Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Hva slags seilas er det egentlig du driver mer Enzo? Svalbard rundt midtvinters?

Ikke ofte du leser om seilbåter som kullseiler, det må bety at:

1. Båtene som er lagd og lages er gode, gode nok.

2. Seilere kjenner sitt eget beste og setter ikke liv og helse på spill i marginale forhold.

Kjenn båten din og vær oppmerksom på hvor grensene går. For grenser finnes uansett om båten kan laste 1000 eller 2000 kg for å holde klasse A.

 

Ja - det siste er jeg enig i. Og som bl.a. Sun Flyer har dristet seg til å påpeke her: Ulike båter har ulike grenser.

 

Man behøver ikke å dra til Svalbard for å lese om båter som kullseiler. Denne tråden fikk av en eller annen grunn kun 4 postinger, og det synes jeg er ganske merkelig!

Link to post
Share on other sites

Det er i en annen tråd her på båtplassen vist til en rapport fra en undersøkelseskommisjon som ble gjort etter en tilsvarende ulykke med en britisk seilbåt i Biscaya. Nå er jeg ikke så veldig glad i statelige kommisjoner, men kunne gjerne sett at noen hadde presset på for å få gjort tilsvarende undersøkelser med ulykker i norske farvann/med norske båter.

 

Jeg vet ikke om det er bare UK som gjennomfører dette, men det hadde nok vært en del nyttig lærdom å hente. Hva med Holland, Frankrike, Tyskland, Danmark og Sverige og andre land vi liker å sammenligne oss med - har de noe system for å etterforske slike ulykker?

 

Problemet er vel at det ikke er et stort nok problem og er ikke aktuelt for så veldig mange av oss og det blir derfor ikke lett å finne penger til dette selv for rike Norge. (Men sett opp en komite for å vurdere om parkeringsplasser på jobben skal sjkaettelegges.........det finner man penger til).

Link to post
Share on other sites

Bare for å være tydelig: Jeg er veldig uenig i alternativ 1.

 

Mener du her at båtene ikke er "gode nok" for alle, eller ikke er "gode nok" for ditt behov?

 

Det er jo et element av hva du skal bruke båten til, og ikke minst hvordan du bruker den som er viktig å få med seg når man skal vurdere om båten er god nok.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener nok at noen av båtene som tilbys på forbrukermarkedet i Norge i dag, ikke er gode nok for de krav som jeg stiller. Jeg seiler ofte forbi Lista, og har opplevd dårlig vær og høy sjø der.

 

Vi har en utmerket service som heter værmeldingen som kan hjelpe deg med å få en rigget færing sikkert rundt Lista - men det betinger at du har tid til å vente på et værvindu......

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis ikke de er gode nok for douro , ja da er de ikke gode nok for alle.det er vel 100% sikkert .

 

Dette var nok postet av hifo i muntert sinnelag.

 

 

Men bare for å være tydelig: Jeg er ikke enig. Det er mange båteiere som er fornøyd med å bruke båten sin først og fremst som volumiøst feriested for seg og sin familie. Og som ikke legger ut på åpne havstrekk, i alle fall ikke uten at de her 100% sikker på at værgudene ikke vill spille dem et puss. Det er klart at slike båtbrukere vil ha helt andre preferanser enn meg.

Link to post
Share on other sites

Hva slags seilas er det egentlig du driver mer Enzo? Svalbard rundt midtvinters?

Kjenn båten din og vær oppmerksom på hvor grensene går. For grenser finnes uansett om båten kan laste 1000 eller 2000 kg for å holde klasse A.

 

Som jeg skrev så ville jeg følt meg tryggere jo mer stabil båten jeg sitter i er , hva slags seilas jeg bedriver ? jeg seiler vel som veldig mange andre og om jeg som mange andre en vakker dag legger ut fra skagen i 20ms så er det vel ikke totalt umulig at vinden kan øke ytterligere før jeg er hjemme og da vil jeg veldig gjerne sitte i en båt som er laget for å tåle tøffere forhold enn de jeg er ute i med størst mulig margin , dette betyr ikke at jeg ikke neste gang kjøper en båt som både er mindre stabil og mer flatbunnet enn den jeg har i dag. Men jeg snakker om å foretrekke egenskaper.

