Jump to content

Stygge båter


Avmønstret2

Recommended Posts

Jeg synes det er rett utrolig at voksne mennesker kan klare å tillegge medlemmer liten selvtillit og selvinnsikt - basert på at man mener en båt er stygg å se på. Det er kanskje på tide å stikke fingeren i jorden og finne ut hvorfor man er medlem på denne "plassen". Bidrag til forumet av konstruktiv kvalitet er det blitt mindre av ........

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har utviklet seg til å bli ganske patetisk og toppen av kransekaka er nådd når det hevdes at den som "tillater seg" å mene at en død ting/gjenstand er stygg har liten selvtillit og selvinnsikt, ja da er det etter mitt syn et godt råd å avstå fra å skrive et innlegg! Kanskje varmen får ta skylden? :rolleyes:

 

Som Ari Behn ville sagt det; Trist som f**n!

 

ps

legger merke til at hvis man skriver faaaaen med en a så blir det her automatisk redigert, men man kan utgi en bok på et anerkjent forlag med samme ordet skrevet med en a og uten at noen reagerer?

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

f**n . sandelig hadde du rett mouche. men jeg pleier å skrive f... ,så for meg er ikke det noe stort problem. føler etter noe tankegang , at jeg må redigere litt på ett av mine tidligere innlegg. :blush: men synes ikke det gjør saken til plenen noe bedre.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nei for guds skyld ikke kall en spade for en spade.... ;-)

Du får heller si at du synes båten er pen du da så begge synspunkter kommer frem.

Hvis du selger en slik båt og ikke ser at den er heslig så har du et problem. Men det finnes mange rare mennesker her i landet, så den blir nok solgt.

Og om noen synes Nidelv 24 er en stygg båt så skal ikke jeg vare så tøff å be de holde kjeft. Jeg er bare delvis enig i det, forøvrig. Ikke så veldig vakker, men helt ok. Men den er ikke stygg nok til å havne i denne tråden ;-)

Her er annonsen for de interesserte:

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...amp;WT.svl=Link

Ser han har som overskrift: "grei familiebåt", så han har vel skjønt tegninga...hehe

Plenen

- som ikke bøyer av for koseklubben

Ja det er sikkert et herlig mangfold av stygge båter, og min mening er ikke å slå fast at noe er stygt for alle, men noen båter peker seg nok litt mer ut i negativ retning enn andre... ;-)

Om alternativet er å droppe øl'en hadde jeg også gått for with'en ;-)

Snur du på flisa så får du noe slikt som dette. Håpløst tema noe jeg selv erfarte etterhvert. Det som kan virke stygt i dine øyne er ikke det samme som at ikke en i den andre enden ser objektet som vakker.

Sitat/Plenen: Ser han har som overskrift: "grei familiebåt", så han har vel skjønt tegninga...hehe

Hva er det han har skjønt annet enn at han forteller at båten egner seg for en familie.

Sitat/Plenen: - som ikke bøyer av for koseklubben

:confused: eller har du følelsen av at noen prøver å kvele dine argumenter.

Håpløst å diskutere pen/stygg, men noen av de samme preferanser har vi her inne. Og derfor ville nok flere vært enige om at denne båten er stygg enn pen om det hadde vært en poll om det tro jeg. Uansett er ikke det poenget. Ville ha en tråd med stygge båter (subjektivt). Ser så mange stygge båter på Finn som tydeligvis blir solgt og det overrasker meg. Ok, hadde det vært for en kasse pils hadde jeg skjønt det, men det er jo mange kroner for mange av de...

Sorry at jeg prøvde å være morsom. "Hehe" var et forsøk på å gi et hint om det.

Kvele som i betydningen sensurere, så er svaret: ja.

Blei fart i denne tråden, gitt.

Plenen :-)

Studerer en bilde så er dette en praktisk båt for en person med handicap. Luken kan åpnes - sikker med et enkelt grep - og personen kan komme seg i land. Båten har mye lys via vinduene og er sikker trivelig inni. Lar en øynene hvile litt - noen dager - på denne så kan det jo skje at en forandrer sitt syn på båten. Hvem har definert at en båt absolutt skal være vakker - ikke jeg, selv om jeg prøvde i nevnte tråd. Kategoriene STYGG <> VAKKER er håpløst å definere.

SITAT/Plenen: Ser så mange stygge båter på Finn som tydeligvis blir solgt og det overrasker meg.

