Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Mulig dette er litt off topic, men vi gikk Blindleia i slutten av juli og forsøkte å holde farten omkring de foreskrevne 5 knop. Det var en god del båter i størrelse 30-40 fot som gikk i 7-8 knop og presset seg forbi i trange sund. Det virket som førerne ble stresset dersom de ikke kunne ha såpass "styringsfart". Har hekkagregat selv, men synes ikke det er problematisk med styrefarten før vi er nede i 3-4 knop. Mulig at min beskedne båt takler lav fart bedre.

 

Dersom noen føler at de absolutt "må" ha 2-3 knop høyere hastighet enn tillatt på stedet, synes jeg de heller bør vurdere å gå ytre led.

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har to motorer ombord og det er under relativt rolig vær - som det som regel er i kanaler og trange farvann - aldri vanskelig å justere fart og kurs med å vekselvis la den ene gå forover og den andre akterover. En båtfører som uttaler at han "må" gå over 5 knop i trange farvann vil trolig også ha vansker med å gå inn i trange havnefarvann.

Link to post
Share on other sites

Nei det er bare typisk norsk. Selv Statsministeren er slik, han tåler jo ikke at Stein Erik Hagen tjener penger. Ren jante.

 

Dette er off-topic, men jeg prøver meg meg et tilsvar. Saken er vel heller den at Stein Erik Hagen bruker media for å klage og sutre over at han må betale skatt. Stakkars mannen, han er jo bare milliardær. Man føler virklig empati med han og synes synd på han... :lol::lol: . Man får ikke akkurat voldsom tillit til og grenseløs respekt for slike personer, gjør man vel? :wink: Men slike sutrekoppytringer som har kommet fra han, kan nok ha en litt større negativ effekt enn han er klar over. De ødelegger nok litt for de partiene som prøver å ivareta interessene hans, nemlig Høyre og Frp...

 

Ellers vil jeg nok en gang minne om innlegget til "rogeri" i denne tråden som etter min mening treffer spikeren på hodet når det gjelder hekkbølgeproblematikk...

Link to post
Share on other sites

Ble forbikjørt i Larkollsundet av en Princess V-65 på vei hjem til Oslo forrige fredag, jeg hadde ca. 8 knop med kona i en solstol på akterdekket. V-65'n som forøvrig hadde mannskap som til forveksling kunne ligne veldig på Princessforhandleren i Oslo, hadde vel rundt 18-20 knop. Det ble STOORE bølger og MYE rydding ombord etterpå, men de var veldig blide da..:-) de vinket og smilte i hvertfall. Men til poenget- V-65 har IKKE flybrudge.

 

Ha en herlig båthøst

Flybridge eller ikke har selvsagt ingenting med saken å gjøre. Kun det å bruke sunn fornuft og vise hensyn teller. Nok et eksempel på noen som seilte sin egen sjø. Veldig beklagelig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

-Davy Wathne til sykehus i all hast-

 

-jeg hadde dratt opp et garn da en cabincruiser passerte oss i stor fart-

Se og Hør

 

Ja det e bare et tids-spørsmål før det går liv tapt pga grisekjøring.

Men det gikk jo bra denne gangen og.

Finn frem madammens se og hør og ta en kikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilet fra Stavern til Oslo torsdag 7. august i min Wiking28AC som jo kjent har en forferdelig hekksjø.

Vil beklage for seilbåten vi passerte mellom sandefjord og Tønsberg tønne. Jeg var alt for nærme og hadde ikke tankene med meg. Her var det snakk om ca. 20 meter, noe som blir for lite med Wiking i 14-15 kn.

Jeg vil beklage min plassering og fart i forhold til dere, og ubehaget i bølgene som fulgte meg kan ha medført.

Om det er noen trøst fikk jeg skikkelig kjeft av kona og holdt mye større avstand til andre båter vi passerte i ettertid. Dette vil jeg garantert også gjøre på turene som kommer.

Tenkte på denne posten med det samme skaden var gjort.

