Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Takker alle for vennlige og oppmuntrende ord! Er jo bare et menneske jeg også som trenger et lite 'puff' av og til - og det får jeg tydeligvis her, så det monner. Ingen nevnt - ingen glemt.

 

Så det er torsk å få igjen, OLPI?

Spennende!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Som du vet Walter, så har jeg fulgt dette prosjektet ditt fra starten -

Siden jeg selv har klort litt med båt i årenes løp - både plast og tre - hadde jeg et snev av ide om hvilket enormt arbeid du gikk igang med.

(min gamle far var skipstømmermann - og jeg er oppvokst med tjære og drev - klinking og stiming -og selv har jeg bygget både tre og plastbåt )

 

Og jeg tenkte -- " Jaggu er han modig - skulle vært artig å begynt sjøl -- men nei Nils1 far - du er nok for gammel til dette " :nonod:

 

Og etter som prosjektet ditt har skredet ( skridet?) frem - har jeg gledet meg enormt over å se både kvaliteten på arbeidet - og ikke minst

de kreative og praktiske løsningene du har lagt for dagen. :yesnod:

At man av og til blir så lei og desillusjonert at man kunne spydd omtrent midt i båten - det bare er slik - og er helt normalt :crazy:

 

Og mer og mer har jeg tvunget meg til å tenke " Nei Nils1 - du ER for gammel til dette " :headbang:

Men når jeg nå ser det nermest sluttførte prosjektet - og den fantastisk flotte hobbysjarken du får ut av dette -

da er det altså like før jeg kaster meg over en av de gamle Tromøyène som ligge på Finn - og setter igang.

Det ville jo være fullstendig galskap - men for en glede i galskapen.

Jeg håper jeg klarer la være å sette igang - helsen holder neppe til et slikt opplegg - men fy flate for en glede det hadde vært .

Og skulle jeg bli så sinnsyk at jeg skulle starte opp - så skal båten hete " Walter" - if you don`t mind sir :rolleyes:

 

Lykke til videre :smash:

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra "Ekkoloddet ble straks missunnelig på plotteren for 'å ha noe så fint å stå på' - så jeg måtte ut i mahogni-haugen min igjen...."


 

Her kommer fortsettelsen som jeg ikke fikk tid til forrige gang...

 

 

t23_091009_21plotter.jpg

Sist så vi på nye sokler til både kartplotteren og ekkoloddet...

 

 

t23_091009_25plotter.jpg

Og da jeg var fornøyd med fassongen på sokkelene og dreie-funksjonen til plotteren...

 

 

 

t23_091009_27plotter.jpg

...måtte de jo snart inn i kjelleren for å beises, oljes og lakkes, og det tar jo noen dager fordi det skal jo tørke i mellom strøkene også.

 

 

t23_091009_28plotter.jpg

Hullene til kablestrekk ble boret på forhånd så 'tørketiden' ble benyttet til andre ting, bl. a. å legge opp faste kontakter til beggen instrumentene.

 

 

-------------------------------------------- Refleks-ovn -------------------------------------------------

 

Mens sokklene ble lakket i kjelleren, kunne jeg nå endelig gi meg i kast med siste 'snekkerjobben' ombord. Av en eller annen grunn kom jeg aldri ordentlig i gang med den før nå. Og det var her jeg fikk mitt største tilbakeslag hittil under hele ombyggingsprosessen. Helt og holdent min egen feil (kan jo ikke skylde på noe andere heller... :rolleyes: ) fordi jeg ikke planla og målte ut i detalj hvordan dette skulle bygges og hva det skulle bygges til!!!

 

t23_091011_02ovn.jpg

Det var her, i overgangen mellom byssa og dassen (snakk om å ha kort vei, mellon 'inn' og 'ut'... :eek: !!!) at min gode, gamle venn Refleks dieselovn skulle stå og varme den stakkars forfall'ne kroppen min vinteren gjennom. Av en eller annen grund var jeg så sikker på at jeg hadde målene til ovnen 'i hodet' at jeg ikke gadd å grave frem Refleks'en (fordi den sto så ille vanskelig til, innerst i kjelleren, under all slags rot...) og måle, før jeg bygget pantry'et og bare satt av 'sånn passe' avstand-plass langs med ytterskottet på babord-siden og mellom pantry forover og dass-avdelingen aktenfor.

