Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Selv om jeg ALDRIG ville køre båd som de vedlagte billeder viser, så havde jeg en oplevelse forleden, der fik mig til at tænke:

 

Jeg var på vej ind til havnen med god fart - omkring 28 knob. Der var ikke meget trafik lige i nærheden, men cirka 1-2 sømil længere fremme så jeg en gruppe Optimistjoller, der øvede sig med en følgebåd lige udenfor havnemolen.

 

Jeg trak langsomt farten af båden og planlagde at gå ud af plan omkring et par hundrede meter fra gruppen. Imellem os var en sejlbåd med en "rigtig sejler" ombord.

 

Idet jeg nærmede mig (og langsomt trak båden ud af plan) begyndte han at vinke febrilsk med armene og opføre sig som om jeg var på vej til at ramme et undersøisk skær. Han hoppede op og ned, viftede som en gal og pegede over mod gruppen af Optimistjoller. Jeg nikkede (hvilket han nok ikke kunne se) og fortsatte med at tage farten af båden indtil jeg var nede på cirka 6.5 knob hvorefter jeg passerede mellem ham og Optimist-gruppen i en afstand af 2-300 meter.

 

Mens jeg passerer ham laver han roterende bevægelser med fingrene mod sin tinding, lavede "bølgebevægelser" med armene og pegede igen mod Optimistgruppen.

 

Jeg blev ærlig talt ret sur: Jeg havde set gruppen, var på vej ned i fart og havde ikke behov for hans selvbestaltede politiindsats. Desuden er området lige udenfor Helsingør Nordhavn det tætteste man kommer på Danmarks svar på E6 om sommeren: Bogstavelig talt tusinder af både - store og små - passerer Kronborg-pynten hver dag på vej nord- eller sydpå. Der er lodstrafik, færgetrafik (10 færger i timen hver vej) mellem Helsingør og Helsingborg og mængder af fragt- og passagerskibe. Så hvis man har en gruppe meget uerfarne børn i Optimistjoller, der skal øve sig og ikke kan håndtere bølger, så er det svarende til at bede dem om at lege på motorvejen.

 

Min læring var, at vi i de hvide flybrigdebåde er udsat for en massiv mistænksomhed. Især sejlbåde er a priori overbeviste om at vi er til fare for os selv og omgivelserne indtil det modsatte er grundigt bevist. Om det skyldes de (få?), der ikke kan opføre sig ordentligt eller om det er misundelse eller hvad, det ved jeg ikke. Men vi skal være opmærksomme på det og være måske EKSTRA forsigtige og hensynsfulde. Renere end de rene...

 

Vi skal forstå, at synet af en høj, hvid båd i fuld fart imod en kan være skræmmende og tydeligt markere, at vi har set mindre både ved at tage store buer uden om dem, sætte farten ned i EKSTRA god tid og på andre måder vise hensyn. Måske vil det med tiden overbevise andre båd-venner om at vi ikke er så farlige som vi ser ud...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Dette har vel litt med hekkbølger å gjøre, for vi har jo et offer på grunn av at redningsskøyta forvillet seg inn på en "reserbane".
Ja så ikke at Redningsskøyten var der i sammenheng med ulykken.

Leste dog i Dagbladet i dag at ulykken hadde skjedd fordi mekanikeren hadde lekt seg i bølgene til redningsskøyta.

 

Det sto vist i denne artikkelen også uten at jeg la merke til det :crazy:

Båten skulle hoppe i bølgene etter redningsskøyten da den gikk rundt i Tromøysund rett øst for Eydehavn.

 

Unnskyld :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det som slo meg var at hekkbølgene langt fra var så avskrekkende og absolutt ikke voldte meg noe problem selv om jeg faktisk forsøkte å nettop oppleve "problemet"!

 

Problemet er ikke bølgene men "folk i båt" som ikke liker å bli bølget på av større båter.

 

Var det ikke bildene i slide serien som ble beskrevet som 3m høye? (Tar alle forbehold her, da det kan være andre bølger som ble beskrevet som 3 m)

Link to post
Share on other sites

Var det ikke bildene i slide serien som ble beskrevet som 3m høye? (Tar alle forbehold her, da det kan være andre bølger som ble beskrevet som 3 m)

Ironi er farlig det, så lenge leserne ikke har intetlligens til å skjønne det... derfor bør det ikke brukes på nettet...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes det er for mye forsvar av denne grisekjøring vi ser dokumentert i bilder.

 

Det at bølgene blir avfeid som "pyttsann" viser mangel på evne til å sette seg inn andres situasjon.

 

 

Så synd at ikke båtlappen kan hindre slike holdninger, da de fleste som enten kjører slik eller synes det er greit å kjøre slik virker til å være høyt skolerte mennesker.

