Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Motorvei (4-felt) Oslo til Kristiansand mener jeg å huske lå inne som forslag i en norsk veiplan allerde på 60-tallet og er intet nytt ønske. Det har jo også vært satt igang diverse lokale kampanjer som påpeker alle de farlige områdene, utkjøringene som folk må bruke hele året og ikke bare fredager og søndager i noen kort hektiske sommermåneder. Hvis man gidder å gå inn i statistikkene så vil man skjønne/lære mere om dette. Ikke minst ønsker industrien seg bedre veier slik at de kan få varene frem til sine markeder uten at de har et for stort konkurranse-handicap. De fleste som følger litt med har sett en del reportasjer om dette på bl.a. TV!

 

I Kragerø så er de aller aller fleste parkeringsplasser på land hos private eiendomsbesittere som gladelig legger til rette for dette og tar seg betalt kr 50 per døgn, en meget god ekstrainntekt for lokalbefolkningen som de med glede legger til rette for og tar imot. Veier i skjærgården finnes det svært lite av og bare et lite mindretall kan benytte seg av disse og da i kombinasjon med en ferge fra Kragerø. De øvrige (99%?) er helt avhengig av båttransport, egen eller taxibåt, til sine hytter og må da nødvendigvis sette bilen et sted på fastlandet og har de egen båt så må jo denne ligge et sted. Det er også bygget ut mange båtplasser av lokale som vet å ta seg godt betalt for dette. Båtverksteder/opplagssteder har det også blitt bygget ut mange av og dette betyr mange arbeidsplasser og store inntekter både for innbygger og kommunen.

 

Båtplass på hytta ordner den enkelte med selv da de aller aller fleste hytter i Kragerø er strandeiendommer med god plass til både egen brygge og andre turister.

 

Vann og avløp? Vel det legger kommunen til rette for etter eget ønske og politisk vedtak. Status og priser på dette kan man lese mere om her; http://www.kragero.kommune.no/telemark/kra...p;cat=m1_10_6_1

 

Strøm ble for det aller meste lagt ut/frem til alle hytter allerede på 50/60-tallet og dette har, selvfølgelig, den enkelte bruker betalt for i sin helhet. I dag betaler man jo både nettleie og for forbruk. Nettleien er en fast minimumspris da endel hytter har et meget lite forbruk.

 

Strandlinje? Ja, den fulgte jo med en hytta man kjøpte.

 

Tydelig at mangel på kunnskap får enkelte til å stille en del spørsmål, men jeg kan ikke se at det er noe som helst her som ikke den enkelte bruker selv har betalt for i sin helhet og på toppen av det en rekke skatter og avgifter til fellesskapets beste.

 

Det synes som om enkelte prøver å hevde at hytteeierne ligger fellesskapet til byrde, men det er faktisk ikke tilfelle, tvert derimot så tilfører hytteeierne lokalsamfunnet store arbeidsoppgaver, inntekter og gjør f.eks Kragerø til et levedyktig samfunn/by hvor "egne" industriarbeidsplasser i det store og det hele er helt borte!

 

Kommunen har i alt 11.000 innbggere og totalt 4.000 fritidshytter. De fleste vil nok forstå hvor viktige disse hyttene og eierne med famili er for kommunen i form av arbeidsplasser og dermed inntekt. På sommeren så regner man med at kommunens "innbyggertall" tredobles.

 

Skjønner ikke helt hvorfor dete skal være et "problem" for en tilfeldig båt-turist når det for kommunen og dens innbyggere er til stor glede og nytte, ja de er faktisk helt avhengige av dem!

 

Det er forøvrig i følge kommunens hjemmesider i alt ca 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer som er sikret for allmenheten. Renovasjon på disse betales av eierne av sommerhyttene gjennom den obligatoriske sommerrenovasjon!

