Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Ole Petter. Du er på bærtur. Du har i din vanlige tone fastslått en drøss fakta som om de skulle være fakta. Problemet er at de slett ikke er fakta og at du ikke aner hva du prater om. Mest sannsynlig har du aldri noensinne vært borti et solcellepanel over hode. Hadde du hatt den minste peiling, hadde du aldri i verden kommet med slike feiluttalelser som perler på en snor.

 

Vet du hva som er det aller verste? Du vil ikke innrømme dine feil. Du vil fremstå som en ekspert, være best i alt og aldri innrømme en tøddel.

 

Alle dine påstander er feil. Men er du villig til å være en smule ydmyk og innrømme at du har feil? Ikke i det hele tatt! I stedet kommer du med mer og mer spenstige uttalelser og eksempler som skal vise at du faktisk har rett.

 

La meg ta en av de mange komplett uforståelige setningene i ditt forrige innlegg:

Jeg tror man må tenke på to ting samtidig her Lotus, for samtidig som man har et statisk spenningspotensial så klarer man ikke å endre dette spenningspotensialet uten at: 1. At vi har en stråling (radiasjon) som gjør enheten i stand til å være dynamisk og 2. At man faktisk flytter på noen elektroner i en krets.

Hva betyr dette? Stråling som gjør enheten i stand til å være dynamisk??? Du verden. Jeg tror ikke engang du skjønner hva du selv har skrevet.

Har du funnet opp noe nytt? Dynamiske solcellepaneler?

 

Du beveger deg så ut på viddene at det blir flaut. Antagelig er det et forsøk på å dekke over alle de tidligere feilene. Tenk så lett det hadde vært å bare si: Beklager. her tok jeg feil i en del ting.

 

Jeg kunne fortelle litt om fotoner, ladningsbærere, eV osv, men det blir å strekke det alt for langt. Kanskje jeg gjør det hvis du kommer med flere spenstige påstander om dynamisk radiasjon og statisk elektrokjemisk potensiale. En kjukk graut av fine ord uten mål og mening iblandet noen selvfølgeligheter som hører hjemme et helt annet sted.

 

Er det din målsetting å spre størst mulig grad av feilinformasjon, koste hva det koste vil? Det er nettopp hva du gjør nå. Type "Jeg vet du har rett, men jeg vil ikke under noen omstendighet innrømme det."

 

La meg spørre deg igjen. Vil du virkelig ikke likevel svare nei på et eneste av følgende utsagn:

 

Virker solcellepaneler slik du har påstått?

Faller spenningen med lysintensiteten slik du har påstått?

Er standard OCV så lav som du har påstått?

Er en standard on/off regulator helt grei å bruke i reguleringen?

Er det bare et reklamestunt slik at MPPT-regulatorer faktisk ikke klarer å gi betydelig bedre lading av batteriet?

Finnes det regulatorer som automatisk kobler om mellom serie- og parallelkobling morgen og kveld?

Finnes det solcellepaneler som har 2 paneler og 4 tilkoblinger til bruk for slike regulatorer?

 

Dette er spørsmål som kan besvares med et enkelt ja eller nei.

 

Du kan nå fortelle at du dessverre har tatt meget feil på mange områder eller du kan fortsette i samme spor som så.

Et snev av ydmykhet kunne være fint.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere såkalte ekspertene kan vel også slå opp i en ordbok, så slipper dere krangle så mye: :smiley:

 

Grunnen til dette er at når et foton treffer et elektron, gir det hele sin energi til det ene elektronet, og dette elektronet får bare energi fra det ene fotonet – og denne energien må være større enn metallets arbeidsfunksjon for å kunne løsrives fra metallet. Når lysfrekvensen er f vil fotonet ha energien E=hf, der h er Plancks konstant. Fotonet må utføre et arbeid W på elektronet for å løsrive det, og hvis fotonenergien E er større enn løsrivningsarbeidet W, vil elektronet bli frigjort. Energien som eventuelt er til overs blir overført som kinetisk energi til elektronet, og vil bestemme hvilken fart elektronet får.

 

Siden bare ett foton kan gi energi til ett elektron i et slikt støt, har lysintensiteten ikke noe å si for om den fotoelektriske effekt oppstår; bare frekvensen er avgjørende, da energien pr. foton kun er avhengig av frekvensen.

