Salt Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 helt enig. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Krimart Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 "kastet anker 5 m fra brygga dems å satte på mussikk og badet videre" er et stykke unna en bolt i et svaberg. Dette var tydligvis ikke en tilfeldig bøye i en øde bukt. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Og som alternativ til andres bøye så fungerer vel et anker godt nok, hvis ikke kjøp et nytt og større, lær deg forkatting, bruk "daumann" eller legg deg et annet sted, gjerne en gjestehavn! Tror denne tråden kan trenge en pust i bakken og avbryter med ett av mine millioner spørsmål: Hva er forkatting? Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Hallo. Her fremstilles hytteeiere som lovlydige, og båteieren som lovbryter. All erfaring viser at nær sagt alle hytteeiere har brutt bygg og planlovene, de snikutbygger og trikser verre. De gangene en kommune virkelig sjekker lovligheten av bygg, brygger og bøyer så er det knapt en som passerer! Har denne nevnte bøyeeieren virkelig søkt havnevesenet om å legge den ut hvis den er utenfor marbakken? Tviler jeg sterkt på. Ser stadig vekk bruk av bøyer som en form for gjerde, de legges slik at reviret skal markeres og båters frie ferdsel hemmes. Uhyre uhøflig mot alle som passerer, og mye verre enn de svært få som låner en bøye. Det er ikke fnugg av tvil hos meg om at hytteeierne bryter lovene hyppigst, og er minst høflige av disse to gruppene og dermed fortjener lite respekt. Og, hvis en bøye har så dårlig moring at en alminnelig båt flytter på den, så er det for det første en elendig moring, for det andre er det like lett å dra den på plass igjen. En bøye blir ikke ødelagt av å bli lånt. Kanskje det er på sin plass å foreslå at de bøyer som ligger på offentlig grunn, er til fri benyttelse så lenge de er ubrukte og man forblir i båten klar til å forlate hvis eieren skal legge sin båt der? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 (redigert) Hallo. Her fremstilles hytteeiere som lovlydige, og båteieren som lovbryter. All erfaring viser at nær sagt alle hytteeiere har brutt bygg og planlovene, de snikutbygger og trikser verre. De gangene en kommune virkelig sjekker lovligheten av bygg, brygger og bøyer så er det knapt en som passerer!.... ...Det er ikke fnugg av tvil hos meg om at hytteeierne bryter lovene hyppigst, og er minst høflige av disse to gruppene og dermed fortjener lite respekt... ...trøste og bære... det er mye mulig "27 knop" har et poeng når han foreslår at tråden kan trenge et pust i bakken. Som potensiell innehaver av overnevnte egenskaper lister jeg meg nå stille og rolig ut av tråden. Redigert 14.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 ...trøste og bære... Ja det kan du si . Det er dessverre slik at det krangles hytteeiere imellom både langs kysten, inne i skogen og oppe på fjellet. Hytteidyller blir omvandlet til rene krigssoner. Det krangles om nybygg, påbygg ,maling av hytter, gjerder, trær, bøyer, brygger , veier, stenging av veier ,båtplasser, parkeringsplasser, støy ,eiendomsrett ,utsikt , strender og jeg vet ikke hva. Det er nok endel hytteeiere som tror de forsatt bor i byen når de er på hytta. Hytteeiere kan være kjent for å opptre uhøflig overfor lokalbefolkning og besøkende. Å låne bort en ubrukt bøye en times tid for en badende famlie burde være en hyggelig gest fra hytteeieren. Men som vanlig blir det gjenstand for en ny krangel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det er dessverre slik at det krangles hytteeiere imellom både langs kysten, inne i skogen og oppe på fjellet. Til tross for at jeg bare har hatt hyggelige hyttenaboer selv så har jeg hørt at også noen av de kranglete folka har hytter, ja. En av de tingene jeg liker med båt er at det er så lett å flytte på seg dersom du skulle få bråkete eller kranglete naboer i en havn. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 ... avbryter med ett av mine millioner spørsmål: Hva er forkatting? Se denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Ja det kan du si . Det er dessverre slik at det krangles hytteeiere imellom ..[...] Å låne bort en ubrukt bøye en times tid for en badende famlie burde være en hyggelig gest fra hytteeieren. Men som vanlig blir det gjenstand for en ny krangel. Det er dessverre slik at det krangles båteiere imellom, septiktømming, hekkbølger, små barn i gummibåt og lading av batterier gjør idyllsike naturhavner til rene krigssoner. [...] Hvordan vil du reagere om noen tok båten din uten å spørre om lov?: Å låne bort en ubrukt båt en dag eller to til en familie som vil på tur burde være en hyggelig gest fra båteieren. Men som vanlig blir det gjenstand for for beskyldninger om tyveri og sågar poilitanlmeldelse. Ærlig talt: Hvis man spør pent er det sikkert mulig å låne en bøye. Her var det en båt som bare hadde tatt seg til rette uten å spørre og tydligvis rett utenfor hyttene.Dessuten skjøner jeg ikke hvorfor man vil bade rett utenfor bryggene til hytter, det finnes så mange andre flotte steder man kan dra. Redigert 14.