Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Heisan Bavaria-interesserte :sailing:

Dere har sikkert glede av å følge S/Y Hilde på jordomseiling på følgende link www.seiltur.no/hilde eller dere kan klikke på banneret som ligger på www.knbf.no. Skipper er Finn Fagervik som er tidligere leder av forbundets strategiutvalg. Han og kona seiler en Bavaria 42 og befinner seg nå i Karibien. Bloggen hans på hjemmesiden er herlig lesning for alle dem som har kløe under kjølen!

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som motorbåtentusiast burde jeg vel holdt meg langt unna denne tråden, men fikk lyst til likevel å komme med et innlegg. Dette fordi jeg også lurer så veldig på denne Bavariahetsen.

Dette spørsmålet er altså til dere som er så veldig mye kulere enn Bavaria-eierne; Hvis en gjennomsnitts båtfamilie med to voksne og to barn f.eks har en viss sum og kjøpe båt for, la oss si èn million, de har etter litt funderinger funnet ut at seilbåt, det er tingen, men hvor ny båt kan vi få for pengene tenker de sikkert. Behovet er som regel (bortsett fra de dritkule da) og putre litt rundt på ferie i motvind og seile noen fine strekk i medvind. Denne familien kommer antakeligvis til å finne en par år gammel Bavaria 38? og en haug med eldre andre greier. Kan denne familien virkelig på noen måte få mer for millionen sin enn en Bavaria 38 - 40 fot?? husk her er alt "nytt", dassen,motoren, masten, skroggjenomføringene, riggen,seilene,elektrisk -you name it..

NB! vi snakker om en helt vanlig familie, ikke en regattaseiler


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet er altså til dere som er så veldig mye kulere enn Bavaria-eierne...

Til den familien passer båt i den prisklassen. En stor båt med alle tinger brukbare om bord og alt ser helt grei ut. Samme familyen kjøper seg Passat, bil med plass til hele familien og alt funkerer bra med økonomisk motor og dem tingene den har. Men jeg tror den samme familien går ikke inn på nett og forteller alle den samme Passaten er ikke dårligre eller betre en Mercedes på samme 5 metrene og til dobbel pris. Bavaria er fin båt i den prisklassen den er men man for aldrig noet gratis fra båtprodusent, alt blir betalt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bavaria er fin båt i den prisklassen den er men man for aldrig noet gratis fra båtprodusent, alt blir betalt :yesnod:

Så enkelt kan det sies. :wink:

 

Egentlig er det ikke så mange som hetser Bavaria-båtene, men det er blitt ganske mange båter etter hvert og dermed er det vel mer sannsynlig at noen mener noe om dette båtmerket enn andre. Det store flertallet av både Bavaria-eiere og andre båtfolk har fornuftige og veloverveide meninger om båter og hvorfor noen velger ett merke framfor et annet. Et mindretall har sterke meninger og de høres ganske godt.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere Bavaria eier så har jeg bare to negative ting å utsette på motorbåtene. Det ene er isoleringen av maskinrommet, denne er alt for dårlig. Det andre er kvaliteten på skaien i cockpiten, etter kort tid gikk sømmer i oppløsning.

Hva jeg mener er mest tiltalende med Bavaria er løsningene i noen av modellene. Selv er jeg på jakt etter en Bavaria 35 Sport dersom noen ønsker å bytte i en Grandezza 31.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Grandezza er jo en flott båt og mange vil sikkert hevde at den snuser på "premium segmentet". At du likevel ønsker tilbake til BMB kommer ikke som en overraskelse, 35 Sport er stor, pen og funksjonell. Står også på min ønskeliste, men må først skaffe større båtplass.... :headbang:

 

Grandezza er en flott båt, men jeg ønsker en båt med 2 lukkede lugarere og da synes jeg 35 Sport er et godt alternativ til en fornuftig pris. Snuser litt på Windy 37 GM også, men synes prisen er litt drøy for en "gammel" båt i samme prisegmentet.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Er det helt uinntressant/urelevant at noen verft bygger urasjonellt/uforholdmessig dyrt,har mindre innkjøp av ustyr(dårligere innkjøpspris),mm? :confused:

mvh

fem@il

 

Ja for mange er det det......

 

Sammenlikningen kan gjøres mot bilindustrien der nøyaktig samme "duppedings" sitter i Skoda, VW og Audi men til 3 forskjellige priser. En adaptiv cruise control koster som tilvalg nesten dobbelt så mye i Audi som i VW, mange vil hevde at den som sitter i Audi er av bedre kvalitet, men det er nøyaktig samme dings. Så må man forsvare sine valg......og hvis det koker ned til fuger (pga at motor, styring, trimflaps, ankervinsj, batterier, elektronikk, treverk, møbler osv er fra samme underleverandør) så er vel også det greit......

Link to post
Share on other sites

Grandezza er en flott båt, men jeg ønsker en båt med 2 lukkede lugarere og da synes jeg 35 Sport er et godt alternativ til en fornuftig pris. Snuser litt på Windy 37 GM også, men synes prisen er litt drøy for en "gammel" båt i samme prisegmentet.