Link to post
Share on other sites

En tulling i en ca 50 fot "flybrigde" båt dundret rett forbi der vi var fortøyd med vår lille seilbåt i dag. Hekksjøen hans smalt så ille i ræva på seilbåten at 2 av 3 syrefaste skruer som holder nedre rofeste knakk rett av. Roret var surret i siden dermed ble belastingen vel stor.

Flere barn badet like ved og måtte rømme på land. Jeg hadde desverre ikke kamera klart. Skulle fanget rakkern og gitt han juling. IDIOT! :nono: :nono:

 

Sted: Spissøy like ved innseilingen til Røyksundskanalen i Sunnhordland ca kl 1100 i dag.

Nå må båten på land igjen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har siden begynnelsen av forrige uke ligget i nevnte "hekksjøområde" på sydenden av Sandøya, Fauløya, Fønningsholmen og diverse andre steder i området. Jeg har kjørt gummibåt i området utenfor Hagefjorden, Tvedestandsfjorden og videre inn til Kilsund for å handle. Her er det IKKE 5 eller 6 knop. Likevel var det for det meste bare pen kjøring. En og annen hekksjø ble det, men sitter man i baugen på en 9 fot gummibåt, må man regne med å bli litt våt.

 

De få som lagde litt hekksjø var lokale folk. De få som snek i køen på Kilsund marina var lokale folk. Jeg vet fordi jeg hadde med meg lokale folk og fikk vite at det var den lokale kødden i Tvedestrand og den var den lokale innflyttede oslo-klysa osv. De som kjørte fort i Kilsund - der det faktisk er 5 knop var gummijoller og skjærgårdjeeper.

 

Men alt i alt? Masse fin kjøring, masse hyggelige folk og masse strålende vær, ja faktisk helt fantastisk strålende vær. Og rådet med å sette baugen opp mot bølgene nuller ut mye av de få hekksjøene man må regne med at dukker opp.

Link to post
Share on other sites

Bryr meg normalt ikke særlig om hekksjøer da jeg forventer litt bølger når jeg er utpå. Gikk indre lei ved Florø her i uka og møtte en noen og førti fots grand banks som tydligvis kjørte om kapp (!) med en skjærgårdsjeep i den smale leden. Han passerte meg med 3-4 meter og akkurat da fikk jeg forståelse for hva folk her inne snakker om. Til tross for 32 fots cabincruiser gikk det meste veggimellom...

Link to post
Share on other sites

Hekksjø........

 

Hekksjø over en viss størelse, og frekvens som ikke passer ens egen båt er irriterende. Når det er sagt, så er det forskjell på steder hvor man forventer større eller mindre hekksjø. Andre dag i ferien gjennom Kreppa var det som det antydes her de lokale hyttefolkene som ga f..... Det er nesten så en får lyst til å dra på sånn ca 17-18 knop og ta en runde helt inn til brygga dems, mens de losser båten.

img_4809.jpg

Slike halvplan og helplanende båter møtte jeg 7 stk av gjennom Kreppa denne dagen, (Det er den møtende båten dette gjelder) Og de kunne alle refereres til en lokal brygge i Kreppa. I hver ende av Kreppa, og andre steder for den saks skyld, står et tall på et skilt. Mon tro hva disse båtførere mener om betydningen av disse?

 

Ellers er ferien i all hovedsak vært en sann fornøyelse i år, Pent vær, hyggelig folk og mest pen og hensynsfull kjøring.

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

... da det er litt rotete å gå sikksakk gjennom hele sundet når det er mye trafikk. ...

Men noen gå i sikksakk. En sønn jeg kjenner godt var ute i killingen sin forleden. Båten er uten motor, og det kan den godt være, for eieren/skipperen er rimelig erfaren havseiler og regattaseiler, så han fikser å manøvrere en liten koseseilbåt nokså presist.

 

Nå har det seg slik at sundet killingen bor i er temmelig trangt, og særlig trangt et bestemt sted. Det er et høytrafikkert sund også. Men, det er der båten bor, og det er dit den må seiles hjem igjen når den har vært ute på tur. Vinden var sånn at han måtte krysse seg opp mot det trangeste - det blir jo mye sikking og sakking av det, men ha prøvde å gjøre sitt beste for å tilpasse slagene og leggene til trafikken ellers.

 

Det lyktes fint - helt til det kom en fjordplog bakfra i noe høyere fart enn godt så ut. Kilingskipperen skjønte tegninga og gikk så nær land han turde, men prøvde jo iallfall å ha bittelitt manøvreringssfart - killinger tåler jo ikke alt av ufrivillige landberøringer, de heller. Heldigvis ble det bare en nesten-landberørings-opplevelse og temmelig-nær-fjordplog-opplevelse.

