Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Vel, i ettermiddag ble det målt 17,9m/s i et kast på værstassjonen i moss med snitt på 12 komma ett eller annet. Vi var ikke eneste båten som seilte da, men vi var nok den som fortet oss mest til land... :lol:

 

Det var ca 10m/s +/-2m/s da vi heiste seilene, så vi var ikke akkurat forberedt på dette. Det kan skje hvem som helst, og er ikke til å kimse av.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Når dere refererer til vindstyrke her, bruker dere metorologiske termer, eller er det snakk om vindkast?

 

Når metorologene eksempelvis melder stiv kuling, så kan man forvente vind mellom 14 - 17 M/S på det jevne. Vindkastene er da gjerne oppe i Liten Storm.

 

Har det en jevn vind på 20 M/S, så er gjerne vindkastene oppe i Full Storm. Er det smart å ta over Skagerak da?

Dette blir feil og forvirrende bruk av terminologi. Referanse til vindstyrke skal alltid omtales i meteorologisk terminologi.

 

Når det er stiv kuling (14-17 m/s), er dette vind målt med gjennomsnitt over 10 minutter. Selvsagt kan man da erfare sterkere vindkast, men man kan ikke kalle disse vindkastene for Liten Storm.

 

Og likedan: Når det er sterk kuling (20 m/s målt med et gjennomsnitt over 10 minutter) vil man selvsagt alltid oppleve vindkast som er sterkere. Men disse vindkastene kan ikke benevnes som Full Storm, uavhengig av hvor sterke de er. For å kvalifisere til terminoligibegrepet Full storm, må vinden blåse mer enn 24,5 m/s i gjennomsnitt målt over 10 minutter. Når gjennomsnittet er 20 m/s, er det sterk kuling - og kun det, uavhengig av hvor sterke kastene er.

 

Årsaken til at det er viktig å ikke operere med slik feilaktig og forrvirrende terminologi, er at det er viktigå unngå misforståelser når man kommuniserer med hverandre, og at man har en felles begrepsbruk.

 

(Dessverre er det en del internasjonal forvirring når man oversetter bris til breeze, kuling til gale og storm til storm. Og også fordi styrke 7 for en engelstalende så godt som utelukkende er Baufort 7, (near gale = stiv kuling), mens det for en nordmann i løpet av de siste årtiene har endret seg til å bli 7 m/s, altså laber bris).

Link to post
Share on other sites

Når metorologene eksempelvis melder stiv kuling, så kan man forvente vind mellom 14 - 17 M/S på det jevne. Vindkastene er da gjerne oppe i Liten Storm.

Selvsagt har du helt rett i at vindstyrken angis som en middelvind over 10 milutter, men det er også hellt vanlig at meterologene angir maks vindstyrke som høyere, men da som vindkast av en høyere styrke.... slik det er ikke utelukkende rett å hevde at vindstyrken kun angis som middelvind... siden det kan angis på annen måte med tanke vindkastene som en vil oppleve..

 

Sakset fra Met.no som nok har peiling på hvordan dette normalt meldes.. De som kan noe om dette vet selvsagt at det også er normalt å melde om at kastene kan komme opp en høyere styrke enn den angitte middelvinden som meldes.

 

Vindkast

 

Vindstyrke måles og varsles vanligvis som et middel over 10 minutter. Når det f.eks. varsles full storm 25m/s er det ikke uvanlig med enkelte vindkast opp i orkan styrke, men orkan kalles det ikke før middelvinden er 33m/s eller mer. Media har en tendens til å fokusere på høyeste vindkast, derav navnet "journalist-orkan".

 

I menyen til venstre finner du tre ulike vindskalaer:

 

* Beaufortskalaen (med omregning til m/s og knop)

* Fujita-Pearsonskalaen for tornadoer

* Safir Simpsonskalaen for klassifisering av tropiske sykloner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare deg sikkert. Men antar at hvis du laster båten med mer enn 1000kg klarer den ikke krave til kategori A, dvs at den sansynligvis havner i Ce B. Dvs at den ikke velter med en gang noen puster på den da heller. Jeg vet ikke hva som er normal lastekapasitet på en 36 foter. Men siden enzo's hr 34 har oppgitt 1800kg tyder det på en vesentlig mer stabil båt. Den har da også mye tyngre kjøl. Jeg vet ikke hva andre båter rundt 35 fot har. jeg hadde en gang en sun od 35. Regner egentlig ikke med at den har bedre data enn bav'en din. Den var vanskelig å kontrollere når vi presset hardt. Tror forresten at bav 38 ac også har 1000 kg. Da har jo 36'en din mere kapasitet i forhold til størrelsen.

 

Min Hanse 350 har oppgitt 1370 kg.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette blir feil og forvirrende bruk av terminologi. Referanse til vindstyrke skal alltid omtales i meteorologisk terminologi.

Dette kan da ikke være forvirrende? Jeg forholder meg til vind på det jevne (middelvind) og vindkast. Og benevner dem etter Beauforts. Det gjør også metorologene. Hele poenget med innlegget var å sikre at vi snakket samme språk.

