Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

At kulturforskjeller skal komme inn som et argument mener jeg er søkt.

 

Jeg tror heller at vårt problem er at vi til tider snakker forskjellig språk selv om vi benytter de samme ordene for kan ikke se at jeg har brukt dette (kulturforskjeller) som et argument? For hva skulle det i så fall ha vært etter ditt syn? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svenskene er et lydig folkeferd som bøyer seg for øvrigheten og gjør hva de blir fortalt uten protester eller motforestillinger i motsetning til nordmenn som sammen med grekerne er de mest selstendige (og egenrådige?) folkeferdene i Europa.

hva vil du kalle dette om det ikke er kulturforskjeller?

Link to post
Share on other sites

Igjen, vi snakker ikke samme språket, bruker bare de samme ordene, men åpenbart med helt forskjellig mening. Hva er det du hevder jeg har argumentert for? Jeg har konstatert noe, det med henvisning til en undersøkelse jeg ikke har hatt noen befatning med, kun lest om, men ikke brukt det som noe argument for, eller imot, bøyer eller hvordan disse skal brukes,og det helt uavhengig av farge, påskrift eller beliggenhet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal hvert kystfylkes friluftsråd følge opp dette eksempelet, så må jeg seile med Hordalands-, Rogalands-, Vestagders-, Austagders-, Telemarks- og Oslofjordens friluftråds vimpler under babord saling på en vanlig ferietur om jeg ønsker å bruke disse bøyene. Hvordan kan dette likne på vett?

Dette vil si at disse bøyene ikke er for meg. Siden de er lagt ut i de fineste naturhavnene, er de da ubrukelig søppel for meg og for de fleste båteiere i Norge. De fleste bor ikke slik til at en tilhørighet til Oslofjordens friluftsråd faller naturlig. Derav min kommentar om mangel på vett (eller evnen til å tenke lenger enn egen nesetipp) hos de som driver med dette.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tja, av og til kan et eksempel på hvordan dette vil fungere i praksis være det beste argument. Kunne ikke sagt det bedre selv Gands :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er det prinsipielle som teller her.

 

Må bli en liten avsporing, men den fant jeg så avslørende at jeg ikke kan la være.

 

Minnet meg sterk om diskusjonen om det prinsipielle ved at Telenor bruker Kystvakten mot privatpersoner, og hvilken ståsted noen hadde akkurat der. :lol:

 

Tilbake til saken her.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det alvorligste i saken er nok om OFF msiter troverdighet som beskytter av allemansretten slik at man ikke har et organ som kan passe på friarelene. OFF skriver selv på nette at: "Som interesseorganisasjon for friluftslivet er OF høringsinstans for planer og friluftspolitiske saker, samtidig som vi taler friluftslivets sak overfor Stortinget og departement."

http://www.oslofjorden.org/portal/page/por...element_id=6483

 

Håper det ikke er slik at styrking av organisasjonen er viktigere mål enn målet om en fjord for alle (ikke bare FFOs bøyeabonenter.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det alvorligste i saken er nok om OFF msiter troverdighet som beskytter av allemansretten

 

 

Helt enig...

Ingen tvil om at bøyene er til hinder for allemannsretten akkurat der de ligger. Selv om om det kan diskuteres om det er et problem eller ikke. Så er det vel dem med vimpel som ikke synes det er et problem, og dem uten vimpel som synes det er et problem.

Link to post
Share on other sites

Så 1/2 kvm stor bøye er et problem? Særlig når OFF har fått lov av grunneier. Hva tror dere allemannsretten går ut på? at alle kan gjøre hva de vil overalt?

Les denne linken - her står det mye nyttig

 

http://www.aktivioslo.no/allemannsretten.php

 

 

 

å ferdes fritt i båt, fortøye og gå i land i utmark langs kysten

Det er ikke tillatt å bruke kai eller brygge uten eierens samtykke. Fortøyningsringer, bolter ol kan imidlertid brukes dersom eieren ikke har forbudt det.

 

Slik er det i Sverige. SXK har mange tusen bolter som er fritt tilgjengelig for alle. Bøyene krever medlemsskap.

Link to post
Share on other sites

Slik er det i Sverige. SXK har mange tusen bolter som er fritt tilgjengelig for alle. Bøyene krever medlemsskap.

Men vi bor da altså i Norge, og her har vi muligens littegrann påvirkningskraft. Protester mot SXK sine bøyer, eller Panamas friluftsråd sine bøyer for den saks skyld, må innbyggerne der ta seg av.

 

Om man ikke betaler seg inn i det gode lag da.

