Jamo Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Da er jo saken litt bedre, NB marine tilbød tross alt 40000 for å vente en sesong. Uansett er eg ikke enig i politikken som er ført her Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 40 000 i avslag får man uannsett hvilken båt man kjøper i denne prisklassen ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest sea Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Dette er helt sjokkerende lesning. NB Marine kan bli bøtlagt for denne type opptreden. Da må de anmeldes for brudd på konkurranseregler. Vi har i dag et fritt marked og kan handle der vi vil. Hvis NB påberoper seg egne strategier, har de dessverre meget mangelfull kompetanse på hva de kan lage strategi på. En annen sak er at de og har mangelfull etikk i sin yrkesutøvelse. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Siden ingen har fått noen svar fra NB er det kanskje på tide med en ny runde mailer? Det hjelper å stå på. Slike saker går fort i glemmeboka hvis man ikke holder dem "varme". Regner med at det er NB's taktikk her også: "Vi sier ingenting så blir det fort glemt" Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Regner med at det er NB's taktikk her også: "Vi sier ingenting så blir det fort glemt"Vel nå er det snart vist 5000 ganger, selv om eg har lest det minst 10 ganger er blidt mange i deres kundegruppe som får denne dårlige reklamen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Vel nå er det snart vist 5000 ganger, selv om eg har lest det minst 10 ganger er blidt mange i deres kundegruppe som får denne dårlige reklamen Ja, og tråden har fått over 100 innlegg i løpet av disse dagene! Og felles for de aller, aller fleste innleggene er en total fordømmelse av NB Marine sin oppførsel både i selve handlemåten og den etterfølgende taushet. Dette er en skade på "Goodwill" som knapt kan måles i penger - jeg fortår ikke at de tør . . . Men la oss sende dem en ny runde med mailer, slik at de ikke kommer i skade for å tro at man kan løpe ustraffet fra denslags moskvametoder. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Helt enig Sitér dette innlegget Link to post
terjem Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Og i tilfelle noen har glemt det - her er mailadressen en kan "tipse" på. erik.allers@nbmarine.no Terje Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Og her er resten av kostebinderiet: http://www.nbmarine.no/Firmapresentasjon.h...#HVEM%20ER%20VI. erik.allers@nbmarine.no kjetil.gulbrandsoy@nbmarine.no sonja.bergfjord@nbmarine.no sandra.thorgrimsen@nbmarine.no leon.veland@nbmarine.no post@nbmarine.no verner.fjelland@nbmarine.no tore.bekken@nbmarine.no jan.hestetreet@nbmarine.no Det kan jo være greit med flere kopier i tilfelle noen ikke skulle ha fått med seg hva som foregår..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tema Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Sitat fra Lov om konkurranse i ervervsvirksomhet : ------- § 3-3. Forbud mot samarbeid om og påvirkning til markedsdeling. To eller flere ervervsdrivende må ikke for salg av varer eller tjenester ved avtale, samordnet praksis eller på annen måte som er egnet til å påvirke konkurransen, fastsette eller søke å påvirke til markedsdeling i form av områdedeling, kundedeling, kvotefordeling, spesialisering eller kvantumsbegrensning. Forbudet i første ledd omfatter også retningslinjer med slikt innhold som rammes av første ledd. Forbudet omfatter både bindende og veiledende avtaler eller ordninger. Bestemmelsene i denne paragraf er ikke til hinder for at en enkelt leverandør avtaler markedsdeling med eller fastsetter markedsdeling for sine avtakere. ------- Slik jeg tolker det kan to firmaer som selger like produkter ikke avtale seg imellom en geografisk deling av markedet. Derimot kan en enkelt bedrift gjerne dele opp markedet mellom sine forhandlere hvis de ønsker det. Utfra dette har NB lov til å gjøre det de gjør. Om det er lurt av dem å gjøre det er selvsagt en helt annen sak. Folk flest vil nok oppfatte det som utidig, og det kan fort bli mye negativ reklame for dem, noe denne tråden indikerer ganske klart. Så her er det opp til NB å vurdere fordeler og ulemper med denne praksisen. Forøvrig har det vært tilsvarende diskusjoner om markedsdeling for bilforhandlere, og jeg mener å huske noe om en lovendring på dette området. Men det er for langt unna til at jeg kan si noe mer om hva som ble konklusjonen her. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Nå vet ikke jeg hvordan loven er blitt håndhevet i praksis og hvordan retspraksis er. Men loven sier altså at leverandøren kan dele markedet mellom sine agenter/selgere. Men så vidt jeg ser sier den ingenting om hvorvidt en potensiell kunde tilhørende et område kan nektes å kjøpe av en annen forhandler en sin lokale. Men det er her lovanvendelsen og tidligere retspraksis kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Uansett bør man da opplyse om slike ting når man averterer båten til salgs på finn.no Det sto ingenting om dette i annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Nå vet ikke jeg hvordan loven er blitt håndhevet i praksis og hvordan retspraksis er. Men loven sier altså at leverandøren kan dele markedet mellom sine agenter/selgere. Men så vidt jeg ser sier den ingenting om hvorvidt en potensiell kunde tilhørende et område kan nektes å kjøpe av en annen forhandler en sin lokale. Men det er her lovanvendelsen og tidligere retspraksis kommer inn.Jeg så infoen om den nye konkurranseloven som trår i kraft på Konkurransetiksynets hjemmesider for noen dager siden. Da lå det også en kortversjon der som var ganske grei å forholde seg til, men jeg finner ikke den nå. Jeg leser det også slik som beskrevet ovenfor - at en enkelt leverandør kan dele landet og gi forhandlere eksklusiv rett i definerte geografiske områder. Jeg vil tro at det i utg.pkt. innebærer at den enkelte forhandler - i forhold til leverandøren/produsenten - ikke kan drive aktiv markedsføring utenfor eget distrikt. Det ville være illojalt mot andre forhandlere og sikkert i strid med forhandlerkontrakten. Men hva hvis en potensiell kunde selv henvender seg til en annen enn sin lokale forhandler? Skal da forhandleren være avskåret fra å selge? Nei, mener jeg. Vi som kunde må fritt kunne velge hvor vi skal kjøpe varene våre. Det er mange årsaker til at vi noen gang går over bekken etter vann - det kan være selve (pris)tilbudet som er tilgjengelig, det kan være at vi opplever den andre forhandleren som mer kompetent, gir bedre service osv., eller kanskje vi bare liker vedk. bedre. Eller vi har en eller annen relasjon, eller vi kjenner noen som kjenner noen osv. Jeg ser at dette skaper avgrensningsproblemer. Hvordan skal en lojal forhandler opptre i en slik situasjon? Skal han også gi konkurrerende pristilbud i forhold til den lokale forhandleren, eller skal han "holde igjen" fordi han egentlig ikke bør selge? Og blir situasjonen annerledes dersom kunden av ulike årsaker uansett ikke ønsker å handle hos lokal forhandler? Og hvordan skal i tilfelle det "dokumenteres"? I dagens verden med nasjonal og global markedsføring over internett blir avgrensningene enda vanskeligere, noe denne konkrete saken/båten er et eksempel på. Som Lasse sier - det ligger ingen geografiske begrensinger i annonsen. Noe av poenget med annonsering på internett er vel å nå flest mulig videst mulig. I en slik situasjon blir det enda vanskeligere å praktisere en geografisk oppdeling av markedet, idet kunde får mer informasjon og enklere kan henvende seg til den forhandleren han ønsker. Konklusjonen? Jeg mener forhandleren må være lojal i forhold til sin avtale med leverandøren og ikke drive aktiv markedsføring utenfor sitt område (jeg forutsetter at slik avtale er lovlig), men at han må stå fritt til å konkurrere om og til å selge til kunder som henvender seg til forhandleren. Det være seg som følge av internett-annonser eller annet. I motsatt fall kan ikke vi som kunde selv velge hvor vi skal handle, og det må jo være vårt valg. Og - bare for å nevne en liten historie. Da vi kjøpte Hannah I på Sjølystmessa i 1996 visste ikke jeg hvilken forhandler jeg forhandlet med og til slutt skrev kontrakt med. Vi bodde i Trondheim, skulle ha båten i Kragerø, og kjøpte tilfeldigvis hos en forhandler i Skjeberg i Østfold - viste det seg når jeg finstuderte papirene. Og det var aldri noe problem. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
terjem Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Tenk tanken om jeg var bosatt i Bergen, men hadde hytte i Haugesund. Og tenk om jeg skulle ha båten liggende på hytten. Hva skulle da NB-Marine gjort? Var det da bruksadresse eller hjemstedsadresse som skulle telle ved et evt. kjøp? For - hvis det var hjemstedsadresse, så ville jeg jo fått trøbbel hver gang jeg skulle hatt service - da måtte jeg tatt med meg båten tilbake til Bergen for å få det utført. Og hvis det var hytteadresse som var gjeldende - da måtte jo NB spurt alle som skulle kjøpe båt om hvor de skulle bruke båten (Noe de ikke spurte meg om). Og tenk om jeg da skulle benytte båten både på hytta og hjemme. Da måtte jeg vel sannsynliggjøre for NB hvor jeg skulle benytte båten mest da? Nei - dette var innviklet... De eneste som kan svare på det er jo NB selv, men de vil jo tydeligvis fortsatt ikke uttale seg om saken... merkelig nok. No er det over 5000 som har lest om denne saken her inne, og langt over 100 innlegg, og likevel ingen kommentar fra dem. Uforståelig og arrogant - spør du meg.... Terje Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Tenk tanken om jeg var bosatt i Bergen, men hadde hytte i Haugesund. Og tenk om jeg skulle ha båten liggende på hytten. Hva skulle da NB-Marine gjort?Artig at du sier akkurat det. Jeg bor i Sandnes og har hytte i Haugesund (eller Sveio for å være korrekt). Handlet båt for en del år siden for å ha på hytta hos den samme forhandleren (Båtsenteret i Haugesund) og det var ikke noe problem hverken å få kjøpt båt eller å få service i etterkant. Men det var en Askeladd... Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Tenk tanken om jeg var bosatt i Bergen, men hadde hytte i Haugesund. Ja, ikke sant. Jo mer en tenker jo mer surrete blir dette. Før vi kjøpte Hannah II hadde vi lenge tenkt/drømt om en større Nidelv enn den 750en vi hadde. Vi bor i Oslo og har hytte i Kragerø. Selvsagt ville jeg kjøpt en ny Nidelv hos forhandleren i Kragerø. Hvorfor? Fordi jeg der har en mangeårig god relasjon, og vet at jeg ville fått en bra handel og veldig god oppfølging. I tllegg kanskje videreført vinteropplag der (som de er proffe på). Ikke noe galt sagt om Nidelv-forhandleren i Oslo, som en kamerat av meg har handlet hos flere ganger. Men det ville ikke vært mitt naturlige førstevalg (med mindre jeg totalt sett fikk en bedre handel og bedre opplevelse og trygghet knyttet til et kjøp). Dette underbygger vel bare at vi som kunde må få velge hvor vi vil handle. Punktum. Forhandlerens lojalitet til forhandlerkontrakten mener jeg fortsatt må gå på at de ikke driver aktiv markedsføring utenfor sitt geografiske område. Men står kunden først på døren, uansett hva som har bragt ham dit, så kan det eneste svaret være at de må forsøke å betjene han på best mulig måte. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 God dagen gode båtvenner, Til orientering nevnes at jeg for et par dager siden sendte en saklig og ordentlig mail til alle de 9 personene i NB Marine som var oppført med mailadresse. Jeg oppfordret dem til, i egen interesse, å komme med en oppklarende mail på baatplassen. Min begrunnelse var at manglende informasjon har en lei tendens til å bli fyllt med desinformasjon og at de ikke bør undervurdere betydningen av det engasjementet som vises når 5000 besøker en "streng" og over 100 innlegg er kommet. Hvis noen skulle være det minste i tvil, så kan opplyses at jeg til nå ikke har mottatt så meget som et komma tilbake fra noen av de 9 personene som fikk min mail. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Anders Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Ikke bra Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 --->Er vel bare tidsspørsmål før NB går til skifteretten da.... Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hei Jeg kan ikke fatte hva som er problemet til NB. En hovedimpotør av at bilmerke og en produsent av båt har omtrent samme markedssituasjon : Selge mest mulig og god service på ettermarkedet. Overført til bil: Jeg bor i Asker. Forhandlere i Bærum, Oslo og Drammen. Bertel O. Steen solgte meg bil uten problemer i Drammen, service har jeg tatt både i Drammen og Bærum. Skulle Bertel O. følge samme logikk som NB så hadde jeg syklet eller vært fotgjenger. Jeg lever godt uten NB sine produkter. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 ..Til orientering nevnes at jeg for et par dager siden sendte en saklig og ordentlig mail til alle de 9 personene i NB Marine som var oppført med mailadresse. ......så kan opplyses at jeg til nå ikke har mottatt så meget som et komma tilbake fra noen av de 9 personene som fikk min mail. Strutsepolitikk er feigt...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bliss X Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Strutsepolitikk er feigt...... Men ofte lurt når man har "dumma seg ut". Folk flest glemmer fort, og velger man å holde helt tyst kan det ofte være vel så effektivt som å ta til motmæle, når man får negativ presseomtale. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Men ofte lurt når man har "dumma seg ut". Folk flest glemmer fort, og velger man å holde helt tyst kan det ofte være vel så effektivt som å ta til motmæle, når man får negativ presseomtale. Derfor er det vår "simple plikt" som en stor gruppe av nåværende og fremtidige båteiere /-brukere /-kjøpere å holde denne saken varm inntil NB endelig har lært at det svarer seg å spille med åpne kort. Dagens leverandører, uansett hvilken bransje de opererer i, er nødt til å forholde seg til virkelighetens verden. Og virkelighetens verden for en leverandør; den består av mange kjøpesterke og kravstore kunder, som sitter med penger, men som forventer både troverdig oppførsel, service - og faktisk respekt. Når det gjelder NB så synes vi å stå overfor en pedagogisk utfordring, men det fixer baatplassen ved felles innsats mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jamo Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Denne kan ikke å ligge på side 2 Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Enig. Dette er en sak som bør holdes fremme i lyset. Men det blir vel som nevnt tidligere, glemt sakte men sikkert. Får håpe vi brukere her overbeviser NB om at dette er en taktikk som IKKE fungerer. MVH Anders Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.