Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Uansett har vi ingen garanti for at ikke KNBFs årsting om ett eller hundre år vedtar at KNBF bøyene er kun for medlemmer

Uff da salt! :confused: Den slags argumentasjon har jeg ikke noe å stille opp mot, bortsett fra at jeg mister lysten til å gå inn på Baatplassen, men jeg antar at flertallet av de som er på Baatplassen nå vil synes at det vil være en berikelse å slippe å se mine innlegg her. I så fall kan dere glede dere!

Takk og farvel fra Syvert :wflag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nei, og atter nei Syvert! Stå på! Ikke trekk deg!

 

At enkelte, og i denne sammenheng Salt kan være til de grader usaklig og slenge dritt, kan du vel ikke bry deg om? Han må ha stått opp med feil bein i dag.

 

Hilsen Lars H.

(vi sees vel på Hortentreffet?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men jeg antar at flertallet av de som er på Baatplassen nå vil synes at det vil være en berikelse å slippe å se mine innlegg her.

 

Jeg håper virkelig og tror at flertallet synes at både du og KNBF's innlegg er høyst velkommen.

 

Stå på, Syvert. :flag:

 

Salt kunne jo lage en ny poll om dette. Nei forresten, helst ikke.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg håper da virkelig at du Syvert, som er vårt talerør for båtfolket, blir igjen å treffe blant våre evnner her på BP. At noen strør Salt i sårene på nyttige tiltak har vi opplevd fra tid til annen, men slik argumenter legger vi fort bak oss. Usakligheter glemmer vi fort, Syvert.

 

KNBF jobber utrettelig for at båtfolket skal få detrimelig greit i fremtiden. Derfor støtter vi opp om medlemskapet med glede.

 

mvh Astor (KNBF-medlem)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skrevet mange innlegg her i dag, men hva ellers er det å gjøre når regnet har kommet..

 

Jeg vil gjerne få komme med mitt synspunt også her. KNBF gjør en fantastisk jobb for båfolket og jeg støtter både KNBF og Syvert sine meninger i tykt og tynt.

Har også fulgt noen radiodebatter med Syvert som debattant, du gjør en flott jobb og styrer definitivt skuta i rett retning.

Har skrevet litt om min støtte til KNBF i andre tråder, men slenger meg på her også slik at ikke mindretallet skal se ut som de utgjør majoriteten.

DET GJØR DE IKKE !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.. men jeg antar at flertallet av de som er på Baatplassen nå vil synes at det vil være en berikelse å slippe å se mine innlegg her. I så fall kan dere glede dere!

Takk og farvel fra Syvert :wflag:

 

Jan: Trist at du gir deg på BP. De som måtte synes det er en berikesle å slippe å se dine innlegg kan umulig utgjøre noen stor gruppe. Jeg er 100% sikker på at de aller fleste setter stor pris på dine innlegg her.

 

Stå på! :sailing:

Link to post
Share on other sites

OF bøyer og KNBF bøyer dreier seg ikke hovedsakelig om penger...hverken kommunale bevilgninger, OF medlemskontigent eller KNBFs Gjensidige million.

 

Hovedspørsmålet er om det skal legges ut bøyer i vår jomfruelige skjærgård og eventuelt hvordan et slikt bøyesystem best kan organiseres og av hvem.

 

I denne sammenheng er KNBFs bøyeplaner positivt, men når OF alerede er i gang...(riktignok med ekslusive medlemsbøyer) gjenstår det noen skjær i sjøen får Gjensige millionen kan materealisere seg som bøyer. En time-out for å få tid til å planlegge en god helhetlig løsning gjerne inkludert KNBFs bøyer er lurt.

 

Nå er det mange konkurerende organer som vil kontrolere og/eller redde oss til sjøss. En tilsvarende bøyekonkuranse er neppe båtfolket tjent med.

 

pollen er det nå 27 % som mener at OF bør ha monopol på bøyeutsetting og 52 % som kun ønsker bøyer "noen få noen utvalgte steder" (17 % vil ikke ha bøyer i det heletatt) så verden er ikke så enkelt at alle står takknemlige å tar i mot bøyer uten å tenke over prisipielle sider.

 

Håper på mer info fra KNBF her eller i andre kanaler. Et spørsmål er jo blant annet om KNBF-bøyene blir merket med navnet til sponsoren Gjensige på samme måte som Vesta merker sine redningsbøyer.

Link to post
Share on other sites

Hovedspørsmålet er om det skal legges ut bøyer i vår jomfruelige skjærgård og eventuelt hvordan et slikt bøyesystem best kan organiseres og av hvem.

