Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Vi har "high-tech seilene". Hvor high-tech de er vites ikke. Men beholder busen bedre ved reving. MEN de er tunge, i lettvind står de dårlig. Med spiler blir de rett og slett for tunge.

 

Hva gjør dere andre? Er det mange som har annskaffet gennaker, event spinnaker.

Sun Flyer ble i utgangspunktet levert med sandwich rullefokk, treer, og storseil. I tillegg en lett ener i kevlar og en spinnaker. Alt dette fra elvstrøm i Tønsberg som hadde en samarbeidsavtale med Heitmann i 2002. Etter tre år i charter ble rullefokka og storseilet byttet og de nye ble sydd i omtrent samme materialet. Leverandøren var den lokale seilmakeren i Sukosan, Kroatia. Kvaliteten er omtrent som de "hitech" seilene som elvstrøm leverer til bavaria. Både storseilet og rullefokka er ganske slitne nå. Storseilet røk 3 ganger på hjemturen fra kroatia og en gang i sommer. Rullefokka ble egentlig kondemnert av seilmakeren i Gibraltar. Men jeg fikk reparert den når båten kom hjem. Det ville vært fint å kunne investere litt seriøst i seil, men man må bli kjent med båten først. Som sagt har jeg spinnaker og jeg er et typisk spinnakermenneske og har aldri hatt gennaker. Spinnakeren blir brukt både på tur og regatta. Det er enklere enn mange tror. Et par bilder:

 

Storseil og rullegenoua. Bilde tatt i juli etter rep av storseil.

reperasjon_bp.jpg

 

Spinnaker er et fint turseil i lite vind. Dette bildet er tatt i juni utenfor Lista.

sunflyer_lista.jpg

 

Fremover er planen å kjøpe nytt storseil og en treer på rull. Da vil vi få minus minus 0.01 i lys samt enklere kryssing på tur. Dette vil vi da supplere med en flat gennaker som vi kan ha ved vindvinkel fra ca 55 grader til 125. blir vinden plattere enn dette, er det spinnakerføre.

 

Vi håper uansett at storseilet holder i et år til da vi har en del andre ting som skal oppgraderes først.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som tør å tenke på hva en NY 38 ac har til sluttpris? Når den er utstyrt for katogori 1. Full navigasjon med AIS og kartplotter pluss pc med media, autopilot ,den beste.Vindinstrument og hele pakka på pidestallen med monitor nede. Og er ferdig innstalert med full turpakke, kaffedregg med vinsj, cocpittelt , baugtrøster osv. Og med bedre seil i mellomsjikte, og med spektrafall etc?

 

Jeg har ikke summert det som ligger i ringpermene noen ganger og tør ikke gjøre det heller. Men har en anelse hvor kanskje tallet kan blir liggende?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Om dekksutstyr har jeg nå fokus på klemcleater, og mine klemmer slites utrulig forte. dem klarer ikke å holde på fallene. Sun Flyer, du bruker jo dobble på fallet?? :smiley:

Det er jo ingen god ide det heller. Har tenkt i vinter å sy strømper på alle fallene, der i område klemcleaten klemmer. For å se om problemet forsvinner om at fallene siger, en kan jo ikke ha dem på vinsjene hele tiden.

Jeg syns de fungerer greit med to avlastere i serie på storseilfallet. På genouafallet er det bare en og den har begynt å skli nå... Skal skifte fallet som uansett er ganske slitt. Så skifter jeg innmaten på avlasteren. Hvis ikke det funker, kjøper jeg en til og setter i serie der òg. På din bav kan du vel bare kjøpe nye som er en størrelse opp? Evt bruke utveksling på storseilfallet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Probleme ligger ikke der at avlasteren er for liten. Det er at standar fallet var tykkere og var bedre gripe evne på for avlasteren. Spectra falle er en mindre dimensjon, og er veldig glatt. det virker som det er veldig lett at spectra klemmes flat lettere i avlasteren. Kanskje må jeg tenke på å få tak i mindre skjefter på avlasteren? eller sy på strømper på 1 meter på fallene. Probleme har jeg på storen og forseilsfallet. Spinnakerfallet for den del også.

 

Utveksling på storen blir det ikke snakk om. Det er mere en nok spagetti i cocpiten fra før av. Kan ikke ha dobbelt opp med fall i cocpitdørken.

 

Sun Flyer, du kan spekulere ned 1 hundredel til ved å ta sjansen på å ta vekk spinnakeren. Og gå over til en flatt og en skikkelig dyp gennaker?

For å få fart i båten, må en jo skjære med spinnakeren også. Da er det like greit å seile med 2 gennakere.

