Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

...jeg håper du bruker tilsvarende på minusen også?

Yepp! :yesnod: Blir samme tykkelsen der. 50mm2

 

 

...bruke disse to simple strømbryterne i tillegg til batterivenderen din jeg. Har du lyst til å forklare?

 

Når jeg setter batteri-velgeren på "null" så er det bare snakk om å bryte strømmen på motor-siden. Mellom motor (dynamo/starter) og batteriene.

 

Uten disse bryterne (på forbruks-siden) så vil det alltid stå strøm frem til fordelerskinnen i sikrings-skapet. Hele forbruks-siden vil ha strømmen på, også når jeg ikke er ombord. Hvis jeg har glemt å skru av en eller annen liten bryter så blir jo forbruks-batteriet tomt etterhvert....

Ser det også som en klar fordel å eliminere eventuell strøm-lekkasje den veien.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har lest og plukket opp utrolig mye inspirasjon :yesnod:

Spennende å følge med på el-anlegget også. Skal legge opp nytt el-anlegg i båten min også. Selv om mitt anlegg er beskjedent i forhold til ditt, så er det nyttige tips å ta med seg.

 

Også navnet på båten da...det var en "hit"

Husker godt HepStarts og akkurat denne platen med MALAIKA husker jeg veldig godt. Mine foreldre var (som foreldre flest den tiden) forskrekket over den fæle "piggtrå-musikken" som vi ungdommene drog inn i huset. Men akkurat denne låten MALAIKA falt i smak til og med hos mine foreldre.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...slik at de ikke får sjangs til å flytte på seg?

Ja, de skal stroppes til slutt.

 

 

hvis du henter "forbruksstrømmen" din fra for eksempel "2" på venderen din. Når du vrir den til "0" er anlegget dødt. Lensepumpa og VHF'n tar du jo rett fra batteriet.

Venderen (Batt.-velger) har ingenting med forbruks-banken å gjøre, annet enn at jeg kan velge fra hvilket batteri jeg tar start-strømmen (1 eller 2 eller begge) og når motoren gå og dynamo'en lader, hvilket batteri som mottar lading (1 eller 2 eller begge).

 

2 adskilte kretser: 1 for motor-siden og en for forbruks-siden.

 

Forbruks-strømmen går ikke via batt-velger i det hele tatt. Den går kun via disse bryterne. Selvsagt bortsett fra lense-pumpe og VHF'en...

 

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, de skal stroppes til slutt.

 

 

 

Venderen (Batt.-velger) har ingenting med forbruks-banken å gjøre, annet enn at jeg kan velge fra hvilket batteri jeg tar start-strømmen (1 eller 2 eller begge) og når motoren gå og dynamo'en lader, hvilket batteri som mottar lading (1 eller 2 eller begge).

 

2 adskilte kretser: 1 for motor-siden og en for forbruks-siden.

 

Forbruks-strømmen går ikke via batt-velger i det hele tatt. Den går kun via disse bryterne. Selvsagt bortsett fra lense-pumpe og VHF'en...

 

 

 

...

Men hva skal du med batterivelgeren da, Det er jo sjeldent problemer med utlading på startbatteriet :confused:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Men hva skal du med batterivelgeren da...

 

Som sagt, det ligger i navnet batteri-velger. Med den kan jeg velge:

 

Før start...

1 -
fra hvilket batteri
jeg tar start-strømmen fra (1 eller 2 eller begge)

og når motoren går og dynamo'en lader...

2 -
hvilket batteri
som mottar lading (1 eller 2 eller begge).

 

Når jeg går fra båten så settes Batt.-velgeren til 0, så brytes strømmen mellom batteriene og starter/dynamo. Forbruks-siden har egen bryter (disse 2 hovedstrøm-brytere). Da skal alt være avslått, så nær som lensepumpen og eventuell VHF'en, som jo vanligvis skal kobles direkte til ett av batteriene - men jeg kommer til å velge at også at VHF'en går via hovedstrøm-bryter.

 

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du kunne også ha koplet forbruket inn på samme sted som starteren, dvs på common på batterivelgeren. Da kunne du sløyfet de to andre bryterene, samtidig som du hadde hatt valget om å kjøre alt forbruk på startbatteriet eller på forbruk. Dette er vel den vanligste måten å kople det på. Men så lenge du selv har kontroll på bryterene, så er det jo det viktigste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kunne også ha koplet forbruket inn på samme sted som starteren, dvs på common på batterivelgeren. ...

