Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Dette kunne blitt en interessant debatt om seilbåt, hvis ikke de samme som alltid hadde kommet med personkarakteristikkene sine og generell skittkasting.

Vi bør prøve å unngå dette.

Formoder det det som er gjengitt i sitatet under du vil til livs da Mulligan... Dette er vel det eneste innlegget i denne tråden som er rettet direkte mot et par medlemmer på baatplassen og som kan betraktes som skittkasting mot navngitte medlemmer... og ja jeg er enig i at om vi hadde unngått dette så hadde vært meget en bra start...

 

Hva svarte du egentlig på der TMS?

Du og Sydvesten pleier da å gå hånd i hånd.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvsagt. Det er en simulering som kjøres uten noe som helst input om vind og sjø.

Bildet blir heller ikke riktig da jeg har modellert skroget med flushdekk. Overbygget vil ha betydning invertert.

En annen ting er at modelleringen gjør en "barrel roll". Slik vil det ikke være i virkeligheten. Båten vil legge seg på baugen når den går rundt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så å ha en båt som kan seile forbi Lista er kravet?

Personlig så var det betryggende å vite at båten vår holder klasse A sjøgående fartøy, ikke alle båter som selges i den størrelsen som gjør det.

Har enda tilgode å gå til Lista men det skal vi neste år, kona har slekt der.

 

En ting er hva båten tåler, en annen ting hva mannskapet vil utsette seg selv for.

For ordens skyld så har jeg ikke vært redd ombord enda. Men så har jeg ikke lagt ut fra Skagen i 20 m/s da, bare 16. Gikk fint det også, men ikke kvinder og børn ombord.

 

Jeg mener nok at noen av båtene som tilbys på forbrukermarkedet i Norge i dag, ikke er gode nok for de krav som jeg stiller. Jeg seiler ofte forbi Lista, og har opplevd dårlig vær og høy sjø der.
Link to post
Share on other sites

Når dere refererer til vindstyrke her, bruker dere metorologiske termer, eller er det snakk om vindkast?

 

Når metorologene eksempelvis melder stiv kuling, så kan man forvente vind mellom 14 - 17 M/S på det jevne. Vindkastene er da gjerne oppe i Liten Storm.

 

Har det en jevn vind på 20 M/S, så er gjerne vindkastene oppe i Full Storm. Er det smart å ta over Skagerak da?

Link to post
Share on other sites

synes egentlig det med lastekapasitet var litt interesant. Ingen som har noe mer facts på det? Er det stabiliteten som begrenser lastekapasiteten eller er det andre ting og er det verftets egne "sikkerhetsmarginer" som avgjør eller er det internasjonale regler som bestemmer lastekapasiteten? Dersom det er stabiliteten som er avgjørende for denne så bør jo plasseringen av lasten være av kritisk betydning. Det er jo et hav av forskjell om du laster nede i kjølsvinet eller om du surrer ting på dekk....

Er oppgitt nyttelast regnet med fulle tanker av alle slag eller regner noen med tørrvekt og andre med fulle tanker og at dette kan utgjøre noe av forskjellen? Mange spørsmål men akk så få svar, enn så lenge.....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Har det en jevn vind på 20 M/S, så er gjerne vindkastene oppe i Full Storm. Er det smart å ta over Skagerak da?

 

Har hatt jevn vind på 22-24m/s til Skagen. Hadde vi visst de skulle blåse så mye hadde vi ikke dratt. Det var meldt 10-13 m/s. Men de siste 2.5 timene ble det så mye. Men ingen

bankekryss, kun vind aktenom tvers. Men hadde 2 ombord som fikk samme farge som hulken. De ble skikkelig dårlige og "frøs". Ikke morro.

 

Båten tåler oftest mer enn mannskapet. Men ingen fare, kun slitsomt med en S3 autopilot fra Raymarine som skar seg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei Leading edge.

Jeg har ikke peiling på det du spør om men kan fortelle at det står ganske mye om dette med lastekapasitet osv. i byggestandarden ISO 12217-1, 12217-2 og 12217-3.

Jeg antar 12217-2 er mest aktuell da denne gjelder for seilbåt 6 meter eller større.

 

Det er noen her på forumet som har funnet et nettsted hvor ISO normene kan lastes ned gratis men her han jeg ikke hjelpe da jeg har kjøpt mine.

 

Det ser ut som om denne standarden inneholder nok litteratur og matematikk til å oppholde de fleste ”spesialistene” i en ukes tid.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

synes egentlig det med lastekapasitet var litt interesant. Ingen som har noe mer facts på det? Er det stabiliteten som begrenser lastekapasiteten eller er det andre ting og er det verftets egne "sikkerhetsmarginer" som avgjør eller er det internasjonale regler som bestemmer lastekapasiteten?

.....

Er oppgitt nyttelast regnet med fulle tanker av alle slag eller regner noen med tørrvekt og andre med fulle tanker og at dette kan utgjøre noe av forskjellen? Mange spørsmål men akk så få svar, enn så lenge.....

Enig i at dette er interesant, men det er uinteresant med ukvalifisert synsing om dette.

