Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Lurer på om sponsor Atlantica får sitt navn skrevet med små eller store bokstaver på bøya ??

 

Vårt eget...skattebetalernes interkommunnale organ oslofjorden friluftsliv har for elnge siden vist total mangel på dømmekreft ved å anektere og privatisere (for medlemmene) de samme vikene som de skulle vokte mot netopp snikprivatisering.

 

Når de nå får med seg et privat firma i kampen om de beste vikene er vel dette som forventet.

 

Hva blir det neste....at de ansatte i Atlantica får kolektivt medlemskap i OFF slik at de får tiolgangs til firmabøyene ???

 

 

Blå bøyer betyr som kjent reservert parkering.....nå også med firmasponsing....blir det neste at private firmaer sponser trafikketatens parkeing forbudt skilt ???

Link to post
Share on other sites

Nå har muligens OFF insett at bøyeavgiften ikke har noe med støttemedlemskap å gjøre men at det er en ren avgift for eksklusivt å bruk av de beste fortøyningsplassene i friarealer som tidligere var for almuen.

 

De har nemlig tatt i bruk ordet "vimpelabonnement" for de som betaler 400 kr pr år for å tilgang til disse lune vikene.

 

"Støttemedlem" er nå det begrepet de bruker om landbaserte/roende turister som betaler 300 kr bla for å få rabatt på overnatting i kystledhytter og det inkluderer ikke adgang til de lune vikene.

www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/bli_medlem

 

Det er fornuftig at OFF ikke lenger definerer vimpelavgiftsflåten som støttemedlemmer...(men altså abonnenter).....det ville jo være som om NSB påberoper seg at alle med månedskort er støttemedlemmer...

 

Det er jo så enkelt at OFF sitter på store verdier i form av friarealer som de suplerer med bøyer slik at de har et produkt å selge---altså vimpelabonment.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hurra for Nøtterø kommune...de verner om allemansretten og nekter OFF å legge ut bøyer (se årsrapport 2009 http://www.oslofjorden.org/portal/pls/port...s/1/388003.PDF)

 

I rapporten kan man lese at:" OF har tidligere drøftet forholdet mellom allemannsretten og vimpelabonnement. Noen har vært spørrende til kravet om at man skal føre vimpel for å ligge i bøyene. Spørsmålet har vært tatt opp med myndighetene. OF har gått gjennom saken og mener at tilbudet eri tråd med allemannsretten."

 

Legg merke til at spørsmålet om allemansrett er tatt opp med myndighetene og at det er OF selv som konkluderer med at de selv ikke gjør noe galt.....

 

OF ble jo etablert netopp for å være høringsinstans for offentlige myndigheter.....men hvilke troverdighet har de som objektiv fagrådgiver.

 

Er OFF bukken som passer havresekken ????

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir jo da hva slags rett denne vimpelen gir, jeg får ikke helt tak i det. Hva innebærer førsterett? kan de jage noen som allerede ligger der og som ikke har vimpel? I så tilfelle kan jo neppe tilbudet sies å være "i tråd med allemannsretten"?

 

I motsatt fall så betyr jo ikke vimpelen noe, alle kan ligge og det er førstemann til mølla, som etter mitt syn er mer i tråd med allemannsretten.

 

Det hadde vært interessant å se gjennomgangen OFF har hatt på dette spørsmålet.....

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at dette høres helt merklig ut for meg. Utlagte bøyer er for så vidt greit (for almenn benyttelse). Men dette tullet med vimpler og abbonement bærer galt av sted.

Hva om "første mann i viken" legger seg på anker/svai, og kan potensielt komme i konflikt med de som eventuellt kommer i bøyen senere? Skal da anker båten "jages"? Hva da med allemennsretten? Hva med båter som besøker olsofjorden fra utlandet eller andre deler av landet? Hvordan skal de bli opplyst om ordningen, og skal de eventuellt betale"bryggeavgift" for å ligge i bøyen?

 

Jeg er klar over at dette sannsynligvis ikke er noe stort problem , da båtfolk stort sett klarer å ordne opp på skikkelig vis ( i hvertfall her på vestlandet), men det er litt satt på spissen

Link to post
Share on other sites

Blir som SXK's bøyer det ligger hundrevis av i Sverige.

 

Min erfaring med de bøyene er at det aldri ligger ikke medlemmer der, det er svært vanskelig for svensker å akseptere at en norsk motorbåt ligger der, og det er plass til alle å ankere i samme viken. Max liggetid er 24 timer. Vi ligger ofte lenger i samme viken. Da ankrer vi opp i stedet.

