Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Hifo: Et solpanel på 22 Watt mot en batteribank på drøye 200A/h vil nok knapt merkes, blir vel som å skyte på elefant med sprettert :lol:

Men du må jo gjøre dine valg og erfaringer, så er du velkommen i klubben etterpå :yesnod:

 

Har selv endel erfaring med dette, på hytta har jeg jeg et opplegg på 220 Watt solpanel mot en batteribank på 530 A/h skal love deg at de må jobbe lenge for å fylle opp batteriene etter endel kvelder med mye TV titting og dårlig vær. Ja....jeg må nok ty til aggregat innimellom kan jeg love deg.

Link to post
Share on other sites

Lars H. la ut en link til en solcellepaneltest i regi av Svenska Kryssarklubben. Der fremgikk det at panelets effekt ble bortimot halvert ved horisontal montasje. Det går sikkert an å linke til denne testen en gang til eller en av de andre testene som viser omtrent det samme.

 

Dette panelet gir 1,3A på det meste. Det er oppgitt ved 1000W/m² solinnstråling, dvs en god soldag i Norge i de timene solen står høyest på himmelen.

 

Når har døgnet i Sør-Norge drøye 18 timer sol på denne tiden av året, men de par første og siste timene gir ikke særlig bidrag, da solinnstrålingen er meget lav. Dagen i dag på Sørlandet har vært strålende uten en sky på himmelen. Her er dagens solinnstråling for Aust-Agder:

solar_graph.gif

Det nevnte panel ville ha gitt rett i overkant av 1A kl. 14 i dag og kjapt dalende både før og etter. I snitt ville det gitt ca 0,5A pr. time de 12 beste timene av dagen. Det gir 6Ah pr. døgn, forutsatt vinkling etter solen. Uten vinkling snaue 4 Ah.

 

Trikolas panel på borti 30 W ville under de samme forhold gi ca 5 Ah pr. dag i 3 dager og erstatning av de 15 manglende amperetimene.

 

Så hvis målsettingen er en håndfull amperetimer pr. soldøgn, er panelet helt greit. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da regner vi med at du holder oss andre interesserte oppdatert. :wink:

 

kan allerede komme med rosende ord av panelet. pakket det ut nå inne på verkstedet og tok selvsagt tungetesten på de to ledningene som kommer ut av det. jaggu fikk tungen strøm i seg. nesten like mye som fra et 9volts røykvarsler batteri. :cool::cool:

måtte nå også måle volten under ett lysrørarmatur. hele 9,56 v oppnådd. fantastisk . hvor får man solgt overflødig strøm hen? og må man tilkobles høyspent via transformator for slikt?

føler meg som et lite kjernekraftverk her, i rusen av et monsterpanel som faktisk gir strøm. hvor skal dette ende? :crazy:

 

jeg må spørre deg igjen lotus. ( du svarte ikke) bør jeg etter ditt syn returnere regulatoren? har den noen som helst misjon på dette kraftverket av et panel? jeg er redd for å koke istykker den 6 år gamle batteribanken min serru.:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er batteribanken din over 130Ah, håndterer den uten problemer å få opp mot 1,3A noen timer midt på dagen, langt mindre resten av dagen og ingenting på natten. Da blir det ren sløsing å bruke en eneste krone på en unødvendig regulator.

takk. da er 460 kr spart og de pengene kan gå til noe festligere en strøm(øl)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

har nå tenkt å returnere regulatoren. om da batteriene mine koker ihjel , kommer jeg til å holde lotus økonomisk ansvarlig. :cool:

målte akkurat 18,95 v i solyset igjennom vinduet på verkstedet. og de er skitne. :-)

seriøst : er det greit å koble ledingene direkte på \før hovedstrømsbryteren??

og hvor lang tid ca vil det ta med dette panelet og lade opp 220 amph fra spenning på 12v til 12,6 ? vil den klare det i det hele tatt? og kan jeg gjøre som lars H og la det stå på hele vinteren for vedlikeholdslading uten regulator???

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

mitt gir ubelastet 19v.. ha nå tilkoblet forbruksbanken før hovedstrømsbryteren med krokkodilleklemmer.. panelet ligger oppå kalesja og gir 1,25-1,3 amp.. det føles som å komme til himmelen . batteriene er nå nede under 12 v så litt støm skader ikke..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har nå vel en uks erfaring med solcellepanel, og jeg er veldig fornøyd. Nå har du jo vært megavær, men jeg fryktet at skygge fra mast skulle gi nærmest null strøm inn når den skygget litt når solen sto litt ugunstig. Skygge senker strømmen en god del, men i mitt tilfelle ble det uansett ikke så ille. Selv med en del skygge ladet panelet med 1-1,5A inn, og det holder gjennomsnittsfobruket til kjølsekapet. Når det ikke er skygge lader det med mellom 5 og 6 Amp avhengig av forbruk. Har man toppladede batterier og bruker en del strøm så lader det med vel 5A. Når batteriene ikke er fulladet så lader det med noe mer. Nå har ikke battereriene vært mye nedtappet siden jeg monterte panelet. Mitt forbruk, med litt TV titting på kvelden, litt PC bruk og ellers vanlig forbruk til kjøleskap og noe lys har ikke tappet det mye ned, og dagen etter er batteriene nok en gang på topp ut på ettermiddagen. Kjøleskapet har nå gått døgnet rundt i en uke selv når jeg ikke er ute med båten. Med noen soltimer på dagen er det ingen problem.