Nå er ikke skærgården så veldig jomfruelig, og om jeg ikke har misforstått lovverket så har vi myndigheter som kan fjerne bøyer dersom dette går over stokk og stein. Disse myndighetene er til og med i stand til å vedta nye regler dersom de gamle ikke er gode nok. Bøyene er et bra tiltak, og med et fornuftig system for bruk og betaling for bruk så tror jeg alle kan være fornøyde.

 

Det er bare positivt at noen legger ut en del bøyer, og kanskje vil de til og med frigjøre litt plass for dem som helst vil fortøye mot land på turer i skjærgården. Gode moringer kan lett legges på steder hvor det er dårlige forhold for å ankre opp. Det eneste som bekymrer meg litt er at tilsyn og vedlikehold koster. Derfor er jeg veldig for en ordning hvor vi kan betale for at vi bruker slike bøyer. En årsavgift er helt i orden.

 

Det jeg ikke gidder er å måtte melde meg inn i enda en ny forening, og selv da ikke være sikret at det jeg betaler inn til foreningen faktisk brukes til bøyer.

Link to post
Share on other sites

Uff da salt! :confused: Den slags argumentasjon har jeg ikke noe å stille opp mot, bortsett fra at jeg mister lysten til å gå inn på Baatplassen, ...................

 

..........Takk og farvel fra Syvert :wflag:

Har full fortståelse for din beslutning her...når man ser på den "heksejakten" som et bestemt medlem med sine meningsfeller har drevet den senere tid så skjønner jeg din beslutning... men trist er det det for båtfolket etter mitt syn.. keep up the good work for real sailors KNBF.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enhver kan mene hva man vil om bøyene. For egen del synes jeg KNBF's tiltak er prisverdig samtidig som jeg har null til overs for Oslofjordens Friluftsråds bøyer. Å legge ut bøyer på annenmanns eiendom for så å forlange parkeringsavgift er etter mitt syn ikke noen god praksis. Derfor er KNBF's bøyer vannvittig bra og vil antagelig føre til at OF må revurdere sin parkeringspolitikk eller overlate til KNBF å plassere ut bøyer til hele almenhetens beste.

 

For øvrig: Dette er et diskusjonsforum og ikke en koseklubb. Å trekke seg fra et forum er ingen god løsning. Da er det bedre å forsikre om at KNBF's politikk er bøyer til fri avbenyttelse og påpeke på en vennlig måte at kommentarer som slår tvil om denne politikken er å gå over streken.

 

 

Hele denne diskusjonen kunne imidlertid vært unngått hvis Kystverket sa klart i fra om at tillatelse til å plassere ut bøyer i felles friområde kun gjelder hvis bøyene kan benyttes av enhver som benytter friområdet. Da hadde man ikke behøvd å stille spørsmål ved den enkelte aktørs planer for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Å legge ut bøyer på annenmanns eiendom for så å forlange parkeringsavgift er etter mitt syn ikke noen god praksis. Derfor er KNBF's bøyer vannvittig bra og vil antagelig føre til at OF må revurdere sin parkeringspolitikk eller overlate til KNBF å plassere ut bøyer til hele almenhetens beste.

 

Det er vel en liten forskjell her da:

 

KNBF får 1 mill. OF har ikke pengene.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt. Og konklusjonen blir?

 

Ikke lag ting i friområdet du ikke får støtte til å la folk benytte gratis?

 

Her forrige dagen kom det opp et rustfritt stativ i båthavna. Inni var det en redningsbøye det stod Vesta på.

Sikkert satt opp gratis. Synes tiltaket var glimrende.

 

Kommer det til å stå Gjensidige på de nye fortøyningsbøyene? I så fall en reklamegimmic av dimensjoner.

Er det da fortsatt et bra tiltak?

 

Den ene har reklamebøyer det er gratis å fortøye i.

Den andre har bøyer uten reklame men som krever medlemsskap.

 

:smiley:

 

 

Neste tiltak er ekstra toaletter i friområdene.

Den ene har....

Den andre har .....

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

...

Jeg har laget en meningsmåling om KNBF bøyer på :Link til tråd om KNBF bøyer

 

Spørsmålene er jo helt uten tendens der :crazy:

...

Uansett har vi ingen garanti for at ikke KNBFs årsting om ett eller hundre år vedtar at KNBF bøyene er kun for medlemmer

Neida. Men KNBF er ihvertfall en båteierorganisasjon som organiserer massevis av fritidsbåteiere gjennom sine medlems-båtforeninger, og slik sett likner mye mere på Svenska Kryssarklubben (SXK).

