Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Ser ofte dette temaet er tatt opp i media og diverse steder og det slår meg at det er må være folk med en spes. personlighet som klager på at andre eier noe ved sjøen. Jeg har sett en del av kyststripen både i sør og øst og kan ikke skjønne annet enn at det er plass til alle. Hvorfor skal man på død og liv legge til ved andres brygger eller hager. Det er nok av viker og svaberg der man kan sette tamp i land og nyte livet. Se heller etter mulighetene enn andres eiendommer. Missunneligheten er som kjent større enn kjønnsdriften her i landet og det er klart det er fristende å legge seg ved brygga, sandstranden elle plenen som noen andre har laget attraktiv.

Link to post
Share on other sites

Ser først nå at innlegget mitt aldri kom med pga noe med siteringen, jaja er ny i dette så har ikke helt fått med meg alt.. :blush: Ikke husker jeg alt jeg hadde skrevet heller :smiley:

Men ville nå bare si at det der med Chagall sitt tilfelle var jo meget spesielt, tviler på at mangen folk er så frekke at de tar seg slik til rette? Eller er det kanskje vanligere enn man tror? Jeg syns man skal vise hensyn fra begge sider, det må jo være måte på hvordan folk kan oppføre seg også da. Hadde det vært meg som hadde den brygga så hadde jeg nok blitt ganske sur om noen tok seg slik til rette og i tillegg nærmest jaget meg vekk.

Redigert av Tommelise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er blant de "heldige" som har feriehus helt i vannkanten. Dette gjelder også en over 100 år gammel ganske stor steinbrygge med betongdekke der hovedhuset (murhus fra 1953) står "ute på" brygga. Nå ligger dette feriehuset inne på et tettsted så jeg har aldri hatt besøk av folk som går i land for å bade eller slappe av i "utmark". Derimot er det en del som legger til brygga for å gå til bensinstasjonen eller på nærbutikken samt noen som overnatter der. Her er det akkurat som med så mange andre ting, noen har folkeskikk og spør høflig om å få legge til og andre gjør altså ikke det. Også nå i sommer har det vært flere som har lagt til ved hovedbrygga samt ved den lille hjemmesnekrede flytebrygga vår med landgang opp til fast grunn ...uten å spørre. Jeg har til dags dato selvsagt ikke nektet noen å legge til for å gå et nødvendig ærend. Ikke vil jeg ha skylden for å gjøre strandsonen utilgjengelig heller da jeg ikke var født hverken når brygga ble anlagt eller når huset ble bygd :lol: Feriehuset og hagen min er forresten med på å gjøre "teorien" til Korsnes vanskelig akkurat på det stedet: "at man skal kunne gå fra sør til nord langs sjøen uten å møte stengsler. både fysiske og psykiske." Man må gå tvers gjennom den lille hagen min mellom de to husene og mindre enn 20 meter fra husene for ikke å måtte svinge bort fra sjøen og gå på innsiden/oversiden av min kun ca 1000 kvm tomt inkl. brygge og hus.

 

Vi har vel til gode å oppleve at noen legger til ved brygga og overnatter når vi selv er der på ferie, men når vi ikke er der gjør faktisk noen det. Det har jeg heller i utgangspunktet ikke noe problem med. Det senker dog min velvilje ned på et lavnivå når slike folk etterlater seg søppelposer på kaia og ødelegger ved å fortøye i noen stolper (ikke fortøyningsbolter) der festebeslagene ikke tåler båter på mange tonn. Det at noen er så "dumme" ødelegger for de mange ved at de som har eiendommer i strandsonen kanskje forventer eller frykter "det verste"?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er nå engang en teori ja kor målet er å redusere antallet slike nybygg i fjæra :wink:

Hensikten er nok god den Korsnes, selv om enkelte kommuner ser ut til å gjøre en meget slett innsats og tvert i mot gir mange dispensasjoner til nettopp NYbygg i strandsonen helt nede i vannkanten. Men i denne "gode hensikts ånd" skal man vel passe seg litt for å ikke hause opp stemningen mot de som en eller annen gang kom i den situasjon at de arvet eller fikk kjøpe slike gamle og vel etablerte hytter/hus/eiendommer nede ved vannkanten. Min far arvet eksempelvis et gammelt trehus (hans barndomshjem) som ligger bare ca 8 meter fra vannet på flo sjø. Huset er bygget i 1886 og er definert av myndighetene som verneverdig. Slike flotte hus river man bare ikke ned og da er det nå engang et hinder i vannkanten som medfører en sving utenom den ideelle teorien din. Det vil vel være urimelig at det skal kunen være allmen ferdsel rett over plenen i hagen hans i 0 til 8 m avstand fra soveromsvindu, stuevindu etc.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en selvfølge for folk flest å respekter privat eiendom. Men båtfolk som kommer etter oss vil nok lure på om kommunepolitikere i Øst-og Sørlandets kystkommuner gikk med hodet under armen fra 50-tallet og oppover til i dag. En stor de best tilgjengelige områder for båtfolk er bygget ned og privatisert. Hvorfor har vi ikke greid å disponere allemannsretten på samme måte som svenskene?

