfallsvinkel på det. Det er jo det som er så GENIALT (..som Benny pleier å si...) Det å være medlem her er en god trygghet å ha, man kan spørre når-som-helst om hva-som-helst - det er alltid noen som vet råd! :yesnod:

 

Gud løkk, Håreken!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "...og holdt på med plasting og sparkling til ca. 20 mai..."


Litt om sparkling:

 

Når man bygger som meg - uten bruk av støpeform som jo alltid leverer et glatt resultat - må dette isteden oppveies med mange omganger av sparkling - sliping - sparkling - sliping - sparkling - sliping - sparkling - sliping - o.s.v. og utholdenhet, gode støvmasker, slipepapir i metervis, planslipere (ja, det er flertall du trenger - har til nå "slipt istykker" 3 slipemaskiner!!! :eek: ikke overrsakende egentlig ) pluss en støvsuger som er billig i drift!!!

 

Til nå har jeg brukt 12,5 kg 2-komponents-sparkel av diverse grovhet. Biltema er hoffleverandør og siden pris / kg er ca 100,- så blir det en del penger som har blitt til støv etterhvert...

 

t23_sparkelbokser.jpg

 

A) - Glassfibersparkel (1,5 Kg bokser = Art. Nr.: 36-053) med langtrådet glassfiber-tråder i, brukes sjelden annet enn til å bygge opp noe, sparkle lit store (dype) plateskjøter eller reparere dårlig støp, eventuellt steder hvor det er luftlommer under som må skjæres vekk, etc.

 

Til å glatt-sparkle noe jeg har støpt, brukes sparkel med 3 grovheter:

B) - Den grøvste er STANDARD-sparkel (1,5 kg-bokser = Gulaktig sparkel = Art.Nr.: 36-051)

C) - Nummer to i grovheten er Plast-sparkel 1 kg-bokser (Grå sparkel = Art.Nr.: 36-057) og

D) - finest er Fin-sparkel = 1-kg bokser (Hvit sparkel = Art. Nr.: 36-052).

 

t23_sparklestyrbord1.jpg

 

t23_sparklestyrbord2.jpg

 

Etter 3. omgang med sparkel - sliping - sparkel - slip... o.s.v. er det å markere "søkkene" med tusj. Til det henges og lyses med en skap-lysende halogenlampe i skarp vinkel (sideveis) for lettere å oppdage disse.

 

t23_sparklestyrbord3.jpg

 

Etterhvert har jeg laget mitt eget "sparkelspråk" så-å-si. D.v.s. Markeringene viser hvilken type hull og hvilken type sparkel som trengs. Her er firkanta markeringer til grå sparkel (mellomgrovt) og mindre hulle markeres med runde markeringer (hvit fin-sparkel).

 

t23_sparklestyrbord4.jpg

 

Dette høres rart ut, men helt nødvendig. Når man har en "hel vegg" som skal sparkles (etter 3. omgang) så klarer ikke øyet å se ujevnhetene lenger - det blir for mange. Og står du der med ferdigblandet sparkel (du har i beste fall 10-15 minutter på deg før den er stiv...) så klarer man ikke å sparkle målrettet. Det blir fort mye klin og unødvendige omganger. Spesiellt mot slutten på herdetiden, da kommer panikken...

 

Har man en slags "plan" (som Egon pleier å si...) med markeringer så tar man et av gangen og jobber seg fra lyset og vekk. Man lærer seg fort hvor mye (eller lite) sparkel man skal blande på forhånd. Heller små mengder og oftere enn store "batcher" som stivner i hånda... (det er penger som stivner og må kastes).