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hvem har eiendomretten til en bøye som er tilfeldig plassert et eller annet sted nær land ? Hvem som helst kan jo hevde at de eier bøyen. Jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt; hvis bøya ikke er din så tilhører den noen andre enn deg. Den er neppe tilfeldig lagt ut, men sannsynligvis av noen og for et formål. Å legge ut en bøye med kjetting/tau, kauser, moring osv kan innebære en relativt betydelig kostnad for de fleste av oss og da forventer i allefall jeg at tilfeldige forbipasserende behandler min (eller andres) eiendom med tilbørlig respekt! For mye å be om? Å låne bort en ubrukt bøye en times tid for en badende famlie burde være en hyggelig gest fra hytteeieren. Men som vanlig blir det gjenstand for en ny krangel. Hva om du heller investerer i et anker og sågar en el-vinsj så kan du jo bare velge deg en hyggelig plass og trykke på en knapp, bade, spise og kose deg? Når du er god og mett og klar for nye oppdrag så trykker du bare på en knapp og vips så er ankeret oppe og du er klar til å gå. Men for all del, vi mennesker er jo noes sosiale dyr så la oss kline oss opp i andre, også de som har valgt hytteliver i håp om, og tro på, at de da selv kan velge sine gjester! Og hva så om hyttefolket krangler om alt mellom himmel og jord, hva bryr det deg og hvorfor gidder du å bry deg, vel med mindre du selv er en av dem? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Men for all del, vi mennesker er jo noes sosiale dyr så la oss kline oss opp i andre, også de som har valgt hytteliver i håp om, og tro på, at de da selv kan velge sine gjester! Og hva så om hyttefolket krangler om alt mellom himmel og jord, hva bryr det deg og hvorfor gidder du å bry deg, vel med mindre du selv er en av dem? Allemannretten skal være på hytteeierenes premisser Mouche? Loven var ikke ment slik. Bliss kan ha ganske rett i sine antagelser om at allmannsretten ikke fungerer. Det ville vært uhørt om folk ble nektet å plukke bær nær hytter , utenfor tomtegrensen . Like uhørt er det å nekte folk å bade i nærheten av hytter , utenfor tomtegrensen. Du har ikke forstått loven Mouche Det er ofte pengefolk som eier hytter i strandsonen og de er ikke villige til å akseptere allemannretten. Redigert 14.August.2008 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Er det nødvendig å navngi medlemmers navn Havgapet? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det er nok mange av medlemmene her på forumet som har hytte ved sjøen eller på fjellet. Jeg tror noen i denne tråden bør passe kjeften sin og passe på hva de skrier. Å påstå at alle hytteeiere begår lovbrydd og krangler med naboen er det dummeste og mest idiotiske jeg har lest her inne på lenge. Det viser bare hvor umode og missunnelige dere er. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
vanntrivsel Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Er det nødvendig å navngi medlemmers navn Havgapet? Det var ikke meningen . Herved rettet opp med riktig nick. (brukte nick fra et annet forum) Sorry.. Da kom den med missunnelsen igjen. Blir ofte brukt når argumentene er oppbrukt ? Setter man opp bøyer , krakker, leskur ,griller osv i utmark må man forvente at allmennheten bruker dem. Her litt om problemene Seilaren. http://www.klikk.no/bolig/hytte/article221547.ece Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det var ikke meningen . Herved rettet opp med riktig nick. (brukte nick fra et annet forum) Sorry.. Jeg er vant med at du ikke tar deg tid til å lese mine innlegg, men kanskje du skulle ta deg bryet med å lese ditt eget innlegg, en gang til? Avstår forøvrig fra å diskutere videre med deg om denne saken, eller andre, på dette forumet av den enkle grunn at du viser gang på gang at du åpenbart ikke vil, eller ønsker (kan?), å lese det jeg skriver og konsekvent vrir og vrenger på alt jeg skriver og tillegger meg meninger som jeg overhodet ikke har vært i nærheten av å hevde. Du viser også helt konsekvent at du ikke ønsker å svare på selv de enkleste spørsmål du blir stillet, årsakene til dette har jeg noen tanker om, men de velger jeg å holde for meg selv! Foreslår forøvrig at du bruker din tid på ditt eget forum! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