 

Så det endte godt. Også for han som kjørte motorbåten: Like etter tok han farten av båten og svingte inn til marinaen med iskiosken. Isen smakte nok riktig godt, den. Sikkert så godt at irritasjonen over "små hvite ting med tekstil på i sjøen rett foran min båt" ble borte nesten med én gang.

 

Jeg tror ikke fyren engang vet

1. at han ikke skulle ha kjørt fortere enn de andre motorbåtene,

2. at han av et par forskjellige årsaker hadde vikplikt for den vakre, lille seilprydede,

3. at han ikke skulle ha passert akkurat da det ble så veldig trangt, og

4. at passeringen, slik den ble, faktisk kunne ha vært farlig

 

... skjønner ikke hvorfor alle brøytebåter må kjøre 5 til 10 meter fra snekker ... mvh dupern

Er det fordi noen, uten å tenke nærmere over det, overfører bilkjøringsvaner til båtkjøringa? Kanskje særlig på båter med førermiljø som ligner på bil?

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

For det første: å kaste flasker, egg, maling eller hva som helst er ikke akseptabel adferd. Hverken på sjøen eller på land.

For det andre: Bruk av radio for å sende ut advarsel er ikke ueffent, men om hekksjøskaperen skal oppfatte denne meldingen forutsetter det at vedkommende faktisk har klart å slå på VHFen.

 

Over til den litt humoristiske siden:

Det er ikke sikkert at du selv har mulighet til å kaste maling eller lignende, og hvis du skal forsøke kan det være greit å treffe rett. Til dette benytter forsvaret målsøkende utstyr. Noe som ville ha blitt litt for dyrt for oss vanlige dødlige. Derfor har en amerikansk guttunge utviklet dette systemet:

 

 

Eventuelt direkte til hjemmesiden

 

Jeg har heldigvis vært forskånet fra å oppleve store hekkbølger, men jeg er ofte i tvil om jeg selv skaper problemer for andre. Derfor senker jeg farten mer enn hva som er påkrevd, og følger nøye med etter båten min.

Link to post
Share on other sites

Dærsken!

Dette var innlegget sitt å begynne "karrieren" på Båtplassen med. Hjertelig velkommen blant oss!

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Nå her det da kommet skilt i innseilingen til Arendal som skal begrense bølger.. skal prøve å ta ett bilde at det neste gang jeg er ute på fjorden... Men om det fungerer tviler jeg på. Men da har hvertfall påtalemakten noe å hennvise til når det kommer noen som er "uheldige" med en litten hekkbølge som knuser noen små joller på sin vei.. Hehe

Link to post
Share on other sites

Om ikke øvrigheten tar affære mener jeg at det må kunne finnes metoder uten at man går så langt å ta loven i egen hånd. Vi har tråder som "Forretninger jeg har dårlig erfaring med". Å henge ut båtbøller er vel ikke så forskjellig i så måte. Dessuten er begge deler til oss båtfolks egen interesse ville jeg tro.

 

Å henge ut noen basert på DIN definsjon av hva som er OK er neppe OK.

 

 

Det så ganske stygt ut med de bølgene som ulven la ut, jeg er helt enig i at det burde vært slakket av på farten å tatt hensyn.

 

Hinsides, kort og godt. Antakelig over grensen til det straffbare også. Idioter, undermålere, apekatter, slaur og berme. Men det gjelder DISSE, ikke ALLE med flyvebrigde. Forresten; den velrenommerte countrysangeren David Allan Coe har laget en låt som passr godt når man blir passert av slike. "Were you born an as**ole" heter den, den gjelder bøller i veitrafikken men kan være like god på sjøen.

 

Det som forundrer meg litt i denne diskusjonen er hvordan den til stadighet sporer av ved at man "spotter" alle som har flybridge og spesielt hva de drikker mens de sitter oppå den .... har dette noe med misunnelse å gjøre ??

 

Nei det er bare typisk norsk. Selv Statsministeren er slik, han tåler jo ikke at Stein Erik Hagen tjener penger. Ren jante.

 

Men vi som nyter våres årgangs-cognac stiller i en helt annen klasse enn dem som pælmer GT :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er helt merkelig at dette gjennomregulerte, pietistiske landet aksepterer fri størrelse, fri fart og fri produksjon av bølger. Det gjør sjøen til omtrent det eneste stedet hvor en nordmann kan vise sitt sanne jeg. Kjøpe seg så stort eller raskt han klarer og vil, og kjøre/seile nesten som han vil, anonym og uregistrert.

