Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Nå er virkelig Astor "På tur". Vi ligger nå i Holmsbu, men Astor er på tur langt inne på Hurumlandet iht. AIS og MarineTraffic!

 

astor_on_land.jpg

 

Som Marinetraffic også sier, så ligger vi i Holmsbu. Webkamera kommer omm om ikke så lenge.

 

trudelutt_ais_holmsbu.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Astor er en spesiell båt, Lars. Ikke tenk så mye på det. Mais er en app som jeg glemte å så av.

Jeg tenkte jeg skulle slått den på da jeg passerte Skjetten i morges. He he

 

Du fant Astor via nettet men ikke på din egen plotter. Det er det du ser på plotteren som gjelder. :thumbsup:

Ifølge MT såstartet du ved Rødtangen. Med Mais hadde slepestreken fulgt deg fra Son.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

5db333da-9128-16ec.jpg

Etter treffet dro vi til Strømstad sammen med Mee Rim og Escada. Nydelig vær og god plass på søndag. I går kom regnet og havnen var ca halvfull av båter. I dag har vi lagt oss på svai ved "Norskeholmen" i innløpet mot Daftø. Hvor vi går i morgen vet vi ikke enda. Vi har jo ferie. :)

God ferie til dere alle!

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

2ee6ec31-d2a2-4632.jpg

 

Innseilinga mot Norskeholmen rett syd for Strømstad. Husk å holde klar av halvmetergrunnen babord lenger inn. Norskeholmen heter Edholmen på kartet og er en lun og stille plass og en avveksling fra travle Strømstad.

 

2ee6ec31-d338-19f1.jpg

 

Kun to seilbåter i bøye ligger her i kveld. Vi ligger i leden inn mot innerleie som går sydpver og inn mot Daftø.

 

2ee6ec31-d386-174e.jpg

 

I morgen går vi sørover Kosterfjorden. Vi har blinket ut flere koslige steder nedover.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

 

Jeg følger dere på Marinetraffic, men der du ligger nå mangler det da mye land øst for deg. Her har Google Maps gjort en stor brøler. Hele Daftö-Valö og mer til er borte! Ellers får dere bare nyte livet og kose dere. Skal hilse fra Trude.

 

dafto_valo_kart.jpg

 

dafto_valo_foto.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2ee6e2b4-2fa4-f53e.jpg

 

Slik startet dagen. Her fra innløpet mot Daftø og Norskeholmen.

 

 

2ee6e2b4-2f57-f74c.jpg

 

En utrolig flott dag nedover "Bestkusten". Her fra Hamburgsund.

 

2ee6e2b4-2fe6-3cc4.jpg

 

Romslig med plass i Hunnebostrand. Stedet er absolutt verdt et besøk. Sjarmerende vestkystby.

 

2ee6e2b4-303d-455a.jpg

 

En dansk familie med en American Tug 39 på vei nordover. Nydelig båt.

 

2ee6e2b4-3076-60d5.jpg

 

Og slik ble kvelden het i Hunnebostrand. Herlig.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Astor ! Nyt tilværelsen nå som dere har muligheten til det, spesielt mens dere går på en tid da dere har havnene nesten for dere selv !

Det er nesten så jeg gleder med til å bli pensjonist :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

 

Nå har jeg lest hele tråden din fra 5/7-08 og til siste innlegg og opparbeidet en voldsom trang til å legge fra kai.

Men jeg er på jobb nå så det får vente.

2 grunner til at jeg leser din tråd er: Da jeg var i "båtbyttemodus" i 2010 hadde jeg tilslutt to båttyper på ønske/drømmelista. GB eller en annen trawler, eller Riviera 925. Etter å ha saumfart det jeg kunne finne om aktuelle båter av forskjellige fabrikkmerker var dette av de få jeg ikke fant noe negativ omtale av.

Det ble en Riviera. Litt pga pris og litt pga kona. Hun fikk dårlige "vibber" av båttypen trawler pga noen bekjente som hadde en hollandsk stålbåt. Kona syntes det liknet for mye og den hadde de bare plunder med. Dessuten syntes hun det ble for stort og tungt. Jeg er fremdeles ikke enig,men vi er veldig fornøyde med Rivieraen vår.

Den andre grunnen er at det er jo så mange fine bilder og erfaringer og tips.

Jeg ble førstegangseier av båt i 1999 og har lært meg å ta med meg alt jeg kan få av tips og råd og så sortere ut det beste. Og når man får lest litt på båtplassen så lærer man etterhvert å sortere.

Håper besetningen på Astor og alle BP medlemmer får en fin sommer som gjør livet godt å leve.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Resø. Her blåser det friskt fra sør. Med en GB er det bare en fryd å legge til kai. En planene båt hadde blåst rett o brygga mens vår 15 tonns tunge GB som har kjøl som bremser sideveis vind gjør det enklt å sige sakte mot kai. Fruen har god plass på dekk og har god tid til å frste tau og henge ut fedre. Det er dette som gjør en GB-eier varm om hjertet. Intet stress. Vi hadde et frimerke og drive inn til og det gikk som panlagt selv om det røsket godt rundt oss i vindværet.

Tror ikke en GB kan sammenlignes med en hollandsk stålbåt. Vår GB er nå 38 år og holder seg godt. Med to VP 41 under dørkene har vi maskinkraft i massevis og bruker de for å kompensere for rulling og i stor sjø.

Jeg drømmer ikke om non annen båttype. Vi har funnet vår båt og kan bli gamle i Astor men hun krever at hun blir stelt med. Og hvem eldre damer liker ikke det?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne GB med en hollandsk stålbåt. Men man må holde seg inne med madammen vet du, ellers så blir det ensomt i båt. Og det med de rolige bevegelsene på en GB har jeg sett mang en gang. Men jeg har jo litt kjøl da, selv om det ikke er store greiene. Jeg er av den typen som vil ha girkassa innenbords vet du.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne GB med en hollandsk stålbåt. Men man må holde seg inne med madammen vet du, ellers så blir det ensomt i båt. Og det med de rolige bevegelsene på en GB har jeg sett mang en gang. Men jeg har jo litt kjøl da, selv om det ikke er store greiene. Jeg er av den typen som vil ha girkassa innenbords vet du.

 

Nei, sammenligne kan være vrient. Men, hollandsk stålbåt og hollandsk stålbåt, kan være så mangt. http://www.linssenyachts.com/site_pub/index.php/en/range-cruiser-series

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Nei, sammenligne kan være vrient. Men, hollandsk stålbåt og hollandsk stålbåt, kan være så mangt. http://www.linssenya...-cruiser-series

Ja, her er det mye lekkert å velge i. Litt merkelig at så mange nordmenn "sverger" til plast :lipseal: ?http://jachtbouw2000.nl/

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser på AIS-tracket ditt Astor at du har forlatt Resö og er på vei til Strömstad. God tur videre hjemover. Ellers må jeg si at GPS'n sine posisjon som sender ut med AIS-dataene dine er svært nøyaktig når en ser på loggingen mens du lå på Resö.

 

astor_stomstad.jpg

 

astor_reso.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5b95195e-2a9c-d437.jpg

 

Nydelig stemning her i Halden.

 

 

5b95195e-2ac0-9e0b.jpg

 

Halden. I morgen blir det en tur opp til festningen og Allsang på Grensen. Vi gleder oss.

 

 

5b95195e-2b2a-a2c4.jpg

 

Nydelig sildebord på Laxø på Resø.

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...