Ref:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fotoelektrisk_effekt

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvis fotonet inneholder mer energi enn det som skal til, vil overskuddsenergien gå tapt i form av varme og hvis fotonet inneholder for lite energi, vil det ikke klare å bryte løs et elektron og energien går i stedet over til varme.

 

Siden bare ett foton kan gi energi til ett elektron i et slikt støt, har lysintensiteten ikke noe å si for om den fotoelektriske effekt oppstår
Hva sier det deg Ole Petter? Skjønner du nå hvorfor solinnstrålingen ikke er proposjonal med spenningen i solcellepanelet? Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg skjønner det Lotus, men du glipper i poenget mitt. Panelene har et område de virker innenfor, og det er disse grensene jeg snakker om. Man får en situasjon eller tilstand hvor panelet virker, men på grunn av det i andre enden så får man kanskje ikke noen vandring av elektroner. Jeg forsøker på ingen måte å få panelet til å virke innenfor et område det ikke har forutsetning for å virke, men lærer meg gjerne grensene.

 

Det er noe som heter learning by doing, og dette er ikke forbeholdt rørleggere og murere. Fortell meg heller hva du har prøvd ut, hva du har mislyktes med og hva du har mislyktes med.

 

Så kan jeg fortelle deg noe interessant heller som jeg fikk gleden av å være med på i Spania når et stort solcelleanlegg ble montert der. Det var åtte ledninger i hver termineringsbokt på de modulene så du har kanskje noe å glede deg til.

Link to post
Share on other sites

Det du prøver på, Ole Petter er å vri temaet inn på noe helt annet. Du nekter å svare på spørsmålene, men jeg tar det for gitt at ved å ikke påpeke at jeg her feil i noe jeg sier, bekrefter du indirekte at jeg har rett.

 

har panelene et område de virker innenfor?, Men det er avhengig av det i andre enden?

Kjære Ole Petter. Om det står et batteri i andre enden, ei lyspære, ikke noe batteri eller både forbrukere og batterier, ja så endrer ikke dette noe om hvordan en solcelle virker, hvordan spenning og strøm genereres, hvordan fotoner slår løs elektroner osv. Eller vet du noe som ingen andre vet?

 

Følgende kjernespørsmål gjelder fortsatt.

Du har sagt så i tidligere innlegg. her er altså ikke noe nytt.

 

Virker solcellepaneler slik du har påstått?

Faller spenningen med lysintensiteten slik du har påstått?

Er standard OCV så lav som du har påstått?

Er en standard on/off regulator helt grei å bruke i reguleringen?

Er det bare et reklamestunt slik at MPPT-regulatorer faktisk ikke klarer å gi betydelig bedre lading av batteriet?

Finnes det regulatorer som automatisk kobler om mellom serie- og parallelkobling morgen og kveld?

Finnes det solcellepaneler som har 2 paneler og 4 tilkoblinger til bruk for slike regulatorer?

 

Det kan da ikke være så vanskelig å bekrefte dette??? Du har jo sagt det tidligere i strengen og jeg har bare sammenfattet det i en bolk.

Vil du ikke bekrefte det du tidligere har påstått, tar jeg det som en bekreftelse på at du nå har skjønt hvor fullstendig feil du har tatt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Da har jeg fått testet ut litt mitt 10W spectra solar (type ca-10/31 ) fra seatronic

Kjøpte også en Solara regulator (SR 135TL )

Kjøpte dette kun for vedlikeholdslading,men er litt imponert over hvor bra dette er. (mye filing av starter og test av nymonterte trimplan tok mye strøm ved utsett av båt)

Nå har vi ikke hatt langvarig overskyet (uten sol ) så jeg vet ikke hvordan dette blir da. ( det står jo dioder og bruker strøm i regulatoren)

Medfølgende ledning fra solpanelet nådde akkurat til regulatoren, og derfra har jeg dratt 4kv

til batteriet. (utenom batteribryter)

Har bare skrudd solpanelet i toppen av hardtoppen,og brukte en skroggjennomføring for ledning.

P1030731_edited-1.jpg

P1030567_edited-1.jpg

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt fra Seatronic samme 10W Spectra panel og Solara regulator som Beertrip har. Installert med borrelås på dekksluka og fjernes lett når båten skal brukes.