 

Har vurdert dette også, men så har du spenningsfall NÅR man starter og GPS'en / kartblotteren faller som regel ut ved spenningsfall. Faktisk så har flere instrumenter en tendesn til å gå i stå, når det blir spenningsfall. Dette unngår jeg ved å lage egen krets for forbruket.

 

...tro jeg. Joda, slik er det.

:crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Nils1!

 

He-he...

 

Neida, var nokså lysegrønn til å begynne med. Det begynner å bli litt mindre grønnfarge etterhvert som jeg lærer og leser meg til diverse. Det meste av kunnskapen min har jeg sugd til meg her på PB av alle diskusjoner og enkelte medlemmers godt dokumenterte innlegg. Så har vi en "flink kar" i båtforeningen her som jeg kan spørre om råd også, så det hjelper jo. Men, du verde så mye å sette seg inni altså.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Dette er en 4-leder (4 x 6mm2). Jeg koblet 2 og 2 sammen og får dermed en 12mm2 pluss og en 12mm2 minus i en og samme gummistrømpe...."


Skrevet i formiddag mens det regnet:

 

Når først været her på Østfoldkysten er som det er - kraftig sønnavind med det ene regnskuret etter det andre innebygget - så var det først en strek i regninga mi.

 

Hadde egentlig planer om ditt og datt idag. Det er dog ikke værandes ute her på Tangen for tiden. Den nyoppsatte presenningen / regntelt mellom verkstedet mitt (garasjen) og båten - som du ser under her...

 

t23_090603_01pantry.jpg

...har vrengt seg inatt og all sagflisen på bakken der er ei eneste brun mahogny-sørpe! Var ute og rettet på presenningen for en stund siden, men sønnavinden står rett inni hagen min og vrenger den igjen - så jeg ga opp og tok en retrett.

 

Prøvde så å gå tur med bikkja isteden - bikkja må jo ut - men den turen ble bare noen-og-hundre meter før både Samson og jeg var gjennomvåt. Ny retrett. Nedslående egentlig, men så kom jeg på at jeg hadde lovt å tømme postkassa til naboen min, tvers over veien, mens dem er på Rhodos. Stakk innom på veien hjem og henta den bunken med aviser. Dem har både Aftenposten, morgen og kveld, samt Demokraten (eneste som jeg holder selv) og Fredrikstad Blad!

 

Hjem med 4 aviser under armen, varm kaffekopp og en neve full av "båtbygger-dop" - Smålandskringler fra GodBiten konditori i Åstorp / Sverige - ga en trivelig time ved spisebordet, hvor jeg fikk i meg allverdens elendighet som sto i hovedstadens aftenutgave fra i går kveld. Om psykiatrisk belastede personer som sprer frykt i borettslaget sitt og banker opp folk helt umotivert, om farlige trikkeskinner og asfaltveier som er i meget elendig forfatning og om et belastet campingmiljo midt i byen på Sirkustomta på Tøyen.


Da ga jeg opp og satt meg heller hit til PC'en for å ta igjen en del småplukk. På PC nr. 2 (hvor jeg bl.a. har back-uppen for alle bildene mine og musikken) spiller Mike Oldfield sin CD "Light + Shade" og alt er fryd og gammen!

 

Ellers så har jeg funnet ut at jeg har et lite struktur-problem her i denne tråden. Jeg er en person som er meget "springende" i motsetning til andre normal navla, ordentlige og strukturerte mennesker, så liker jeg å hoppe fra det ene til det andre. Hvorfor det er slik vil jeg ikke innpå, men selv så merker jeg at, når jeg står fast i et problem / utfordring - eller står foran en avgjørelse som vil ha følger for den vidre fremdriften - så legger jeg fra meg dette problem og fortsetter heller arbeidet et annet sted - mens jeg da hele tiden tenker på løsninger i mellomtiden.