 

t23_091011_03ovn.jpg

Først var det å finne passe høyde - jeg måtte ta hensyn til en stengekran for avløpet til vasken som lå akkurat der, og så var det å finne noe stivt papp og lage mal først. Bruker vanligvis ikke slik tungvindt måte å gjøre det på med papp-mal osv; men akkurat her var det 2 gode grunner til det.

 

For det første var det ikke én rett kant (!!!) og ikke én rett vinkel (!!) og da kan det ta lang tid og bli mye 'kapp' hvis man går rett på kryssfinéren!

 

For det andre så begynte jeg å slippe opp for større biter kryssfinér, ja, jag hadde faktisk bare et stykke igjen som var passe stor. jeg måtte for all del unngå og kappe feil!

 

 

t23_091011_10ovn.jpg

Etter noen timer var da ihvertfall hylleplata på plass med nogenlunde passform. Tanken var å plastbelegge den og male'n med 2 komp. maling for å kunne motstå dieselsøl.

 

 

t23_091011_12ovn.jpg

Det var først nå, på dette fremskredne stadiet, at jeg gadd å grave frem ovnen, støvsuge den (den var helt grå-hvit av støv og sagflis) og får den ombord i Malaika. Andektig, men allerede med en litt rar følelse i mellomgulvet, satt jeg den på plass... :lipseal: Man skal jo ikke banne her på BP, så jeg unnlater å gjengi den neste 10 minuttene sånn helt konkret... :lol:

 

Plassmessig ut til sidene skulle kunne gå - jeg var forberedt å ta en tur til blikkenslager'n og få laget noen plater som skulle skjærme nærmeste treverk og ut mot skroget mot varmen.

 

 

t23_091011_13ovn.jpg

Men, det var 'innover' - avstanden fra skroget og inn mot midtskips at det skorte på nok plass. Jeg hadde med mine 'hode-mål' ikke tatt hensyn til pipe-kne'et som stikker ut bakpå ovnen og som trenger stor avstand til brennbart materiale, fordi kneet ofte blir rødglødende under langvarig og sterk fyring! :blush:

 

Det var bare å innse at det ikke kunne gå, uten å rive ned halve pantry'et igjen. Det var bare å gi opp Refleksen min.

 

Noen som har bruk for en sliten Refleks-ovn? Ikke av de "nyeste", men erfare, sjøvandt og godt kjent på Østfold-kysten... :giggle:

 

 

Vel, tenkte jeg, da får jeg ta i bruk plan "B"...

 

Plan "B" gikk ut på en POD-ovn, som jeg kjøpte inn for 2 år siden, og siden har stått u-åpnet i sin kraftige eske - også den i kjelleren. En svenskprodusert og solid paraffin-oven (lampeparafin) som lyder (!?) navnet POD. Har hørt mye om den og det er mange som bruker en slik i både båt, campingvogn og på hytta. Den skulle kunne varme opp Malaika like godt som Refleksen. Ulempen med den er at det ikke er pipe på den. Men, av tidligere erfaring med en lignende ovn (som jeg ikke husker navnet på nå...) så vet jeg at lukten er bare et problem under opptenning, før ovnen er blitt riktig varm, og eventuellt under dårlige brenner-forhold ellers. Man må bare se på fargen på flammen for å få til effektiv og luktfri forbrenning.

 

t23_091011_15ovn.jpg

Henta frem esken til ovnen og pakka ut vidunderet. Tenkte å sett den på Refleksen sin plass isteden.

 

Mellomgulvet mitt ble straks utsatt for enda et nytt sjokk da jeg pakket ut ovnen. *Fy flatbiff* - den var jo gedigen!!! Er det mulig at en ting er større utenfor esken sin enn inni? Den var jo enda større enn Refleksen, jo! Riktignok trengte den ikke pipe, men bare høyden alene var nok til å innse at det ikke kunne gå. Båten er jo bygget av brennbart materiale, så her må vi ta til takke med plan "C" som opprinnelig ikke var med i det hele tatt, men som bare trengte seg på...

 

I løpet av noen få timer ble min innebygde måle-enhet (som jeg trudde jeg kunne stole på nå, etter 2 år med ombygging med tommestokk planta i baklomma) utsatt for skuffelser som skulle få følger - og det 2 ganger!! :crazy:

 

t23_091011_17ovn.jpg

Plan "C" er foreløpig bare POD'en som står rett på dørken, da... :rolleyes:

 

 

t23_091011_18ovn.jpg

 

Skuffet? Ja - men mere forbanna på meg selv enn skuffet. At det går an....