Og det er greit å ha en mening om disse. Men vær varsom med å henge ut noen som ønsker å selge sinn båt. En kan bli sittende igjen med et ansvar ovenfor selger som kan svi i lommeboken. Det er ikke store forskjellen å henge ut en båt på webben, enn en person.

Kan godt lage en tråd som heter "Upraktiske båter" også ;-) Neida. For å være litt seriøs. Jeg skjønner at båten kan være praktisk og den kan godt være fin inni (men når eieren bare velger bilder eksteriørt har jeg mine tvil...). Og båter trenger ikke være vakre. Men det var altså ikke årsakene til at de "mindre pene båtene" ser ut som de gjør av praktiske hensyn, men utelukkende utseende.

Den rettsaken gleder jeg meg virkelig til.

Blir det ikke en stor forskjell å starte med overskriften "Stygge båter" samt legge ut bilde fra Finn.no av ett - ett - objekt. Med "tanke " på å rakke ned på denne båten. For det var vell det som var hensikten med overskriften...
Det var ikke i min villeste fantasi at et innlegg på dette diskusjonsforumet kunne ha noe å si for et salg av en båt på finn.no. Forklsr gjerne hva som er linken her.
Vi er over 15.000 medlemmer på forumet og i tillegg kommer sikkert 10.000 til som også er båtinteressert :wink:
Hensikten var å få en tråd med "merkelige" og annerledes båter. Kunne sikkert valgt "mindre pene" eller "rare båter" eller "du skal se mye før øya faller ut". Det virker som om mange på dette forumet synes at kritikk av båter er værre enn å si noe stygt (eller mindre pent) til kona deres.... For meg er det uproblematisk at noen synes Nidelv 24 er stygt og at man ytrer det på et forum for båter, men det er tydeligvis litt for mye for mange her inne. Hensikten var altså IKKE å rakke ned på noen sin båt (selv om jeg ikke tror det er så mange av det slaget jeg la ut bilde av). Hadde det vært ok om jeg hadde lagt ut 10 bilder fra forskjellige båter?
Og overskriften er ok - "Stygge båter" - på et generelt grunnlag, men ikke henvis til annonser. Bruk nøytrale bilder av såkalte stygge båter, men vær også klar over at du kan treffe på noen ømtåelige sjeler som går til sengs med sin båt og ikke tåler å høre andres meninger om denne. Og da får du så mye pepper, at det tar tid å komme seg ut av floken. Du har muligheten i 24 timer til å forandre på overskriften :wink:
I utgangspunktet henviste jeg ikke til en annonse, men plukket ut et bilde derfra, ikke hele annonsen. Ser ikke noe problem i å bruke bilder fra finn-annonser.

De som er så ømtålige at de ikke tåler slikt bør heller ikke frekventere diskusjonsforumer på internett - dette som et godt råd.

Men du kom med henvisning til annonsen etter noen få innlegg. Kunne du ikke dy deg :lol:

Hvorfor ønsker du å splitte fellesskapet her på BP. BP er ikke som andre fora og det har du vell oppdaget etterhvert. Du nevnte selv koseklubben, hva nå det er for noe. Muligens du ønsker deg selv inn i varmen... og fellesskapet.

Nei, jeg følte meg ikke utenfor noenting her inne jeg. Men jeg skjønner at jeg er det nå ;-)

Takker for meg på BP.

Lykke til videre og god sommer :cheers:

For å rette opp misforståelser som dette.

Har ingenting med at jeg ikke tåler kritikk av mine innlegg/argumenter, tvert imot. Men som en påpekte lenger opp i tråden: BP er ikke som andre diskusjonsfora, og jeg har ikke behov for å være en del av dette fora lenger.

Og det er det fine med BP. Vi er også et samlingspunkt for båt og sjø elskende personer. Ta en titt på alt som skjer utenfor forumet og hvor medlemmene treffes til forskjellige anledninger. Forumet er bare en del av båtlivet og baatplassen er limet som holder oss samlet. Du har jo deltatt en lang stund og jeg synes du skal revurdere din oppfatning av forumet og komme deg inn i rekken igjen. :cheers:.

 

:confused: over årsaken.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

kan vi ikke heller diskutere stygge damer?