Jeg traff en svenske i Tyskland i vår. Han hadde seilt rundt i hele Europa (men ikke i Norge) og i de fleste Middelhavslandene. Hvor er det best? " I Skandinavia - allemansretten betyr alt" svarer han. Men som sagt, han hadde ikke seilt på øst-og sørlandet.

Link to post
Share on other sites

allemansretten betyr alt" svarer han. Men som sagt, han hadde ikke seilt på øst-og sørlandet.

Allemannsretten praktiseres ikke på øst og sørlandet.

Ønsker man å ha noen glede av allemansretten så må man dra til et sted der den praktiseres f.eks Sverige, muligens andre deler av Norge.

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten praktiseres ikke på øst og sørlandet.

 

Det synes jeg er flåsete sagt. Har du hørt om Skjærgårdsparken? Dette sammen med restriktiv utbyggingspolitikk mht nybygg sikrer minimal nedbygging av urørte områder. Ta frem kartet å se selv!

 

Mulig du har hørt om Flekkerøya utenfor Kristiansand? Det har vært sterkt fremme at det har vært en liberal utbyggingspolitikk her ute, tilnærmet fritt frem i følge enkelte, spesielt media TV/ aviser. Men hva opplever jeg som båteier? Jo, det er tilnærmet samme muligheter for båtliv, masse muligheter. Utbyggingen hat skjedd i allerede utbygde områder, det er mye bruken av skibbuene som er omstridt (innredet som hytter).

 

Eller Ny-Hellesund, Olavssundet? Her ble privateiendom ekspropriert for at vi kunne benytte området.

 

Nå kjenner jeg bare litt til en kort kyststripe her på Sørlandet, men jeg må si at allmannsretten står meget sterkt. Området er et eldorado for båtfolket, masse mulighet uten konfliktmuligheter med private eiendommer eller andre båter hvis en ønsker det.

 

På hvilket grunnlag kan dere si at allemannsretten ikke praktiseres?

Link to post
Share on other sites

Og som jeg har spurt mange ganger før, men fått få, om noen, reelle svar på; hvor mange kan peke på et nybygg i strandsonen som har fratatt dem en plass de tidligere kunne legge til med sin båt og nyte skjærgården i ro og fred!

 

Alle disse dispensasjonene som det snakkes om er som regel tilbygg, fasadeforandringer osv og har absolutt ingenting med nedbygging av strandsonen å gjøre!

 

Har selv en eiendom hvor vi for en del år siden ble "tilbudt" å overdra disposisjonsretten (ikke eiendomsretten) av en del av eiendommen og la denne inngå i skjærgårdsparken. Ble tilbudt 3500 kroner per mål tomt og dette skulle det så skattes av med 28%, litt av et tilbud! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Stransonen ble vel utbygd på 50-60 tallet. Eiendommene er nå blitt tatt over av rikfolket som har fått boltre seg fritt med nye tilbygg , strender, brygger,plattinger og gjerder. Har man i tillegg et kjent navn, har det nok vært noe lettere å få byggeløyve. Mouche er i den tro at båtfolket har enorme områder til fri benyttelse. Det stemmer ikke. Man kan ikke legge til i en bukt med siv og 50 cm dybde. På friområder som egner seg til anvendelse må man være tidlig ute for å sikre seg plass for natten.

 

Mouche er kanskje en forsvarer av synet til Ulrichsen?

 

Skipsredere og andre rike lider når de ser folk i nærheten av eiendommene sine og noen må ha 30 mål for seg selv for å trives. En bitter strid med kommunen .

 

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...ges/page16.html

Link to post
Share on other sites

... hvor mange kan peke på et nybygg i strandsonen som har fratatt dem en plass de tidligere kunne legge til med sin båt og nyte skjærgården i ro og fred!

Jeg kan ikke....