 

Slik er det nå også - jeg vingler mellom arbeidet med strømmen, batteriene og sikringsskapet (og der er det en del ukjente variabler jeg må finne ut av) på den ene siden og pantryet på den andre siden. I tillegg til min egen forvirring, :crazy: så er det omstendigheter rundt prosessen (flott ord!) så som maling, beising og lakkering av diverse installasjoner som både tar tid å utføre pluss at det gir dødtid i form av å vente til tingene er blitt tørre og kan behandles videre, eventuellt monteres. Ikke enkelt, denne kabalen, nei....... :rolleyes:

 

Men for å ha sånn nogenlunde struktur på tråden min og rekkefølgen det kommer her, må jeg jukse litt og holde meg til bare ett tema av gangen. Kan jo bli forvirra av mindre enn det....


 

Denne, hittil lengste innledningen på noe innlegg i denne tråden, må været ta skylden for. Forresten, så rekker jeg ikke mer her nå, fordi det ser ut til å lysne ute og regnet har stoppet. Så da må jeg og Samson, ut og pusle i båten. Sånn ca ved 12:00-tiden. :tongue:


Skrives nå i kveld:

 

Her prøver jeg nå å være litt strukturert og fortsette med det som hører til det elektriske, selv om jeg som nevnt, snekrer en del på pantryløsning også. Og for å "ta opp tråden" som det heter, legger jeg ut et bilde fra forrige innlegg:

 

t23_090613_09batt.jpg

Som viser sikringsskapet til forbruks-siden. Størreelsen på selve skapet ga seg egentlig selv, jeg bare bygget videre på selve reisverket på akterskottet, føyde til en "ramme" av lekter og foret skapets innside med et ekstra lag 12mm kryssfinér utoever (slik at det nå er 24mm finér + ca 3mm glassfiber på utsiden), slik at ikke eventuelle lange skruer jeg bruker inne i skapet skal komme ut av akterskottet på uteplassen :eek: .

 

Det som var slik for noen dager siden....

t23_090613_06batt.jpg

 

 

t23_090615_03sikring.jpg

Den oppmerksomme leser vil oppdage at "skapet" har vokst litt i høyden, pluss at jeg har blendet granlekterne utvendig med noen mahogny-lister for at det skal gli inn i resten av innredningen min. Nødvendigheten av å lage skapet større kom av at jeg onmbestemte meg med tanken på hvilke sikrings- og bryter-paneler jeg skulle bruke. De jeg hadde, kjøpt for noen år siden på et loppemarked var rett-og-slett for dårlige, vanlige brytere med vanlige glass-sikringer til. Disse er ca 150mm har og har 6 brytere / sikringer.

 

Biltema har nå nye slike paneler som er ganske så flate (bygger bare 12mm), har 8 brytere med innebygget LED-lys i bryteren og automat-sikringer ved siden av. Så jeg kjøpte 2 slike paneler, men de er noe høyer enn de andre. 200mm høyde var det ikke plass til i det gamle skapet. Derfor utvidelsen.

 

 

t23_090615_05sikring.jpg

På min sedvanlige tur til Maritim i Fredrikstad - dem har det meste til en bedre kvalitet enn Biltema og likevel forholdsvis rimelig - tok jeg med disse nye hengslene. Å plassere slike hengsler synes jeg er vanskelig. Nok med at de skal være i samme høyden venstre og høyre, men hvor langt "inn" eller "ut" skal selve hengsel-pinnen være? Noen som har en grei oppskrift på det?

 

 

t23_090615_10sikring.jpg

De kom da ihvertfall på plass...

 

 

t23_090615_13sikring.jpg

...og skapet lot seg åpne.

 

 

t23_090616_01sikring.jpg

Her er plasseringen av bryter- og sikrings-panelet tegnet inn - det må være symmetri bå begge sider - og noen pilot-hull til stikksaga er borret ferdig.

 

 

 

t23_090616_04sikring.jpg

Min gode grønne BOSCH stikksag har gitt seg - den har virkelig blitt brukt mye under byggingen - så jeg må ty til dette beist av en Mastodont, en Biltema stikksag, som bråker og rister noe inni hampen. Dessuten tar det nesten 10 minutter å skifte sagblad. Du må til med umbrakonøkkel og åpne 2 slike spenn-skruer. Nei, noe herk. Men det er nå det jeg har, når det gode verktøy har paia...

 

Legg merke til tapen som hindrer storstilt flising i kuttekanten, spesiellt hvis man har et noe grovt sagblad.