 

Og nettopp der mistet 'friluftsråd' hele den respekten jeg hadde for dem. Havner på linje med Europark og andre 'respektable' firmaer.

Sniker som ved en juridisk og forretningsmessig sleiphet åler seg inn i et attraktivt segment og bestemmer at de plutselig har en rett til å ta penger fra folk som utøver en eller annen aktivitet som alltid har vært fri for avgifter og skatter. Det neste blir parkeringsbøter fra friluftsrådet også.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Så er det vel dem med vimpel som ikke synes det er et problem, og dem uten vimpel som synes det er et problem.

 

I årsrapporten for 2009 skrives at: En spørreundersøkelse er gjennomført, 130 vimpelabonnenter responderte. Resultatene av denne viser at prosjektet har fått en positiv mottakelse fra brukerne. Det er behov for flere sikre ankringsplasser i Oslofjorden, og flere av brukerne ønsker at tallet på bøyer blir utvidet." (http://www.oslofjorden.org/portal/pls/port...cs/1/388003.PDF)

 

At noen av de 130 vimpelabonenter som svarte på et spørreskema ønsker flere bøyer kan neppe sies å være statistisk bevis på at et flertall av båtfolket liker opplegget.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les deg opp på Allemannsretten først - så kan vi diskutere etterpå.

 

Sammenligningen din med Europark er teit synes jeg. Du kan gjerne legge deg på OFF (eller kanskje den skal hete UFF :wink:) bøya uten at det får noen konsekvenser. Ikke lag deg en virkelighet som ikke eksisterer.

Link to post
Share on other sites

Må bli en liten avsporing, men den fant jeg så avslørende at jeg ikke kan la være.

 

Minnet meg sterk om diskusjonen om det prinsipielle ved at Telenor bruker Kystvakten mot privatpersoner, og hvilken ståsted noen hadde akkurat der. :lol:

 

Tilbake til saken her.

Og akkurat det prinsippielle i Telenor/Kystvakten er faktisk at Telenor er pålagt av Stortinget å gjøre visse oppgaver som er ansett å være samfunnsnyttige (som å drive Maritim Radio - men du bruker kanskje ikke VHF - så det betyr ikke noe). Så har da også Stortinget gitt KV begrenset politimyndighet.

 

Men noen liker ikke å bli kontrollert av grå skip med kanon. Jeg forstår ikke den prinsippielle forskjellen på det og en hvit politibil med pistol i hanskerommet.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne legge deg på OFF (eller kanskje den skal hete UFF :wink:) bøya uten at det får noen konsekvenser.

 

Men det kan du jo da ikke, Bitteliten. Kommer her en med Vimpel så kan du jo bli jaget - når som hest på døgent. Dette er da en konsekvens :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
og akkurat det åpener faktisk allemannsretten for. At grunneier kan at seg betalt for spesielt tilrettelagte forhold.

 

men grunneieren er jo oss....staten, kommunen, det offentlige.......

Langøya og mange andre friområder ved bøyene er jo offenlige og vannspeilet ved disse offenlige øyer må da ihvertfall være vår felles almenning........

 

På nettet skriver OFF at: "OF har til nå vært med på å sikre over 20 tusen dekar av friområder langs Oslofjorden."

 

Hva er vitsen med de 20 tusen dekar når OFF i det hele tatt kommer på tanken å ekskludere almenheten fra deres eksklusive bøyer...???

 

Når må vi ha medlemskort for å gå i land også ??

Man kan jo tenke seg en hypotetisk situasjon med særskilte pene ryddige OFF strender med skjellsandm, badevakter og massører....som ikke lar seg finansiere uten bidrag fra OFFs strandabonenter med egen OFF badecap til kr 1000 pr år.......som dermed får fortrinsrett på OFFs strender..........er detslik vi vil ha det i framtiden ???OFF snakker mye om pengene.... men bøyene koster da smuler i forhold til markedsverdien på våre felles lune viker...som nå ikke er så felles lenger....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og med hvilke virkemidler skal privatpersoner jage noen som ligger på bøya? Drittsekker finnes overalt. Og om konsekvensen av noen blå bøyer er at folk har med seg hagle ombord så tillater jeg meg å si at de med hagla er komplette idioter som fortjener å bli bura inne.

 

Jeg velger å snu problemstillingen på hodet og si at disse bøyene åpner opp for bruk av mange flotte viker for mange. Det er ikke veldig mange som trives med å ligge på svai over natta på eget anker. En slik bøye styrker da tilgangen til fine naturopplevelser for flere

 

At noen blir støtt og sure og legger seg andre steder er en akspetabel konsekvens.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å snu problemstillingen på hodet og si at disse bøyene åpner opp for bruk av mange flotte viker for mange. Det er ikke veldig mange som trives med å ligge på svai over natta på eget anker. En slik bøye styrker da tilgangen til fine naturopplevelser for flere

 

Men ikke alle, kun lokalt tilhørende. Og der er poenget.