 

Sitat: (Plenen @ 03.05.08 23:00)

Hensikten var å få en tråd med "merkelige" og annerledes kvinner . Kunne sikkert valgt "mindre pene" eller " rare kvinner " eller "du skal se mye før øya faller ut". Det virker som om mange på dette forumet synes at kritikk av kvinner er værre enn å si noe stygt (eller mindre pent) om kona deres.... For meg er det uproblematisk at noen synes kona på 24 er stygg og at man ytrer det på et forum for kvinner , men det er tydeligvis litt for mye for mange her inne. Hensikten var altså IKKE å rakke ned på noen sin kvinne (selv om jeg ikke tror det er så mange av det slaget jeg la ut bilde av). Hadde det vært ok om jeg hadde lagt ut 10 bilder fra de forskjelliges medlemmes kvinner?

 

Slik var hvist sitatet før det gikk inn i virusprogrammet :

 

Hensikten var å få en tråd med "merkelige" og annerledes båter. Kunne sikkert valgt "mindre pene" eller "rare båter" eller "du skal se mye før øya faller ut". Det virker som om mange på dette forumet synes at kritikk av båter er værre enn å si noe stygt (eller mindre pent) til kona deres.... For meg er det uproblematisk at noen synes Nidelv 24 er stygt og at man ytrer det på et forum for båter, men det er tydeligvis litt for mye for mange her inne. Hensikten var altså IKKE å rakke ned på noen sin båt (selv om jeg ikke tror det er så mange av det slaget jeg la ut bilde av). Hadde det vært ok om jeg hadde lagt ut 10 bilder fra forskjellige båter?

 

a3.jpg

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stygge båter (eller ikke) har vel med linjer, tyngdepunkt og proporsjoner å gjøre?!

Ja?

Nei?

Og ingenting med etikk å gjøre. Det heter estetikk.

Må si jeg har sett MYE rart på fjorden. Det være seg overdimensjonerte overbygg, hekkavsluttning, skrogformer, fargevalg og materialvalg.

At en stygg båt godt kan være koselig - for de som eier/bruker den - er så en annen diskusjon.

At en debatt her på forumet skal gi et dårlig salg for en båt på FINN, har jeg liten tro på. Jeg regner ikke med at folk som skal kjøpe båt, stikker innom forumet her og sier: Åhh, nei denne båten kan vi ikke ha, for her står det at den er stygg.

En potensiell båtkjøper har da såpass vett at han/hun selv klarer å gjøre seg opp en mening. At en båt kan være vanskelig å komme ut og inn ad, fortøye, ha oversikt over osv blir da straks mere saklige argumenter.

 

- Og for å komme tilbake til den omtalte båten: Enig med første taler; i mine øyne har den helt gale proporsjoner ja.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kommet hjem fra seiltur i helgen og gledet meg til å ta en tur innom BP. Fant dette tråden som såveldig spennende ut.

Men en haug med håsåre medlemmer som skal vir om på poenget med tråden og forsvare folk som på ingen måte trenger og bli forsvart - fordi de IKKE er blitt angrepet på noen som helt måte, og ødelegger hele tråden.

Medlemmer som jeg trodde kunne være litt saklige og som jeg hadde tillit til viser seg fra sin værste sidene i denne tråden.

Dere har flokket dere sammen og presset et medlem ut av BP. DET ER UFINT DET!!!!!

Å angripe folk på den måten der er bare tull, send en IM hvis dere er uenige med trådstarter og dere mener han har gjort noe dumt.

 

Enkelte på dette forumet har en kraftig dobbeltmoral. Og dere har et medlem på samvittigheten!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

fiskebåt, nå får du jammen lære deg å sitere. Se på ditt siste innlegg så sjønner du. Det kan vel ikke være så forbasket vanskelig å skrive her på forumet.

 

Har prøvd nå og retta det opp litt nå men jeg sliter med en slags virus eller orm som noen kaller det , kanskje sjøorm, beklager æ ska sjærp mæ.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kommet hjem fra seiltur i helgen og gledet meg til å ta en tur innom BP. Fant dette tråden som såveldig spennende ut.

Men en haug med håsåre medlemmer som skal vir om på poenget med tråden og forsvare folk som på ingen måte trenger og bli forsvart - fordi de IKKE er blitt angrepet på noen som helt måte, og ødelegger hele tråden.

Medlemmer som jeg trodde kunne være litt saklige og som jeg hadde tillit til viser seg fra sin værste sidene i denne tråden.

Dere har flokket dere sammen og presset et medlem ut av BP. DET ER UFINT DET!!!!!

Å angripe folk på den måten der er bare tull, send en IM hvis dere er uenige med trådstarter og dere mener han har gjort noe dumt.