 

Det største problemet med gennaker, er når du vil seile maximalt lavt med speed. Da må en ha tunga rett i munnen og enda mere krevende er det når det er litt mye sjø. Vel og merke uten spinnakerbommen.

 

Polardiagramene sier jo sitt om forholdene der mellom spinnaker og gennaker. Det er jo nesten bare på plattlens du har fordeler med spinnaker.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som tør å tenke på hva en NY 38 ac har til sluttpris? Når den er utstyrt for katogori 1. Full navigasjon med AIS og kartplotter pluss pc med media, autopilot ,den beste.Vindinstrument og hele pakka på pidestallen med monitor nede. Og er ferdig innstalert med full turpakke, kaffedregg med vinsj, cocpittelt , baugtrøster osv. Og med bedre seil i mellomsjikte, og med spektrafall etc?

Blir det ikke litt meningsløst å krysse av for "alt" i listen med valg. Det er mulig jeg misforstår det du har skrevet, men jeg opplever de aller fleste slike lister som fulle av enten-eller. En annen ting er at tilleggsutstyret i prislista til leverandører som Bavaria m.fl. er merker produsenten har valgt ut fra beste innkjøpspris og, enda viktigere, beste fortjenestemargin. Dermed kan det være veldig lurt å få hjelp av noen som er såpass utstyrs- og verkstedskyndig at du får vite hva som bør monteres av produsenten og hva det er billigere å ettermontere.

 

Priser på båtgreier er uansett ganske forvirrende. For ikke lenge siden ba jeg om tilbud på ny madrass til køye i forpigg, og prisen var omtrent den samme som to dyneema-fall. Forskjellige mennesker vil sikkert svare forskjellig på hvilket valg som gir dem mest båtglede. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av det som har en klassisk 38 ac, en kan nesten kalle det nå. Og har hatt den noen år nå. Etter noen år så har en "jensenovermadrass" i forpiggen og nesten hele pakka. Og båten er som en liten unge, den får nesten alt den peker på. Når en har kommet dit jeg er nå, kommer et nytt kapittel. Og er midt oppi det føler jeg.

 

Ting går ut på dato?

Simrad kartplotteren min klarer ikke å lese det nye kartbrikkene og softwaren kræsjer. Autopiloten min går i oppløsning fordi plasten går i oppløsning fordi den har vært så mye i sola eller at den har gått sin distanse osv. Og har blitt ubrukelige.

 

Det blir slik at en må begynne på nytt igjen med ønskelista si :confused:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer, du kan spekulere ned 1 hundredel til ved å ta sjansen på å ta vekk spinnakeren. Og gå over til en flatt og en skikkelig dyp gennaker?

For å få fart i båten, må en jo skjære med spinnakeren også. Da er det like greit å seile med 2 gennakere.

Seiler du etter LYS sier vel regel 8.1 (d) at du enten må velge spinnaker eller gennaker. Da kan det være et ganske godt valg å ha en flat og en dyp, ja. Om det er lurere enn å ha to dype, en for lett og en for hardere vind, er jeg ikke sikker på. (Seiler du ikke etter LYS så blir kanskje spørsmålet om man skal velge en flat gennaker eller gå for en en code zero.)

Link to post
Share on other sites

Fra og med i år ble det vel tillatt med begge deler, 1 gennaker og 1 spinnaker. Klasse regelen ble revidert i år, og regelverke står der? men kan ikke se at dem har laget noen utstyrskode i LYSbevise for denne seilføringen???

 

Her er den nye regelen, og regel 8.1 d) er forandret. klippet:

 

8.1 Tillatte seil

a) Seilduksmaterialet er fritt dersom båttypens grunnstandard ikke sier noe annet. Unntatt fra denne

regel er asymmetrisk spinnaker, hvor dukmaterialet er begrenset i definisjonen over.

b) Kun seil som er tillatt i NORLYS Regler, som er målt av autorisert måler og som er registrert og

aktivert i NORLYSs database på www.seiling.org, får være om bord ved kappseiling.

c) Ingen andre seil enn storseil (herunder stormstor/tryseil), forseil (herunder stormfokk/hardværsfokk),

spinnaker, asymmetrisk spinnaker og stagseil er tillatt.

d) Denne regel er slettet

 

 

Her er det du kan føre av seil og hvordan, klippet:

 

6.4 Spinnaker og asymmetrisk spinnaker i LYS-målebrevet

a) Kun en spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan føres samtidig.

b) Båt som er påmeldt uten spinnaker eller asymmetrisk spinnaker, kan spri forseilet. Spristakens

lengde er begrenset til SWPL i LYS-målebrevet og den skal festes på masten.

c) Båt som er påmeldt med spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan, om denne ikke føres:

i) spri et forseil med spinnakerbommen.

ii) føre to forseil samtidig under forutsetning av at det ene føres til lovart og det andre til le.

d) Båt med spinnaker i LYS-målebrevet kan melde seg på uten spinnaker. Da kan man trekke

spinnakerdifferansen fra LYS-tallet i LYS-målebrevet, forutsatt at Regel 7 er oppfylt.

e) Asymmetrisk spinnaker skal ikke spris.