 

t23_090616_06sikring.jpg

Ferdig utskjært. Har bevisst brukt den litt gove siden på kryssfinren her - noe som er rester etter den gamle innredningen, hvor baksiden er lakkert - for å ha god feste for malingen. Dørene skal bli benhvite, som resten av innredningen min.

 

 

t23_090616_09sikring.jpg

Der var de. Måtte sjekke om symmetrien stemte.

 

 

t23_090616_16sikring.jpg

Og her er disse sikrings- og bryter-paneler jeg snakket om.

 

 

t23_090616_19sikring.jpg

Omtrent slik blir det seendes ut innvendig. Nå mangler det bare ledninger der!!! :rolleyes:

 

 

t23_090616_20sikring.jpg

Sikkrings-skapdørene plukkes ned igjen for å få en omgang med 2-komp. sparkel før selve malingen, da blir det jamnere overflate, spesiellt fordi jeg skal male med Bengalack, den er nokså tynn og dekker lite. Men til gjengjeld blir den hård og tåler å bli håndtert.

 

Dette med å bygge - å sette opp - å skru fast - for så å ta det ned igjen fordi man må gjøre noe annet med det - er liksom gjennomgangs-melodien i et slikt prosjekt.

Det kreves mye tålmodighet og ikke lite stahet for å følge prosessen helt ut. Man bygger etterhvert som det vokser frem. Man prøver-snekrer (fester med tvinger og av og til små skruer) for å få riktig fassong og størrelse. Endrer for at det skal bli penere. Først når man er fornøyd med utseende og plassering, så blir det festet med ordentlige skruer. Når så "tingen2 er ferdig snekret, plukkes det ned igjen for så å bygge det opp igjen, denne gang med snekkerlim i skjøtene / falsene, osv. og permanent låsing med lange forsenkede skruer.

 

Når man snakker om skruer - her er et lite utvalg av det jeg har ombord til enhver tid. Flere esker befinner seg i kjelleren.

t23_090606_08skruer.jpg

Syrefaste selvfølgelig! 6 forskjellige lengder/tykkelse og de mest brukte med 3 forskjellige hoder (forsenket, koppet og linsehode), alt etter behov. Det blir en del, det... :crazy:

 

 

t23_090616_24sikring.jpg

På tampen av dagen blir det å beise mahogny'en rundt skapet - en meget tilfredsstillende syssel - og dørene får også et strøk med Bangalack før kvelden. Så var det å vente til i morgen for at det skal tørke.

 


Forsettes:

:seeya:

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, Walter.

Om eg får foreslå ei forandring her:

Kabelen som kjem inn til sikringskapet er lagt heilt nede i bunnen av skapet. Eg foreslår at den blir omlagt, slik at den kjem inn i midten, og ligg fram mellom skinnene. Eg begrunner dette med at du skal inn i dette samme sikringskapet med ein masse ledninger som tar med seg strøm ut. For å få plass til å føra desse inn i skapet, må der borast hol, og om so den kabelen ligg oppe i midten er risikoen stor for at boret ikkje treffer den.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

....For å få plass til å føra desse inn i skapet, må der borast hol, og om so den kabelen ligg oppe i midten er risikoen stor for at boret ikkje treffer den.

Du har et godt poeng der, Magne. Det er faktisk slik jeg hadde det til å begynne med...

 

t23_090611_10batt.jpg

...her kommer ledningen inn på midten oppe...

 

t23_090613_06batt.jpg

...har fremdeles hullet igjen til å bytte.

 

Takker for omtanken!

:seeya:

 

...Ellers skal vi møtes i rom sjø - med makrell på dørjene!!

Hei tuffff! :o)

Jeg tror jeg velger den med makrell på dorgen - og kanskje en øl?. Det høres mindre slitsom ut... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Den fåes hos de foretningene som handler hos "flak".

Interessant, traust!

Må ha det, bare må ha det!

 

men hva i huleste er "flak"....???? :confused:

 

(unskyld uvitenhet.... :rolleyes: )

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Aha!

 

Takker traust, Vengsøyværing og p-kaill for info. Ser nå at Båtbua i Fredrikstad er flak-forhandler, og det er jo nærmest her. Må ta en tur snart da....

 

 

Godteributikken... :giggle:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...