Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Dette er noen av tiltakene som planlegges innført mot strandbaroner og egoistiske hytteeiere som i alle år har vist at de mangler både sosiale antenner og normal folkeskikk.

 

Som hytteeier med strandlinje vil jeg gjerne at du kommer med en entydig/klar definisjon av begrepene "strandbaron" og "egoistiske hytteeiere".

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Forbud mot telting nærmere enn 150m fra bebygget tomt oppheves også.

Er vel like greit det, da denne regel sikkert nok ble sjeldent håndhevet. Minstavstand på 150 meter i kupert skogsterreng kan være styggelig langt...

Det som blir "erstattet" nå er vel at "telt/campingvogner ikke må plasseres så nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred". Det vil vel si mange 100 meter på et fylleslag i en åpen strandlinje...

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hilsen rem

 

(strandbaron med 200m strandlinje)

Som hytteeier med strandlinje vil jeg gjerne at du kommer med en entydig/klar definisjon av begrepene "strandbaron" og "egoistiske hytteeiere".

 

Det er sånne som rem det vet du, hva enn han mener om seg selv! Han har i allefall selv omtalt seg som strandbaron og innehaver av 200m strandlinje! Vil dog ikke tro at han er egoistisk for han vil gjerne dele alle andres strandlinje med seg! :lol:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Allemannsretten i Norge er ikke noe som sosialistene har funnet opp etter påvirkning fra Sovjet.

 

Allemannsretten er en liberal rettighet som er helt spesiell for vårt land, og som vi har hatt her i Norge helt siden vikingetiden. 

Kanskje litt av hele grunnlaget: Vikingtiden bør så absolutt være forbi - og Allemannsretten er særnorsk som så langt jeg vet ikke finnes i noen andre land. Hvis den hadde blitt utøvd som den (kanskje) var tenkt - ville alle tatt hensyn. Nå virker det som om noen (sosialister?) bevisst skal utnytte seg av en foreldet rett - som i mange tilfeller er åpen for tolkning - og den trekker vi lengst mulig:

Forstå meg rett: Hvis noen vil benytte bryggen min for ilandsetting / overnatting en natt eller to - ja til og med ta en dukkert og vasse litt fra den fine stranden like ved - Helt okay. Men jeg foventer faktisk at de trekker seg tilbake når jeg selv kommer og ønsker å benytte mine eiendeler. Og normal høflighet tilsier faktisk at en rydder opp etter seg- og ikke ovelater dette til grunneier. Når mine høflige henvendelser blir besvart med "allemannsretten" - svarer jeg glatt med "GÅ PLANKEN".

Sukk.... at dette også skulle bli et problem på Vestlandet hadde jeg håpet ikke skjedde i min tid, men .... :confused:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

benytte bryggen min for ilandsetting / overnatting en natt eller to - ja til og med ta en dukkert og vasse litt fra den fine stranden like ved - Helt okay.

Vi har vel forskjellig oppfatning på skikk og bruk, -og den er nok kanskje litt ulik rundt om i det langstrakte land. Jeg ville aldri tatt meg til rette i et område som ser privat opparbeidet ut(f.eks. brygge) -selv om eieren er fraværende. På den annen side: Allemannsretten i Norge og Sverige er gull verd. Den må vi fortsatt hevde etter beste evne - med god skikk og bruk!

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kysten deles i indre- og ytrefilet. Det skal ikke lenger være like strengt forbud mot å bygge ved sjøen. Regjeringen vil dele kysten inn i soner. Det blir strengt i Lindås, men enklere i nabokommunen Meland.

 

Sitat:

 

I fremtiden skal forbudet mot å bygge innenfor 100-meterbeltet praktiseres forskjellig fra kommune til kommune.

 

I de mest ettertraktede sonene skal forbudet fortsatt være strengt.

 

Miljøvernminister Erik Solheim (SV) sier det er sunt bondevett som ligger bak forslaget om å dele kysten inn i områder med mer og mindre press på strandsonen.

 

Han er mer opptatt av de innstrammingene som nå kommer, enn liberaliseringene.

