Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Dere billigbåteierene forteller andre om kvalitetet dere har investert i og hvad disse som kjøper dyrere båter kommer til å angre senere. Jeg synes mange av dyre brukte 5 meter bilene på markeden ha mer komfort og kvalitet en ny billig variant av 5 meter fra billig produsent. Dem som holder oppe mest omtal om priser på båter er dem som prøver å fortelle oss andre om å billige driten er best!

:confused::rolleyes::lol::puke::fishing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Debatten kunne ha blitt interessant, men så utartet den i degenerativ retning igjen - med like engasjerte og usaklige deltagere på begge sider, samt noen som ikke synes det kommer så mye ut av denne utveksling av nedsettende bemerkninger.

 

To gamle påstander bør vel kunne beskrive dette i et nøtteskall:

 

Smaken er som baken, den er r@vva! :puke:

 

og

 

Norge er sannsynligvis det eneste landet i verden der misunnelsen er en større drift enn kjønnsdriften. :eek:

 

Og dette slår begge veier. :boxing:

 

Er dette en båttråd eller en off-topic utskjellingstråd?

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at folk lar seg provosere begge veier. Som bavaria 38 eier forstår jeg godt at eiere av flotte svenske båter lar seg provosere når noen sier de har brukt unødvendig mye penger på båt. Jeg forstår det dersom eiere av performance cruisere blir provosert når man sammenligner prisen på en Maxi 1300 og en Bavaria 38, og unnlater å fortelle at maxi'en har helt andre egenskaper enn Bavaria 38, og derfor ikke engang er sammenlignbar. Jeg forstår hvorfor Bavaria eiere blir provoserte når det blir påstått feilaktigheter om merket, og det skyldes mangel på kunnskap. Noen her inne vet mye om båt, men likevel ikke nok om alt de uttaler seg om/de uttaler seg litt ufullstendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at folk lar seg provosere begge veier. Som bavaria 38 eier forstår jeg godt at eiere av flotte svenske båter lar seg provosere når noen sier de har brukt unødvendig mye penger på båt. Jeg forstår det dersom eiere av performance cruisere blir provosert når man sammenligner prisen på en Maxi 1300 og en Bavaria 38, og unnlater å fortelle at maxi'en har helt andre egenskaper enn Bavaria 38, og derfor ikke engang er sammenlignbar. Jeg forstår hvorfor Bavaria eiere blir provoserte når det blir påstått feilaktigheter om merket, og det skyldes mangel på kunnskap. Noen her inne vet mye om båt, men likevel ikke nok om alt de uttaler seg om/de uttaler seg litt ufullstendig.

 

Direkte sammenligning er det nok ikke :nonod: ,dersom man leser mine 2 innlegg (innlegg nr.716 og 721,

om Maxi 1300 litt nøye.Jeg stiller bar et relevant spørsmål om f.eks Maxi 1300 virkelig er verdt 3stk Bavaria 38 eller 39?? :confused:

Jeg mener at noe må være riv ruskende galt.

At noen faktisk legger seg på et lavnivå og direkte kaller noe for "dritt" på et båtforum bør vel ikke stå uimotsagt/ukomentert? :eek:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Mener du på ramme alvor fem@il at det skal sluttes helt med å kjøpe HR og Najad?

At det skal bli slutt på Dehler, Faurby og X-yachts?

At ingen lenger skal ha CR og Comfortina?

Bare for at Bavaria er så billig.

Jeg har gjentatt dette ad nauseam; Jeg har ingen problemer med Bavaria eller de ombord i dem.

Jeg skal bare aldri ha en selv.

Går det an å komme tilbake til en generell seildiskusjon uten at den skal avbrytes av prisen på Bavaria i eninga?

 

Det er noe som heter å vite prisen på alt, og verdien på ingenting.

Link to post
Share on other sites

.Jeg stiller bar et relevant spørsmål om f.eks Maxi 1300 virkelig er verdt 3stk Bavaria 38 eller 39?? :confused:

 

 

Hvis du hadde 100 millioner på bok fordi du nettopp hadde solgt deg ut av livsverket ditt, ville kanskje du også tatt en ekstra titt på Maxi 1300. Jeg kjenner forøvrig til dem som har et høyt 2 sifret antall millioner, og likevel B38, så det blir jo opp til hver enkelt. For meg er fortsatt lykken min Bavaria 38, men hadde jeg hatt en annen økonomi ville kanskje drømmene vært dyrere, selv om man neppe får i nærheten av dobbelt så mye båt ved å bla opp dobbelt så mye. Jeg ser derfor dine argumenter også, men de gjelder jo ikke for alle selv om de gjelder for oss.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er en omvendt hetsing her , mot de som har kjøpt HR Najad osv. Syntes Bavaria er en grei båt ,men ikke sidestill den med ,HR,German F eller Najad den er ikke i samme klasse.Det som er viktig er og ha en smule selvironi da kommer en langt. :smiley:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller bar et relevant spørsmål om f.eks Maxi 1300 virkelig er verdt 3stk Bavaria 38 eller 39?? :confused:

Jeg mener at noe må være riv ruskende galt.

fem@il

Det er vel akkurat dette som er kjernen i uenigheten og illusterer forskjellen på hvordan den enkelte leser poster i tråden.