 

 

--------------------------------------------- Tilbake til de lakkerte "dingsene" mine... ----------------------------

 

 

t23_091013_15_kplotter.jpg

Her er det ikke så mye å si...

 

 

t23_091013_01_kplotter.jpg

...annet enn at de ble montert...

 

 

t23_091013_10_kplotter.jpg

...kort og greit, og så... (sjekk båtens posisjon på plotteren! Snakk om feilnavigering!)

 

 

t23_091013_13_kplotter.jpg

...var det bare å sitte og ...

 

 

t23_091013_17_kplotter.jpg

...se på at sola funkla i nylakkert mahogny-treverk! Fornøyd.

 

 

---------------------------------------------------------- Noe helt annet -------------------------------

 

t23_091013_18_kplotter.jpg

Siste oppgaven var å montere strømtilførsel til vindsuviskeren og trekke ledning til bryter, sikring og jord. That's it!

 

 

t23_091013_19_kplotter.jpg

Med dette rotetet bilde vil jeg egentlig bare konstatere at jeg endelig er ferdig med alt av elektrisk ombord. PUH!! :sweat:

 

 


Fortsettes :seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

t23_091013_19_kplotter.jpg

Med dette rotetet bilde vil jeg egentlig bare konstatere at jeg endelig er ferdig med alt av elektrisk ombord. PUH!! :sweat:

 

Sikker på at du har kobla rett nå da :wink:

 

Ser oversiktlig og fint ut dette.

 

... Ja, det er noe torsk nå, men skulle hatt litt større gjennomsnittsvekt. Litt mer også hadde ikke gjort noe. Han bet på både vet Struten, ved Missingene og på utsiden av Lygholmen, men vi var 2 som fisket så fangsten var jo ikke noe å skryte av på 5 timer.

Jeg brukte et nyinnkjøpt fiskehjul (sørvkroken HITRA) som jeg også hadde i en NB740 for en del år siden. Kona pilket med stang. Jeg fikk en torsk , og hun fikk resten (5) . :rolleyes:

Har hørt det skal være bedre langt inn i elva (vest). Står en del med fluestang både på gressviksiden og på Kråkerøy. De får en del ørret sies det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at du har kobla rett nå da :wink: Ser oversiktlig og fint ut dette.

 

He-he - du er flink til å 'lyve' OLPI :lol: - Dette er er mareritt, skal jeg si deg. Og jeg som forbanna meg at det elektriske skullr bli oversiktlig. Og det ble det også, alt som er koblet inne i hovedsikrings-skapet mitt (du ser såvidt panelet på bildet, helt ytterst til høyre) - men det som vises her er bare det som er i forbindelse med motorinstrumentene og det som er av instrumenter oppå dasjbordet....

 

Jeg gremmes...

:crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

t23_091011_13ovn.jpg

Men, det var 'innover' - avstanden fra skroget og inn mot midtskips at det skorte på nok plass. Jeg hadde med mine 'hode-mål' ikke tatt hensyn til pipe-kne'et som stikker ut bakpå ovnen og som trenger stor avstand til brennbart materiale, fordi kneet ofte blir rødglødende under langvarig og sterk fyring! :blush:

 

Heisann....

Er det ikke mulig å sette ovnen 45 grader i forhold til det som var planlagt ?

For meg så kan det se ut som om du vrir ovnen slik at regulatoren peker bakover så kan det gå. Er det da mulig å endre eksosrøret med bend e.l. for å få eksosen ut ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du klarer ikke å lage plass til Refleksen i forkabinen da? For eksempel ta en halvmeter av ene køya samt montere den så lavt at plate pluss madrass kan legges over ved overnatting etc. Refleksen brukes vel uansett for det meste vinterstid, i overnattingssesongen får man da greie seg uten varme. Noe å tenke på? For en Refleks ovn bør du jo ha i en slik båt, det hører liksom til....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

t23_091013_19_kplotter.jpg

 

Jeg jobber med svakstrøm og kan si at dette er faktisk oversiktlig og fint. Bra merking også. Dette er jo ikke noe som skal kikkes på og være en "fryd" for øyet, det skal være funksjonelt og greit å finne frem i. Det syns jeg du har fått til veldig bra. :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Walter, vil det hjelpe med isolert bend/rør? Vet dette er og få tak i, men vet ikke hvor nært det kan stå brennbart matriale.

Hvis ikke har jo jeg en refleks du kunne skrudd over regulatoren på.