 

Imponerende ytelse; selv kl. 20:00 på kvelden ga panelet 12,5V og lading til batteriet. Midt på dagen var det oppe i litt over 13V og 0,8A ladestrøm. I går var det overskyet og da ga det kun 9,5V og altså null lading.

 

Selve regulatoren stjeler veldig lite spenning. Målte kun 0,05V forskjell i spenning før og etter regulatoren. Egenforbruket er oppgitt til mindre enn 6 mikroA, og det er jo ikke stort.

 

Tror dette var en god idé for å kompensere for alarmen og lensepumpe-vakten, som begge er konstant koblet til.

 

05082009107.jpg

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å klarifisere; spenningstallene jeg oppgav i forrige post var målt med et batteri tilkoblet. Spenningen fra panelet uten tilkoblet belastning er ca. 18V, og ladespenningen ut av regulatoren er 14,5V max / 13,7V vedlikeholdslading. Dette gjelder nær sagt uendret så lenge det er lys nok til at panelet gir noe som helst av strøm.

 

Dette opplegget (Spectra 10W CA-10/31 panel og Solara SR135TL regulator) vel egentlig av enkleste sort men det fungerer over all forventning bra. Har nå ila. tre dager ladet opp et 60Ah AGM batteri (Odyssey PC1500) som i utgangspunktet viste 12,45V og som nå viser 12,84V. Er glad også for at jeg har en regulator innkoblet da maksimal ladespenning på AGM-batteriet er 15V, og ventilene blåser ved spenning over dette. Regulatoren har egne innstillinger for hhv. regulære blybatterier og VRLA-batterier (=Gel & AGM).

Link to post
Share on other sites

Jeg har dette rullbarepanelet på 32W , da jeg kom fram i dag så la jeg det ut i solen og anlegget skvatt opp i 14,1V , banken er nok full allerede (vi lå på landstrøm i går og gikk for motor de siste 20min i dag) , henter ned 1,8A nå litt skrått på solen , er det bekymringsverdig at det er så høyt som 14,1V ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Monterte 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator siste dag før ferien. Koplet til batteribank ”B” 2x 140AH

 

Byttet også kjøleskap inn med et Isotherm 85 ltr ASU

 

 

 

Batteribanken startet på 60 %. brukte en uke på å komme opp på 100%. Lite kjøring med motor.

 

Har siden pendlet mellom 96% og 100% ( 12,8 til 13,1V)

 

Ved landligge mister jeg 1% om natten holder (hode over vann om dagen hvis solskinn)

 

 

Etter 30 dager`s ferie viser regulatoren 304AH inn på batteriet og 876AH ut av batteriet.

 

304AH tilsier vel at det må ha hver lite sol.

 

 

Det er kun Kjøleskap Isotherm 85 ltr ASU som er forbruker, Det skulle bli i snitt 1,2166A/t og det er vel brukbart ??

 

Solsella

soplselle_095.jpg

Paneler innfelt

solselle_reg..jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette er verdifull opplysning for meg.

Jeg var akkurat i ferd med å kjøpe solcellepanel for vedlikeholdsladning av forbruksbanken men vil nå avvente litt.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår informasjonen din:

Solcellepanelet ga ladeeffekt på 304 Ah i løpet av 30 dager, noe som skulle tilsi ett snitt på 10 Ah/døgnet.

Har solcellepanelet i tillegg drevet kjøleskapet, eller er det slik at Steca PR 1515 regulatoren registrerer absolutt alt som går fra solcellepanelet til batteriene?

I så fall er vel et snitt på 10 Ah pr døgn med 95 W solcellepanel i løpet av sommeren atskillig mindre ladning enn det jeg har forestilt meg gjennom denne og andre tråder.

Link to post
Share on other sites

Dette er verdifull opplysning for meg.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår informasjonen din:

Solcellepanelet ga ladeeffekt på 304 Ah i løpet av 30 dager, noe som skulle tilsi ett snitt på 10 Ah/døgnet.

 

Nei den er villledene. Takker for tilbakemellingen.

 

Hadde ferie fra 17 juli og på 30dager på Svenskekysten kom det inn 304AH på batterti bank "B" som kun har forbruk av kjøleskapet via regulstoren ( 876AH ut ) ville teste ut forbruket til kjøleskapet før jeg legger på andre forbrukere.

