Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Naps Maxpower selges bl.a. av Maritim der jeg kjøpte den. MAXPOWER

 

Når jeg skriver 1-3A i lettskyet og overskyet vær så er det ca-verdier. I lettskyet vær kan den av og til levere mer enn det. Skyer påvirker ikke spenningen av panelet, men strømmen synker gradvis avhengig av skydekkes beskaffenhet. Ut fra regulatoren min vil spenningen variere mye også avhengig av hvor mye batteriene er tappet ned.

Er de tappet ned en god del kan ladespenningen f.eks vær ca 13V, kanskje mindre selv om ladestrømmen er bra 4-6A

Mange del er kanskje ikke klar over dette og tror at panelet leverer mest når målt batterispenningen er høy, 14,4V. Oftest vil det være motsatt. Når en spenning på 14.4V er oppnådd så synker strømmen etter en tid. Bruker man strøm så øker strømmen igjen. Jeg har satt Dip Switch i regulatoren til sealed batteries som jeg har forstått skal brukes på lukkede batterier (SMF, VRLA.....). Da utelater regulatoren såkalt bulkcharging der spenningen økes en god del, kan hende til opp til 15V i perioder.

Les mer om det her:

Installasjonveiledning MAXPOWER

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det burde være enkelt!

Hvilken type ladestyring har du mellom de ulike bankene nå?

 

Med landstrøm LADAC sin Greenline 2 x 15 A

Greenline

eks. mva

 

Art.nr: 111512x2IX

http://www.ladix.no/index.php?page=shop.pr...=35〈=nb

 

Dynamoen er en 100A. som forer begge bankene under gange.

Ellers er opplegget for å få 24V til baugpropellen slik.

 

Når tenningen er av lever bank A og B i hver sin verden. Bankene er på 2 x 140AH ikke 3 som tegningen.

Må flytte mer enn kjøleskapet over til bank B med tiden, men kjekt og logge hva det forbruker av strøm.

 

 

baugpropel._med_forbruk_solselle_2.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg leser her, så tror jeg at jeg ramler ned på ett SPR 90 panelt fra Alternativenergi.

Det som gjenstår er hvilke type regulator?

Ser at OLPI har en Naps maxpower regulator. Roger jo har en Steca PR 1515 Regulator.

Lotus har en "standar "regulator.

Forskjellen er Naps maxpower Maks strøm inn: 7 Amp Maks strøm ut: 9,5 Amp

logger ikke AH inn og ut. ettersom jeg skjønner.

 

Hvem som er mest intelligent og best vet jeg ikke.

 

er fornøyd med Steca PR1515, tror Alternativenergi har 95W nå, det varierer mellom 90 og 95W.

 

Lotus har også Steca PR1515

 

Steca PR1515

  1. Hvor mye strøm som er igjen på batteriet. for eks, 57%
  2. Spenningen på batteriet for eks, 12,6Volt
  3. Nøyaktig lading fra panelet akkurat nå for eks, 2,7A
  4. Nøyaktig forbruk akkurat nå, for eks, 8,4A
  5. Antall Amperetimer panelet har produsert siden forrige nullstilling.
  6. Antall Amperetimer forbrukt siden forrige nullstilling
  7. Tidlig varsling om at det begynner å bli lite strøm igjen
  8. I tillegg enkle lettleste symboler. samt greie feilmeldingsbeskjeder

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er endel diskusjon om regulatorer, som normalt noen liker Steca

http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_PR_10_30_en

steca_15_15.gif

 

 

Og andre liker Naps.

 

http://www.napssystems.se/stc/attachments/2_Naps_Marine_Systems_2007_swe_we.pdf

 

 

 

 

På side 3 og NC15

 

 

 

nc_15.gif

 

Hvem lager hvem, Steca PR 1515 er sort og NC15 hvit er det eneste forskjellen?

 

Ps.

Idag med et skikkelig tungt skydekke fra kl 10 til 1430 viste displayet 0,6A inn og 12,8V de gangene jeg logget.

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

roger-jo: Du bør være klar over at med ekstern lader på batterier som går utenom regulatoren, så blir SOC (state of charge) beregningene feil. Du bør bruke VOL (spenningsstyrt regulering) mode på regulatoren.

 

Link til beskrivelse av regulator ++: http://www.hyttetorget.no/getfile.php/file...zOTcwODI1Mz.pdf

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

roger-jo: Du bør være klar over at med ekstern lader på batterier som går utenom regulatoren, så blir SOC (state of charge) beregningene feil. Du bør bruke VOL (spenningsstyrt regulering) mode på regulatoren.

 

Link til beskrivelse av regulator ++: http://www.hyttetorget.no/getfile.php/file...zOTcwODI1Mz.pdf

 

Dette er jeg helt enig i, jeg opplevde at Steca-regulatoren reduserte ladingen fordi den sto på SOC - batteriet var langt fra fulladet!!

Link to post
Share on other sites

roger-jo: Du bør være klar over at med ekstern lader på batterier som går utenom regulatoren, så blir SOC (state of charge) beregningene feil. Du bør bruke VOL (spenningsstyrt regulering) mode på regulatoren.

 

Og nå kaller de regulatoren "VERA"

 

Jeg bruker VOL, men det hender at jeg bytter om til "SOC" for å sjekke Volt mot %. (ikke funnet avik)

Det er også viktig å velge rett batteritype "GEL" eller "LI".

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Hvem lager hvem, Steca PR 1515 er sort og NC15 hvit er det eneste forskjellen?

 

NAPS har som du skriver akkurat samma regulator som din STECA.

NAPS Maxpower er imidlertid en annen regulator. Les mer om det på NAPS sine sider.