 

Adferd på sjøen avspeiler derfor folks dannelse, kunnskap og moral mye tydeligere enn f.eks. bilkjøring. Der kan ingen ha mer enn 2,5 m bredde, og 5-6 meter lengde og 100 km/t fart innenfor strengt oppmerkede felter. Regler tar vekk behovet for selvkontroll.

 

Siden sjøen åpner for å avsløre seg selv, åpner sjøen også for å kunne kritisere personen bak mye sterkere.

 

Det er gjort mange bra eksperimenter innen psykologiforskning, og alle viser at der hvor mennesker er anonyme, og ikke føler risiko for straff, mister de raskt hemningene og kan finne på å f.eks. påføre andre store smerter uten kvaler. Eller filleriste en liten båt med hekkbølgene sine.

 

Så - konklusjonen er veldig enkel, vi kunne trengt en eneste ny lov for å dramatisk forbedre adferd på sjøen; store reg.nr på begge sider av båten og et åpent register over hvem som eier den enkelte båt. Da hadde folk skjerpet seg noe til de grader.

Link to post
Share on other sites

hekkbølgene sine.

 

Så - konklusjonen er veldig enkel, vi kunne trengt en eneste ny lov for å dramatisk forbedre adferd på sjøen; store reg.nr på begge sider av båten og et åpent register over hvem som eier den enkelte båt. Da hadde folk skjerpet seg noe til de grader.

enig , enig, men da skriker vel alle som nyter å være anonym opp :-)

antagelig de samme som ikke vil ha videoovervåking på offentlige steder.

jeg hadde stemt for slik en regel.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er helt merkelig at dette gjennomregulerte, pietistiske landet aksepterer fri størrelse, fri fart og fri produksjon av bølger.

 

Hinsides, kort og godt. Antakelig over grensen til det straffbare også.

 

MrAnders - nå tar du vel litt hardt i? Det finnes klare (definisjonsspørsmål) regler hva angår fart og produksjon av bølger i dette landet, men mange (dog et relativt lite mindretall) synes å ikke vite dette, eller bry seg om det, eller ikke være klar over hvor store bølger de faktisk lager samt at kontrollen/sjansen for å bli tatt er svært begrenset, synes det som.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men det gjelder DISSE, ikke ALLE med flyvebrigde.

 

 

Helt korrekt. Det finnes møkkskaller i alle samfunnslag og sosiale grupperinger, men de er nesten alltid i mindretall.

Flybridge er helt topp for dem som liker det, det samme er snekke, sjark, rib, kajakk etc. I samtlige båttyper finner du garantert ett og annet ras*høl, men de fleste befolkes av greie mennesker som ønsker å færdes hensynsfullt og fredelig.

At det i en diskusjon som denne blir slengt noen ytringer om takterrasse som fenomen er kanskje uheldig men også kanskje uungåelig. Vi får håpe de "gode" flybridge-eiere ikke tar anstøt siden de vet det ikke gjelder dem personlig.

 

Hvis denne tråden kan bidra til at baatplassens medlemmer generelt, uavhengig av båttype, blir litt mer oppmerksom på sine egne hekkbølger og sin egen fremferd på sjøen synes jeg den har tjent sin hensikt godt utover Ulvens opprinnelige hjertesukk.

 

 

Jeg kjører forøvrig Harley-Davidson og har erfart endel om å bli satt i bås på grunn av valg av kjøretøy...

 

 

 

Fortsatt god båtsommer, enten dere sitter høyt eller lavt :lol:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kjører både flybridgebåt og Harley, men tar det ganske lugnt uansett.

Ble forbikjørt i Larkollsundet av en Princess V-65 på vei hjem til Oslo forrige fredag, jeg hadde ca. 8 knop med kona i en solstol på akterdekket. V-65'n som forøvrig hadde mannskap som til forveksling kunne ligne veldig på Princessforhandleren i Oslo, hadde vel rundt 18-20 knop. Det ble STOORE bølger og MYE rydding ombord etterpå, men de var veldig blide da..:-) de vinket og smilte i hvertfall. Men til poenget- V-65 har IKKE flybrudge.

 

Ha en herlig båthøst


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

V-65 har IKKE flybrudge.

 

Ha en herlig båthøst

 

 

:lol: Et meget godt poeng. En skal selvfølgelig ikke henge ut flybridgebåter alene når det gjelder hekkbølger.

Selv min lille 22' WA kan grave godt med bølger hvis jeg legger den rett under planingsterskelen.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg kjøper båt tror jeg at den må ha flybridge.

Men det er ikke dermed sagt at jeg skal holde he..... med dem jeg passerer for det.

Litt dumt å sette folk i bås basert på hvilken båt de har. Nesten som å si at alle som har gamle snekker går på trygd. Tåpelig med andre ord!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...