 

4. omgang:

t23_sparklestyrbord5.jpg

 

5. Omgang:

t23_sparklestyrbord6.jpg

 

6. Omgang - Når du har sparklet og slipt 6 ganger over samme sted så blir du kjent med båten din!

t23_sparklet_6_ganger.jpg

 

Her er babordsiden hvor jeg gikk litt i surr :rolleyes: i mitt eget sparkelspråk med rød tusj... :lol:

t23_sparklebabord1.jpg

 

Ferdig:

t23_sparklebabord2.jpg

 

t23_sparkledassen.jpg

 

 

Har etterhvert lagt til meg en rutine hvor jeg - etter å ha slipt ferdig herdet glassfiber og vasket av med aceton - legger på grovsparkel (STANDARD) med ca. 30cm bred bredsparkel og prøver å fare over store områder med en gang isteden for å "klatte" målrettet. Så blir det sliping dagen etter og vask med aceton. Så bredsparkel på nye større områder med grå sparkel (Plast Sparkel), o.s.v.

 

Først fra 3. omgang legger jeg markeringer på med tusj. De fleste områder har det blitt 5-6 omganger før jeg gir meg. Akkurat denne operasjon krever en viss selvdisiplin og av og til er det vanskelig å opprettholde motivasjon, spesiellt på steder der man vanligvis ikke ser eller tar på båten på. Må nok innrømme at jeg har lagt noen "skjulte egg" enkelte steder og vært mindre nøyaktig... :tongue:

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Helt fantastisk Waltee_S - du må ha stått helt fremme når tolmodigheten ble utlevert :-)

Og så det støvet da - håper inderlig du ikke puster mens du holder på -- ler.

 

Pusse treverk er en ting men dette - du imponerer stadig vekk.

 

Ang stabiliteten som vi var inne på tidligere - uten at jeg har noe annet enn magefølelsen og litt erfaring med båt å holde meg til - med de vektanslagene vi her snakker om tror jeg ikke detteblir noe problem i det hele tatt. Og om du må legge litt blykanner i bunn - såer det bare bra - litt "tregere" bevegelser gir behageligere båt i sjøen :-)

 

Lykke til videre :-)

Link to post
Share on other sites

...nettopp p.g.a. at jeg vil slippe å legge dampsperre, pluss at denne løsningen jo appelerer totalt til min begredelige uførepensjonist-lønnskonto....

 

Hva var det som satte deg ut av arbeidslivet da, sprengte du akkorden?

 

For øvrig et meget tøft prosjekt, gleder meg til å se det ferdig!

Link to post
Share on other sites

... kommer til og trekke seg igjennom malingen som du skal bruke til slutt....

 

Oiii!!! :blush: ...det var som tusan!! Ikke særlig pen med en sjark som ser ut som en SVEITSEROST :eek: nei!

 

Takker for advarselen - kommer til å pælme tusjen og gå til anskaffelse av stor snekkerblyant isteden!

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har sittet på jobb i natt ,og kost meg med denne tråden om prosjektet ditt,ikke vær natt det er så koselig å være på

 

jobb for å si det sånn. Flotte bilder og kommentarer som forteller om jobben underveis. Takk for at du vil dele dette

 

spennende prosjektet med oss andre ,og lykke til med fortsettelsen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Akkurat denne operasjon krever en viss selvdisiplin og av og til..."


Plastingen på styrhusets yttervegger går mot slutten. Det som er igjen er akterskottet, "dassen" og døren. Etter det så står taket og selvlensende dekk for tur.

 

Støpearbeide:

t23_ferskstoep1.jpg

 

t23_ferskstoep2.jpg

 

t23_ferskstoep3.jpg

 

Ferdig støpt, sparklet noen ganger og slipt noen ganger:

t23_dassenferdig.jpg

 

Jeg har kun 3 stk. verktøy for polyesterstøping, og har hatt de samme hele tiden, nå i over ett år!

1 stk. 2"pensel som jeg stopler med, en av disse aluminiumsrullenen til å få ut luftblærer og en vanlig malerrull av den lille typen. Etter bruk vaskes disse og oppbevares i en bøtte med aceton og tett lokk.