Så kan OF konsentrere seg om å ordne boss- og sanitærbuer på land, i samarbeid med sine medlemmer, som i all hovedsak er kommunene i Oslofjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kommer det til å stå Gjensidige på de nye fortøyningsbøyene? I så fall en reklamegimmic av dimensjoner.

Er det da fortsatt et bra tiltak?

:smiley: :smiley:

Gjensidige har verken krevet eller anmodet om at de skal ha sin logo på bøyene. Som nevnt i mitt innlegg, skal vi nå drøfte et eventuelt samarbeid om bøyeprosjektet med Kystverket. Hvis det skal stå noen logoer på bøyene, så vil det i så fall være Kystverkets og KNBFs logo, men dette må jeg komme tilbake til. Vi må jo snakke med Kystverket først. Informasjon om videre fremdrift vil bli lagt ut på www.knbf.no

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Før sesongen tok jeg opp både de prisipeille problemstillingene om blå bøyer og krisemaksimerte om de praktsiske konsekvensene. I sommer har jeg sett noen blå bøyer, men har ikke selv fortøyd ved dem.

 

Hva ble faciten første seong ? Har medlemmer med vimpler forvist almuen uten bøye-vimpel fra Friluftsrådet ?

 

Hvordan har det fungert i praksis ? Må man komme til havn før lunch fo å få blå bøye ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare vært innom Evjesund. Jeg har vimpelen oppe. Det var ingten båter fortøyd til bøya da jeg ankom. Reglene er slik: (fra http://www.oslofjorden.org/naturhavner.html#2) Hva skjer om noen ligger i bøya når jeg kommer? Tre senarier er mulig: a) Du har vimpel, det har ikke båten i bøya: Du avgjør om båten i bøya skal bli liggende. Det er fullt mulig at to båter ligger i samme bøye. Fortell om hva din vimpel betyr (at du har førsterett). Men inviterer du den andre båten til å ligge i samme bøye som deg, får du ganske sikkert en ny venn. b) Du har ikke vimpel, men det har båten i bøya. Båten i bøya bestemmer om du kan legge til i bøya. c) Dere har begge vimpel. Den første båten bestemmer om du kan legge til i bøya.

 

Jeg kunne aldri tenke meg å protestere på at andre ligger ved bøya når jeg ankommer. Da legger jeg ut eget anker, enten med eller uten forkatting. I Evjesund er det alltid uten forkatting.

Link to post
Share on other sites

Ett tenkt scenario:

Jeg ligger i bøya uten vimpel, du kommer ruslende med vimpel og ber meg om å flytte meg. Jeg svarer "Sorry kamerat, klokka er 21.30 og jeg har fortøyd for natten, jeg går ikke herfra før i morgen tidlig."

 

Hva er ditt svar, og hvilke sanksjonsmuligheter har du (lovlige vel å merke, kapper du fortøyningene mine anmelder jeg deg..)

 

...Og jeg vil ikke ha noen kosesvar som "OK, da kan vi ligge longside", jeg er ute etter svarene til de med vimpel som SKAL ligge alene :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Joda - det står at max anbefalt vekt er 8 tonn. Det er det på SXK's bøyer også.

 

På land veier nok båten 13 tonn - men det er bedre oppdrift i vann - så der veier den ikke så mye :rolleyes:

 

Om OFR skulle påpeke dette en gang så får vi ta krangelen da. Det kan jo bli riktig morsomt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På land veier nok båten 13 tonn - men det er bedre oppdrift i vann - så der veier den ikke så mye :rolleyes:

 

Skal en tenke slik så veier jo ingen båter noe som helst i vann, ellers ville de jo synke, eller motsatt tilfelle fly avgårde! Et fartøy oppnår jo equilibrium når oppdrift er lik masse, dvs vektløs!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Flere bøyer i Oslofjorden

 

Nå tilsynelatende med sponsing, men fortsatt kreves dette vimpel-parkeringsavgift sludderet. Dvs at båter med vimpel får en slags rett til å bestemme hvor andre skal ligge. De som står ansvarlig for dette burde virkelig tatt seg en liten pust i bakken og reflektert litt over hva de egentlig kan bestemme og hva de rett og slett skal drite i. Ut fra moralske og etiske perspektiver om ikke juridiske.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

JOm OFR skulle påpeke dette en gang så får vi ta krangelen da. Det kan jo bli riktig morsomt :yesnod:

 

Hvordan ville du forholde deg til et ikke-medlem som hadde lagtseg i bøya, en bøye du som medlem mente deg berettiget til å benytte? Forutsetter at du anser deg berettiget fremfor et ikke-medlem siden du vil melde deg inn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...