 

Jeg forstår ikke helt problemet - om man feks vil ankre opp på Bile der det ligger to bøyer kan man jo gjøre det i hele bukta selvom det ligger to bøyer der. Skaper dette problemer for de som ellers ville ligget på svai for anker? Er det slik at bøyene fortrenger andre bare ved at de ligger der?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir aldri "spiselig" Bitteliten. Om dette skal kunne aksepteres så må det være fritt frem for ALLE å fortøye i bøyene. Disse bøyene ligger på kommunal grunn, eller der "Allemannsretten" gjelder om du vil.

 

Sammenligner man med hyttebygging i strandsonen, hvor alle vil at det skal være fritt frem for alle, så har man samme problematikk med disse bøyene. At det ligger 2 bøyer i en stor bukt er i og for seg ikke noe problem, men dette er bare begynnelsen. OF vil ikke stoppe med dette, det kommer flere bøyer !

 

 

Sakset fra OF sin hjemmeside:

Husk å ha OF-vimpelen godt synelig når du bruker bøyene.

 

Jeg ville ikke lagt til på en av disse bøyene uten vimpel og vimpel fra OF kommer jeg aldri til å skaffe meg. Jeg har KNBF hvor jeg er medlem. Dette er båtfolkets organisasjon og de legger også ut bøyer. Forskjellen er at bøyene til KNBF er tilgjengelig for ALLE enten du er medlem eller ikke.

 

Slik vil jeg ha det !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette blir aldri "spiselig" Bitteliten. Om dette skal kunne aksepteres så må det være fritt frem for ALLE å fortøye i bøyene. Disse bøyene ligger på kommunal grunn, eller der "Allemannsretten" gjelder om du vil.

Allemannsretten står vel så sterkt i Sverige. Der funker det bra med hundrevis av SXK bøyer. Hva er forskjellen fra OFF bøyene?

 

En av grunnene til at mange av oss fyker avgårde til svenskekysten er jo at den byr på mange flotte uthavner og at man alltids finner en plass. I indre Oslofjord er det litt trangere om hærlighetene.

Se over. Det er langt fler bøyer i Sverige. Har du opplevd å føle deg fortrengt fra et sted pga de blå bøyene der?

 

Jeg forstår at det kan være et problem OM det er slik at bøyene helt okkuperer en vik, men slik er det vel ikke med OFF bøyene?

 

 

408003.JPG

 

Eller kanskje det er slik at OFF bøyene gjør det tryggere for mange å bruke uthavner de ellers ikke ville bruke? Jeg vet av egen erfaring at det var en terksel å komme over å stole på egne anker og sove på svai.

 

Så da gjenstår spørsmålet om dette er et prinsipp eller et faktisk problem? Om det er et prinsipp er det greit det - da må dere gjerne diskutere det mens jeg koser meg i en fin uthavn :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når andre båtfolk må holde seg unna en radius på anslagsvis 15 meter blokkeres f.eks. naturhavnen på Missingen effektivt mot andre båter på svai og bøyen sperrer helt for virkelig store båter som brukte nødhavnen før bøyen kom.

 

Dette er en konkret problemstilling. Se ellers på kartet......tilfeldigvis ligger nesten alle bøyene i nordvendte viker som er skjremet mot sydvesten......og kartet viser med all tydelighet at det er ikke så mange naturhavner i Oslofjorden som er trygge når sydvesten blåser opp.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pussig med Hvaler og Akerø foresten....for jeg mener å ha lest at OFF var motstander av den oprinnelige Ytre Hvaler nasjonalpark....fordi den oprinnelige planen var å verne naturen også mot Oslofjordesn Friluftsråd......

 

Vi kunne absolutt treng lovhjemlet vern mot naturingrep fra OFF...men slik ble det ikke.....

 

OFF som jo er sentral rådgiver i slike saker er fornøyd nå fordi det nå er lovlig med tilrettelegging for friluftsliv i Ytre Hvaler nasjonalpark........så nå kan det bli en bymessig park vi får i skjærgården med masse blå bøyer, brygger, informasjonsskilt på hvert nes, gangveier, tolatter, ribsafarier

 

Jeg ønsker ikke Disneyland i Hvalerskjærgården og bøyer midt i våre mest jomfruelige skjærgård.......naturen og båtfolket har klart seg i tusnes av år uten OFF tilrettelegging.