 

t23_acetonboette.jpg

 

Verktøyet tas ut av bøtta, tørkes og legges klar før selve støpeprosessen starter. Her gjøres klar til å støpe nederste del av "dassen", mot innerskroget pluss den lille biten over motorrumsluken.

t23_klarforstoeping.jpg

 

Bildet under viser hvordan jeg skjærer til, nummererer (riktig rekkefølge er meget viktig) og legger frem glassfiber-remsene, slik at det er bare å ta bit for bit, væte det og få det på plass. Remsene er også merket med "anlegg" - de sorte "overett-strekene" i kanten - mot det som allerede er der, slik at plasseringen blir enkelt og riktig med én gang. Av hensyn til styrken er det også viktig å ikke la skjøtene gå på samme sted når lag nummer 2 legges på - god overlapp er bra.

t23_glassfibertilskjaert1.jpg

 

Støpen på plass. På dørken nedenfor ser man denne kakeboks / plastbeholder som jeg blander polyester i og som brukes til å ha penselen og / eller rullen i:

t23_klarforstoeping2.jpg

 

Her er denne kakeboksen som jeg bruker. Helt ideell til dette formål. Boksen tar litt over 1 liter, har lokk, er stødig nok til å ha en pensel ståendes i og akkurat bred nok til å rulle den lille malerrullen i. Boksene har jeg spart i over 1 år (kjeksbokser fra Sverige) og har en stabel på 30-40 bokser. Etter bruk er det bare å kaste og ta en nye en til neste støp. Det er en grei unskyldning til å kjøpe flere kjeks på Nordby / Sverige når boksene tar slutt - Smålandskrigla fra GodBiten Konditori er favoritten! :tongue: .

 

Hver boks har jeg merket (tusj) med 4 nivåstreker [1/4 ltr. - 1/2 ltr. - 3/4 ltr. og 1 ltr.] slik at jeg meget raskt og uten å ha masse svinn kan blande riktig mengde. Over blandebordet har jeg (for sikkerhets skyld) en blandetabell som viser hvor mye herder (1% nå om sommeren) jeg må ha i til henholdsvis 1/4 - 1/2 - 3/4 eller 1 liter. Ellers er disse 1-liters Yogurtbegerne i mykplast (ikke de slaskete, tynne fra Tine!) grei å bruke, men det går dårlig å væte malerrullen i dem.

t23_kakebokser1.jpg

 

Detaljerte forberedelser, gode rutiner og nøyaktighet gir trygghet under en ellers travel nok støpeomgang!

 


Nå er tiden kommet til å lage døren inn til styrhuset. Karmen snekres på plass.

t23_doeren1.jpg

 

Døren har en rett (hengslene) side inn mot motorkassa og en skrå side ut mot bordet. Dette p.g.a. styrhusets 7º helling innover i toppen.

t23_doeren2.jpg

 

t23_doeren3.jpg

 

Sett inne-i-fra. Her ser man tydelig "skråen" ut i bordet:

t23_doereninneifra.jpg

 

P.g.a. at styrhuset akterskott også heller forover med 7º så må jeg felle inne nedre delen av karmen en del for å ha en dør som er rett!!! :crazy: Skjønte du den?

t23_doerterskel_foer1.jpg

 

Dørterskelen er en komplisert affære - rent støpemessig - fordi det er mange "innover-vinkler" som glassfibermatten skal presses inni - og så skal den helst forbli der!!!) så jeg forbereder meg meget grundig til dette. Matten skal over 3 "kanter" pluss nedover på terskelens innside... :sweat:

t23_doerterskel_foer2.jpg

 

Ferdig støpt dørkarm, -terskel og bakvegg....

t23_doerenstoept.jpg

 

Denne kompliserte terskelen - dagen etter: :tongue: - det gikk bra, men du verden så mye "mikk" - helst skulle man ha 4 par med hender! ;o)

t23_terskel_stoept.jpg

 

Noen dager etter, ferdig sparklet og slipt:

t23_sparklet_terskel.jpg

 

Og slik ser det ut inne-i-fra:

t23_doerinnvendig_etter_22.jpg

 

Så var dørkarmen ferdig:

t23_doerkarmen_ferdig.jpg

 

Akterskottet også...

t23_bakvegg1.jpg

 

Panelet oppunder tak-utspringet er på plass med sine ventiler. For å slippe å støpe "oppunder" (j**la tyngdekrafta er av-og-til større enn polyesterens hefteevne... :cryin: ) så plastet jeg disse panelene på forhånd med et lag glassfiber og skrudde de opp. Kun sparkling i skjøtene skjer på plass.