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker

enten 1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i

6.5.b-6.5.c og båten ikke samtidig har spinnaker eller asymmetrisk spinnaker for halsing på

spinnakerbom, gir dette et fradrag i LYS-målebrevet på 0,01 i forhold til standard spinnaker.

Båter med baugspyd som standard fra produsent kan avvike fra dette. Baugspydets lengde er

da begrenset til TPS i LYS-målebrevet.

eller 2) halses på spinnakerbom som kan brases ut fra båtens senterplan. Spinnakerbommens

lengde er da begrenset til SWPL i LYS-målebrevet. Under forutsetning av at den asymmetriske

spinnakeren oppfyller kravene i 6.5.b-6.5.c gir dette samme LYS som standard spinnaker.

g) Asymmetrisk spinnaker halset i båtens senterplan kan slippes opp med et tau til halshjørnet

maksimum 60 cm fra innfestningen i dekkshøyde, men halshjørnet skal ikke påvirkes på annen måte.

h) Når en asymmetrisk spinnaker føres får inget forseil spris.

i) Hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk LYS-standard, beregnes

standard spinnakerstørrelse som SL=0,95*sqrt(ISP*ISP+J*J) og SHW=1,8*J.

6.5 Asymmetrisk spinnaker for båter med spinnaker i LYS-målebrev

a) Båt som har spinnaker i sitt LYS-målebrev, kan bruke asymmetrisk spinnaker, med størrelse som

begrenses av 6.5.b og 6.5.c.

b) Summen av lengdene til asymmetrisk spinnakers forlik (ASLU) og akterlik (ASLE) skal ikke være

lengre enn to ganger det som er tillatt for ett stående lik (SL) på spinnakeren:ASLU + ASLE <= 2 * SL

c) Halvbredden ASHW på en asymmetrisk spinnaker skal ikke være større enn halvbreddden SHW

(for visse klassebåter maksimumsbredden SMW) på spinnakeren i LYS-målebrevet.

d) Båt som bruker asymmetrisk spinnaker istedenfor spinnaker i henhold till 6.5.a-6.5.c får ikke fratrekk

i LYS-tallet.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Akkurat spinnaker/gennaker debatten synes jeg er viktig. Har seilt mye spinnaker med mange ombord. Da er spinnaker greit. Men gennaker er bedre med få ombord. GÅr greit med 2 stk.

 

For ikke lenge siden var det en dabatt på seilmagasinet om spinnaker/gennaker. Spesielt på shourthanded av sikkerhetsmessige årsaker.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

(...) selv har hatt :flag_sw: i alle år, (bortsett fra min første norske Killing, en Lingebåt) faktisk (tro det eller ei) vurderte Maxi 1300, men (...) mvh fem@il

Å nei, jeg skal aldeles ikke mene noe som helst i denne diskusjonen, hverken om seiling generelt eller om Bavaria spesielt.

 

Men fordi jeg kjenner godt en liten Killing under en presenning nedi her, skal jeg bare putte litt Killing-fakta inn i tråden: Killingen er konstruert av Sigurd Fr. Herbern og bygget på hans båtbyggeri på den lille øya Killingen kloss i Bygdøy utenfor Oslo. Båten er altså oppkalt etter øya.

 

Samtidig: All mulig heder til samtlige Jan Linge-konstruksjoner, som jo har navn som også ender på -ling, som vi vet.

 

Killingen representerer dermed unntaket fra "Jan Linge-regelen".

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Akkurat spinnaker/gennaker debatten synes jeg er viktig. Har seilt mye spinnaker med mange ombord. Da er spinnaker greit. Men gennaker er bedre med få ombord. GÅr greit med 2 stk.

 

For ikke lenge siden var det en dabatt på seilmagasinet om spinnaker/gennaker. Spesielt på shourthanded av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Det går veldig greit å seile med Spinaker og gennaker alene også. Men det krever god planlegging og noe trening før en får det til. Spesielt når det begynner å blås opp litt.

