Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

Er det noen som sitter på bilder av en Nordlandssjark med overbygg og rorhus i tilnærmet original tilstand? Jeg har fått en sjark som har et litt håpløst overbygg som har blitt bygget i senere tid. Jeg skulle gjerne visst hvordan den så ut da den ble bygget slik at jeg har noe å gå etter. Sjarken kan ikke være stort mer enn 19 fot, men det er helt klart en Nordlandssjark.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Åjsann, det hadde jeg faktisk glemt! :blush:

Her er min nye skute; en Myra 25 med en Nanni 43 hk.

 

dsc00210.jpg

 

Og her er et bilde av maskinen:

 

dsc00046.jpg

 

Skal gjøre en del alu.arbeid på sjarken, bl.a; legge alu-plater på utsidene av rekkene fra garnhaleren og bak, lage styreposisjon på rekka bak haleren og få fixet en garnklyver. :smash:

 

Hva synes sjarkomanene om nyanskaffelsen?

Link to post
Share on other sites

Nå holder jeg på å gjøre sjøklart for avgang til Klakkan ikveld. :smash: En sjark hadde fått 400 kg sei på 3 timer med 2 juksamaskiner, så jeg skal gå dit å se om man får seg koking og kansje litt til. :wink:

Legger ved noen bedre bilder av sjarken, dekket og innredning. :smash:

dsc00231.jpg

 

Et bilde av dekket. Garnbingen av tre skal bort, og oppdraget er nesten fullført som dere ser.

dsc00232.jpg

 

Bakveggen:

dsc00233.jpg

 

Et bilde som viser deler av innredninga. Bysseseksjonen kom ikke med.

dsc00237.jpg

 

Styreposisjonen sett gjennom vinduet på bakveggen. :cool:

dsc00238.jpg

 

:flag:

Mvh. Eirik

Link to post
Share on other sites

Ja, da var sjarken vel oppe på tørr grunn. Skal fixe litt på skroget, og ellers er det bunnsmøring og bytte av zink som står på menyen. :smash:

Brukte ca. 1,5 time på spylinga da båten var hvit av rur under vannlinja på babord side. På styrbord side var det nesten ingen rur, bare et lett skjegglag.

:rolleyes:

Har vært plaget med dårlig kjøling på motoren, og jeg fant grunnen: kunne bare såvidt skimte kjølesløyfa gjennom det tykke rur og skjellaget. :sweat:

Menmen, fikk nå spylt rørene, og senere skal de pusses med sandpapir, så blir det nok flott.

Tok et bilde etter spylinga var ferdig. :flag:

dsc00243.jpg

 

Det var det, når skal jeg bare få i meg litt middag, så er det på'n igjen. :cool:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker! :smiley: Jada, synes navnet passet bra, det har også flere betydninger. Ordet 'Lyng' kommer visstnok av ordet 'Lugn' som trolig betyr "stille", så da betyr jo Lyngshav--> Stille hav. :wink:

Det står i målebrevet at båten skal kunne laste 2 tonn ombord, så en del fisk har den jo plass til. :giggle:

Neste år satser vi på total oppmaling av skroget, muligens i en litt annen farge. Skulle få tilsendt RAL-fargekoden på dagens Myrasjarker av Folla Boat.

Skal få laget meg en lastebom på sjarken, slik at når storkveita kommer til rekka setter jeg bare en stropp i sporden på den, og løfter den lett ombord. :cool:

Lastebommen vil også lette oppgaver som F.eks å løfte en 300liters-container med garnbruk ombord.

Link to post
Share on other sites

Jada p-kaill, dere skal få rapport og bilder! :yesnod:

Igår konsentrerte jeg meg om rengjøring/pussing av propell og kjølesløyfe. Brukte grovt sandpapir på kjølesløyfa, noe som fungerte utmerket.

 

På bildet er det fortsatt noe hvite merker etter alle rurene og skjellene som hadde funnet sitt bosted på kjølesløyfa... :smash: Disse merkene ble fjernet idag med litt finere sandpapir, men glemte å ta bilde etter dagens økt på rørene.

dsc00249.jpg

 

Propellen presset jeg nytt fett i og pusset den med stålull og Zalo. Det ble jo bare heeerlig! :smiley:

dsc00248.jpg

 

Det siste jeg gjorde var å teipe klart til bunnsmøring, tok litt tid siden jeg prøvde å være veldig nøye. Legg også merke til at jeg har sparklet en skade på roret nede i venstre hjørne av bildet.

dsc00246.jpg

 

Det siste bildet viser båten da jeg var ferdig å bunnsmøre den idag. Ble flott synes jeg. :wink:

dsc00250.jpg

 

 

 

Det var det, skal ta en liten tur ned i båten snart.... Skal bare spise middag. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,er ny på baatplassen,å på den korte tid jeg har vært her,har jeg funnet mye som jeg har lurt på.

har en 34 sjark,med 130 perkings.

når jeg var ute på sjøen å kjørte, på 9,5 knopp gikk baken langt i sjøen.ikke på 8 knopp.

har sett noen sjarker med fleps,å har tenkt å bygge meg en i høst.

har noen andre meninger om sjarker med fleps å hvordan det fungere.

 

 

 

 

 

 

grimsøy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...