t23_bakvegg2.jpg

 

Så var vi ferdig med den delen da...

t23_bakvegg3.jpg

 

Det som er igjen nå er taket og selvlensende dørk ute.....( :smash: og motorkasse, og døren, og cockpitt-karm, og styreposisjon, og det elektriske, og motorpanelet, og hele innredningen, og....).....å herrejemini - når skal jeg bli ferdig? :confused::cryin::sweat:


(jaggu ble det 23 bilder i dette avsnitt!) :eek:

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for vennlige ord, alle dere som er så optimistiske på mine veiene...

 

Når det gjelder timeantall så har jeg ingen tall å komme med. Ikke regner jeg etter (tør ikke, rett-og-slett...) hvor mye jeg har brukt av penger til materialer eller hvor mange timer jeg har brukt. Nettopp av den grunn til at jeg ikke ser på det som "jobb" men oppfatter det som kos!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Det som er igjen nå er taket og selvlensende dørk ute...."


Det er et j**la vær idag. For kaldt til å støpe. Bare 13,5º (heldigvis er det pluss...), men det som er værre er at det småregner hele tiden og luftfuktigheten er oppe i 85% - noe som er for mye. Har vært og slipt noe av det jeg støpte igår (buen på sjarktaket, foran) så jeg klør som besatt, men får ikke gjordt noe mer idag. Skulle sparkle og støpe noe mere på karmene på hyttetaket - det får vente til i morgen. Så får jeg heller sette meg ned og "skravle" litt her inne... :wink:

 

><((((º> ~~~~/)~~~~ <º))))><

 

Etter å ha gått litt lei all sparkling og denne evindelige og støvete slipingen - og ikke minst all masinga fra medlemmene i båtforeningen om "...er den selvlensende dørken snart ferdig?" - tok jeg ett tak på denne.

 

Før jeg kunne legge plater på fundanmentet måtte jeg male disse skilleveggene som jeg satt nedi iløpet av vinteren:

t23_maleskillevegg_b.jpg

 

Så var det å isolere eksosrøret fra motoren, der hvor denne krysser under en skillevegg. Det er 5cm med luft mellom isolasjon og bjelken!

t23_isolereeksosroer_b.jpg

 

Etterpå var det å måle opp dørkplatene som skulle skjæres til. De av dere som noen gang har skjært til slike dørkplater, vet hvilken jobb det er. Siden dørknivået (på en båt med innstøpte bordganger) går over flere bordgangs-kanter så får også dørkplatene en ut-og-inn-profil. For å unngå for mye dyrt feilskjær og lage vinterved av dyre X-finér-plater, lagde jeg meg en papp-mal (bilde under) først.

 

t23_lagemaltildoerk1_b.jpg

 

La ut en lang papp-plate og målte avstand (der hvor møtet mellom plata og skroget skulle være) derfra til innerskroget med 5cm's mellomrom...

t23_lagemaltildoerk2_b.jpg

 

 

..og overførte så disse målene til en 15mm kryssfinérplate og skjærte så ut:

t23_lagemaltildoerk3_b.jpg

 

....og så kom det som jeg grudde meg mest til: Å slipe vekk gelcoaten / toppcoaten fra innerskroget, der hvor den nye dørken møter skroget!!! :sweat: Ei 15-20cm bred remse på babord- og styrbordsiden måtte slipes helt ned til glassfiberen for å gi god heft for nytt støp. Det ble så mye støv og selvfølgelig måtte jeg støvsuge hele båten innvendig, og ned til kjølsvinert, for X'te gang! :smash: Å fysj-å-fysj! :o(

t23_slipegelcoatakter_b.jpg

 

Etter omhyggelig støvsuging var det på tide å legge den første dørkplaten på plass - den var godkjent:

t23_doerkplater1_b.jpg

 

Og slik fortsatte jeg også på styrbordsiden...

t23_doerkplater2_b.jpg

 

..og fyllte så til slutt plassen som var til overs med "midtgangen"....