 

Selv foretrekker jeg bare Genaker pga sikkerheten. En slipper gå fram på fordekke for å ta den ned. Selv om gennakeren ikke er på rull.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Men fordi jeg kjenner godt en liten Killing under en presenning nedi her, skal jeg bare putte litt Killing-fakta inn i tråden: Killingen er konstruert av Sigurd Fr. Herbern og bygget på hans båtbyggeri på den lille øya Killingen kloss i Bygdøy utenfor Oslo. Båten er altså oppkalt etter øya.

Samtidig: All mulig heder til samtlige Jan Linge-konstruksjoner, som jo har navn som også ender på -ling, som vi vet.

Killingen representerer dermed unntaket fra "Jan Linge-regelen".

Hilsen Hekksjø

Du verden,alltid noe å lære. :wink: har alltid hørt og trodd at denne fantastiske lille båt er en Lingebåt. :flag:

For det er absolutt en fantastisk fin seilbåt. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hvordan tar du ned gennakeren uten å gå på fordekket ?

 

-Legger kursen ned, så gennakeren ligger i le av Storseilet

-Slipper først lina på halsehjørne helt ut

-Begynner da og drar i skjøtet, og drar inn hele underliket.

-Da jeg har fått gennakeren som en pølse bak Storseilet, begynner jeg å slippe fallet. Regulerer farten på falle med å stå på falle og styrer dette med den ene foten. Genakeren drar jeg rett ned i luka i trappeoppgangen.

-Hele denne opersjonen gjøres fra cocpiten.

 

-Når forseilet er heist og ny kurs er satt, begynner jeg å pakke Genakeren på nytt i bagen. Og gjør den klar igjen vist en må.

 

-Ved ekstreme forhold, kan en sette gennakeren i Le bak storseilet, fra cocpiten. Og tilslutt stramme lina på halsehjørnet, etter at spinnakerfallet er strammet. I stede for å ta den fra bagen på fordekket.

 

Dette blir vanskelig med en Spinnaker, i det en er tvunget til å sette spinnakerbommen fra fordekket.

 

Jobbingen med Spinnakerbommer er annsett som det farligste en jobber med i høy sjø. Selv i liten sjø, vist bommen går i sjøen. Og har en tatt ned Spinnakeren på fordekke og er uheldig at en får sjø i spinnakeren. Da blir det ekstremt farlig framme på dekk. Er en uheldig å vikle spinnakeren rundt en fot i en slik situasjon. Er kniven det neste en må bruke?

 

Ved trening på shorthandedseiling med Genaker og Spinnaker, opplever en at en av disse seilene går ned under baugen og rundt kjølen før eller senere. Disse situasjonene er veldig farlige mener jeg. Veldig store krefte i sving når sjøen får tak i Spinnakeren eller Gennakeren. Og en blir tvunget til å ta ned storseile det første en gjør.

 

Blei litt utfyldene dette :smiley:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

-Vær 2 mann i båten når en trener på dette.

- Mens bare en mann trener på å gjøre hele operasjonen alene. Mann nr 2 sitter da som backup i tilfelle noe går galt.

- Da en har prøvd og gjort dette noen ganger og føler og mener at nå sitter det inne. Kan en prøve alene, med helst 2 seilbåter i følge.

- Etter en tid med trening alene, så kan en begynne å tøye strikken litt.

 

Jeg selv begynte treningen alene med ca 3-4ms vind, ikke noe mere. Rutinen og rekkefølgen på seilhandteringen må sitte skikkelig inne før en begynner å utfordre.

 

Jeg brukte Onsdagseilasene i klubben som arena, da jeg begynte å tøye strikken og utfordret litt. Da det var mange båter i område, i tilfelle. :smiley:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

.....jo mer det bevises at mange har betalt altfor mye for sine båter,jo mer prøver man seg på disse påminnelser.... :lol::cheers:

mvh

fem@il

Du synes kannskje 5 meter bil skal ikke ha mer pris en 200 lapper? Når man klatrer bak innretningene på disse billige båtene blir man altid likt overrasket over hvad mange av dem flyter forstatt...! :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Jeg blir fanken meg surrete i hue av den priskrigen i tråden. Mye rar sammenlignings grunnlag :lol:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Dere billigbåteierene forteller andre om kvalitetet dere har investert i og hvad disse som kjøper dyrere båter kommer til å angre senere. Jeg synes mange av dyre brukte 5 meter bilene på markeden ha mer komfort og kvalitet en ny billig variant av 5 meter fra billig produsent. Dem som holder oppe mest omtal om priser på båter er dem som prøver å fortelle oss andre om å billige driten er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...