Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Jeg tror faktisk at boltene holder. Er mer skeptisk til at skivene på innsiden er såpass små, men i praksis viser det seg å holde greit. Når man kjøper "nymotens billigbåt" må man ha i bakhodet at den neppe tåler å smelle på grunn i 5-6 knop og navigere deretter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at boltene holder. Er mer skeptisk til at skivene på innsiden er såpass små, men i praksis viser det seg å holde greit. Når man kjøper "nymotens billigbåt" må man ha i bakhodet at den neppe tåler å smelle på grunn i 5-6 knop og navigere deretter.

Gjelder nok ikke bare "billigbåter" :smash: ,tar gjerne historien vedr.nyere større HR som smalt på ved Koster for ca.2 årsiden(selvsyn,ikke synsing/tror/har hørt av andre :lol::lol: ) i +- 6 knop med store skader.

Går man skikkelig på grunn i 5-7knop hjelper det ikke om man har betalt 1-2 eller 4 mill.Det er nok best å la være. :sailing::cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått skikkelig rett på moder jord i 6+ og skadene var minimale på flatbunnet moderne båt men det er klart det er mulig å treffe litt uheldig eller ha en dårligere båt og rett og slett rive kjølen av båten i samme fart. Nå er det vel få verft som faktisk gir noen som helst garanti for hva båten skal tåle. Vet X-yachts garanterer at båten tåler å gå på i skrogfart og det samme gjør pronavia. Det var også en pronavia som gikk rett på stein i 13knop uten annen skade enn litt lapping nede på kjølen. Tror jeg hadde vært rimelig trygg i den båten , kanskje tryggere enn i en HR.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel få verft som faktisk gir noen som helst garanti for hva båten skal tåle. Vet X-yachts garanterer at båten tåler å gå på i skrogfart og det samme gjør pronavia. Tror jeg hadde vært rimelig trygg i den båten

Det var ikke dårlig :flag_da::yesnod: Noen av framtidens salgsargumenter? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Av de bildene jeg har sett hvor kjølen er revet tvers av, er det støpekvaliteten det går på -ikke boltene. Det kan være jernblandingen (jernet blir tilsatt diverse stoffer for at det ikke skal bli sprøtt), eller at deler av støpet er blitt kaldt før forma er ferdig fylt. Her er kvalitetssikringen i hvert støperi avgjørende.

 

Når det er sagt, så gjelder det samme for støpekvaliteten i boltene. Skikkelige bolder er kontrollert én og én. Bruker vel ultralyd eller noe slags røntgen for å kontrollere at støpeblandingen er riktig gjennom hele bolten, og da kan de merkes med hvilken belastning de tåler. Er ikke boltene kontrollert, kan man håpe boltene og bruddstyrketabellene stemmer overens -men de blir billigere da.

 

Hvis en båtprodusent sparer 1 euro pr bolt, og bruker eks. 10 bolter = 10 euro pr. båt og produserer 10.000 båter (i året?) = 100.000 euro spart!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Are Wiik hos Lunde Båt hevder at Bavaria bruker bedre tål i sine bolter enn sine konkurrenter. Kjølboltene Are Wiik holder i hånden er like sterke. Den tykke på 30 mm har stål av A4-50 kvalitet. Den tåler 26,533 kg. Den tynne bolten har A4-80 stål og tåler 26,391 kg.

 

Ja, det kan vel Are Wiik dokumentere, at de andre merkene med kraftigere dimensjoner bruker dårligere kvalitet?

 

Siden jeg har en av de andre båtene i den omtalte testen har jeg zoomet meg inn på et av bildene jeg tok av mine kjølbolter og som dere ser er mutrene i A4-80 kvalitet. Hva som står på bolten er ikke mulig å se, heller ikke på bildet i Seilas der Are Wiik holder disse to forskjellige kvalitetene. For ordensskyld, jeg har ikke sjekket om det er forskjellig kvalitet på de enkelte kjølbotene/mutrene hos meg. Jeg klarte bare å se A4-80 på to av boltene på de 4 bildene jeg hadde tatt, på de andre ble bildet for uskarpt når jeg zoomet inn...

 

Det er greit å imøtegå en påstand, men da syns jeg også at en må kunne skilte med bedre dokumentasjon/kunnskap om konkurrentene enn Mr Are Wiik har fått presentert i denne artikkelen. Jeg kan iallefall ikke se at det er dokumentert at noen av de andre båtene faktisk bruker stål av dårligere kvalitet enn Bavaria... Det er også svakt av Seilas å bare trykke dette uten å faktisk ta den telf runden det ville vært for å fått brakt dette på det rene...

 

Ellers tror også jeg at det er mye viktigere å fordele kreftene over litt større areal enn hvilken kvalitet som er brukt i boltene, men jeg er jo ingen ekspert hvis noen skulle være i tvil :lol: . Erfaringen er vel uansett at det ikke er her utfordringen ligger når det først smeller...

 

kjoelbolter__kvalitet_paa_materialet.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Å trekke frem en bolt for så å påstå at den er bedre enn konkurentens bolt blir jo bare surr i en sånn sammenheng.

Det er en liten del i en stor helhet.

Ingeniøren som har regnet på dette tar med antall bolter, kjøltype, anleggsflate, kjølmateriale, scantling, spant og stringers i regnestykket sitt. Og så legger han inn marginer og hvor mye kjølen skal tåle av ytre påvirkninger. Og pris tas selvsagt med i regnestykket.

De er ganske flinke til å regne på dette, uansett hvilket konsulentfirma man har brukt.

Noen ganger regner de stein gæærnt. Da får vi en B42M.

Men det er svært skjeldent. Uansett fabrikat.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig lest testen i Seilas. Lunde Båt har et poeng, nemlig at det er useriøst av Seilas å bruke kun en setning på å si at kjølboltene i Bavaria 34 er (for) små.

Dette er jo ukvalifisert synsing fra Seilas sin side. Det mye mer interessant å diskutere designkriteriene for kjøler og deres feste mot skroget enn at boltene i en båt virker mindre enn boltene i en annen.

Link to post
Share on other sites

Jeg må snart trekke tilbake at jeg syns denne testen var bedre enn tidligere tester.

 

Dette med kjølboltene avslører klar dårlig kompetanse. Det gjorde det ikke bedre når de ukritisk trykker det Are Wiik sier, at deres båter har bedre kvalitet i stålet på kjølboltene... når det viser seg å ikke være riktig det heller...

 

Har også fått bekreftet at de har brukt priser uten MVA på Hansen slik at den ble utrolig mye rimeligere enn de andre. Dette er gjort et nummer av, men de burde jo forstått at noe var galt når den største båten i testen var 150-200.000 rimeligere enn den 1 fot mindre Bavariaen som jo så ofte har blitt trukket frem som prisvinner...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvorfor får ikke vi lesere alle de interessante dataene vi kan lese i enkelte utenlandske blader , fart for motor , støy oppe og nede , fart for seil og alt mulig annet

Her for eksempel så tester Seilas den nye HR 372 og han har da virkelig en db måler i hånden så de sjekker støy men slik informasjon det kommer ikke leserne ihende , hvorfor ?

stoymaaling.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Tror de seiler bladet rundt kysten. Med en Bavaria...

Siden jeg får bladet en uke før deg så er nok dette sikkert riktig, men de er innom meg her i Qatar på ferden med mitt eksemplar først.... og med ventingen i Suez så tar det fort noen dager ekstra...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...