M.a.o. er det bare snakk om type regulering du vil ha. Maxpower er dyerere, men de andre har jo nyttige tilleggsfunskjoner som

kan være ok å ha. I teorien skal Maxpower være mer effektiv.

Link to post
Share on other sites

- Hvor lang kabel kan man ha mellom panel og batteribank, før man får problemer med spenningen ?

http://www.hyttebutikken.no/web-content/Br...20sol%20lav.pdf

 

Side 4,

Denne tabellen er ment som en hjelp til riktig dimensjonering av kabel.

Ikke bruk kabler med bare en leder (kord).

＀ÿ

 

Et bra alternativ til panel.

http://www.alternativenergi.no/subdet2.htm

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å huske å komme med mine egne målinger.

 

Hovedankepunkt er nok, hva er skygge? Limer du aluminiumsfolie med 10% av panelets areal på panelet slik at du stenger ut ALT lys på dette arealet, så kan det kanskje stemme. Men så lenge det er strølys, så er min påstand at det ikke stemmer. Og da er 10%/90% helt villedende. En sky på himmelen foran solen ville da også redusere effekten med 90%.

Link to post
Share on other sites

Du har selvfølgelig et poeng her, hvordan definere skygge! Ved mitt forsøk dekket jeg 10% med svart tape. Da stemte målingene.

En sky gir selvfølgelig ikke så markant skygge. Ved mitt forsøk koblet jeg opp Fluken min og jeg ble overrasket hvor lite skygge som skulle til får å redusere effekten. bare skyggen av armen min på panelet reduserte effekten til godt under det halve.

Vanlige solpaneler består av 36 celler og disse er seriekoplet, og der ligger vel mye av svaret.

Link to post
Share on other sites

Vanlige solpaneler består av 36 celler og disse er seriekoplet, og der ligger vel mye av svaret.
Ikke akkurat mitt felt dette men mener å ha hørt at om en enkelt selle tildekkes stopper strømløpet opp og ingen av de 36 sellene gir noe lading. Det forklarer jo noenlunde 10/90 teorien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er forskjell på denne typen produkter også.

 

Har tillatt meg å klippe fra databladet til Victron's solcellepaneler (utheving gjort av meg):

 

• Low voltage-temperature coefficient enhances high-temperature operation.

Exceptional low-light performance and high sensitivity to light across the entire solar spectrum.

• 25-year limited warranty on power output and performance.

• 2-year Limited warranty on materials and workmanship.

• Sealed, waterproof, multi-functional junction box gives high level of safety.

High performance bypass diodes minimize the power drop caused by shade.

Link to post
Share on other sites

Trikola: Hvis du gidder å lese det jeg skriver om skygge så forstår du at skygge reduserer effekten betraktelig.

Men du er vist mest opptatt av å bekrefte din egen teori, men sorry du tar feil....og prøv gjerne....så skal jeg love deg at uansett hva du kaller skygge eller ei....tapet er overraskende stort.

Et annet meget viktig element er solens innfallsvinkel på panelet, mer enn 30 gr. avvik fra senter på panelt og effekten raser drastisk.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er sikkert mange forskjellige erfaringer med solcellepaneler og her kommer min. :smiley:

Vi hadde et 50w panel med regulator kjøpt hos Seatronic. Dette monterte jeg på spesiallagede bøyler over takluka på vår Saga 26 LS.

Til tider fikk den da sikker litt skygge fra topplanterne og antenner. Vi er nok ikke av de som bruker mye strøm, men kjøleskapet går hele tiden.

Skapet var av nyere modell med dertil lavt forbruk. En sommer lå vi still ved en øy i 5 dager. Skiftende vær mellom sol og skyer.

2 x 115 amp forbruksbatterier. Etter fem dager startet vi motoren med forbruksbatteriene og kjørte videre. Merket ikke lavere effekt på starteren.

Jeg har voltmeter på ekkoloddet og har målt differansen på dette og volten målt med multimeter direkte på batteriet pga tap med lange tynne ledninger osv.

Når vi ligger i solskinn og jeg sjekker voltmeter på kveld. Så igjen på morgenen så ser jeg tapet i løpet av kveld og natt. :crazy:

På en soldag er dette tapet ladet opp igjen før kl 12 på dagen.

Dessuten virker det som om levetiden på batteriene øker ved at de har mer konstant vedlikeholdslading. Jeg bruker batterilader kun for å toppe batteriene (start og forbruk) ved opplag om høsten. Da kobler jeg fra solcellepanelet pga presenning og strømforbruk på regualtoren. Så topper jeg igjen på våren. og det er det.

I gjestehavn sitter vi og ser på de som løper i land med landstrømledningen sammen med første fortøyningstamp.

Vi er i allefall helt klare på at neste båt også skal ha solcellepanel selv om den har lanstrømanlegg. Vi ligger jo mest i uthavner.

 

For tiden er vi båtløse, noe som er en merkelig opplevelse, men vi venter på den rette til rett pris.

 

God sommer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har lest endel interessante innlegg her, og er selv i "kjøpsgropa" til solcelle og regulator..:

 

Har vært inne hos Maritim og sett meg ut følgende:

Solcellepanel: "Spektra lite 30" (solcellepanel som en tåler å bli gått på - mest W (29W)av disse)

Regulatoren: "NAPS MaxPower"

 

Noen umiddelbare kommentarer/innvendinger på dette valget..?

Burde jeg heller velge noe annet?

 

Jeg har en ´86 Biam 800 med 2x 115A forbruksbatterier (nye i fjor) som skal vedlikeholdes.

Stort sett er det kun kjøleskap (Isoterm 85) og CD-spiller som er i bruk, men føler å bli "tappet" ganske hurtig..

 

Takker for innspill.. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...