 

La kommunene sette ut noen utedoer og søppelkasser selv og gi OFF nok skarpskodde jurister og penger til å frigjøre strandsonen fra snikprivatisering.

Legg ned sjøspeidervirksomheten i OFF.

 

Overlat kystledhyttene til DNT.

 

OFF må legges ned eller finne tilbake til sine røtter.

Link to post
Share on other sites

Pussig med Hvaler og Akerø foresten....for jeg mener å ha lest at OFF var motstander av den oprinnelige Ytre Hvaler nasjonalpark....fordi den oprinnelige planen var å verne naturen også mot Oslofjordesn Friluftsråd......

jeg har ikke lest det, men det var en svært nærliggende tanke...

 

Legg ned sjøspeidervirksomheten i OFF.

hæ? OF driver da ikke speiderarbeid. Det gjør speiderforbundene.

 

Overlat kystledhyttene til DNT.

det er også en nærliggende tanke, ja...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg skal svare for det jeg vet Trikola og det gjelder Holmen Motorbåtforening i Drammen.

 

Drammenselva eies dels av kommunen og dels av private eiere. Disse private eierne eier "så lang en hest kan gå ved laveste lavvann". For vår vedkommende eier en privat ca halve elven fra CC kjøpesenter og mot Holmen. Holmen, der Motorbåtforeningen ligger, eies av Drammen kommune og derav eier de samme rettmessige del av elven. Holmen Motorbåtforening leier tomten av Drammen kommune(på sykt lang tid) og får dermed også med den delen av elva som hører inn under tomten. I tilleg har vi inhentet tilatelse til å legge brygger på leid grunn og har fått aksept for det. Slik sett blir dette noe helt annet enn om vi hadde lagt brygger i en eller annen vik i Drammensfjorden fordi vi søkte kommunen og fikk lov.

Vi leier altså området, det gjør ikke OF.

 

Jeg vil tro det er noenlunde likt de fleste andre steder i landet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dersom OFF har fått lov av kommunen - hva er da det juridiske grunnlaget for å nekte utplassering av bøyene?

At det finnes et juridisk grunnlag er godt mulig. Det etiske og moralske grunnlaget er det jeg stiller spørsmål om. Bare fordi man ikke er hindret av en lov i å gjøre noe, så betyr ikke det at man dermed skal sette igang uten å bruke sundt vett.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten står vel så sterkt i Sverige. Der funker det bra med hundrevis av SXK bøyer. Hva er forskjellen fra OFF bøyene?

 

Svenskene er et lydig folkeferd som bøyer seg for øvrigheten og gjør hva de blir fortalt uten protester eller motforestillinger i motsetning til nordmenn som sammen med grekerne er de mest selstendige (og egenrådige?) folkeferdene i Europa.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Godt du ikke har enerett på definisjoenen av sundt vett da :smiley:

 

jeg klarer oppriktig ikke å la meg opprøre av disse bøyene. Trenger du dem så bruk dem. Har du vimpel har du fortrinn. Selv ville jeg nok ikke jage bort et ikke vimpelførende medlem - men det kommer litt an på situasjonen.

 

Vi meldte oss inn i SXK for å kunne bruke bøyene. Samme med OFF vimpelen.

Link to post
Share on other sites

Godt du ikke har enerett på definisjoenen av sundt vett da :smiley:

 

Det var ikke noen definisjon av noe som som helst kun kortversjon av noen konklusjoner i en undersøkelse som har blitt gjort, og offentliggjort, siste årene om folkeslag i Europa og likheter og forskjeller mellom disse. At det også stemmer med mine inntrykk hva angår svensker kontra nordmenn er nok riktig, er du av en annen oppfatning?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min kommentar var ikke til deg Mouche. Det var til NOR_Gandsfjord som henviste til sundt vett. Jeg har for lengst konkludert med at vi har ulikt syn på sundt vett Mouche :wink:

 

At kulturforskjeller skal komme inn som et argument mener jeg er søkt. Det er det prinsipielle som teller her. Og der er svenskene etter min mening mer prinsippfaste enn mange. Så hva er forskjellen på allemannsretten i Norge og Sverige i praktisering av bøyer?

 

(Min lille erfaring med svensker er ikke nødvendigvis i tråd med dine funn Mouche. Men min erfaring med svensker og Sverige er ganske beskjeden. Grekere har jeg enda mer begrenset erfaring med - omtrent samme erfaring som med Israelere. De har jeg hatt gleden av å ikke jobbe så mye med. )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...