Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Jeg misstenker at de fire "ikke-medlemmene" vil la det gå sport i å terge opp "vimpel-bæreren" ved å nekte å flytte seg med henvisning til allemannsretten, mens "vimpel-bæreren" står på fly'en og skriker om fortrinnsrett i henhold til OFRs statutter. Skulle ønske jeg var "flue på fly'en" når det braker løs med kapping av tamper og løsning av fortøyninger... :lol:

 

Du skal se at det vokser fram ett svart marked for OFR-vimpler :cool:

Link to post
Share on other sites

Det merklige er at det gaar veldig greit i Sverige . Med de boyene som er der :flag_sw: . Der maa en jo ogsaa ha ett medlemskap for aa ha fortrinsrett.

Saa jeg skjonner ikke at det skal bli ett saa stort problem i Norge heller.

Men mulig jeg er naiv og godtroende. Men naa gidder jeg ikke aa la meg provosere av alt muligt heller da. Og muligheten for at jeg skal fortoye i en av de boyene er veldig liten. Hvorfor skal jeg det. Foretrekker aa ha en tamp eller to i land.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det merklige er at det gaar veldig greit i Sverige . Med de boyene som er der :flag_sw: . Der maa en jo ogsaa ha ett medlemskap for aa ha fortrinsrett.

Saa jeg skjonner ikke at det skal bli ett saa stort problem i Norge heller.

Det er vel ikke noe stort problem i Norge heller, om en velger å se bort fra en håndfull kverulanter da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det merklige er at det gaar veldig greit i Sverige . Med de boyene som er der :flag_sw: . Der maa en jo ogsaa ha ett medlemskap for aa ha fortrinsrett.

Neida. Man får ikke fortrinnsrett. Man må være medlem i SXK, og båten må være registrert i SXK, for å få bruke bøyene, ikke for å få fortrinnsrett.

 

Saa jeg skjonner ikke at det skal bli ett saa stort problem i Norge heller.

 

  • OF er en forening som uttrykkelig har til hensikt å sikre friområder, og som har kommuner, fylkeskommuner og noen organisasjoner som medlemmer. Enkeltpersoner kan ikke være medlemmer (bare støttemedlemmer). Og sikring av friområder for allmennheten rimer dårlig med det å reservere store deler av allemanns naturhavner for noen få medlemmer.
  • SXK har tusenvis av enkeltmedlemmer over hele Sverige og resten av Europa.

 

Men mulig jeg er naiv og godtroende. Men naa gidder jeg ikke aa la meg provosere av alt muligt heller da. Og muligheten for at jeg skal fortoye i en av de boyene er veldig liten. Hvorfor skal jeg det. Foretrekker aa ha en tamp eller to i land.

 

Ja, det er liten mulighet for at jeg skulle komme til å fortøye i noen av dem, også.

Og jeg lar meg ikke provosere av dette. Men jeg synes det er helt imot OFs uttalte hensikt; de slår seg sjøl på munnen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vi godta dette fordi "det går veldig greit i Sverige"? Det må da faktisk være ulovlig å ta seg til rette på denne måten?

 

Ellers synes jeg bøyene i seg selv er et OK tiltak, men de må være fri for almen benyttelse, uten betaling eller fortrinnsretter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Beviset på at man har betalt årsabonementet for bøyebruk er en vimpel som ikke forandrer seg fra år til år (altså ikke årsoblat som staten vanligvis bruker på denne typen avgifter.)

 

Hvis man melder seg ut av OF kan man lett komme til å glemme å ta ned vimpelen....så etter hvert seiler nok mange under falsk flagg...

 

Putret forbi en opptatt bøye i går, men hadde ikke vimpel til jage bort den medlemsløse båten med.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk - nå har jeg tilbragt hele 24 timer fortøyd til en av disse forhatte bøyene. :rolleyes:

 

- Til sjenanse for noen? Nei tror ikke det

- Ødela jeg jeg for andre som ville ankre opp? Nei. Stedet egner seg dårlig for ankring

- Kom det noen å ville jage meg bort? Nei. Var ikke det rart da?

- Hadde jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har kjøpt vimpel? Nei, ikke det heller :nonod:

 

Kort fortalt: Et knallbra opplegg som jeg håper å benytte flittig framover.

 

En stor takk til Oslofjordens Friluftsråd (eller hva det heter)

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

- Hadde jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har kjøpt vimpel? Nei, ikke det heller :nonod:

 

En forutsetning, ja nær sagt en klar betingelse, for at man skal kunne ha dårlig samvittighet er vel at man i utgangspunktet har samvittighet? :rolleyes:

 

:wflag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Feil. Vimpelen er tydelig merket med 08.

 

Med vimpel merket med årstall kommer man ikke stort nærmere en årsoblat....selv om Oslofjordens friluftsråd merkelig nok ikke kaller det for årsavgift eller årsabonnement.

 

 

For årtall på vimpler og flagg er vel ikke helt normalt...det neste er vel årstall på det norske flagg som bevis på at man har betalt årets skatt....