 

Enkelte på dette forumet har en kraftig dobbeltmoral. Og dere har et medlem på samvittigheten!

¨Det er ikke mulig å skrive slik seilaren. "Et medlem på samvittigheten" Kan man ikke få lov til å si sine meninger til menesker som utbasonerer sine egne på måten plenen har gjort, ja da kan man vel likegodt legge ned hele forumet.

Tro ikke at plenen sitter hjemme å gråter salte tårer fordi noen har vært stygge med han på forumet. Hadde du skulle solgt den grønne lille søte koselige seilbåten din, (som kanskje ikke er av nyeste mote, men som virker for det den er) og du fant ditt bilde med hint om at den var til salgs og at den var heslig, jyslig, hjemmesnekret og grusom stygg. Hadde du likt det?

 

Folk som provoserer må tåle at folk blir provosert!

forøvrig er denne tråden så i suppedassen håpløs og dum at den fortsatt bare burde bli slettet

Link to post
Share on other sites

Litt uklart hvem du egentlig mener når du snakker om en haug hårsåre medlemmer.

Jeg føler i alle fall ikke noe ansvar for at medlemmet takket for seg. Jeg føler ikke at jeg har vært ufin eller angrepet noen.

Jeg har heller ikke et medlem på samvittigheten. Alt dette sier kanskje at jeg har total mangel på epati, men jeg tror ikke det.

Dobbeltmoral har jeg heller ikke.

Synes du går tøft ut her Seilaren. Under ser du mine postinger i tråden før trådstarter trakk seg.

Er dette ufint, har jeg angrepet eller presset? Eller er det det at jeg har en mening som er problemet?

Unskyld for at jeg ødelagte tråden for deg.

 

Og forresten, hadde jeg vært ekstra hårsår så hadde du (helt alene) hatt ett medlem på samvittigheten.

 

Jeg vil ha meg frabedt at båten min som ligger til salgs på Finn. no blir omtalt på denne måten. Skjønner ikke vitsen med å prøve å ødelegge salget med slike usaklige kommentarer.

 

Neida, kødder.... Men dette er en mild versjon av tilsvar du kan få når du legger inn slikt.

Oppfordrer deg til å være voksen nok til å slette hele innlegget.

 

 

Om en synes båten er stygg eller ikke er egentlig ikke poenget. Det må være lov å komme med bilder av båter en synes er stygge og kommentere disse.

Det jeg synes er ufint er at du tar for deg en båt som ligger til salgs på Finn.

Men som du sier - du bøyer jo ikke av for koseklubben så det er vel ikke noe mer å gnåle om.

 

Koseklubben, hvem er forresten det? De som har en litt annet etisk syn på dette enn deg, eller refererer du til til en bestemt gruppe medlemmer?

 

 

Hva er problemet med at det er en båt som ligger til salgs på Finn?

Du kan ødelegge for dem som prøver å selge uten at det objektivt er noe feil med annonsen eller båten

 

Koseklubben er alle de som mener at tråden burde slettes fordi den, i deres øyne, ikke er politisk korrekt, inkl. de som ikke tåler at noen er uenige og løser problemet med å slette ytringene som ikke passer.

Da er jeg ikke med i koseklubben, selv om jeg mener du burde ta til vettet og selv slette den.

 

Og insinuere at jeg har dårligere moral/etikk enn de som vil at jeg skal slette tråden er litt drøyt.... Hvis ytringer om hva som er pent og stygt skal sensureres så har jeg nok en annen etikk enn "de andre" (heldigvis).

Neida, jeg insinuerer ikke at du har dårligere etikk, slår bare fast at du har en annen etikk. At du velger å slå sammen alle som har en annen mening enn deg til en gruppe og setter et slikt (i denne sammenhengen) negativt kallenavn på den viser igjen at du har en annen etikk enn meg. Bedre eller dårligere enn din? Nei, vi har alle våre svin på skogen...

 

 

Å... du forstår det nok.... :wink:

 

 

Jeg synes det hadde vært ok om du la ut et bilde av båten med dine kommentarer uten å linke/henvise til Finn. Aller helst også med et bilde som ikke ligger på Finn.

Ser ikke noe galt i å komme med sine subjektive meninger om en båttype enten det gjelder utseende, sjøegenskaper eller annet.

Men det er hva jeg synes og det må være mulig å være uenig med deg om dette og samtidig ta en :cheers:

Link to post
Share on other sites

Stygge båter (eller ikke) har vel med linjer, tyngdepunkt og proporsjoner å gjøre?!