 

Jeg har montert regulerbart stativ. Nå har jeg lagt med hekken mot øst i noen dager. Da tilter jeg panelet en del opp slik at jeg får best utnyttet solen på morgenen. Noen timer senere tilter jeg det ned igjen. I hjemmehavna der jeg ligger har jeg valgt å tilte det bare litt opp. Det fungerer bra..

 

Synes ikke det virker gedigent på båten selv om det er 90W panel. Det er faktisk 25 cm kortere en 75W panelt som min bror kjøpte i fjor. Bredden er ca lik. Tiltingen gjør jeg enkelt ved at nylock muttere er byttet med syrefaste vingemuttere på tilten.

Panelet vises minst når det ligger helt flatt, men litt må man ofre for mer strøm :rolleyes:

 

Noen bilder:

 

sp2.jpg

 

sp3.jpg

 

sp4.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal komme med erfaringer til høsten. God ferie til deg Astor, og dere andre også. Håper været bedres. :yesnod:

Eneste jeg grublet litt på er at jeg idag i overskyet vær hadde ladespenning på 14.2V som av og til økte til 14.5V. Strømmen inn varierte fra ca 0.1 - 0.5A.

Hadde da ingen forbuk av betydning, og batterienbanken var fulladet (trodde jeg). Kanskje jeg tok feil. Alarmen trekker bittelitt og minne(klokka) i radion ditto.

Float spenningen skal holdes på 14.2V v /20gr iflg brosjyren på Maxpower, selv om jeg har valgt lukkede batterier. Hvis jeg har forstått det rett da: :rolleyes:

Det er vel kanskje ikke noen fare med ladespenning over 14V hver dag (dagtid) når båten ikke benyttes når ladestrømmen er veldig lav?

Kanskje jeg skal la kjøleskapet stå på hele tiden selv når båten ikke brukes :crazy:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En pussig ting OLPI:

Du har MaxPower regulator som skulle gi deg mer strøm ved lavere spenning. Jeg har en standardregulator, men får likevel akkurat like mye strøm ut av det samme panelet, ja kanskje litt mer faktisk. Har vært oppe i 6,3A. At du har SPR-90 og jeg har SPR-95 skulle neppe bety veldig mye. 5W forskjell gir et par tidels ampere ekstra.

 

Enten er din regulator ikke så effektiv likevel, eller så er min regulator smartere enn jeg tror. Med lave ladespenninger skulle jo du ha fått minst 1,5A høyere ladestrøm enn meg. På den annen side får jeg pussig nok på det meste over 6A på et panel som er oppgitt til 5,45A. Aner ikke hva det kommer av, men jeg er uansett kjempefornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg har som nevnt bare målt strømmen med batteriene fulle og nesten fulle. Jeg prøvde heller ikke da å "tune" panelet optimalt mot solen.

Jeg skal teste dette mer ut etter hvert. Må bare huske det når jeg er på sjøen. Mye annet som skjer da vet du.

Det burder som du skriver ikke være noen stor forskjell på 95 og 90 Watt :wink:

Link to post
Share on other sites

Fant ut at regulatoren min bruker PWM ladeteknikk. I henhold til reklamen skal dette være mer effektivt og utnytte solcellepanelet bedre til å lade batterier ved å gi 20-30% mer energi fra panelet til effektiv lading samt å bedre fylle batteriene. Fatter likevel ikke hvordan det kan komme mer energi inn i batteriene, men ser jo at panelet lader omtrent 15% bedre enn oppgitt i leverandørens spesifikasjon. 5,45A er maks ladestrøm dette panelet klarer å levere ved 17,5V. Jeg får opp til 6,3A.

 

http://www.ecodirect.com/What-is-a-PWM-Cha...oller-s/144.htm

 

Selv om jeg ikke helt fatter nøyaktig hvordan regulatoren fungerer, har jeg vett nok til å glede meg over å få drøye 6A inn fra kun en halv kvadratmeter solcellepanel. Det betyr at jeg som regel kommer til land med fullere batterier enn da jeg dro. :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lotus:

Gir ikke mer energi (effekt), men mer strøm fordi spenningen ut fra regulator er lavere. Du måler vel ikke strømmen fra panel før regulator til 6.3A?

Vil tro det er x antall ampere levert som lading som gjelder. Så lenge ladespenningen er høy nok (trenger ikke 15V, men holder med 13V når batteriene er nedtappet og vil ha strøm). Batteriene tar gladelig mot hver ampere og trenger ikke høy spenning for å motta dem. Skal man pøse inn mange titalls ampere på kort tid så trenger man kanskje en PDAR :rolleyes:, men ikke på noen få ampere som et solcellpanel gir. Derfor regulerer smarte regulatorer ned spenning en god del og får økt strøm. Særlig når batteriene er mye tappet. Når jeg lå ute i 4 dager så jeg godt at batteriene tok til seg seg selv om ladespenningen var bare en del over 13V.

Jo mer batteriene toppes jo mer spenning gir regulatoren for å oprettholde "god levering".

 

PWM eller pulsebredde modualsjon er vel bare en måte å regulere på.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har en Multi point power tracking regulator og får dermed automatisk høyere ladestrøm enn de drøye 5A panelet skal gi.

Jeg har en regulator med pulse width modulation og får også en god del høyere ladespenning enn de 5,45A mitt 95W panel er oppgitt til å gi.

 

Jeg kan skjønne at du får den høyere ladestrømmen siden du har en MPPT regulator, men jeg skjønner ikke at jeg får en ladestrøm som faktisk er over 6A og omlag 15% høyere enn produsentens angitte maksimale strømkapasitet med en PWM-regulator. Som du sier er PWM bare en måte å regulere på, men likevel yter mitt system minst like godt som ditt.

 

En pussig tilfeldighet eller en spesiell årsak?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...