 

At noen blir støtt og sure og legger seg andre steder er en akspetabel konsekvens.

Jeeeez

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I årsrapporten beroliger OFF oss med at "OF har tidligere drøftet forholdet mellom allemannsretten og vimpelabonnement. Noen har vært spørrende til kravet om at man skal føre vimpel for å ligge i bøyene. Spørsmålet har vært tatt opp med myndighetene. OF har gått gjennom saken og mener at tilbudet er i tråd med allemannsretten."

 

Når OFF selv har kikket på om forholdet melleom allemannsretten og vimpelabonnement er det interessant for oss fra almuen å kikke i Friluftsloven å konstantere at "På sjøen er ferdsel med båt fri for en hver". Kan det være i kapitell 2 OFF har funnet lovhjemmel til å innskrenke ferdelsretten ved å legge ut eksklusive bøyer ??? Jeg vet ikke.

 

Her er noen tilfeldige paragrafer fra Friluftsloven:

 

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#6

 

§ 6. (Ferdsel på sjøen og i vassdrag.)

 

På sjøen er ferdsel med båt fri for enhver

 

Kapitel II. Om ferdselsrettens utøving og innskrenkninger i ferdselsretten m.v.

§ 11. (Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

 

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

 

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

 

15. (Regulering av ferdsel på visse friluftsområde)

 

Til regulering av ferdselen på område hvor utfarten er stor, kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren fastsette atferdsregler som enhver som ferdes på området plikter å følge. Reglene skal særlig ta sikte på å opprettholde ro og orden, verne dyre- og plantelivet og fremme helsetiltak og sanitære forhold. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

 

§ 16. (Sperring av særlig utsatt område)

 

Blir en eiendom i særlig grad utsatt for almenhetens ferdsel kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren bestemme hel eller delvis sperring av eiendommen, når ferdselen gjør nevneverdig skade på den eller er til vesentlig hinder for den bruk som eieren eller brukeren gjør eller ønsker å gjøre av den.

 

Sperring fastsettes for et bestemt tidsrom, ikke over 5 år om gangen. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

 

 

Kapitel VI. Om straff og ikrafttreden m.v.

§ 39. (Straff.)

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov, eller som medvirker til det, straffes med bøter for så vidt ikke forholdet rammes av strengere straffebud.

 

 

§ 40. (Stansing og fjerning av ulovlig byggverk m.v.)

 

Blir noen bygning, inngjerding eller annet arbeid påbegynt i strid med forbud eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, kan kommunen kreve arbeidet stanset.

 

Helt eller delvis oppført byggverk, stengsel eller annen innretning, skilt eller kunngjøring som strider mot forbud eller pålegg gitt i eller i medhold av loven, kan kommunen kreve fjernet på den skyldiges kostnad.

 

Om nødvendig kan politiets hjelp kreves til gjennomføring av tiltak etter denne paragraf.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og med hvilke virkemidler skal privatpersoner jage noen som ligger på bøya? Drittsekker finnes overalt.

 

Mener du at man er en drittsekk om man legger seg i en slik ekslusiv bøye uten å ha det rette flagget lett vaiende i vinden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Rundskriv, 28.06.2007 gir litt mer fordypning om Friluftsloven/allemansretten i lune viker, men det står ikke klart hvilke grunner man kan ha for å begrense fri ferdsel ved å sette ut bøyer.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/T-307-.html?id=475481

 

"5. Ferdsel og opphold på sjøen og i vassdrag

5.1 Ferdsel til sjøs

 

 

På sjø og vann gjelder andre bestemmelser enn på landjorda. Friluftslovens §§ 6, 7 og 8 har bestemmelser av betydning for ferdsel og opphold på sjøen.

 

Av friluftslovens § 6 første ledd framgår at det er fri ferdsel også på sjøen; ferdselen med båt er fri for enhver. Sjøen omfatter alle kystfarvann med salt sjø og brakkvann i fjorder og utenfor elveutløp. Ferdsel er tillatt så langt inn som sjøen dekker stranden, også i området mellom marbakken og stranden hvor sjøbunnen er undergitt eiendomsrett. Grensen for eiendomsrett til sjøgrunn går vanligvis ved marbakken (der det blir brådypt) eller ved 2 meters dyp."

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...