 

Synes det er rart at en Janneau skal ha dobbelt så mye lastekapasitet som en Bavaria i ca samme størrelse. Skrog, tyngde på kjøl og båt, mastehøyde og seilareal er jo tross alt temmelig likt. Jeg misstenker at dette er beregnet på forskjellig måte (men det blir igrunn ukvalifisert synsing :wink: )

Link to post
Share on other sites

Når dere refererer til vindstyrke her, bruker dere metorologiske termer, eller er det snakk om vindkast?

 

Når metorologene eksempelvis melder stiv kuling, så kan man forvente vind mellom 14 - 17 M/S på det jevne. Vindkastene er da gjerne oppe i Liten Storm.

 

Har det en jevn vind på 20 M/S, så er gjerne vindkastene oppe i Full Storm. Er det smart å ta over Skagerak da?

 

Ja, en kan spørre seg. Hva er vitsen med å gå ut fra Skagen i full storm... Jeg har vært ute en vinternatt før på sjøen og det er vel derfor jeg prøver å unngå slike forhold... Jeg vil våge påstande at det ikke er godt sjømannskap å legge ut i slikt vær med viten og vilje. At en kan komme opp i det og at utstyret må holde er jo greit nok , ingen er vel uenig i dette. Jeg ser ikke for meg at jeg hadde lagt ut om jeg hadde en HR, Najad eller Bavaria heller, men kanskje... Jeg er heller ikke så redd for at min Hanse ikke hadde tålt påkjenningen like godt som mange andre merker, men hvorfor utsette seg selv og andre for slikt vær?

 

For å gjenta meg selv, hvordan forklarer dere som mener at billige båtene ikke er lagd for dårlig vær at disse gjentatte ganger krysser både Atlanterhavet og andre hav uten å havne i store problemer?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, en kan spørre seg. Hva er vitsen med å gå ut fra Skagen i full storm...

 

Kun hvis du skal sette rekord eller no sånt.

En gjeng herfra satt i Skagen og hekket til det blåste storm. Da dro de for å sette ny rekord Skagen-Færder. Ei halv mil fra Færder havna de på taket. Da hadde de seilt i no sånt som fire timer. Husker ikke helt.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke slik at jeg hadde vært redd for å bli slått rundt i en båt med mer marginal stabilitet. Det er heller det at disse båtene blir vanskeligere å kontrollere "allerede" i stiv/sterk kuling. En trygg havseiler bør kunne seiles effektivt på skarp kryss i liten storm+. Dette for å kunne krysse seg ut fra en le kyst ved motorstopp i drittvær (ja, det er da man får farlig motorstopp). En båt med marginal stabilitet vil da være vanskelig å kontrollere. Hvis den i tillegg har grunn kjøl og ror vil den skjære opp i vinden hver gang krengingen blir opp i 25 grader. Dvs ca en gang pr bølge hvis båten er mye basert på skrogstabilitet.

 

Sett at man har rullestorseil og stor 150% rullefokk, men ingen stormfokk på kutterstag. Det er pålandsvind, sterk kuling i tyskebukta og man har fått dritt i dieselen. Da må man kunne krysse med de seila som er. Dvs at båten må tåle å seiles selv med for mye seil oppe uten å kaste styringen ukontrollert i hver bølge.

 

Da vil veldig, veldig mange av dagens turbåter komme til kort. De båtene som gjør det best på en real bankekryss viser derfor stort sikkerhetspotensiale i vanskelige situasjoner. Det viktigste er dog å vite hvor grensen for sin egen båt går og å utstyre denne fonuftig med små og solide nok seil til å kunne takle slike situasjoner. Hvis båten tenderer til å kaste styringen allerede ved 20 graders krenging bør man tenke seriøst på kutterstag, unngå rullemast og heller ha konvesjonelt storseil med et tredje rev. Hvis man først har rullemast må man kjøpe et tryseil til å sette i reservesporet i masten og trene på å sette dette opp.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes også det er mer interessant hva testet båt koster og ikke hva den koster levert urigget og uten frakt til vann

http://www.melfarmarine.com/pdfer/Prissamm...ods%20baade.pdf

 

Det er vel en av de mest infame og dummeste sammenligninger jeg har sett, og viser vel egentlig bare at at journalisten ikke forstår prosentregning.

Det kan vel ikke så vanskelig å skjønne at kjøper man en kartplotter til 40 000 blir det prosentvis større utgift i forhold til grunnprisen hvis denne er 750000 i forhold til 1600000 :crazy:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, en kan spørre seg. Hva er vitsen med å gå ut fra Skagen i full storm...

Det er liten vits , men så er heller ikke 20ms full storm og i den vinden så er det slett ikke så ukonfortabelt sålenge vinden kommer inn bakfra. Så kan det blåse opp når man er midt i det , også om det bare blåste f.eks 15ms da man dro og da setter man seg selv og båten på prøve.

 

For å gjenta meg selv, hvordan forklarer dere som mener at billige båtene ikke er lagd for dårlig vær at disse gjentatte ganger krysser både Atlanterhavet og andre hav uten å havne i store problemer?

