Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

Walter_S: Takker så meget. :yesnod: Finerplatene er vanlige vannfaste kryssfinerplater. Listene er av teak, kjøpt på biltema og deretter oljet med Owatrol D2 olje. Finerplatene er også oljet med 3 strøk Owatrol D2. Hvis jeg ikke husker feil, så er det 6 og 9mm finerplater som er brukt.

Til neste sommer skal vi legge et hvitt skrogtrekk rundt på veggene inne i rorhuset. Og så gjenstår det ennå å få tilpasset ovnsrøret slik at jeg kan koke kaffe når jeg er ute og trekker garn. :lol Vi har også å montere rattpumpe og ror på den ledige plassen på instrumentpanelet.

 

P-kaill: Ja, vi har vært travelt opptatt med å fiske og innrede. :smash: :smash:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei Sjarkens venn.

 

Satt å leita etter div. info om Malo 22 på forumet da jeg kom inn på din profil.

Båten ble flott når du ble ferdig.

 

Jeg har akkurat skaffet meg en Malo 22 som er 100% rigget for garn fiske med HPH02 garnhaler og rapp garngreier.

Det står en Nanni 43.hk 96.mod i den som er gått 1900.timer

Det orginale overbygget er bytta ut med et nytt som går lengere over bakken.

Skal se om jeg får til å legge inn bilder av min båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

Ehrm *kremt*, ja nå er det slik at gearet mitt er under reparasjon. For ca 2,5 uke siden sprakk en tettering inne i gearet, (og dette gearet er slik at det er 2 kammer. 1 til girolje og 1 til hydraulikkoljen til reversjeringa) Når denne tetteringen mellom kammerene sprakk fylltes giret opp med olje, siden begge oljetypene ble blandet. :cryin: Jeg peilet oljen på giret, og den stod sånn ca. 15 cm over "SAFE" merket på peilestaven= helt oppunder messingmutteren til peilelokket. :crazy: Jeg ringte mekaniker, og han ringte Sabb i Bergen, der fikk han høre at de aldri hadde hørt om dette, og at de ikke kunne hjelpe.

Men så stilte et nytt spørsmål seg: giret fungerer jo helt fint selv oppfyllt av olje! :eek: Han ringte Sabb igjen, og fortalte dem problemet. De sa at han skulle tette topplokket på gearet (der ble oljen presset ut grunnet overtrykk) og borre et hull, fra det hullet skulle han sette på en slange opp til ekspansjonstanken til reversjeringsoljen. Altså: Jeg trenger ikke å ta gearet ut av båten med denne løsninga. Fordi at når gearet fylles opp med olje, vil denne bli presset oppgjennom slangen og inn i ekspansjonstanken, og dette "sirkulerer" uten å gjøre skade. :smash::yesnod: Så nå holder mekaninkeren på med dette.

Når vi får dette fikset skal båten opp en tur. Skal nemlig fikse en lekkasje i en av bunnventilene. Kanskje maler jeg dekket og rekkene. Garnspillet skal jeg også bytte ut med et større, som trekker 750 kg. :flag:

Legger forøvrig ved et par bilder fra en av de siste turene jeg var ute;

 

Her er jeg nettop ferdig med å dra opp en av de to garnlenkene mine, og på bildet greier jeg garnene.

cimg4940.jpg

 

Her er vi igang igjen. Holder på å dra opp iltauet.

cimg4927.jpg

 

 

:flag:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, vi skal gjøre jobben med giret skikkelig, gutta hos Sabb sa at et gir fullt av olje er ikke farlig så lenge det ikke er overtrykk, og dette elimineres jo med denne slangen. :wink: Dette giret er ganske avansert for å si det mildt, fikk omtrent sjokk da jeg så tegninga og lista over deler og duppeditter inne i dette giret. :sweat: Det kan ikke skaffes deler til dette giret, og koster altfor mye å løfte ut av båten, og få plukket det i småbiter.

Jeg fisker på felleskvota, ungdomskvota kan man bare fiske i sommerfreien. :wink: Båten er bra den. Har ingenting å klage på annet enn at den er litt tung over baugen, noe jeg merker selv ved meget små bølger. Kanskje allerede ved 30 cm krappe bølger kommer det fykende rett på rorhusvinduene, men jeg tror at dette kan komme av at båten er kort og dyp (1,33m) og derfor står motoren veldig på skrå nedover i båten. Dette vil jo presse baugen ned når man går. :wink: Men den er suuuper, når det er rufsevær. Føles veldig trygg og god, kan enkelt gå med 7,5-8 knop gjennom 1,5- 1,7 meters bølger. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei alle sammen.

Nå begynner det å nærme seg slutten av oppussingen av Malo 22'ern min, som nå har pågått helt siden vi kjøpte den i fjor vår. Det har nå blitt en helt annen båt innvendig og utvendig. Skal ta bilder når vi er helt ferdige, så kan dere få bedømme selv. :smiley:

Men, etter påske blir jeg å gå båten til Tromsø-------> Jeg skal nemlig selge skuta, og oppgradere til en større sjark. :wink::smash::yesnod:

Har faktisk en sjark på hånda, så derfor skal jeg bli kvitt denne jeg har nå. Var ombord her om dagen å kokte meg middag på Pyro'n, og det smakte helt fortreffelig. :saint:

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Nå begynner det å nærme seg slutten av oppussingen av Malo 22'ern min, som nå har pågått helt siden vi kjøpte den i fjor vår. Det har nå blitt en helt annen båt innvendig og utvendig. Skal ta bilder når vi er helt ferdige, så kan dere få bedømme selv. :smiley:

Men, etter påske blir jeg å gå båten til Tromsø-------> Jeg skal nemlig selge skuta, og oppgradere til en større sjark. :wink::smash::yesnod:

Har faktisk en sjark på hånda, så derfor skal jeg bli kvitt denne jeg har nå. Var ombord her om dagen å kokte meg middag på Pyro'n, og det smakte helt fortreffelig. :saint:

 

:flag:

Ble den sjarken du har nå, for liten for deg? :tongue:

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Ja, den krympet drastisk her om dagen når jeg skulle gå innover fjorden på besøk til en kompis. Det var ca. 2 meter sjø, og då fant jeg ut at den var for liten. Merker det på mangelen av dekksplass også. Men jeg kom meg både inn til kompisen min, og ut fjorden senere. :diving:

Link to post
Share on other sites

Ja, den krympet drastisk her om dagen når jeg skulle gå innover fjorden på besøk til en kompis. Det var ca. 2 meter sjø, og då fant jeg ut at den var for liten. Merker det på mangelen av dekksplass også. Men jeg kom meg både inn til kompisen min, og ut fjorden senere. :diving:

ååå jaja.. tør du å avsløre hvilken sjark du har på hånden da? :seeya:

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...