 

Har forøvrig til gode å høre om at det finnes noen i Kragerø som tildeler båtplasser til handlende, det være seg hytteeiere eller andre, men nå har jeg sikkert ikke så lang fartstid fra denne skjærgården/byen som andre!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ber om en felles vannslange , dele en strømkontakt med en 3-4 andre båteiere , og leie 3,5 m bryggeplass noen få døgn i året for kr 220 pr natt . Jeg får ofte ingen strømkontakt ,ingen vannslange i nærheten eller bryggeplass. Resultatet blir at man må ligge utenpå 3-4 båter og må foreta et hinderløp over rekker med armene fulle av bæreposer når man skal handle . Og snubler man i noe tauverk eller rekker kan man virkelig vekke oppsikt.

 

Man føler at man bryter privat sone idet man nesten ramler oppe på frokostbordet til naboen . Det finnes ingen retningslinjer på hva man har krav på når man betaler havneleie. Ihverfall har jeg ikke sett det i særlig grad. Det opplyses bare om påbud. Men båteiere er vant til å betale for seg og er alltid like blide .

 

Fristelsen til å låne en tilfeldig bøye i utmark til en grinete hytteiere blir ihverfall ikke mindre når man føler at er med på å sponse gratisplasser til hytteeierene i havnene.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tydelig at enkelte enda ikke har skjønt at de plassene som hyttefolket benytter for sine handleturer og de plassene som folk i båt benytter for overnatting mot betaling ikke er de samme plassene! Og kanskje man heller skulle handle på dagtid og benytte seg av en av de svært mange fine plassene man ganske gratis kan legge seg til i skjærgården for natten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har forøvrig til gode å høre om at det finnes noen i Kragerø som tildeler båtplasser til handlende, det være seg hytteeiere eller andre, men nå har jeg sikkert ikke så lang fartstid fra denne skjærgården/byen som andre!

 

Eh... hvis man unngår lørdag kl. 13-14 i fellesferien så finner man da alltid plass på en handlebygge, både i Kragerø og Valle.

 

Jeg ber om en felles vannslange , dele en strømkontakt med en 3-4 andre båteiere , og leie 3,5 m bryggeplass ....

 

Det er drøyt å skylde å hytteeiere at Kragerø ikke har giddet å lage en skikkelig gjestehavn med strøm og vann.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er drøyt å skylde å hytteeiere at Kragerø ikke har giddet å lage en skikkelig gjestehavn med strøm og vann.

 

Kan ikke huske jeg har sagt at det er hytteeieren's skyld. Jeg bare påpeker at hytteeierene tar for seg i skjærgården. Når det ikke er god plass til alle er det noen som må vike.

 

Kragerø er tydeligvis ingen god havn for båtfolk. Hyttefolket prioriteres.

 

 

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article294158.ece

Link to post
Share on other sites

Å sloss med og argumentere mot vindmøller er det andre som har forsøkt før deg, -

og med samme resultat :wink:

 

Dagens plan var å dorge etter makrellen (er i Lillesand), men det bøtter ned her så har litt ledig tid! :wink:

 

Eller gjøre som oss Mouche - vært innom Kragerø i ferien en gang. Aldri igjen :wink:

 

Tre somre siden jeg har vært inne i byen, synes det er helt pyton der midtsommers! Nyter medbrakt, har stor fryser og kjøper det øvrige i Valle, helst ved å utlevere handleliste, kort m/kode til noen "guttevalper".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tydelig at enkelte enda ikke har skjønt at de plassene som hyttefolket benytter for sine handleturer og de plassene som folk i båt benytter for overnatting mot betaling ikke er de samme plassene!

 

Det kunne jo vært de samme ..

 

Hytteeierene har ofte den rollen med å håndheve lov og rett i skjærgårde. Her for en sommer siden var jeg gjest i Grebbestad. Havnen var full, men alle handleplassene til hytteägarane var ledige. Gode råd er dyre når man skal handle mat og drikke for en uke Jeg fortøyde båten på Hytteägarenes plasser. Bare sekunder etter kommer en løpende og forteller at fortøyning er forbjudet . Jeg har da hyttebåt ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Noen som har noen gode råd mot klegg? :crazy:

 

Kleggen oppdager deg lettest når du bryter/lager profil. Mest tydelig er det når du bader og kleggen oppdager deg i det du stikker hodet opp av vannet. Eneste jeg har funnet ut at virker er å holde seg lavt i terrenget, evt. inntil noe stort/større, da virker det som den har vansker med å finne en så lett.