REM Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Like uhørt er det å nekte folk å bade i nærheten av hytter , utenfor tomtegrensen. Hvor tomtegtrensa måtte gå er vel egentlig irrelevant. Man har rett til å bade/campe/fortøye/slå seg ned osv. innenfor tomtegrensene sålenge man befinner seg på utmark. Ref Ulricsen og Yxnøysaken i Sandefjord. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Seilaren Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Her litt om problemene Seilaren. Det jeg reagerte på var at dere kommer med uttalelser som er så grove at de burde vært fjernet fra forumet... :nono: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mariell Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Har forståelse for hytte eiere som blir forbanna på båt eiere som tar seg til rette jeg. En episode fra Veiland nå i sommer. vi skulle besøke en venn som bor der ute. "Gjesthavna" på Veiland er en vaklevoren flytebryggedel som ligger på tvers, ytterst på ei brygge med faste plasser. Forsøkte å legge oss til på denne gjestebrygga. Men sidevind og elendige fortøyningsmulighetr gjorde at jeg ga opp. Gikk inn å la oss på en av de faste plassene i stedet. Ved klubbhuset hvor man skulle betale for oppholdet kr. 50.- Så hang det en oversikt over hvem som eide de forskjellige plassene og telefon nummer. Tok og ringte til personen som disponerte plassen vi hadde lånt og spurte om det var greit at vi lå der i noen få timer. Hun sa det var veldig hyggligt vi ringte å spurte. Og sa at det var helt greit, hun regnet med å være tilbake ved 19 tiden. Ba oss også om å betale disse 50 kronene som gikk til båtforeningen. Hun sa at hun var dritt lei av å komme ut og finne plassen sin opptatt av andre båter. Da noen ganger med en lapp i vinduet som sa "Vi er bare på puben, ring ...........). eller ingen lapp i det hele tatt. Forsto på henne at det var noe som hente ofte. Da hadde jeg også blitt forbanna. Så hvis man spør på en ordentlig måte, så ordner det meste seg for alle parter. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Daffy Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det var ikke meningen . Herved rettet opp med riktig nick. (brukte nick fra et annet forum) Sorry..Det er jo ikke rettet I denne saken som er det som diskuteres? er det jo ikke snakk om utmark som vel loven sier. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
REM Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Har forståelse for hytte eiere som blir forbanna på båt eiere som tar seg til rette jeg. Sjøl har jeg stor forståelse for at folk kan bli forbannet på kakser og strandbaroner som tar seg til rette i områder som hører hele befolkningen til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fiskebat Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Synes diskusjonen blir litt feil , alle må forholde seg til lovene , det står ofte masse skrot omkring og okkuperer unødig plass , bøyer etc som ikke er i bruk men lagt ut for å hindre noen å ankre opp der. Slik loven er utformet så bør det og stilles krav til merking også av fortøyningnsblåser med navn og event privat , hvis ikke fx. maks br tonn kan førtøyes. God folkeskikk er bestadig bra , det er ikke bestandig frekkhet som er problemet men også ofte liten forståelse. Ved utstskjelling kan det hvere ett godt tidspunkt for tømming av wc tanken eller do bøtta , mener lovene ikke forbyr det. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Ved utstskjelling kan det hvere ett godt tidspunkt for tømming av wc tanken eller do bøtta , mener lovene ikke forbyr det. En god del kommuner har forbud mot tømming av septiktank, spesielt i indre Oslofjord. Større fersvannsystemer som foreks. Mjøsa har også et slikt forbud. Ellers så finner jeg det helt forkastelig å tømme en septiktank som hevn for ett eller annet, det fortoner meg som en meget respektløs handling. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Mariell Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Enig i det REM. Men mener bare at bildet er ikke så Svart/Hvitt. R..høl er det i begge leire. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 ja , men hvor er de største ??? jeg har min mening om det. hadde jeg av en eller annen grunn trengt å binde meg i ei bøye , og det var vindstille og ikke fikk komunisert med hytteieren fordi han befant seg på hytta i hafjell. ja da hadde jeg gjort det uten å nøle. men jeg hadde og har aldri lagt meg på en bøye uten god grunn. bading ser jeg ikke som god grunn. men noen steder kan det kansje være det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Sjøl har jeg stor forståelse for at folk kan bli forbannet på kakser og strandbaroner som tar seg til rette i områder som hører hele befolkningen til. De tar seg vel til rette, for å bruke ditt uttrykk, på områder som de selv faktisk eier, men som allemannsretten gir oss alle rett til også å benytte? Om du tenker sånn tror jeg vel nødvendigvis ikke, men det er mange kommentarer her som tyder på at "alle" som er så heldige å eie en liten stripe ved vår lange kyst er å anse som kakser og strandbaroner og annen styggedom uten at jeg selv egentlig skjønner hva som de facto legges i sånne uttrykk? Ja Hebbe, en del kommuner i indre Oslofjord har forbud mot tømming av septik, men de færreste har anlegg for å ta imot denne septiken og de færreste båter er utstyrt slik at de kan benytte disse anleggene! Og så er det en del kommuner som skjønner at å innføre regler som er umulige å følge/leve opp til i praksis og bare gjør en masse folk til lovbrytere bør man kanskje vente litt med å innføre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.