 

Heter vel mk 66 eller noe, den har kokeplate også på toppen.

Diameter på den ovnen er vel rundt 20 cm tenker jeg.

Kan sjekke det opp hvis det er intressant

Link to post
Share on other sites

Flott at lysten er tilbake igjenn, Walter. Synes en oljeovn hører hjemme i slik båt, og vet hvor godt den varmer vinterstid. Refleks har jo med røykrør på toppen også, om man kan klare seg med kaffe fra kokeapparatet. Sigmar har også små nette ovner med røykrør på toppen både for skottmontasje og gulvmodell. Glass for en trivelig peisflamme også.http://www.sigmarine.com/

Kunne det være noe kanskje?

Link to post
Share on other sites

Lykke til med sjøsetning (neste sommer forhåpentligvis) og reisen på alle hav!

Neste sommer? Nei, vet du hva!

Neste uke er mere riktig å si. Antar at det blir lørdag.

 

Og så holder jeg meg til Østerelva, Læra og Hvalerkanten forløpig. All verdens hav er ikke interessant lenger, det har jeg gjordt i mitt yngre liv...

;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Neste sommer? Nei, vet du hva!

Neste uke er mere riktig å si. Antar at det blir lørdag.

 

Og så holder jeg meg til Østerelva, Læra og Hvalerkanten forløpig. All verdens hav er ikke interessant lenger, det har jeg gjordt i mitt yngre liv...

;o)

 

Hehe, jaja. God sjøsetning neste uka da :flag:

Håper du legger ut noen bilder av sjøsetningen da ;-)

Link to post
Share on other sites

Med dette rotetet bilde vil jeg egentlig bare konstatere at jeg endelig er ferdig med alt av elektrisk ombord. PUH!! :sweat:

Dette er ikke rotete. Fin oversikt over kabler mm. Merkingen din er oversiktlig og som nevnt av en annen skal jo ikke dette være fronten mot verden. Men - dette må jeg bare få nevne - du bør merke med noe som holder seg over tid mot fuktighet. Og da er det bare gumminummer (slike små gule nummer) som holder seg. Overfør nummer med beskrivelse til et ark og du finner tilbake senere hva som er hva.

 

Gjorde selv den tabben en gang og brukte papiretiketter med skrift og over kort tid forsvant skriften (tusj) og alt ble uoversiktlig. Ble en stor jobb å gjenopprette status til noe lesbart.

 

Lykke til med sjøsettingen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...For meg så kan det se ut som om du vrir ovnen slik at regulatoren peker bakover så kan det gå.

:nonod: Æ-æ - går ikke, Hebbe. Da kommer eksos-kneet enda nærmere pantry. Eksos-kneet måtte eventuellt innover (mot midtskips) men da forsvinner regulatoren ut mot bordet... :rolleyes:

Har prøvd alle retinger, bortsett fra opp-ned.... :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Hvis ikke har jo jeg en refleks du kunne skrudd over regulatoren på. Heter vel mk 66 eller noe, den har kokeplate også på toppen.

Diameter på den ovnen er vel rundt 20 cm tenker jeg.

 

Høres ut som diameteren er en del mindre enn min, kanskje det går?

 

...Når det gjelder den refleksen jeg har, den kan overtas kostnadsfritt, hvis du vil ha den

 

:yesnod: Takker for tilbudet. Det kunne vært meget interessant, Per Christian - Men, har ikke du bruk for en Refleks du da? Vil du ha min isteden? :o)

 

..

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tips til en litt mindre ovn..........:

Takker for den linken, Hafrsfjord - den skal jeg se på, på mandag! :o) Bukker og neier...

 

Ovne uden skorsten skal man holde sig fra i små rum. http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3460

 

Jo, men jeg skal jo ikke overnatte med ovnen på, motorbåd - det er kun når jeg sitter i båten om vinteren og drikker kaffe i havn, eller når jeg er ute og fisker og må inn for å varme mendene! Den lille Refleks ville vært fint, men nytt den er for dyr for meg, desværre - har allerede brukt mye mere penger enn jeg hadde trodd... :rolleyes: Men kanskje neste år?

 

...Synes en oljeovn hører hjemme i slik båt, og vet hvor godt den varmer vinterstid.

Helt enig med deg angående oljeovn - det eneste riktige i en sjark! Det måtte være den Refleks med røykrør på toppen, da blir den enklere å plassere. :yesnod:

 

 

..

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...