Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

Hei og velkommen til forumet Grimsøy 34! :flag:

Hadde en form for flaps på min forrige sjark, og det fungerte godt. Har sett mange sjarker med flaps, og vet det er vanlig å montere på båter som har f.eks stor motor, som kan gjøre at de graver seg ned bak, særlig ved toppfart. Er sikkert flere her som kan komme med flere meninger.

Link to post
Share on other sites

Takker for det.da jeg har rund hekk,så må jeg vell bygge flapsen tverr/rett for å få mest utnyttelse?

Ser det er stor forskjell på rundhekk og tverrhekka sjarker,"så da må vell flapsen bli tverr å da"

Må jeg bygge flapsen slik at det blir forlengelse av båten,over roret?eller hva? :confused:

 

 

 

 

Grimsøy 34 :

Link to post
Share on other sites

Om flapsen burde være tverr eller rund har jeg ærlig talt ikke så mye snøring på, men har en anelse om at den gir best effekt hvis den er tverr.

Hvordan flapsen bør bygges er nok det mest vanlige å bygge det som en forlengelse av skroget. Ligger ei snekke i båthavna der jeg ligger som har slik flaps. Den har også rund hekk. Kan ta et bilde av den idag så du får en liten pekepinn på hvordan det kan gjøres. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei hå : ) Har ikke vært inne her på grunn av at jeg har vært travelt opptatt med å fiske i det siste. Har fisket over 3 tonn med nybåten på et par uker.

Skal prøve å få til en film av nybåten, men må få følgebåt som kan filme da. :smiley:

Garnbingen i tre står ennå, men en i aluminium er under tilpassing.

 

Kommer mer.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :flag:

Får komme med en liten rapport her. Skal ha sjarken på land en av de nærmeste dagene for å sette på en zink som har stukket av. Skylder på han som satte de på, han var sikkert glad i å skru ekstra godt til slik at skruehullene ble ødelagt. :saint: Så bærer det rett på sjøen igjen, klar for vintersesongen.

Legger ved et par bilder tatt idag.

 

Her er sjarken god fortøyd ved kaia. Legg merke til plastposene som er teipet fast på bb. side oppe på takkanten. Der skal ovnspipa til Hovdeovnen monteres i løpet av noen dager/uker.

dsc00487.jpg

 

Sjarken har 3 garnlenker på hekken, så derfor flyter hun tungt bak. :smash:

dsc00489.jpg

 

 

Kommer flere rapporter, og film når jeg kommer meg igang igjen.

Link to post
Share on other sites

Takker.

Jada fiske no ganske bra vil æ sei, har vel fisket en 2-3 tonn med båten på 1,5 måned nå i høst.

Jada, er klar over Hovdeovnens sot-egenskaper, så jeg skal fyre med parafin istedet for diesel for å minske soten litt.

Har en Ardic varmer ombord, er en finfin hansketørker, og kan fyre sånn at man bare trenger bjørkeris, så kan man ha sauna i rorhuset.

Bare synd det er så vanskelig og lage mat på Ardic'en, da hadde jeg ikke trengt oljeovn.

Link to post
Share on other sites

God kveld :smiley:

Idag har vi hatt dåp av sjarken, samtidig som den fikk ny olje på både motor og gear.

Champagneflaska knuste på første forsøk, da den ble sendt i baugrullen. Det lover vel godt. :smash:

 

Her er et bilde tatt rett etter at vi var ferdige med dåpen.

dsc00503.jpg

 

Snakkes! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hahaha, jada garngreiarn er effektiv, billigere enn å kjøpe en fra Rapp Hydema eller Meydam,og den trenger bare 1 flaske Cola for å fungere. :lol:

Er veldig fornøyd med båtens sjøegenskaper. Den ligger godt på vinden og holder god fart selv i høy sjø og mye motvind. :yesnod:

Av dekkslys har jeg bare en enkel dekkssol, men den er ganske stor, så det holder i massevis. Eneste problemet er at reflektoren inne i den er rustet sund, og at lyset har en kontaktfeil, slik at jeg ofte må ut og banke litt på det for at det skal bli lys. Ny dekkssol er på ønskelista til jul. :smash: :smash:

Skal lage meg et dragerlys i nærmeste framtid.

 

Hovdeovnen fyrer som bare det, og har kokt over kaffen 2 ganger hittil, så den fungerer. Garnbingen ble knall, og jeg er glad. :smiley:

Håper også på en brukbar sesong.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei :flag:

Har gjort endringer i videoen min om garnfiske ombord, så jeg legger ut link til den nye versjonen her: :wink:

 

På garnfiske med 'Lyngshav' Versjon 2

 

LAGT TIL: Har fått montert meg dragerlys nettop, så nå er det meste på stell. :smash:

 

 

Høres! :flag: :flag:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...