 

I en seilbåt har de fleste ikke noe instrument som gir dem middelvind. Derfor blir det gjerne lettvindt omgang med M/S.

 

Vind

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Met.no som nok har peiling på hvordan dette normalt meldes.. De som kan noe om dette vet selvsagt at det også er normalt å melde om at kastene kan komme opp en høyere styrke enn den angitte middelvinden som meldes.

 

Nei, det er ikke normalt.  Værvarlslene gir middelvind, og ikke kast.

Dette kan da ikke være forvirrende? Jeg forholder meg til vind på det jevne (middelvind) og vindkast. Og benevner dem etter Beauforts. Det gjør også metorologene.

 

Nei, det gjør de ikke, når de varsler vind. Det blir såkalt "journalist-vind"

 

 

 Hele poenget med innlegget var å sikre at vi snakket samme språk.

Ja - jeg ser det. Og det formålet deler vi!

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok at Douro neppe har noen særlig erfaring med værmeldinger siden han ikke har fått med seg at det gjerne meldes om en gitt vindstyrke som er middelvinden og så kommer det gjerne en tilleggsinformasjon om hva som kan forventes i vindkastene..... Det er ikke klanderverdig at en ikke har erfaing med hvordan dette gjerne meldes, det kommer normalt med tiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Met.no som nok har peiling på hvordan dette normalt meldes.. De som kan noe om dette vet selvsagt at det også er normalt å melde om at kastene kan komme opp en høyere styrke enn den angitte middelvinden som meldes.

 

Beauforts vindskala er basert på middelverdier av vinden over 10 minutter. Innenfor denne perioden er det normalt med hyppige variasjoner og forholdsvis store utslag. I enkelte situasjoner, særlig ved ustabil luft og ved utfallsvinder i fjordene, kan utslagene bli spesielt store og av noe lengre varighet.

 

Dette er også sakset fra Met.no sine sider og dette er en mye bedre forklaring hvor en unngår å bruke begrepet orkan uansett hvor sterke vindkast det måtte være når det blåser sterk storm.

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok at Douro neppe har noen særlig erfaring med værmeldinger siden han ikke har fått med seg at det gjerne meldes om en gitt vindstyrke som er middelvinden og så kommer det gjerne en tilleggsinformasjon om hva som kan forventes i vindkastene.....

 

Vindkastene blir i så fall oppgitt til m/s eller knop. Ikke som betegnelser fra Beufort (bortsett fra det som du har klippet fra Met.no er det som oftest båtfolk og journalister som bruker begrepet storm/orkan/etc i kastene) . Jeg er veldig enig med Douro i denne begrepsforvirringen.

 

Og i tillegg skal en merke seg at det er middelvinden i 10m høyde som er benyttet for værvarslingen. At det det kan blåse noe mere f.eks i toppen av en seilbåtmast som gjerne er 20 er helt normalt. Dette er også verd å merke seg for alle som jobber på plattform i nordsjøen hvor sensorene gjerne står på 140m (Gullfaks C) og klager på at det blåser mere enn hva som er meldt.

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok at Douro neppe har noen særlig erfaring

 

 

Det er ikke klanderverdig at en ikke har erfaing med hvordan dette gjerne meldes, det kommer normalt med tiden

Kan du ikke forsøke å holde deg til saken, Sydvesten, og forsøke å unngå å fremsette personkarakteristikker mot de som du er uenige i sak med?

Link to post
Share on other sites

Vindkast

 

Vindstyrke måles og varsles vanligvis som et middel over 10 minutter. Når det f.eks. varsles full storm 25m/s er det ikke uvanlig med enkelte vindkast opp i orkan styrke,

 

Nei, det er ikke normalt. Værvarlslene gir middelvind, og ikke kast.

 

 

Nei, det gjør de ikke, når de varsler vind. Det blir såkalt "journalist-vind"

Nåt man går høyt ut som Douro gjør og hevder at det ikke meldes på værmeldinger om at vinden er av xxx med vindkast opp i yyy styrke så vitner det om at en ikke har hørt eller sett særlig mange værmelinger...

 

Det er vel ingen som har vært uening med Douro i at den vindstyrken som angis er middelvind over 10 minutter, men for å få en middelvind så må det nødvendigvos en del vinder som er kraftigere enn det som er middel og noen som svakere... I teorien så finnes det sikkert vinder som 100% stabile over 10 minutter, men neppe særlig vanlig i praksis

 

Når herrmannen påstår at det ikke kan opplyses i værmeldinger om maks vind så er dette rett og slett tull og tøys.. Det er slett ikke uvanlig når det blåser litt at det kan meldes om f.eks stom i kastene...

 

Så når en går høyt ut som Douro gjør så er fallhøyden stor og jeg skjønner at han sutrer litt over det....

 

Men jeg er enig i at vi bør tilbake til det tråden handler om som er Seilas testen og ikke værmeldinger eller dårlig vær rundt sørlandskysten... så jeg forøkte å finne ut når tråden dreide vekk fra temaet og ble ikke særlig overrasket...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vindkastene blir i så fall oppgitt til m/s eller knop. Ikke som betegnelser fra Beufort (bortsett fra det som du har klippet fra Met.no er det som oftest båtfolk og journalister som bruker begrepet storm/orkan/etc i kastene).

