Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

Myra er utvilsomt en god båt i sin størrelse!

God "legg" på baugen gjør at den slår sjøen godt unna, uten at litt drefs på vinduene betyr noe særlig fra eller til.

Det viktigste er hvordan båten tåler sjøen aktenfra. Med og uten last. Baugsjø er sjeldent noe stort problem med mindre båten er direkte feilkonstruert. God dybde og lavt tyngdepungt er ofte avgjørende for en god fiske/yrkesbåt.

Sammenligner man f.eks. 22 Myra med 22 Malo, er imidlertid Maloen overlegen på alle måter. (Jeg har hatt begge deler).

Link to post
Share on other sites

Ja, alle båter er forskjellige. Har den erfaring med at Myraen takler sjø aktenifra og på låringen ganske godt, selv med 2 garnlenker på hekken.

Har en tendens til å skjære ut noen ganger, så hvis været er over en viss grense går jeg med redusert fart med sjøen. Hvis jeg gjør det klarer jeg å hindre båten fra å ville skjære ut.

Vil si Maloen var ei rullebøtte i forhold til Myraen, men den var god i sjøen.

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det så ut som en super sjark for Norske forhold!

7 tonn??? :eek: det e vell godt me ballast i denn! har sikkert en del med at båten er utrustet med trål

 

Har en drøm om å kjøpe gammelbåten til bestefar tilbake!!! MS Årviksand!! (litt stor for "den offisielle sjark-tråden" :lol: )

Har funnet meg en "gammel" men ubrukt kjeldress hos bestefar i kjelleren som det står MS Årviksand på!

skann0008.jpg

 

Har faktisk tegnet en Selfa Arctic 35 i paint! det er en eksakt kopi av den i avataren min!

(må leite på denn gamle pcen ætte den)

Redigert av Vengsøyværing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare hva dragerlys er for noe.

Et dragerlys er et lys som lyser opp området rundt rullen slik at man kan se fangsten i garnet,lina osv..

det lyser egentig rett i sjøen på styrbord side med rullen.

 

dsc_0110.jpg

 

den hvite "klompen" på siden av rorhustaket er lyset, dette kan skyves ut fra båten og lyser opp et større område!

Link to post
Share on other sites

Ja er godt med ballast langt nede gjør den nok til en god båt. Er en på Sommarøya som har en nesten lik båt. Cygnus SF38, han ror med reketrål og snurrevad. Har hatt yrkespraksis ombord hos han de siste ukene. Båten heter 'Rosa Jade', kjenner du til den?

Årviksand ligger jo på finn nå ser jeg. Bare kjøp, så blir jeg mannskap når jeg er ferdig på videregående. :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

jojo "Rosa Jade" var vært hær noen ganger!

 

"Årviksand" er nok "litt" over mitt budsjett! 25 mill! :crazy::eek::sweat:

men med kvote på 760 tonn rund torsk skal nokk lånet være fisket opp ganske fort!

må nok vente til æ e over 18 -.-

 

"Marlene" er også til salgs (båten i avataren min) den har samme eier som "Årviksand"

vi passet på "Marlene" ca. et halvt år pga. båten va ikkje i bruk å det va mye tyveri å inbrudd i Fjordgard på senja (det er ikke bebyggelse rundt havna, bare på andre sia av fjorden)

Redigert av Vengsøyværing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei alle sammen!

Fant denne tråden og la merke til at det er en del aktive medlemmer her som har langt mer teknisk innsikt enn meg og drister meg til å prøve å få høstet litt av deres visdom.

Har en liten sjark på 19-20 fot, tror merket er Diana(?), står en yanmar på ca 20 hk i den (qm2 tror jeg) og hele hærligheten er fra -84 ifølge forrige eier. Motor er tatt ut for overhaling, men da jeg prøvde å justere propell bladene så rikket ikke disse seg. Må man ha motoren i gang for at det vridbare propellanlegget skal kunne brukes eller er det noe som har rustet/eiret fast? Noen tips?