Jeg har ihvertfall ikke sagt at de ikke klarer seg , jeg sa bare at jeg i en slik situasjon ville foretrekke å være ombord i f.eks en 80talls najad istedet for en kliss ny delphia

 

 

Det er vel en av de mest infame og dummeste sammenligninger jeg har sett, og viser vel egentlig bare at at journalisten ikke forstår prosentregning.

Det kan vel ikke så vanskelig å skjønne at kjøper man en kartplotter til 40 000 blir det prosentvis større utgift i forhold til grunnprisen hvis denne er 750000 i forhold til 1600000 :crazy:

Nå har vel de tatt utgangspunkt i hva forhandleren tilbyr og forlanger når de ber om stor kartplotter , jeg synes ikke den artikkelen er så gal , er vel ikke så mye bedre å få det om man sitter og lurer på hva disse båtene koster med sånn og sånn utstyr

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og tenker på all denne nyttelastproblematikken.

 

På min Bav 36 står det 1000kg i nyttelast.

Er det negativt for båten at det er satt så lavt?

Er det bare en grei måte å legge inn sikkerhetsmarginer?

 

Sier det veldig mye om båtens kapasitet, eller kan det være en trugghet at det ikke oppgis mer enn den kan klare med gode marginer?

Eller forteller det faktisk at båten er meget ustabil?

Link to post
Share on other sites

Det er vel en av de mest infame og dummeste sammenligninger jeg har sett, og viser vel egentlig bare at at journalisten ikke forstår prosentregning.

Hadde det bare vært journalisten ikke forstår prosentregning så hadde alt vært såre vel.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel en av de mest infame og dummeste sammenligninger jeg har sett, og viser vel egentlig bare at at journalisten ikke forstår prosentregning.

Det kan vel ikke så vanskelig å skjønne at kjøper man en kartplotter til 40 000 blir det prosentvis større utgift i forhold til grunnprisen hvis denne er 750000 i forhold til 1600000 :crazy:

 

Artikkelen er bare fullstendig håpløs. Helt enig med deg.

 

Å snakke om prosentvis prisavvik på en båt der man har valgfrihet etter grunnprisen, med en båt der man forhandler om en ferdig løsning som bygges etter avtale og spesifikasjoner.... Helt molbo :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en skal være så hard i dømmingen av denne artikkelen og definere den som molbo og lignedene... Den er tross alt Svensk og sikkert betalt av svensk indrustri som kan tjene på det... I likhet med Seilastestene som er kjøpt og betalt av enkelte annonsører om en leser hva de som uttaler seg på vegne av ekspertene her på forumet skriver..

 

Så en for ta dette som den er verdt.... og prosenter er fint når en ønsker å oppnå et bestemt resultat.... noe denne testen helt tydelig viser og som etter mitt syn de oppegående her på forumet alt har fått med seg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På min Bav 36 står det 1000kg i nyttelast.

Er det negativt for båten at det er satt så lavt?

Er det bare en grei måte å legge inn sikkerhetsmarginer?

 

Sier det veldig mye om båtens kapasitet, eller kan det være en trugghet at det ikke oppgis mer enn den kan klare med gode marginer?

Eller forteller det faktisk at båten er meget ustabil?

 

Kan ikke svare deg sikkert. Men antar at hvis du laster båten med mer enn 1000kg klarer den ikke krave til kategori A, dvs at den sansynligvis havner i Ce B. Dvs at den ikke velter med en gang noen puster på den da heller. Jeg vet ikke hva som er normal lastekapasitet på en 36 foter. Men siden enzo's hr 34 har oppgitt 1800kg tyder det på en vesentlig mer stabil båt. Den har da også mye tyngre kjøl. Jeg vet ikke hva andre båter rundt 35 fot har. jeg hadde en gang en sun od 35. Regner egentlig ikke med at den har bedre data enn bav'en din. Den var vanskelig å kontrollere når vi presset hardt. Tror forresten at bav 38 ac også har 1000 kg. Da har jo 36'en din mere kapasitet i forhold til størrelsen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå har vel de tatt utgangspunkt i hva forhandleren tilbyr og forlanger når de ber om stor kartplotter , jeg synes ikke den artikkelen er så gal , er vel ikke så mye bedre å få det om man sitter og lurer på hva disse båtene koster med sånn og sånn utstyr

 

Hvis man ser på tallene i tabellen og ikke prosentene og den idiotiske grafen på forsiden er det selvsagt OK. Men å opererer med prosentvis påslag når basis for prosenten er helt forskjellig og presentere dette i en graf er ganske enkelt feil bruk av prosnetregning og vitner om en journalist med manglende mattekunnskaper.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at CE merkingen kommer fram fra data som produsenten av båten leverer i forbindelse godkjennelsen og dette er vel likt for alle merker.

Ja jeg har 1800kg men det samme har oceanis 343 som også er av samme størrelse som min så det er nok ikke så uvanlig.

Oceanisen er veldig mye høyere i fribordet enn min båt og den har betydelig lavere kjølprosent også

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...