Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Jeg tror nå at alle ting som røstjern ,kjølbolter osv er dimensjonert av den som designet båten og regnestykket til den personen tilsier at dette skal være tilstrekkelig til akkurat den båten.

 

Om jeg hadde en båt med 1000kilo kjøl på 1,80m med relativt stor anleggsflate til skroget så ville jeg ikke vært spesielt bekymret med tynne og få kjølbolter men om de samme boltene og anleggsflate og konstruksjon var i samme båt med 2,5m dyp kjøp med en blybulb på 2tonn da ville jeg kanskje blitt skeptisk.

 

Denne oceanisen har etter som jeg kan se her http://www.normar.no/pdf/274_normar.pdf røstjernene helt ute i borde , den har relativt lett kjøl og ikke spesielt mye seil , det betyr i min bok at belastningen ikke er den samme som om den båten hadde hatt stor genoa , og røstjernene plassert 30cm inn fra skrogsiden

rost.jpg

Link to post
Share on other sites

kjoelbolter.jpg

 

Her er bildet av fremste kjølbolt, her dekker ikke stålplata hele "rommet" mellom avstiverene, det er jo ikke noe poeng heller siden dette er fremste kjølbolt. I testen står det at Bavariaen har små kjølbolter så dette er vektlagt i testen, bra syns jeg.

 

Enig Enzo, jeg er sikker på at dette er dimensjonert godt nok. Spørsmålet er om ikke enkelte av oss ønsker slike kritiske punkt som kjøl, ror, avstivere, røstjern-innfestingene etc er overdimmensjonert. Blant annet for å få minst mulig fleksing... Vel, jeg er ingen ekspert på dette, at presset blir mindre med vantene helt ute og mindre seil, lettere kjøl er jeg med på, men jammen er det forskjell på å feste noe direkte i dekket kontra å ha festene helt nede i kjølkonstruksjonen... Tro det eller ei, dette var svært viktig for mitt valg, jeg vil ikke få den gnagende uroen når du blir nødt til å seile båten knallhardt om dette holder eller om du overbelaster løsningene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bare for å kaste litt bensin på bålet;

 

En del her har, som vanlig, intet annet enn negativt å si om udugeligheten til jornalistene (testerne?) som skriver i Seilas, Seilmagasinet og andre blader, hvorfor gidder man da å abbonnere, kjøpe eller kun lese i disse bladene hvis de er så ubrukerlige? :confused: Er det kun for å få ut gørra?

 

Abbonnerer selv på både Seilmagasinet og Seilas og gleder meg hver gang til bladene kommer, men det skyldes vel kanskje at jeg vet så utrolig lite om det meste at jeg faktisk innser at jeg har noe å lære.

 

Og nå har jeg akkurat fått siste utgaven av Seilas i posten så nå skal jeg kose meg med denne testen!

 

Forøvrig er jeg enig i at Bavaria suger! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis man dimensjonerer boltene grove nok, vil man vel med en ekstrem landkjenning oppdage at boltene holder men laminatet og bunnen rundt revner. Blir påkjenningen stor nok, ryker ett eller annet. Hvis du kunne velge, hvor ville du lagt det svakeste punktet, i kjøl,kjølbolter eller skrogbunn?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel avveininger hele tiden. Mellom ytelse, motstand mot havari og pris.

Vil man ha en slank, kort dyp kjøl så får man god ytelse, men en utfordring i å feste den til skroget. Ett dypt og bredt kjølsvin som HR fordeler slike krefter godt, men pris går opp, og ytelse ned.

Eller gjøre slik som på den svenske Performance 35. Ytelse er god, ved en grunnstøting gjør den vel en forlengs salto før noe ryker av, men pris går opp og innredningen mer eller mindre forsvant.

Avveininger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Akkurat for å komme til denne konklusjonen skal en ikke ha rare kompetansen.... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære..

eller att bare räkna/telle bolter av samme dimension o kvalitet.......

 

boltgruppens symetri o avstand....spiler roll for förbandets styrke....samt hur kraften overförs til laminatet... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Størrelse på anleggsflate og hva selve kjølen er boltet fast i har vel gjerne mer å si enn selve boltene , boltene går vel uansett ikke av , ved en grunnstøting så det det vel graden av skade på skroget som er det interessante.

Slik

http://www.soeferie.dk/hr40/hr40-sidovy.gif

eller f.eks slik

http://www.istion.com/images/bavaria/bavar...ruiser_side.jpg

(slik kjølen er festet på de fleste flatbunnede båter i dag)

 

Her kommer det nok fram en viss forskjell

Link to post
Share on other sites

10-12 år bruk kan vel sammenligned med 3-5 års bruk i utleie,

Ole

Det tror jeg svært lite på. De fleste seriøse utleiere har et regelmessig og vel fundert vedlikehold på sine båter, i mange tilfeller vel så bra som private båteiere.

Har også sette flere Middelhavsbåter med deleiere - båter som har vært 10 år i Middelhavet. De så minst like bra ut som tilsvarende båter her hjemme.

Sola er den vesentligste slitefaktoren der nede - så evnt. større slitasje kan selvfølgelig være på seil og andre stoffdetaljer samt teak dekk og mørke skrog, men på andre siden er været snilt i forhold til hjemme og røyner mindre på rigg og utstyr.

Link to post
Share on other sites

Akkurat for å komme til denne konklusjonen skal en ikke ha rare kompetansen.... Det er bare synd at i journalister og andre forståsegpåere her på forumet ikke skjønner dette helt elementære..

 

Derfor er tester i norske båtblad kun synsing og knapt nok det, det det blir nesten flaut dersom en sammenlignes med testen som engelske båtblad hadde på 80-og deler av 90-tallet. For tiden er også mange av disse ned på norsk nivå. Og jeg ergrer meg litt over det - kan de ikke skifte ut noen av jorunalistene med reale skrivende fagfolk med noe troverdig kompetanse ?

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg svært lite på. De fleste seriøse utleiere har et regelmessig og vel fundert vedlikehold på sine båter, i mange tilfeller vel så bra som private båteiere.

Har også sette flere Middelhavsbåter med deleiere - båter som har vært 10 år i Middelhavet. De så minst like bra ut som tilsvarende båter her hjemme.

OK. Utleiebåter kan være godt vedlikeholdte, og de kan være veldig slitne.

Seilte en gang med en 42 foter fra Vernicos (stort, seriøst, velrennomert firma) som var veldig sliten. Så sliten at jeg stusset på at båten kun var 10 år gammel og ikke 30.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Etter å ha gått på grunn i sommer i 3 knop var jeg naturlig nok bekymret, snakket med Lundebåt rett over helga og de kunne berolige meg med at sålenge innredningen bak seteryggen ikke var delaminert fra skroget var det ingen skader.

 

Altså er det ikke boltene det står på, det er innfestingen mot skroget.

At Bavaria kritiseres for små bolter er derfor bare tull, de er dimensjonert for å holde det de skal. At andre båter leveres med større bolter kan bety 3 ting, enten vet det ikke hvor mye de egentlig trenger og tar i for å være sikker eller så vet de nøyaktig hvor mye de trenger og tar for å være sikker. Eller det kan være et salgsargument som at "Denne båten har 50mm kjølbolter, den kan ikke miste kjølen!"

Link to post
Share on other sites

At andre båter leveres med større bolter kan bety 3 ting, enten vet det ikke hvor mye de egentlig trenger og tar i for å være sikker eller så vet de nøyaktig hvor mye de trenger og tar for å være sikker.

 

Mener du på ramme alvor at Bavaria alltid har rett og at alle andre alltid tar feil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...