t23_doerkplater3_b.jpg

 

..slik at hele dørken til slutt var dekket.

t23_doerkplater4_b.jpg

 

Jeg trodde da at jeg var kommet langt på vei....

t23_doerkenferdig_b.jpg

:nonod:


Men underveis mens jeg la ut den ene plata etter den andre så merket jeg at dørken, til tross for 15mm vannfast kryssfinér, ikke var helt stumm som jeg trodde den skulle bli!!! Kriiise!! :headbang: Jeg hadde vært for optimistisk med henblikk til X-finerens stivhet og styrke, eller at jeg hadde feilberegnet avstanden mellom bjelkene... :blush: ...muligens en kombinasjon av disse.

 

Byggekontrollen min - (noen båtvenner fra Søndre Kråkerøy Båtforening som av og til kommer innom - mest for å mobbe meg i all vennlighet) mente at det lille av svikt ville gi seg når det kom 3 lag med polyester / glassfiber oppå toppen og stivnet av dørken ytterlig. Men jeg var ikke overbevist. Som jeg sa - "hva hvis det ikke er slik? Da står jeg der uten å ha mulighet for å stive opp dørken etterpå!

 

Det var bare en utvei - å ta det om igjen!

 

Av med alle platene og stive av nettverket av bjelkene enda mer var formålet. Dessuten hadde jeg da bestemt meg for at jeg ville kjøpe disse lukene fra MARITIM og de hadde bare godt av noe mere tett avstivning rundt lukekarmene, slik at de skulle ligge på 100% stumm underlag og vekten ble fordelt jevnt utover karmene. Se også.

 

Noen dager senere kunne jeg male....

t23_maleunderlag1_b.jpg

 

...disse nye forsterkningene med Drygolin oljemaling. :smash: Vennligst ingen kommentar angående den hesslige fargen - den heter "Solgul" forresten - jeg bruker det jeg hadde ståendes i kjelleren og dette vil ikke synes likevel!! :o)

 

t23_maleunderlag2_b.jpg

 

Etter tørk av malingen var det på med platene igjen, og det var den forskjellen! Nå likte jeg meg mye bedre.

 

Så var det å tegne opp alle bjelker og avstivninger - jeg må jo ha noe å se på (spikerslag) hvor jeg skal sette skruene for å feste platene ordentlig til underlaget. Masse skruer skal jeg spandere, slik at hele dørken blir 100% stumm og ikke flekser!!! Hater et dekk som gir etter når men går på det. :sad:

 

Babord:

t23_lukehull1.jpg

t23_lukeaapenbabord.jpg

 

Styrbord:

t23_lukehull2.jpg

t23_lukeaapenstyrbord.jpg

 

Lukene igjen....

t23_lukeneigjen.jpg

 

 

..og den store i midten bak for å komme til propellsmøring:

t23_storlukeaaapen.jpg

 

Med alle lukene på plass så var det å vende seg til taket av styrhuset igjen og endelig legge tett tak på, fordi været var blitt for ustadig. Mye regne og høy luftfuktighet hindrer støpearbeide. Vil helst støpe hele dørken i ett (3 lag oppå hverandre) og sømløs, og til det trenger jeg en uke med stabilt vær!...


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....Da slipper jeg og turne for og komme ned til fettkoppen...

:wink: Åsså du som er så ung og har kropp til dét da, gitt! Det er verre med en 60-åring... :sad: ..som meg!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Spennende prosjekt du holder på med.

Alltid gøy å se at Tromøy sjektene får gode eiere.

Ser at du spurte om noe info om Tromøy sjektene for en stund siden.

Jeg har ganske mye siden jeg kjenner båtbyggeren som drev Tromøy plast, Hans Johnsen.

Sjektene ble bygget i Tromøy plast sine lokaler som ligger på Skare (øst på Tromøy).

Tror de kun ble bygget i to modeller 21" åpen fiskesjekte og 23" med overbygg.

Båtene ble utrolig populære og er fortsatt veldig lette å omstette.

 

Lykke til videre med prosjektet ditt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...