fem@il Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Mener du på ramme alvor at Bavaria alltid har rett og at alle andre alltid tar feil? Kjør på her er vi i gang igjen lenge siden sist mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Angående kjølbolter og Bavaria: Har man noen gang fått klarhet i om kjølboltene i Bavaria 39 var riktig dimensjonert. (Ja, jeg vet: Griser kan fremdeles ikke fly og man kan ikke få klarhet i noe som helst som følge av en diskusjon på baatplassen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fem@il Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 tror jeg ville valgt overdim på slike bolter.. at noen klarer å presse ned dimensjonen , kan vel bare være kostnadsrelatert. Noen som kan tenke seg/vet "kostnadsbesparelsen" på eks.12 stk aktuelle bolter 25mm kontra 20mm? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Og så er pisspreiket igang igjen. De fleste verft har sin egen utregning bak dette. Og har lagt inn god sikkerhetsmargin. Noen skrur mot ei smal flate med mange bolter, noen skrur med færre bolter mot ei brei flate, noen har kjølen festa i hyttetaket, noen har ikke kjølbolter osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Jeg tror faktisk at boltene holder. Er mer skeptisk til at skivene på innsiden er såpass små, men i praksis viser det seg å holde greit. Når man kjøper "nymotens billigbåt" må man ha i bakhodet at den neppe tåler å smelle på grunn i 5-6 knop og navigere deretter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
fem@il Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Jeg tror faktisk at boltene holder. Er mer skeptisk til at skivene på innsiden er såpass små, men i praksis viser det seg å holde greit. Når man kjøper "nymotens billigbåt" må man ha i bakhodet at den neppe tåler å smelle på grunn i 5-6 knop og navigere deretter. Gjelder nok ikke bare "billigbåter" ,tar gjerne historien vedr.nyere større HR som smalt på ved Koster for ca.2 årsiden(selvsyn,ikke synsing/tror/har hørt av andre ) i +- 6 knop med store skader. Går man skikkelig på grunn i 5-7knop hjelper det ikke om man har betalt 1-2 eller 4 mill.Det er nok best å la være. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Følger standarden til punkt og prikke. - Bavaria kjøl - Dårlige Orustbåter. - - - Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Jeg har gått skikkelig rett på moder jord i 6+ og skadene var minimale på flatbunnet moderne båt men det er klart det er mulig å treffe litt uheldig eller ha en dårligere båt og rett og slett rive kjølen av båten i samme fart. Nå er det vel få verft som faktisk gir noen som helst garanti for hva båten skal tåle. Vet X-yachts garanterer at båten tåler å gå på i skrogfart og det samme gjør pronavia. Det var også en pronavia som gikk rett på stein i 13knop uten annen skade enn litt lapping nede på kjølen. Tror jeg hadde vært rimelig trygg i den båten , kanskje tryggere enn i en HR. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fem@il Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Nå er det vel få verft som faktisk gir noen som helst garanti for hva båten skal tåle. Vet X-yachts garanterer at båten tåler å gå på i skrogfart og det samme gjør pronavia. Tror jeg hadde vært rimelig trygg i den båten Det var ikke dårlig Noen av framtidens salgsargumenter? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 dumt spørsmål sikkert . men får man disse seilbåtene i over skrogfart?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja det gjør man. Disse nyere flatbunnede og brede seilbåtene planer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Av de bildene jeg har sett hvor kjølen er revet tvers av, er det støpekvaliteten det går på -ikke boltene. Det kan være jernblandingen (jernet blir tilsatt diverse stoffer for at det ikke skal bli sprøtt), eller at deler av støpet er blitt kaldt før forma er ferdig fylt. Her er kvalitetssikringen i hvert støperi avgjørende. Når det er sagt, så gjelder det samme for støpekvaliteten i boltene. Skikkelige bolder er kontrollert én og én. Bruker vel ultralyd eller noe slags røntgen for å kontrollere at støpeblandingen er riktig gjennom hele bolten, og da kan de merkes med hvilken belastning de tåler. Er ikke boltene kontrollert, kan man håpe boltene og bruddstyrketabellene stemmer overens -men de blir billigere da. Hvis en båtprodusent sparer 1 euro pr bolt, og bruker eks. 10 bolter = 10 euro pr. båt og produserer 10.000 båter (i året?) = 100.000 euro spart! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Are Wiik hos Lunde Båt hevder at Bavaria bruker bedre tål i sine bolter enn sine konkurrenter. Kjølboltene Are Wiik holder i hånden er like sterke. Den tykke på 30 mm har stål av A4-50 kvalitet. Den tåler 26,533 kg. Den tynne bolten har A4-80 stål og tåler 26,391 kg. Ja, det kan vel Are Wiik dokumentere, at de andre merkene med kraftigere dimensjoner bruker dårligere kvalitet? Siden jeg har en av de andre båtene i den omtalte testen har jeg zoomet meg inn på et av bildene jeg tok av mine kjølbolter og som dere ser er mutrene i A4-80 kvalitet. Hva som står på bolten er ikke mulig å se, heller ikke på bildet i Seilas der Are Wiik holder disse to forskjellige kvalitetene. For ordensskyld, jeg har ikke sjekket om det er forskjellig kvalitet på de enkelte kjølbotene/mutrene hos meg. Jeg klarte bare å se A4-80 på to av boltene på de 4 bildene jeg hadde tatt, på de andre ble bildet for uskarpt når jeg zoomet inn... Det er greit å imøtegå en påstand, men da syns jeg også at en må kunne skilte med bedre dokumentasjon/kunnskap om konkurrentene enn Mr Are Wiik har fått presentert i denne artikkelen. Jeg kan iallefall ikke se at det er dokumentert at noen av de andre båtene faktisk bruker stål av dårligere kvalitet enn Bavaria... Det er også svakt av Seilas å bare trykke dette uten å faktisk ta den telf runden det ville vært for å fått brakt dette på det rene... Ellers tror også jeg at det er mye viktigere å fordele kreftene over litt større areal enn hvilken kvalitet som er brukt i boltene, men jeg er jo ingen ekspert hvis noen skulle være i tvil . Erfaringen er vel uansett at det ikke er her utfordringen ligger når det først smeller... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Å trekke frem en bolt for så å påstå at den er bedre enn konkurentens bolt blir jo bare surr i en sånn sammenheng. Det er en liten del i en stor helhet. Ingeniøren som har regnet på dette tar med antall bolter, kjøltype, anleggsflate, kjølmateriale, scantling, spant og stringers i regnestykket sitt. Og så legger han inn marginer og hvor mye kjølen skal tåle av ytre påvirkninger. Og pris tas selvsagt med i regnestykket. De er ganske flinke til å regne på dette, uansett hvilket konsulentfirma man har brukt. Noen ganger regner de stein gæærnt. Da får vi en B42M. Men det er svært skjeldent. Uansett fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Nå har jeg endelig lest testen i Seilas. Lunde Båt har et poeng, nemlig at det er useriøst av Seilas å bruke kun en setning på å si at kjølboltene i Bavaria 34 er (for) små. Dette er jo ukvalifisert synsing fra Seilas sin side. Det mye mer interessant å diskutere designkriteriene for kjøler og deres feste mot skroget enn at boltene i en båt virker mindre enn boltene i en annen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Denne testen kommer vel i noen utenlandske blader også. Da kan man se om de er bedre eller om det bare er en oversettelse av den norske testen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Jeg må snart trekke tilbake at jeg syns denne testen var bedre enn tidligere tester. Dette med kjølboltene avslører klar dårlig kompetanse. Det gjorde det ikke bedre når de ukritisk trykker det Are Wiik sier, at deres båter har bedre kvalitet i stålet på kjølboltene... når det viser seg å ikke være riktig det heller... Har også fått bekreftet at de har brukt priser uten MVA på Hansen slik at den ble utrolig mye rimeligere enn de andre. Dette er gjort et nummer av, men de burde jo forstått at noe var galt når den største båten i testen var 150-200.000 rimeligere enn den 1 fot mindre Bavariaen som jo så ofte har blitt trukket frem som prisvinner... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 9.Desember.2008 Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hvis man ikke vet hvilke spørsmål man skal stille, danner man gjerne en beslutning på det man allerede vet. F.eks. at tynne kjølbolter er det grunn til å være skeptisk til. Det er ikke nødvendigvis useriøst selv om det er feil. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 9.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2008 Hvorfor får ikke vi lesere alle de interessante dataene vi kan lese i enkelte utenlandske blader , fart for motor , støy oppe og nede , fart for seil og alt mulig annet Her for eksempel så tester Seilas den nye HR 372 og han har da virkelig en db måler i hånden så de sjekker støy men slik informasjon det kommer ikke leserne ihende , hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 6.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Da er neste Seilas dukket opp i posten men X yachten var ikke med her , har de glemt den Najaden ble ihvertfall kåret som vinner av HR342 , Sunbeam 34 og Najad 355 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Da er neste Seilas dukket opp i posten Da er det bare 14 dager til jeg får det i posten. Tror de seiler bladet rundt kysten. Med en Bavaria... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 ;-) Gikk til Skagen 3 juledag, 12t 45 min ned, 13t 15 min tilbake. 3t i land, akkurat nok til å handle og få meg lunsj. Så mye for campingvogn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Tror de seiler bladet rundt kysten. Med en Bavaria... Siden jeg får bladet en uke før deg så er nok dette sikkert riktig, men de er innom meg her i Qatar på ferden med mitt eksemplar først.... og med ventingen i Suez så tar det fort noen dager ekstra... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Eneste båten piratene ikke gidder å ta Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Eneste båten piratene ikke gidder å ta Eller ikke har mulighet å ta, tysk tanks. Tenk Sun Fasten din hadde vært lette bytte den. Treg som den er . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.