Du skriver riv ruskende galt og forstår ikke dette , andre derimot er totalt uenig uten å legge ut i det vide og brede hvor riv ruskende galt det er at en Bav 38 koster hele 1mill.

Personlig synes jeg maxi 1300 er verdt pengene slik jeg kan se det , får man da 3 bav 42 for 1 maxi1300 så kan man jo lure på hvem trenger 3 bav 42 når de vil ha 1 maxi1300.

Tror faktisk du får rundt 30 Askeladden 425 for en maxi 1300 også og det er vel like relevant.

Du får vel 2 Jeanneu 30i for en Bavaria 38 , hvorfor kjøpe bavarian da ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gjentatt dette ad nauseam; Jeg har ingen problemer med Bavaria eller de ombord i dem.

Jeg skal bare aldri ha en selv.

 

Hvis det er sant Mulligan, så føler jeg at "vi" har kommet et skritt videre......

 

 

Går det an å komme tilbake til en generell seildiskusjon uten at den skal avbrytes av prisen på Bavaria i eninga?

 

Her er jeg veldig enig. Interessant lesning dette, men jeg ser flere bemerker at diskusjonen er på siden av trådens tema. Kanskje burde denne gode meningsutvekslingen vært lagt til en egen tråd???

Link to post
Share on other sites

Ser ut som A-Joda sprakk??

 

Hva bør en å tune opp på en cruiser eller er det ikke nødvendig?

 

Og eventuelt vist, hva er det som bør tunes up?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Hva bør en å tune opp på en cruiser eller er det ikke nødvendig?

 

Og eventuelt vist, hva er det som bør tunes up?

Spørs hvilken båt du mener...

 

For en bavaria cruiser kan du droppe hele tuningen hvis den brukes like lett som er vanlig i norge. Tilogmed standardseilene er jo helt ok til det. Skal du seile litt mer seriøst er det så mye som må tunes at båten ikke er rimelig lenger...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Spørs hvilken båt du mener...

 

For en bavaria cruiser kan du droppe hele tuningen hvis den brukes like lett som er vanlig i norge. Tilogmed standardseilene er jo helt ok til det. Skal du seile litt mer seriøst er det så mye som må tunes at båten ikke er rimelig lenger...

 

 

Det er jo det som er så viktig. Beneteau selger feks. både first og Oceanis, bommer man alt på dette valget, har man virkelig et dårlig utgangspunkt. Bavaria Cruiser er turbåter, og de modellene under 40 fot som er nå er ikke særlig "potente", og hører nok helst hjemme i turbåt verden. Det samme kan man vel si om en rekke jeanneau og Beneteau konkurrenter i billigbåt segmentet (familie båter). Men gode turbåter for familien olsen, det er det absolutt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Spørs hvilken båt du mener...

 

Skal du seile litt mer seriøst er det så mye som må tunes at båten ikke er rimelig lenger...

 

Ingen snakker pris her men ett utgangspunkt. 38 foteren har vist seg som ett godt utgangspunkt. Se båtene Siw Bonita og Casita hva de har oppnådd. Det Casita har oppnådd er

en drøm for veldig mange regattaseilere. Båtene har i tilegg eiere som har vist att de behersker seiling under de rådene forhold.

 

Tar vi med hva også Stein-Erik her, også har oppnådd ser man att kan vinne de største regattaene i Norden med å tune opp en Bavaria. Og for enkelte kan det nok være att de starter med en std båt. De får lyst på mer regattainspirert seiling og begynner å invistere i bedre seil/dekksutstyr.

 

Fordelen med båtene er att de ikke har trengt 10 mann på rekka for å oppnå gode resultater, eller seile opp mot LYS.

 

Derfor er det med spenning jeg leser om tuning av "cruisere". Jeg kjenner ikke til andre konkurrenter i samme segment som har vært like resultatbringende som enkelte

Baver/eiere har vært. Vi snakker om tunge båter, som trives godt i litt ruskevær.

 

Når det gjelder den nye Bav 40 kontra 38 blir det spennende. 40 er vel ca 10-15 cm lengre enn de store føttene til 38. Men selvfølgelig koster en rå seilgarderrobe mye penger,

det samme med vedlikeholdet av den. Men det blir artig å følge om den klarer å gå i skoene til 38

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk du får rundt 30 Askeladden 425 for en maxi 1300 også og det er vel like relevant.

Ja du verden så relevant,er det noe rart tråden sporer av? :confused: Er det slikt man tyder mine innlegg vedr. Maxi 1300,så hjelpe meg. :headbang:

Jeg vil bare minne om hva tråden handler om:Hvorfor er det så mange som hetser Bavariabåter?

Jeg vurderte faktisk seriøst Maxi 1300 :flag_sw: ,og jeg har opptil flere ganger begrunnet hvorfor det ikke ble noe av.Men vil man missforstå,eller ikke skjønner /eller ikke gidder skjønne hva jeg skriver,så er det lite som kan gjøres. :eek:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Beklager fem@il jeg ble revet med :smiley: syntes bare sammenligningen din med 3 mindre bavarier mot en maxi var litt feil

Ingen problem med det :cheers::wflag::wflag::cheers_wine:

Bare minne om at min sammenligning var ikke med 3 mindre Bavariaer,men at man fikk 3stk Bavariaer (38 eller 39)like store som Maxi 1300.

Maxi 1300 er faktisk marginalt større enn Bavaria 39 og 38

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...