 

BEKLAGER

Link to post
Share on other sites

En tulling i en ca 50 fot "flybrigde" båt dundret rett forbi der vi var fortøyd med vår lille seilbåt i dag. Hekksjøen hans smalt så ille i ræva på seilbåten at 2 av 3 syrefaste skruer som holder nedre rofeste knakk rett av. Roret var surret i siden dermed ble belastingen vel stor.

Nå må båten på land igjen :headbang:

 

Jeg tror du skal være den båten svært takknemmelig. Jeg tror det var en feil/svakhet/ved roeret ditt.

Tenk om dette hadde skjedd langt til havs i dårlig vær.

Vær glad for at det skjedde ved kai.

Link to post
Share on other sites

Er denne hekkbølgen grei nok ?

 

p7280347zg2.jpg

Dette er vel hekksjø fra en som trives på sjøen... De som ikke trives så godt synes nok ikke denne er så mye å skryte av... Man skal ha respekt for de som ikke trives så veldig godt på sjøen at de må stresse for å komme frem dit de skal på kortest mulig tid... Det er som sagt mange som ikke takler å gå i deplasemnetsfart..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først kom denne..

hekkidiot1.jpg

 

Og dette var i et 5-knops område..

 

Hvorfor er dette en 5 knopssone ?? Det ser da ut til å være mer enn 50 meter til land og rimelig åpent område.

 

5 knops-syken sprer seg langs kysten og snart er alle båtleder effektivt blokkert for de som bruker båten fir transport fra A til B og ikke bare for å dorge.

(Foresten pussig at når Oslofolk har forlatt Hvalerøyene er det plutselig god sjømannskap å kjøre i stor fart i de sund som om sommeren har 5 knopsgrense.)

 

Når det gjelder den aktuelle båttypen og hekkbølgen vil jo samme problem oppstå hvis man på en dag med havblikk blir passert ved Færder fyr.

Løsningen er vel at de bør øke farten....for dette er vel en planende båt som har mindre bølger med høyere fart.

(Når jeg ser på bildet antar jeg at litt reduksjon av farten ville ført til enda større bølger, med mulighet til litt reduksjon av bølger ved større fart.)

 

For ordens skyld mener jeg naturligvis at båten bør "lande" å ligge i 5 knop i indre havn...og spesielt trange sund.

 

 

 

Store båter med katamaranskrog vil også lage mindre hekkbølger ??

 

De virkelig problembåtene er vel armadaen av halvplanende båter som ikke klarer å gasse på nok til å bli kvitt store hekkbølger.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjedelig hekkbølge. Ikke noe å hoppe på, ikke noe å skremme kjærringa på...

 

 

Hensikten er vel å skremme andres kjerringer ? Hekkbølger under en meter er ikke hekkbølger- Her i godt driv for å bygge opp en rysare...for hevnen er søt . Vi glemmer aldri de som har endevendt båten vår ......

 

p8030464se7.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde en stygg episode med en slik hekksjø general like syd for smøgen i juli. Madammen sto til rors, og jeg lå der og slappet av. Plutselig skjønte jeg at noe skikkelig galt er i ferd med å skje, og jeg rakk akkurat å se en 35-40 foter passere 5 meter foran båten i antatt ca 25-30 knop. Båten kom på skrå forfra på babord side, og skulle helt klart ha valgt å passere 50-100 meter aktenfor oss isteden. Heldigvis tålte girkassen vår belastningen det var at hun rev den fra 7 knop forover, til bånn gass revers !! Det kunne virkelig ha ødelagt ferien. Det merkeligste var at denne Hekksjø generalen hadde sine 2 barn sittende på baugen , mens han nærmest snittet en 8 tonns seilbåt i 7 knops fart . Alt jeg rakk var å vinke med begge armene, men han så ikke engang på oss. Det var skikkelig ekkelt, og vi hadde hjertebank lenge etter dette. Lenge siden jeg har vært så forbannet/sjokkert!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...