 

Om man svetter/blir våt så er den også på hugget, så et annet tips må være å holde seg kald, og tørr. :smiley:

 

Men skal man gjøre noe arbeid i kleggeland så er det bare å kle på seg.

Link to post
Share on other sites

Hytteeierene har ofte den rollen med å håndheve lov og rett i skjærgårde. Her for en sommer siden var jeg gjest i Grebbestad. Havnen var full, men alle handleplassene til hytteägarane var ledige. Gode råd er dyre når man skal handle mat og drikke for en uke Jeg fortøyde båten på Hytteägarenes plasser. Bare sekunder etter kommer en løpende og forteller at fortøyning er forbjudet . Jeg har da hyttebåt ?

 

Var det ikke Sverige som var paradis der det bare var idylliske-husklynger-med stier-slyngende-i-mellom-og-med-hyggelige-huseiere-som-alltid-inviterer-deg-inn eller noe slikt? :lol: Det er ihverfall ikke noen dedikerte hytteeierplaser i Kragerø, er et plass på handlebygga så er den din - mulig noen vil reagere hvis du legger deg longside inne i Blindtarmen med 60-foteren, men.... :wink:

Link to post
Share on other sites

mulig noen vil reagere hvis du legger deg longside inne i Blindtarmen med 60-foteren, men.... :wink:

 

..er det greit å legge seg med akterspeilet mot brygga i steden...hvis jeg kommer med 60-foteren altså.. :confused:

 

..og er det eventuelt en som har ei bøye å låne bort til baugtrossa.. :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om sommeren heiser alle nordmenn med hytte i Sverige det norske flagget i flaggstanga :nonod: så du tror du er i Norge helt til du passerer Uddevalla eller deromkring...

Snart legger de ut private bøyer og, skal du se :flag_sw:

 

Nei Havgaapet, du får si som nynazisten "jeg skal flytte til ett land der det ikke finnes en eneste j%¤#a utlending !..." :lol:

Link to post
Share on other sites

Enkelte kranglete båteiere leder den "konkurransen", men ser gudskjelov ut til å holde seg på "arre sia te fjorden"! :lol:

 

De siste svarene avspeiler kanskje at livet ved sjøen ikke er som det var. Det er ikke uten grunn at det ble vedtatt en ny lov som ga allmenheten adgang til strandsonen. Enkelte hytteeiere håndhever eiendomsretten svært strengt. Å låne bort en ballong og et tau kan sees på som et grovt brudd.. At mitt er mitt er nok det de husker aller best.

Vennlighet og av og til dele sitt med andre er også gode egenskaper.

 

Noen ganger fester nabobåten et tau i siden på båten min for å få et bedre feste. Det er vel helt ålright det ?

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel et mindretall av hytteeiere som er håpløse/grinete mens flertallet er helt ok akkurat slik som det også er med båteiere! Spiller det egentlig noen rolle om det skulle være en bittelitt større andel mindre fornuftige mennesker i den ene eller andre av gruppene? Jeg synes det settes litt unødvendig negativt lys på hytteeiere generelt som gruppe. Det er også mange tolerante og hyggelige hytteeiere.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et mindretall av hytteeiere som er håpløse/grinete

 

Ja, men jeg tror du finner flest av den koselige typen mer enn 100 meter fra strandkanten ?

 

Advokater spiller ofte en viktig rolle i stridighetene. De er ofte rådgivere og skal veilede klientene som lider av søvnløse netter pga hytta. Som oftest koster det mye penger ...svært mye penger . Ja hele arven kan gå i vasken

 

http://www.f-b.no/article/20080820/NYHET/8...1972/1220/NYHET

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...