På grunn av været ( Ifølge rederinnen var det 5 dager med sol i den tiden) har det blitt endel landligge med strømtilkopling 8 døgn. 304 Ah i løpet av 30 dager er rett, men der blir feil totalt 8 døgn med landstrøm 15A da gikk laderen og solregulatoren fort over på vedlikeholdslading. Fult er fult siste 3 ukene var som sagt batteiet på runt 97til 100%. ( 12,8 til 13,1V). Og da får en vel heller ikke full efekt ut av solsellepanelet ?.

 

Skal holde meg unna landstrøm utover og tappe banken litt ned så får jeg logget bedre.

 

 

Jeg har to " SEPARATE " banker på 2x140AH, på grunn av en 24V baugpropell.

 

Trenger et forslag til et Idiotsikkert system som gjør at jeg kan vedlikeholde alle 4 batteriene med solsellepanelet, når båten ligger i bøya?.

(uten å legge opp et solsellepanel til ).

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg funderte også på at forbruksbanken din jo ble ladet 100% og da vil vel ikke solcellepanelet kunne levere noe særlig.

Jeg har sett litt på spesifikasjonene til Sunpower SPR-95 og det opplyses at panelet skal kunne levere litt i underkant av 6 A.

Dersom du over et par tre døgn kontinuerlig belaster forbruksbanken med 6 A (f.eks. 3 stk 12 volts lyspærer a 25 Watt) skulle det kanskje være mulig å beregne døgnladningen?

Link to post
Share on other sites

Trenger et forslag til et Idiotsikkert system som gjør at jeg kan vedlikeholde alle 4 batteriene med solsellepanelet, når båten ligger i bøya?.

(uten å legge opp et solsellepanel til ).

 

Det burde være enkelt! Et BEP rele mellom bankene, som kopler dem sammen når spenningen passerer 13,7 volt...

 

Hvilken type ladestyring har du mellom de ulike bankene nå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvordan 12/24 volt venderen er koplet. Men om det er mulig å kople BEP'en slik at den er ute av kretsen når man seriekopler bankene burde det ikke være noe problem! Men det kreves nok et koplingsskjema og litt fintenking for å komme frem til en grei løsning her ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har som kjent (les tidligere i tråden) et Sunpower 90W panel med Naps Maxpower regulator.

 

Jeg er godt fornøyd med panelet, og har gjort meg noen erfaringer i løpet av sommeren. Mitt forbruk er: Kjøleboks (5A), Kjøleskap(2,5A) litt lysbruk og litt TV-tiitting.

Amp verdier er under drift. Boksen går f.eks i ca 2 minutter og hviler i 7-8 min. Sum totalt snittforbruk (A) blir kanksje 3-4A gjennom døgnet, noe mer på veldig varne dager.

Dette tipper jeg er ca forbruk uten at jeg har noen battmeter som kan gi meg eksakte verdier.

 

Ved solskinn gir panelet 5-6A hvis man ikke har skygge på det. Tilting mot solen gir litt mer strøm enn om man ikke gjør det. Er det lettskyet eller overskyet ligger produsert strøm på 1-3A.

 

Beklager, men nå meg jeg stikke. kan skrive mer senere....

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ett inntresant emne.

Har fundert på solcelle siden i fjor høst, men ikke "fått ut fingeren".

Etter hva jeg leser her, så tror jeg at jeg ramler ned på ett SPR 90 panelt fra Alternativenergi.

 

Det som gjenstår er hvilke type regulator?

Ser at OLPI har en Naps maxpower regulator. Finner ikke den hos Alternativenergi? Pris, hvor?

Roger jo har en Steca PR 1515 Regulator. (den fant jeg prisen på).

Lotus har en "standar "regulator. har du noe nummer og navn. (Mulig du har nevnt det tidligere i tråden).

 

Hva er forskjellen på disse?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne.

Er i samme situasjon som Roaldbj. Null støm på kaia i hjemmehavnen, så det er vedlikeholdsladingen som opptar meg mest.

 

Batteribanken er som følger: 1 stk start 110ah, 1 stk 110ah til baugtruster og 4 stk 110ah forbruk. alt vanlige syre/bly batterier.

Tenkte å koble solcelle panelet direkte til Forbruksbanken.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...