Ja?

Nei?

Og ingenting med etikk å gjøre. Det heter estetikk.

 

Så vidt jeg kan huske er jeg den som tok begrepet etikk i bruk i denne tråden.

Vet ikke hvor gammel du er, men jeg er et voksent menneske. Før du starter voksenopplæring bør du lese og sette deg inn i stoffet du skal undervise i.

Les tråden en gang til om du ikke skjønner...

Link to post
Share on other sites

Nei...

Men hvem kunne vite det??

Det er en uting å gruppere en udefinerbar medlemsmasse enten det er i en koseklubb eller haug med hårsåre.

Følger du ditt eget råd i innlegget lenger oppe sparer du deg for det og heller sender en PM til dem du mener har begått overtramp.

Dobbeltmoral var vel et uttrykk du brukte, kan vi kanskje også si at du også driver litt med dette på si? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen at noen skulle vite det. Dem det gjelder forstår det godt selv. Hvis det er noen jeg mener har begått grove overtramt så sendet jeg en IM, men jeg synes faktisk ikke det er så ille i denne tråden. (Jeg har selv mottatt slike IMer, og sendt ut slike) Jeg sa at enkelte hadde en dobbeltmoral, det er dem som ser en flis i andres øye før de ser en tømmerstokk i sitt eget.

Men kanskje jeg er en av dem selv? Men da vet du det bedre enn meg!

 

 

Jeg føler i alle fall ikke noe ansvar for at medlemmet takket for seg.

Synes du går tøft ut her Seilaren.

God samvittighet skyldes dårlig hukommelse

Sitat Brandt Fritjof

:lol:

(Det var en spøk som dem som ikke måtte forstå det)

Jeg går tøft ut fordi jeg ble skuffet over noen medlemmer som jeg har hatt god tillitt til.

Men jeg er ikke langsur :wink: God sommer.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hadde du skulle solgt den grønne lille søte koselige seilbåten din, (som kanskje ikke er av nyeste mote, men som virker for det den er) og du fant ditt bilde med hint om at den var til salgs og at den var heslig, jyslig, hjemmesnekret og grusom stygg. Hadde du likt det?

tenk litt på dette spørsmålet og svar ærlig. det er jo dette som er det essensielle i plenens tråd. og du glir lettvint utenom det spørsmålet .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk tenkt mye på det hifo. Kan godt si hva jeg tenker også.

Jeg hadde blitt litt irritert, og bedt om gode argumenter for at den var stygg. Så hadde jeg tenkt for meg selv at han ikke er helt riktig navla. (Selv om jeg vet at jeg heller ikke er det)

 

Men som mobbeoffer i barneskolen har jeg lært meg at selvironi er fasiten til et godt liv, og i en tråd som denne her på BP hadde jeg tatt det med et smil.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

for min del kunne han gjerne MENE at min båt var stygg i en bisetning her på forumet , men hadde blitt fly forbannet hvis det var min finnannonse som ble dratt fram slik plenen gjorde. hadde den blitt stående av moderatorene , selv om jeg ba de fjerne den , hadde det vært takk og farvel for min del.

ellers er jeg enig i de psykoanalytiske momentene dine. ( heter det det ? )

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Prøver igjen:

 

Når noen legger ut annonse med bilder på Finn.no - da er vi i vår fulle rett til å kritisere denne båten. Like mye som flotte båter med flotte linjer og glimrende fargevalg er en måte vi kritiserer - en annen er: stygg, klumpete, grusomme farger etc. etc. Det ene er faktisk ikke bedre enn det andre.

 

Med tanke på at medlemmer her kanskje kommer på andre tanker ved å lese kritikken her inne....det slår begge veier! Selgere av greie båter gjør lurt i å legge inn et innlegg om egen båts fortreffelighet....anonymt selvfølgelig "uten" tilknytning til selger <selvfølgelig>....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig til alt dette. men det er så himla stor forskjell på positiv, konstruktiv og inni nattas negativ slakt av en sansynligvis utenforstående båt (eier), som ikke har mulighet for å verken godkjenne eller forsvare innlegget. som jeg har sagt før, naboen har noen fryktelige briller. Jeg sier det selvfølgelig ikke til henne

Link to post
Share on other sites

Nei, men du klarer da å fortelle en haug av medlemmer her inne at naboen din har fryktelige briller. :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...