 

- Kommunene må nå legge frem åpne, gjennomsiktige planer for utbygging, slik at alle kan følge med, og se hva som skjer. Da får vi slutt på det jeg vil kalle diffuse dispensasjoner fra byggeforbudet. Med rette eller urette skaper slikt mistanke om kameraderi, og slik kan vi ikke ha det, sier statsråden.

 

Solheim ser frem til å drive valgkamp på denne saken. Særlig mot Frp, som har sagt de vil oppheve forbudet mot bygging i strandsonen, om de kommer til makten.

Link to post
Share on other sites

Dette her er egentlig veldig enkelt:

Er det innmark så hold deg unna.

Er det utmark har man visse rettigheter.

Så kan man diskutere hva som er utmark og hva som er innmark, men er det anlagt plen, heller, planert og gruset, osv osv er det nok innmark.

Ulovlig anlagt plen er også innmark, tar du deg til rette er det selvtekt...

Så en brygge kan du ikke slå deg ned på akkurat som at du ikke kan slå deg ned på en tilfeldig valgt veranda i et boligfelt.

Link to post
Share on other sites

Dette er feil Halcyon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lovtekst, forarbeid til loven såvel som rettsavgjørelser! Eiendomsretten er på vikende front, til stor glede for de rødgrønne båtfolkene "her" og "der"! Selv er jeg stor tilhenger av eiendomsretten, kanskje fordi jeg har eiendom, sågar også ved sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så en brygge kan du ikke slå deg ned på akkurat som at du ikke kan slå deg ned på en tilfeldig valgt veranda i et boligfelt.

 

Her er jeg helt enig med deg `Halcyon`. Den private eiendomsretten bør ikke blandes med allemannsretten. Her er det mange som har mistet gangsynet. :yesnod:

Håper den private eiendomsretten fortsatt vil leve etter valget til høsten. Nå gjenstår det å se om "søta bror"kan kalle oss "Den siste Sovjetstaten" etter valget til høsten. Godt valg. :flag:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

allemannsretten går vel på at det skal være lov å gå forbi på slike plasser .. slå seg ned på privat kai kan da umulig være lov uten lov av kai eieren...

 

forbipasserende kan nok også henvises til å passere på mindre sjenerende område på eiendommen også vil jeg tro.

 

 

Sunn fornuft er nok ikke noe som blir praktisert av de som påberoper seg Allemansretten i slike tilfeller..

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik som det står: Allemannsretten baserer seg på "fri ferdsel". "En ferdsel som foregår uten nevneverdig ulempe for andre". "Loven(friluftsloven) skal avklare forholdet mellom friluftsbruk og grunneiers disposisjonsrett over egen grunn, og den skal ta hensyn til begge sider." = "Den rett alle og enhver har til ferdsel, opphold og aktivitet i naturen - uavhengig av eiendomsforhold.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting som kan være greit å ha med seg når man vurderer sin rett, det være seg som grunneier eller en av turfolket, så fant Høyesterett ikke grunnlag for noe prinsipielt skille mellom boliger for helårsbruk (fast bolig) og fritidsboliger. ”Hvaler-dommen” (jfr Rt-2005-805)

 

Kan også være av interesse som et eksempel å vise til Høyesteretts dom 1. februar 2007 om allmennhetens rett til bading m. v. (jfr Rt.2007-102) ”Furumoa” hvor det var anlagt flere installasjoner, og en molo med ei bru ut til et bebygget skjær ble her ansett som innmark.

 

En gang til; EN MOLO MED EI BRU UT TIL ET BEBYGGET SKJÆR BLE HER ANSETT SOM INNMARK!

 

Enkelte her mener at man nærmest fritt kan benytte annen manns brygge, terrasse, utedo osv hvis det er en hytte, lurer da på hvilke regler som gjelder (for andre) hva angår deres egen terrasse i heimen! Jeg lurer ikke på hva disse "badegjestene" vil stemme til høsten!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sier ja til bygging i strandsonen - Regjeringen vil hindre nedbygging, men kystkommunene sier stadig oftere ja til søknader.