 

Jeg sto overfor samme valg som deg tidligere. En 10 år gammel Scirocco kontra ny BMB 29. Valget var enkelt, og jeg har ikke angret. (Ikke sikkert jeg hadde angret hvis valget ble Sciroccoen heller, men tror kanskje jeg hadde vært litt mer nervøs for motor og andre slitasjedeler på en såpass gammel båt....)

Link to post
Share on other sites

Helt enig med AtleK. BMB 35 sport er den ideelle motorbåt for norge (iallefall sør og østlandet). Stor og rommelig, men ikke for stor til å kunne komme inn til de fleste uthavner.

Bestekompisen min har en BMB 35 sport, og jeg må si jeg sikler! Han har heller ikke noe negativt av betydning å klage på, men selvfølgelig noen småting, men i det store å hele: HER FÅR DU MYE FOR PENGENE!. Det er rart at Bavaria sluttet å produsere denne modellen, men norge er vel kansje ikke så stort marked i forhold til totalmarkedet for bavaria.

Link to post
Share on other sites

Jeg sto overfor samme valg som deg tidligere. En 10 år gammel Scirocco kontra ny BMB 29. Valget var enkelt, og jeg har ikke angret. (Ikke sikkert jeg hadde angret hvis valget ble Sciroccoen heller, men tror kanskje jeg hadde vært litt mer nervøs for motor og andre slitasjedeler på en såpass gammel båt....)

 

Jeg hadde en 29 Sport tidligere, var veldig fonøyd med båten. Grunnen til jeg byttet var at den var undermotorisert (KAD300) Hvilken marsjfart har du på din båt med D6?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 29 Sport tidligere, var veldig fonøyd med båten. Grunnen til jeg byttet var at den var undermotorisert (KAD300) Hvilken marsjfart har du på din båt med D6?

 

Båten gjør 34 knop. Jeg pleier å ligge behagelig mellom 25 og 30 knop. (Hva ligger i uttrykket marsjfart?, Er det maks turtall minus xRPM, er det en prosent av maksfart, er det subjektivt, er det der båten bruker minst drivstoff per nm, er det der den støyer minst........?)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på de nye modellene 33 sport og 37 sport, ingen av de kan måle seg med 35 Sport. Kalesjeløsningen til 37 synes jeg blir for "flat" for vestlandet og 33 foteren synes jeg blir for liten og trang til 2 lugarer.

 

Samme erfaring. 33 også for høy i forhold til lengden. På 37 Sport begynner proposjonene igjen å bli bedre (tross veldig høye dollbord).

Link to post
Share on other sites

Båten gjør 34 knop. Jeg pleier å ligge behagelig mellom 25 og 30 knop. (Hva ligger i uttrykket marsjfart?, Er det maks turtall minus xRPM, er det en prosent av maksfart, er det subjektivt, er det der båten bruker minst drivstoff per nm, er det der den støyer minst........?)

 

Marsjfart er mest gunstig turtall i forhold til forbruk og fart. D6 i min båt har max 3500 o/min, jeg ligger på 3150 o/min på marsjfart. Da har jeg et forbruk på 28 liter i timen på 27-28 knop.

Det er vel omtrent samme forhold på din båt?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Er det helt uinntressant/urelevant at noen verft bygger urasjonellt/uforholdmessig dyrt,har mindre innkjøp av ustyr(dårligere innkjøpspris),mm?

Ja, det er totalpakka som teller.

 

Fordi alle velger den båten de syns gir mest for pengene. Selv vet jeg at det ikke finnes en bav'e som gir like mye som pengene som min egen båt gir meg. Du tenker sikkert noe lignende om din båt. Kompisen min med Grand Soleil 45 syns også at han har fått mest båt for pengene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja, det er totalpakka som teller.

Selv vet jeg at det ikke finnes en bav'e som gir like mye som pengene som min egen båt gir

jada,Sun Flyer :cheers: Jeg kjenner utmerket godt til dine "bave"argumenter nå :lol: Faktisk mente jeg ikke akkurat "bave" nå,Jeanneau er faktisk innen kategorien "masseproduksjon" i forhold tl mange andre :cool:

Det var bare en komentar til den evindelige kjedsomelge frasa" du får hva du betaler for" :sleep:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme erfaring. 33 også for høy i forhold til lengden. På 37 Sport begynner proposjonene igjen å bli bedre (tross veldig høye dollbord).

 

Ja, 35 Sport er lekker. Synd den har litt dårlig løsning i midtlugaren. Ellers må jeg si at jeg liker 33 Sport bedre enn 37 Sport, spesielt HT versjonen. 37 Sport syns jeg blir litt klompete og vindskjermen blir for lang. 42 Sport er derimot nydelig. Sikler selv på en ny BMB 42 Sport.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, 35 Sport er lekker. Synd den har litt dårlig løsning i midtlugaren. Ellers må jeg si at jeg liker 33 Sport bedre enn 37 Sport, spesielt HT versjonen. 37 Sport syns jeg blir litt klompete og vindskjermen blir for lang. 42 Sport er derimot nydelig. Sikler selv på en ny BMB 42 Sport.. :smiley:

 

Synes D4 burde vært opsjon på 33 Sport. Synes det blir litt knapt med D3 på denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...