Det stemmer ikke helt med svært mange av de værmeldingene jeg har hørt, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Jeg er høyt oppe ennå.

 

Og noe må vi jo diskutere, mens vi venter på neste nummer av Seilas ;-)

 

Jeg undres på om Sjøtummel og Sydvesten kan ha misforstått norske værmeldinger, og at de for eksempel har oppfattet "Full storm ved Stadt" som "Full storm i kastene"?

 

En annen teori kan være at de først og fremst forholder seg til væremeldinger som ikke er presentert av statsmeteorologene fra DMI, og som derfor kanskje er presentert i mer "journalistiske" ordelag.

 

For en del år tilbake var jeg innom på et lynkurs i en gammel, ærverdig bygning kloss ved Nygårdsparken i Bergen. Da fikk jeg prentet inn veldig tydelig av et par statsansatte realister at vindbegrepene i Beauforts vindskala i norske væremeldinger alltid brukes om middelvind, og aldri om vindkast. (Jeg undres på om ikke det er så lenge siden, at de den gang sa sterk kuling 8, og ikke som nå: sterk kuling 20).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Dette blir ikke så spendende. x34 rask.

Dufor, Hanse og Delphia ikke fult så raske men noe bedre plass, ok utførelse men ikke spesielt påkostet innvendig.

Hr og Najad mye finere båter men det skal du betale for. Najad har kansje blitt vel moderne. Raskere enn tidligere modeler. HR er tro mot det gamle, men seiler også noe fortere.

Bavaria sparer penger der de kan og gir mye båt for pengene. Ikke minst volum. Mindre seilglede.

Og sikkert noen vel billige løsninger her og der hvis de tør skrive dette da om sin størst anonsør.

 

 

Tror de dreit i hele greia siden jeg klorte ned denne testen på 20 sek.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg lastet ned den første delen av denne stor-testen. Der Hanse 350, Beneteau 34, Bavaria 34 og da ikke minst vinneren Delphia 33 er omtalt. Etter første skumlesning ser jo dette ganske så ryddig og greit ut, men en kan nok diskutere mye kriteriene og om ikke det er noe som burde vært viktigere enn annet. F.eks sies det om vinneren at den er klart rankest av alle og nr. 2 Beneteau 34 har en meget tvilsom innfesting av riggen! Såvidt jeg kan se er det ikke tilsvarende, kritiske innvendinger mot Hansen (nr. 3) og Baven (nr. 4), dog har Baven en cockpit som ikke er egnet for havseilas, da den er veldig grunn og nesten ikke har cockpitkarmer. Hansen får på pukkelen for finish og at den er noe enkel, helt greit, det må du ta med deg, men de har også omtalt hvordan den er bygget, men dessverre stemmer det ikke at bunnstokkene i båten er limt, det er brukt noe lim, men flere spant og deler av innredningen er laminert. Båten er imponerende stum ved hard seilas, det hadde vært interessant å høre kommentarer på dette fra alle båtene. Viktig for følelsen av soliditet syns jeg.

 

Men det er jo noen tabber. Først, prisen på Hanse 350 må være helt totalt feil. Evt så har båten blitt satt ned med kr. 150.000 siden vi kjøpte. At de ikke summer litt i hodet når den største båten i dette 4-kløveret er 150.000 billigere enn neste må en jo få lov å under seg over. At den også scorer dårligst på design hører ingen steds hjemme, men jeg antar at de mener design og finish da de skriver at designet er godt, men finish grov og at den er noe enkel i innredning. At den scorer lavt på sikkerhet forstår jeg ikke helt, cockpiten blir omtalt som best, det er to øyer til feste av sikkerhetsliner i cockpit, rekkene er solide etc så jeg ser ikke helt hva de andre er bedre på ang sikkerhet... Det finnes noen glatte partier på hytta, det er ikke bra for sikkerheten, mulig dette er med å trekke ned.

 

Ellers er jeg enig i teksten på min båt, styrker og svakheter. Beste båt for tøff seilas syns jeg er bra. For meg er det mye viktigere at ting er solid enn at finishen er 100%, selv om jeg selvsagt skulle hatt både billig båt, soliditeten og finishen. Må jeg velge bort noe så er det lettest å velge finish. Innfestingen av riggen på Beneteau 34 ville nok vært svært urovekkende for slike som meg. Hvorfor det ikke gjøres bedre, er for meg et stort spørsmål.

 

Spennende dette med at trenden nå går mot mindre båter, vi får håpe det gjør at vi har fått oss et lettsolgt produkt som kan holde seg litt bedre i pris enn større båter. Noe som vel har vært spådd lenge. Vår erfaring er at den gjerne kunne vært mye større på lengre turer, men i praksis er det mange ting som taler mot større båt også... Vi blir vel mer edruelige nå som krisa slår inn over oss.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...