 

Sitat:

Siden 1965 har det vært byggeforbud i strandsonen i Norge. Men selv om regjeringen vil hindre nedbygging, sier kystkommunene stadig oftere ja til søknader.

 

I mange kystkommuner er unntakene fra byggeforbudet nærmest blitt regelen.

Link to post
Share on other sites

En gang til; EN MOLO MED EI BRU UT TIL ET BEBYGGET SKJÆR BLE HER ANSETT SOM INNMARK!

Jøss... det betyr antagelig at jeg har anledning til,- men selvfølgelig høflig, med lua i hånda og dukket nakke, -

å be de som allerede har inntatt mine hagemøbler nede på brygga, fyrt opp grillen og lånt vårt badetøy og våre badehåndklær, samt allerede et par ganger har bedt meg dra til helv.... på grunn av "strandloven",

- at jeg faktisk på en pen måte kan anmode dem, hvis det passer, å få sitte i min egen stol?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fekk vi avslag på å bygge midlertidig gjerde rundt naustet vårt så unger og hund ikke skal springe ut i veien. Begrunnelse av nettopp allemannsrett. Og naustet er gradert som utmark. Så nå vil eg dyrke utmarka med havre tenkte eg , og da er det vel ikke lov å trakke der. Kremt. Litt tynn men men..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

mouche du snakker om overnatting du, det er da stor forskjell på å telte og å gå langs/ i land.. strandsonen er for alle og det vet du! teorien er nå at man skal kunne gå fra sør til nord langs sjøen uten å møte stengsler. både fysiske og psykiske.

 

sitat:

 

Selv om det er rett til ferdsel på et areal, vil det ikke nødvendigvis være lov til å oppholde seg der over noe tid. Dette er illustrert i Furumoa-saken (jfr omtale foran under punkt 3), der Høyesterett fant at allmennheten hadde rett til ferdsel i strandsonen 65 meter fra et hus, men ikke rett til å ta opphold på stranda

Link to post
Share on other sites

"teorien er nå at man skal kunne gå fra sør til nord langs sjøen uten å møte stengsler. både fysiske og psykiske"

 

Det blir vel bare med teorien...(?) når man fra gammelt av på flere steder har bygget både hus og store brygger helt nede i vannkanten. Da snakker jeg om både fitidsboliger/hytter men også eneboliger (helårsboliger). Man kan vel ikke traske rett gjennom hagen til folk heller mellom husene og tett på soveromsvindu etc etc. Man må vel nesten ta en sving 50 - 60 m opp på riksveien i dette tilfellet...?

strandsone.jpg

Link to post
Share on other sites

.....men regnes strand som utmark eller innmark? Hvis det er anlagt plen helt ned til sanden, er stranden da innmark?

Det har vel mer med avstanden i meter fra huset som står ovenfor stranden enn om du eksempelvis har anlagt 70 meter plen nedover til stranden. Ligger huset ditt bare 10 til 15 meter fra stranden er vel det noe annet enn om det nærmer seg 100 meter?

 

Nå var det ikke noe strand i det bildet jeg la inn (dog strandsone), men der var det hus som med noen få meters klaring ligger helt i vannkanten og det er faktisk ikke fysisk mulig å gå til fots på sjøsiden av ett av husene. Når situasjonen er slik er man nok nødt til å tusle en del titalls meter inne på land når man skal bevege seg langs land (på tørt land).

Link to post
Share on other sites

http://no.wikipedia.org/wiki/Innmark

 

Innmark er all dyrket jord, som åker, eng, kulturbeite, hage og yngre plantefelt. Innmark er også gårdsplass, hustomt og industriareal. I moderne landbruk er det innført nye begrep som «nær utmark», «gjengroingsareal» og «beitelandskap». Disse begrepene er nye betegnelser på innmark som gjør det lettere å kunne beskrive forandringer i kulturlandskapene som følge av drifts og bruksendringene i den aksellrerende sentraliseringsprosessen som preger store deler av jordbruksaktiviteten.

 

Innmark brukes som begrep i friluftsloven, og er her motstykket til utmark. I motsetning til i utmark vil allmennhetens rettigheter i forbindelse med innmarksområder være sterkt begrenset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...