Det vil si jeg KAN peke på flere konkrete steder det er blitt gitt tillatelse til, og oppført nybygg (både i kommunen der jeg har feriehus samt i den ene nabokommunen). Men ingen av disse har fratatt meg en plass jeg noen gang ville ha lagt til med båt. Men kanskje noen ville ønske å gå seg en tur langs sjøkanten akkurat på de plassene?

 

Alle disse dispensasjonene som det snakkes om er som regel tilbygg, fasadeforandringer osv og har absolutt ingenting med nedbygging av strandsonen å gjøre!

Dette skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noen god kjennskap til om de fleste disp'er er tilbygg kontra helt nye bygg på nye områder. Men at det også bygges noen helt nye har jeg sett med selvsyn selv om som sagt dette er på steder jeg aldri har tenkt på som idylliske plasser å gjøre strandhugg.

Link to post
Share on other sites

Å legge til på en brygge som åpenbart tilhører et hus eller en hytte er meg fjernt, da måtte det være at jeg ble vinket inn! Om jeg derimot hadde funnet meg en usjenert plass på en holme eller i ei lita vik der jeg ikke kunne se noen bebyggelse eller brygger, og en eller annen blære hadde dukket og bedt meg fjerne meg fordi det var hans faste badeplass, eller at han hadde tenkt å bade derfra nå, da hadde jeg nok spurt om han hadde hørt om allemannsretten. Og hadde han fortsatt å klage, ville jeg tatt frem videokameraet og bedt ham gjennta alt sammen slik at vi kunne få en rettslig avgjørelse på det. Tror nok at det blandt hytteeierne finnes omtrent like stor anndel av d-sekker som det finnes blandt båtfolk. Og sannheten er nok at de eller fleste er hyggelige folk som ønsker å være imøtekommende så langt det lar seg gjøre..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Så en liten morsom sak i en lokal avis her en dagen! En huseier som er frustrert og indignert fordi han er blitt pålagt å fjerne terrasse og basseng som han har bygget på et friområde(!!) i sjøkanten! Artig å se hvordan folk tenker i blant! Og alle naboene er skjønt enige, da de får bruke bassenget så ofte de vil... :lol::lol:

 

Karmsund

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mouche er kanskje en forsvarer av synet til Ulrichsen?

 

Du har stilt meg samme spørsmålet før, faktisk flere ganger, og jeg har svart deg før, faktisk flere ganger! Jeg har også spurt deg om du kan fortelle om alle disse nye stedene som har hindret deg i å fortøye på steder du tidligere kunne legge deg til. Forventer ikke noe svar denne gangen heller.

 

Som du riktig påpeker så ble det bygget mye i strandsonen i 50 og 60-årene, men ikke nedbygget. I mellomtiden har det vært en generasjonsskifte på mange av disse stedene hvilket har medført betydelige utbetalinger av arveavgift og nå blir det stadig flere steder innført eiendomsskatt basert på markedsverdi f.eks Kragerø fra og med i år og Lilleaand, mest sannsynlig, fra og med neste år.

En del steder har uten tvil blitt overtatt/kjøpt opp av det du kaller "rikfolk" og det skyldes ofte at man ikke har klart å beholde eiendommene i familien grunnet deling på flere og de store verdier stedene representerer har medført at ingen har klart å kjøpe ut de andre. Årsaken til disse store verdiene er jo nettop innføring av strandlov og restriktive regler, og håndtering, av strandsonen som har medført at det IKKE har blitt bygget nye steder!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er flåsete sagt. Har du hørt om Skjærgårdsparken? Dette sammen med restriktiv utbyggingspolitikk mht nybygg sikrer minimal nedbygging av urørte områder. Ta frem kartet å se selv!

På hvilket grunnlag kan dere si at allemannsretten ikke praktiseres?

Jeg trenger ikke noe kart.

Ferdes mye i utmark og kan bare konstatere at allemannsretten ikke praktiseres.

Om du mener jeg er flåsete er det greit nok for meg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har vi ikke greid å disponere allemannsretten på samme måte som svenskene?

Fordi det ikke gjaldt noen bygningslov i landkommunene før ca 1965.

 

Ferdes mye i utmark og kan bare konstatere at allemannsretten ikke praktiseres.

Praktiseres - av turgåere? av grunneiere? av kommunene?

 

De aller fleste henvendelser til vår kommune (som ligger på Østlandet og er en stor del av Østlandets skjærgård) rundt friluftsloven gjelder det som oppfattes som privatisering av utmark eller av utilbørlig hinder for ferdsel.