Har en Rapp Hydema KB2 (tror jeg) som jeg tenkte å montere i båten, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne. Er båten stor nok eller er det fare for at garnhaleren drar meg og båten ned til havets bunn med en så liten båtg

Er også i ferd med å kjøpe meg en "autofisker" juksamaskin, men er også litt i tvil til om vekta på denne kan gjøre båten ustabil, noen som gjør seg tanker angående dette? Hva er rett pris for en slik maskin?

Alt dette er kjøpt kun for å drive hobbyfiske og håper på å kunne kjøpe en større båt etter hvert. Jeg har ingen erfaring som båteier, har kun fått bekreftet at det er dyrt for både utstyr og reparasjoner.

 

Er svært takknemmelig for alt av svar

Link to post
Share on other sites

Hei Nexus

Angående det vribare propellanlegget tror jeg ikke det skal være nødvendig med motoren igang for å justere vingene. Men det kan nok være forskjeliig fra båt til båt. Hadde hydraulisk gear på min forrige sjark, og da måtte motoren være igang for at vingene skulle kunne justeres. På den nåværende sjarken min har jeg et Nogva propellanlegg, og der kan jeg justere vingene selv om motoren ikke er igang. Hvilket propellanlegg og gear har du?

Jeg har en Autofisker-maskin på sjarken min. Den står plassert oppe på rorhustaket. Har tatt den ned nå og kjenner ingen merkbar forskjell på båtens sjøegenskaper, men vet ikke hvilken effekt det kan ha på din båt.

Jeg har en garnhaler fra Rapp Hydema med trekkraft på 180 kg, og når bruket sitter fast i bunnen og jeg gir fullt trykk på den så legger ikke Myraen seg noen veier. Hvor stor trekkraft er det på kraftblokka du har?

Har en Myra 25 sjark for øyeblikket.

Link to post
Share on other sites

Jada ror no litt no å då. Ska bare bunkre diesel så bær det ut på fjorden igjen. Har vært dårlig i år her inne på Lyngen, men håper det bedrer seg.

Skal gå et par turer til Olderfjorden i Kvænangen til våren tenkte jeg.

Hvordan ligger det ann der hos deg?

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar

ANer ikke hvilket gear og propell anlegg jeg har, skal utover til båten om en uke eller to for å se til den og har da sikkert noe mer data angående dette. Rapp Hydema KB 02 har vel sikkert ca 200 i kilo i trekkraft antar jeg, men hadde planlagt å sette den fast på rekka. Antar at det er bedre å få montert den slik at kraften den drar garn med blir forflyttet lenger ned som hos deg ja. Problemet jeg ser formeg da er hva skal jeg bolte den fast i? Ser for meg et skrekk scenario hvor jeg borrer bolter gjennom skroget, men går det an å støpe et fundament i glassfiber for å kunne montere blokka på dette? Har null erfaring med glassfiber så vet ikke hva som er best og hva som er vanlig å gjøre her. Må få kastet meg rundt her og bli ferdig med balja så jeg kan dra opp litt fisk jeg også. Og når vi snakker om fisk: noen som har erfaring med å fiske breiflabb? Har breiflabbgarn som ikke har gitt noen avkastning så langt, forslag til dybde og grunnforhold hvor slikt skal settes? Samme med kveitvad, noen tips? Gode forslag belønnes med 10% av fangsten, men må hentes i Trøndelag :fishing:

Link to post
Share on other sites

Har sett mange kraftblokker og garnhalere som er boltet fast oppå rekka, men er ikke sikker på hvilket materiale rekka skal være i for at dette er en trygg løsning. På sjarken min er garnhaleren festet med en fot med fire bolter i dekket, og en brakett som er festet i rekka med to bolter. Dette vil jeg tro skal holde det meste. Breiflabbfiske har jeg lite erfaring med, men det er det helt sikkert andre her som kan hjelpe deg med tips. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei! Skal sei du har gjort flott arbeid! Vert no veldig mykje finare enn kva Brødrene Malo leverte originalt! Har ein Malo 22 eg og, men ikkje samme type som den du har. Min har høgare bakk heilt fram og litt anna løysning på akterdekket òg. Skroget er ellers likt, men eg trur min type har større dypgåande i baugen. Kva årsmodell er din? Min vart bygd i 1982. Har ein tungbygd Yanmar 33hk (type HG) i båten. Den har no gått 5000 timar, så eg tenkjer på å bytte etter kvart. Kunne tenkt meg ein 50-60 hk. Hadde fått litt betre manøvreringsegenskaper då. Kva står i buken på Maloen din?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Angåande propellanlegget er det sikkert eit West-Mekan anlegg. Tipper type HV. Nogva leverar jo og omstyringsanlegg, men dei er ikkje så ofte brukt på såpass små motorar som det her er snakk om. Yanmar har aldri levert gir med innebygd servo for vripropellanlegg slik som til dømes Sabb (HVP) eller Nogva (AGF), så har du vanlig reverseringsgir med vripropell i tillegg, er dette garantert eit ekstramontert omstyringsanlegg. Disse anleggene skal kunne opererast utan at motoren går, for hydraulikken er heilt uavhengig av motoren. Hvis ikkje vingene lar seg rikke i det heile tatt, kan det jo hende at dei bevisst har blitt låst pga ein feil på omstyringsmekanismen? Sjekk dette før du begynner å demontere propellen. Propellnavet bør du uansett åpne kvar gong du slippsett båten. Dette for å fylle bosset med grease slik at stigningen glir lett.

 

Når det gjelder kraftblokken har Hydema sin 02 blokk trekkraft på ca 200 kg ja. På min forrige båt hadde er ein Hydema 03 blokk. Denne dreg 320 kg. Eg monterte den på ein aluminiumssøyle som var ca 1/2 meter høg og laga ein stor firkanta fles i bunnen av denne. I flensen laga eg skruehol og bolta fast dette på rekken, omlag midtskips. På undersiden av rekken hadde eg eit langt metallstykke som boltane gikk gjennom for mothold. På denne måten fordelar du belastningen utover eit større område. Hadde aldri problem med den patenten. Pass på at flensen ikkje berre støttar i langskipsretning, men òg tverrskips. Det er her du får størst kraftpåvirkning når du bruker blokken. Høgden på søylen får du sjølv vurdere, men jo høgare søyle, dess større moment får du. Hvis du ikkje vil sette blokken høgt, leverar Hydema momentrullar som ekstrautstyr til desse småblokkane, men det er dyre greier.

 

Til slutt litt om krengning: Båten la seg sjølvsagt litt når eg trakk lange garn, men du følar deg fort fram til kvar grensane går for din båt. Det opprettande momentet vil for dei fleste båtar berre auke på til meir dei legg seg over heilt til du tek sjøen inn. Sannsynligvis vil bruket slure på blokken lenge før du kjem så langt. For å unngå ubehagelige bevegelsar kan du vurdere å montere ein mesan. Då vil du alltid ligge med baugen mot sjøen, og du unngår det ekstra sideveismomentet som nokre gangar vert fatalt.

Link to post
Share on other sites

Takker nok en gang for svar!

Så nå at jeg elvfølgelig kan montere blokka til dørken med støtte mot rekka, må ha koblet ut tenke-boksen da jeg så for meg å bolte den fast i skroget :blush:

Har båten i ei opplagsvogn for øyeblikket så jeg skal ta meg en tur ut til båten og se over systemet en gang til. Utfra det jeg har forstått så er giret en kasse montert til motoren og det vridbare anlegget mener jeg er bare noe "mekaniske greier" lengere nede på propell akslingen. Så for meg at propellbladene kanskje har eiret fast eller at wiren til styringen av propellene er defekt.

Skal se om jeg blir noe klokere av å se litt nermere på skuta, og eventuelt be pent om råd igjen :smiley:

 

EH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...