Enzo Svart 21.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2008 Jeg tror nå at alle ting som røstjern ,kjølbolter osv er dimensjonert av den som designet båten og regnestykket til den personen tilsier at dette skal være tilstrekkelig til akkurat den båten. Om jeg hadde en båt med 1000kilo kjøl på 1,80m med relativt stor anleggsflate til skroget så ville jeg ikke vært spesielt bekymret med tynne og få kjølbolter men om de samme boltene og anleggsflate og konstruksjon var i samme båt med 2,5m dyp kjøp med en blybulb på 2tonn da ville jeg kanskje blitt skeptisk. Denne oceanisen har etter som jeg kan se her http://www.normar.no/pdf/274_normar.pdf røstjernene helt ute i borde , den har relativt lett kjøl og ikke spesielt mye seil , det betyr i min bok at belastningen ikke er den samme som om den båten hadde hatt stor genoa , og røstjernene plassert 30cm inn fra skrogsiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Her er bildet av fremste kjølbolt, her dekker ikke stålplata hele "rommet" mellom avstiverene, det er jo ikke noe poeng heller siden dette er fremste kjølbolt. I testen står det at Bavariaen har små kjølbolter så dette er vektlagt i testen, bra syns jeg. Enig Enzo, jeg er sikker på at dette er dimensjonert godt nok. Spørsmålet er om ikke enkelte av oss ønsker slike kritiske punkt som kjøl, ror, avstivere, røstjern-innfestingene etc er overdimmensjonert. Blant annet for å få minst mulig fleksing... Vel, jeg er ingen ekspert på dette, at presset blir mindre med vantene helt ute og mindre seil, lettere kjøl er jeg med på, men jammen er det forskjell på å feste noe direkte i dekket kontra å ha festene helt nede i kjølkonstruksjonen... Tro det eller ei, dette var svært viktig for mitt valg, jeg vil ikke få den gnagende uroen når du blir nødt til å seile båten knallhardt om dette holder eller om du overbelaster løsningene... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 ... Tro det eller ei, dette var svært viktig for mitt valg, jeg vil ikke få den gnagende uroen når du blir nødt til å seile båten knallhardt om dette holder eller om du overbelaster løsningene... Gjelder ikke det alle? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Med fare for å bli skjelt ut igjen. Liker du det der? Dersom ikke bildet lyver, så er skivene alldeles for små. Og den ene bolten står skjevt, slik at skivekanten virker som en kniv mot laminatet. Ja, nå skjeller jeg deg ut, Mulligan. Men vi får vel skylde på at bildet løy litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Skjell i vei Douro. Synet er ikke hva det aldri har vært. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 jeg fikk også lyst til å skjelle litt Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Synet er ikke hva det aldri har vært. Jeg tror faktisk at du tar feil der også, Mulligan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Bare for å kaste litt bensin på bålet; En del her har, som vanlig, intet annet enn negativt å si om udugeligheten til jornalistene (testerne?) som skriver i Seilas, Seilmagasinet og andre blader, hvorfor gidder man da å abbonnere, kjøpe eller kun lese i disse bladene hvis de er så ubrukerlige? Er det kun for å få ut gørra? Abbonnerer selv på både Seilmagasinet og Seilas og gleder meg hver gang til bladene kommer, men det skyldes vel kanskje at jeg vet så utrolig lite om det meste at jeg faktisk innser at jeg har noe å lære. Og nå har jeg akkurat fått siste utgaven av Seilas i posten så nå skal jeg kose meg med denne testen! Forøvrig er jeg enig i at Bavaria suger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Hvis man dimensjonerer boltene grove nok, vil man vel med en ekstrem landkjenning oppdage at boltene holder men laminatet og bunnen rundt revner. Blir påkjenningen stor nok, ryker ett eller annet. Hvis du kunne velge, hvor ville du lagt det svakeste punktet, i kjøl,kjølbolter eller skrogbunn? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.November.2008 Del på Facebook Svart 22.November.2008 Dette er vel avveininger hele tiden. Mellom ytelse, motstand mot havari og pris. Vil man ha en slank, kort dyp kjøl så får man god ytelse, men en utfordring i å feste den til skroget. Ett dypt og bredt kjølsvin som HR fordeler slike krefter godt, men pris går opp, og ytelse ned. Eller gjøre slik som på den svenske Performance 35. Ytelse er god, ved en grunnstøting gjør den vel en forlengs salto før noe ryker av, men pris går opp og innredningen mer eller mindre forsvant. Avveininger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Du kan ikke si hvilken kjølbolt som er sterkest ved å se på tykkelsen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Akkurat for å komme til denne konklusjonen skal en ikke ha rare kompetansen.... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Ifølge mine tabeller har 8 mm. Spectron12 SWL på 4800 kg, mens et godt 14 mm. PE tau ligger på 2050. Jaja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 .... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære.. eller att bare räkna/telle bolter av samme dimension o kvalitet....... boltgruppens symetri o avstand....spiler roll for förbandets styrke....samt hur kraften overförs til laminatet... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Størrelse på anleggsflate og hva selve kjølen er boltet fast i har vel gjerne mer å si enn selve boltene , boltene går vel uansett ikke av , ved en grunnstøting så det det vel graden av skade på skroget som er det interessante. Slik http://www.soeferie.dk/hr40/hr40-sidovy.gif eller f.eks slik http://www.istion.com/images/bavaria/bavar...ruiser_side.jpg (slik kjølen er festet på de fleste flatbunnede båter i dag) Her kommer det nok fram en viss forskjell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Det beste er å ikke gå på grunn... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 10-12 år bruk kan vel sammenligned med 3-5 års bruk i utleie, Ole Det tror jeg svært lite på. De fleste seriøse utleiere har et regelmessig og vel fundert vedlikehold på sine båter, i mange tilfeller vel så bra som private båteiere. Har også sette flere Middelhavsbåter med deleiere - båter som har vært 10 år i Middelhavet. De så minst like bra ut som tilsvarende båter her hjemme. Sola er den vesentligste slitefaktoren der nede - så evnt. større slitasje kan selvfølgelig være på seil og andre stoffdetaljer samt teak dekk og mørke skrog, men på andre siden er været snilt i forhold til hjemme og røyner mindre på rigg og utstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Akkurat for å komme til denne konklusjonen skal en ikke ha rare kompetansen.... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære.. Derfor er tester i norske båtblad kun synsing og knapt nok det, det det blir nesten flaut dersom en sammenlignes med testen som engelske båtblad hadde på 80-og deler av 90-tallet. For tiden er også mange av disse ned på norsk nivå. Og jeg ergrer meg litt over det - kan de ikke skifte ut noen av jorunalistene med reale skrivende fagfolk med noe troverdig kompetanse ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Det tror jeg svært lite på. De fleste seriøse utleiere har et regelmessig og vel fundert vedlikehold på sine båter, i mange tilfeller vel så bra som private båteiere.Har også sette flere Middelhavsbåter med deleiere - båter som har vært 10 år i Middelhavet. De så minst like bra ut som tilsvarende båter her hjemme. OK. Utleiebåter kan være godt vedlikeholdte, og de kan være veldig slitne. Seilte en gang med en 42 foter fra Vernicos (stort, seriøst, velrennomert firma) som var veldig sliten. Så sliten at jeg stusset på at båten kun var 10 år gammel og ikke 30. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Ja det kan være slitte utleiebåter, men konkuransen i dette markedet er blitt beinhard i de senere år, det nytter ikke å komme med utslitt rakkel - tipper du vil tenke deg om før du leier båt i samme firma Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Størrelse på anleggsflate og hva selve kjølen er boltet fast i har vel gjerne mer å si enn selve boltene Slik http://www.soeferie.dk/hr40/hr40-sidovy.gif eller f.eks slik http://www.istion.com/images/bavaria/bavar...ruiser_side.jpg (slik kjølen er festet på de fleste flatbunnede båter i dag) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Etter å ha gått på grunn i sommer i 3 knop var jeg naturlig nok bekymret, snakket med Lundebåt rett over helga og de kunne berolige meg med at sålenge innredningen bak seteryggen ikke var delaminert fra skroget var det ingen skader. Altså er det ikke boltene det står på, det er innfestingen mot skroget. At Bavaria kritiseres for små bolter er derfor bare tull, de er dimensjonert for å holde det de skal. At andre båter leveres med større bolter kan bety 3 ting, enten vet det ikke hvor mye de egentlig trenger og tar i for å være sikker eller så vet de nøyaktig hvor mye de trenger og tar for å være sikker. Eller det kan være et salgsargument som at "Denne båten har 50mm kjølbolter, den kan ikke miste kjølen!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 tror jeg ville valgt overdim på slike bolter.. at noen klarer å presse ned dimensjonen , kan vel bare være kostnadsrelatert. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 At andre båter leveres med større bolter kan bety 3 ting, enten vet det ikke hvor mye de egentlig trenger og tar i for å være sikker eller så vet de nøyaktig hvor mye de trenger og tar for å være sikker. Mener du på ramme alvor at Bavaria alltid har rett og at alle andre alltid tar feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Mener du på ramme alvor at Bavaria alltid har rett og at alle andre alltid tar feil? Nå var det for en stund siden en laaang diskusjon rundt kjølbolter - der det ble påstått at Bav hadde færre/tynnere bolter - nå kokte det bort ii kålen da det viste seg at det ikke stemte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.