Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

promhavn_slipp.jpg

Promhavn slipp på Nærsnes rett sør av Slemmestad er et av de få stedene i Indre Oslofjord man kan ta opp større fartøy på slipp. Her har de kapasitet opp mot 90 fot. De tar i mot restaurering av eldre fartøy og andre reparasjoner.

Astor har ligget der noen dager og fått nye dører til akterhytta etter et innbrudd ombord i vinter. I morgen går vi til hjemmehavn ute på Tofte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flott video og bilder (som vanlig) Astor. Hva filmer du med?

Tror jeg skal ha en trawler på sikt, lang sikt, men ser jo unektelig behagelig ut.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Denne gangen brukte jeg mitt Sony-kamera som tar opp i full HD på minnebrikke. Egentlig et fotoapparat men filmer bra også, faktisk. Det var et ekspriment.

I morgen drar jeg til Nærsnes og henter Astor hjem. Hvis ikke tåka ligger like tjukk som i dag blir det en filmsnutt hjemover også. Kanskje med litt forklaring hva jeg passerer under veis. Time for show. :)

 

Det fine med trawlere er at det er lite stress ombord. Selv om Astor kan gå opp mot 16-17 mil er fartsområdet ofte 7 - 9 mil. På videoen gikk jeg omtrent i 7 hele veien. Ganske økonomisk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Noen glimt fra vår tur til Koster i påsken.

 

img_9069.jpg

Kaldt om natta

 

 

img_9075.jpg

Passerer snart riksgrensen

 

 

img_9088.jpg

Hva er mer naturlig enn GB øl fra Koster?

 

 

img_9070.jpg

Vi trives godt i ytterhavna i Strømstad

 

 

img_9329.jpg

Kostersundet

 

 

img_9360.jpg

Sjøbu på Nord Koster

 

 

img_9022.jpg

I leveggen

 

 

img_9059.jpg

 

 

img_9409.jpg

Parti fra Syd Koster

 

 

img_9415.jpg

 

 

 

img_9110.jpg

Innekos

 

 

img_9128.jpg

Det våres i gjestehavna i Horten


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den gråe klinkbygde trebåten er ved inngangen til Kosters Trädgårdar, som har kafé/restaurant med utmerket mat. Sydkoster, en knapp km fra Långagärde på vegen mot kirka og butikken.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott tråd og ei nydelig skute! :thumbsup:

 

Jeg har virkelig fått sansen for trawlere den siste tia. Blir nok en trawler av ett eller anna slag på meg når jeg blir "stor" :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder :thumbsup:

 

Begynner å lengte etter å få sjøsatt nå!

Er helt fersk innen båtlivet, men har sett på Strømstad/Koster som utgangspunkt for vår første langtur til sommeren. Hvor lang tid trenger vi på turen ned i 6-7 knop og hvilken rute bør vi gå (fra Storsand)?

 

mvh

Geir EMil

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

(klipp, klipp) og hvilken rute bør vi gå (fra Storsand)?

Avhengig av vær, naturligvis;

rutevalg og tidsbruk nord for Fredrikstad kan Astor naturligvis alt om;

hvis sjø og vind er hyggelig, så går du vestafor og sønnafor Vesterøy i Hvaler og så østover mot Tresten (lykt). Siden Skjærhallen er Verdens Navle ™ bør du jo innom her! Men fra Tresten eller Skjærhallen tar du sørover i Kosterfjorden. Se opp for Koster Sten (den stikker opp!) om du går fra Tresten mot Koster.

Vi bruker halvannen time fra Skj. til Ekenäs eller Kostersund i ca 6 knop.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...