Så de kommer fra folk som ønsker å praktisere allemannsretten, men som ikke får gjort det, og som ønsker at kommunene skal følge opp og pålegge retting, fjerning av stengsel og hinder.

Men alle som går tur på skogsstier og på holmer og svaberg praktiserer jo allemannsretten.

Og grunneiere som eier disse holmene og svabergene og skogene - ja, de praktiserer vel ikke allemannsretten i egenskap av grunneiere, men de er kanskje turgåere på andres eiendommer.

Jeg skjønner ikke helt hva som ligger til grunn for å hevde at allemannsretten ikke praktiseres, evt. ikke praktiseres på sør- og østlandet. Det oppleves ikke slik for meg, ihvertfall.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Praktiseres - av turgåere? av grunneiere? av kommunene?

Grunneiere hindrer bruk av allemansretten etter beste evne, og det offentlige (kommunene?) lar det passere.

Derfor praktiseres det ikke. Det blir bare noe som står på papir.

 

Det finnes mange lover og regler her i landet som ikke praktiseres. Døde paragrafer

Link to post
Share on other sites

av strandlov og restriktive regler, og håndtering, av strandsonen som har medført at det IKKE har blitt bygget nye steder!

 

:sailing:

 

Nå er det kanskje ikke båteierene som blir hardest rammet når hytte-eierene realiserer drømmene sine og setter opp private gjerder , bygger terrasser/brygger og tilkjennegir at strandsonen er privat område med flaggstenger eller malig på svaberg . Folk som kommer i bil har ingen mulighet til å ta et bad eller grille på et svaberg uten å måtte sette livet på spill som fjellklatrer .Jo mer penger folk har jo større sjanser tar de på å trosse allemannsretten.

 

Jeg har blitt bedt om å flytte båten på et sted hvor allemannsretten skulle gjelde. Jeg vet også om flere steder hvor det er malt på fjellet PRIVAT enda det flere hundre meter til nærmeste hytte.

 

Det bygges i strandsonen

 

http://www.ssb.no/strandsone/

 

Noen går svært langt og setter opp gjerder og trosser pålegg fra kommunene.

 

http://www.kjendis.no/2008/06/03/537105.html

Link to post
Share on other sites

Jeg har også spurt deg om du kan fortelle om alle disse nye stedene som har hindret deg i å fortøye på steder du tidligere kunne legge deg til. Forventer ikke noe svar denne gangen heller.

 

Men Mouche, da, du har da fått svar tidligere.

 

 

_2006cover1_jpg_792286s.jpg

 

Her er et eksempel på hvor det er dukket opp hundrevis av nye "sjøboder" langs en kystlinje som for noen få år siden hadde et sterkt preg av jomfruelighet, utmark og åpen tilgjengelighet for alle.

 

Her er det sterk fortetting, og privatisering av strandlinjen.  De fastboende (eiendomsbesittere) synes at dette er helt OK, men de må vel mistenkes for å være litt innhabile (egne økonomiske interesser, eller ditto i nær familie/bekjentskapskrets).

 

Ganske utrolig at slike omfattende ulovligheter har kunnet passere midt i glaningen til myndigheter og øvrighet. En stor del av forklaringen er nok at det er fremtredende politikere fra stedets største politiske parti som har hatt meget sentrale verv i den samme perioden.

 

NB! Jeg tar med dette ikke stilling til om dette er en bra utvikling, eller ikke. Mitt poeng er utelukkende at det foregår mange ulovligheter.

 

Jeg har forståelse for grunneiere og fastboende som synes at en slik utvikling er flott. Blindleia hadde jo ikke vært Blindleia, hadde det ikke vært så mange flotte eienommer å beskue når man lenser forbi. Og hytteboere og fastboere er med på å skape et miljø i skjærgården.

 

Men jeg har også forståelse for de som ønsker mest mulig urørt natur i skjærgården. Og at strandlinjen skal være mest mulig tilgjengelig for alle.

Link to post
Share on other sites

Det bygges i strandsonen

http://www.ssb.no/strandsone/

Det som ikke står der, er hvor mange av disse som er erstatning for tidligere lovlig stående bygninger, eller ombygging/mindre tilbygg til lovlige bygninger. Det er - ihvertfall i vår kommune - alle sammen.

 

Noen går svært langt og setter opp gjerder og trosser pålegg fra kommunene.

http://www.kjendis.no/2008/06/03/537105.html

Noen gjør det, og må likevel gi seg til slutt. Det gjerdet er borte.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...