 

Hvis det er årstall på vimpelen betyr det at årsavgiften er 350 kroner fordi man må betale 100 kroner hvert år for ny vimpel i tielgg til årsavgiften på 250 kroner.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med vimpel merket med årstall kommer man ikke stort nærmere en årsoblat....selv om Oslofjordens friluftsråd merkelig nok ikke kaller det for årsavgift eller årsabonnement.

 

For årtall på vimpler og flagg er vel ikke helt normalt...det neste er vel årstall på det norske flagg som bevis på at man har betalt årets skatt....

 

Hvis det er årstall på vimpelen betyr det at årsavgiften er 350 kroner fordi man må betale 100 kroner hvert år for ny vimpel i tielgg til årsavgiften på 250 kroner.

 

Verre og verre. Eller - kanskje så ille som forventa.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Heisan Baatplassfolk :seeya:

Jeg kan glede dere alle med at KNBF har fått 1 million kroner fra Gjensidigefondet til et tilsvarende bøyeprosjekt! Vi har som intensjon å legge ut bøyer langs hele kysten og bøyene vil bli tilgjengelige for ALLE båtfolk, uavhengig om de er medlemmer i KNBF eller i noen annen organisasjon. Vi håper nå at vi skal få et samarbeid med Kystverket om å legge ut og vedlikeholde bøyene. I så fall vil det bety at vi kan legge ut et betydelig antall bøyer i samarbeid med våre 6 regioner. Prosjektet er nå i startfasen og jeg vil komme tilbake til dere med mer informasjon så snart vi kommer i gang.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det var en gledelig nyhet! Og med tiden klarer dere kanskje å overtale OF til å endre sine regler for bøyebruk også... :wink:

Hei index :seeya:

Vi i KNBF var i utgangspunktet positive til OF's prosjekt fordi vi trodde at bøyene skulle være tilgjengelige for alle, men da vi fikk vite at dette var et tiltak som var forbeholdt medlemmer i OF, trakk vi oss ut. OF er imidlertid hjertelig velkommen til å slå sitt prosjekt sammen med vårt, men da er det en helt klar betingelse at bøyene skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av medlemskap her eller der.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre at dere ikke var delaktige i denne snikprivatiseringen! Jeg synes ikke noe særlig om denne "oss selv først, og så kanskje de andre" holdningen! Nå er det ikke så aktuelt for meg å benytte disse bøyene uansett, da Oslofjorden er noe langt borte her fra Nord-Rogaland for oss i snekkefart. Men meninger om mangt, det har man jo...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OF er imidlertid hjertelig velkommen til å slå sitt prosjekt sammen med vårt, men da er det en helt klar betingelse at bøyene skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av medlemskap her eller der.

Fint tiltak, selv om jeg egentlig er tilhenger av å tilby et årskort. I og for seg behøver ikke et sånt kort bety noen fortrinnsrett for kortholdere, men jeg bidrar gjerne til gode prosjekter og kontroll og vedlikehold av bøyer blir antagelig ikke helt gratis.

Link to post
Share on other sites

Flott med den økonomiske overføringen til KNBF. Dette var gledelig. Jeg fikk i forgårs sommer 2008 nummeret av Fjord og Friluft som er tiddskriftet for Oslofjordens Friluftsråd. På sidene 28 og 29 er det svært instruktive artikler som bl.a. omtaler hvordan bøyesystemet er bygd opp rent teknisk for å unngå korrosjon. Her er det mye lærerik informasjon. Kunnskapen har de fått fra den svenske SXK som har lang erfaring med tilsvarende type bøyer. Det blir spennende å se utviklingen av bøyer i Oslofjorden. Jeg er selv stor tilhenger av det svenske SXK bøyesystemet som jeg har benyttet i mange år.

Link to post
Share on other sites

...

Vi har som intensjon å legge ut bøyer langs hele kysten og bøyene vil bli tilgjengelige for ALLE båtfolk, uavhengig om de er medlemmer i KNBF eller i noen annen organisasjon. Vi håper nå at vi skal få et samarbeid med Kystverket om å legge ut og vedlikeholde bøyene.

...

Godt tiltak! Får håpe at OF-bøyene kan inngå der!

 

(jeg vet jamen-ente om båtforeninga vår er med i knbf)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det glade budskap er KNBF bøyer er for alle....men spørsmålet er om det skal være fritt fram for alle foreninger som vil legge ut bøyer for almenheten.

 

Blir det for mange kokker hvis det er fritt fram for foreninger å slenge ut bøyer ?

 

Jeg har laget en meningsmåling om KNBF bøyer på :Link til tråd om KNBF bøyer

 

En million kroner fra Gjensidige er jo bare smuler i forhold til eindomsprisen på kysten vår....spørsmålet er ikke hvem som har råd til å legge ut bøyer men heller hvem som skal få tilatelse til å legge ut bøyer for almuen.

 

Uansett har vi ingen garanti for at ikke KNBFs årsting om ett eller hundre år vedtar at KNBF bøyene er kun for medlemmer

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...