 

Kan det tenktes at jeg har planer om å seile litt lenger enn Svenskekysten i ikke for uoverskuelig fremtid og om jeg da kommer i den situasjonen at det kommer en storm så må jeg ta den der uten å kunne rømme i havn , skulle det vise seg at jeg på det tidspunktet har en lettkjølt båt med større del av stabiliteten basert på skrogbredde så ville jeg nok ønske meg over i en anne båt med %vis større kjølvekt og smalere skrog

Link to post
Share on other sites

Mja, noen som har fått lest testen da, sånn at vi kan komme tilbake til trådens opprinnelige spor...

 

Jeg er spent...

 

Enzo: Som jeg skrev så ville jeg følt meg tryggere jo mer stabil båten jeg sitter i er , hva slags seilas jeg bedriver ? jeg seiler vel som veldig mange andre og om jeg som mange andre en vakker dag legger ut fra skagen i 20ms så er det vel ikke totalt umulig at vinden kan øke ytterligere før jeg er hjemme og da vil jeg veldig gjerne sitte i en båt som er laget for å tåle tøffere forhold enn de jeg er ute i med størst mulig margin , dette betyr ikke at jeg ikke neste gang kjøper en båt som både er mindre stabil og mer flatbunnet enn den jeg har i dag. Men jeg snakker om å foretrekke egenskaper...

 

Jeg hadde aldri lagt ut fra Skagen i 20 m/s. Kanskje det er derfor jeg kan ha en slik båt jeg har :lol: Men når det er sagt, jeg forstår godt at noen ønsker å ha en dønn solid båt og er villig til å betale masse penger for det...

 

Nå tror jeg jo at min båt er ganske så solid, men jeg vet jo ikke og den er "billig" så...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg er spent...

 

Jeg er også litt spent etter å ha skummet gjennom deler av denne tråden.

 

Noen her mener tydeligvis at båtenes kvaliteter er fastslått når den totale elendighet er beskrevet. Dette gjelder selvfølgelig og kanskje med rette bare når man ikke eier den båten som omtales.

 

Det er nok dette som er årsaken til at uttalelsene om akseptabel stabilitet etc. varierer. Kan vi ikke bare si at den båten med best stabilitet i verden er den beste båten på området og resten er noe skitt så er vi ferdige med den diskusjonen.

 

Slik har de jo løst denne problematikken i idrettsverdenen. En vinner i hver øvelse og en bråte med tapere. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen test av 33-35 fotere i det nummeret av seilas jeg fikk på døra i dag iallefall, så det må nok synses om stabilitet og nyttelast i noen måneder til først.

 

Det var derimot et par artikler om langtur og skikkelige langturbåter: Den nye X-45'en, Emblem (B46) og Empire (B42)

Link to post
Share on other sites

Mja, noen som har fått lest testen da, sånn at vi kan komme tilbake til trådens opprinnelige spor...

 

Jeg er spent...

 

 

 

Jeg hadde aldri lagt ut fra Skagen i 20 m/s. Kanskje det er derfor jeg kan ha en slik båt jeg har :lol: Men når det er sagt, jeg forstår godt at noen ønsker å ha en dønn solid båt og er villig til å betale masse penger for det...

 

Nå tror jeg jo at min båt er ganske så solid, men jeg vet jo ikke og den er "billig" så...

 

 

Vi dro ut fra Skagen i fjor vinter på kvelden i 23 m/s sent på kvelden og seilte på det hele natta. Det var en fantastisk tur, og det var utrolig beroligende å vite at båten ikke hadde noe problemer med å takle det, og mannskapet koste seg. Spesielt utover natta da fullmånen dukket opp over svenskekysten. Denne turen kommer jeg aldri til å glemme. Det var 2 grader i lufta og cockpiten var full av vann mange ganger, men autopiloten styrte bra og vi hadde kanskje den flotteste natteseilasen jeg kan huske. virkelig en utrolig natt. Ble veldig glad i ulltøyet og seildressen under den turen, hvis ikke hadde det nok blitt en ganske kald og fuktig tur.

 

Slikt vær kommer du og alle andre ferieseilere også til å møte på på et eller annet tidspunkt, og da vet man virkelig å prise seg lykkelig for at man har en trygg farkost hvor konstruktørene ikke har tatt høyde for at folk holder seg i land når det er slikt vær.

 

På vei hjem fra skottland hadde vi veldig gode værmeldinger, men var nødt til å runde lindesnes før lørdagen, for da var det meldt sterk kuling ti liten storm fra nord. Vi reiste over på mandag, og fikk dette uværet allerede på onsdagen. Værmeldingene tok jammen feil! Da hadde vi fortsatt halvannet døgn til lindesnes. Det var også en flott tur, men bølgene i nordsjøen er virkelig annerledes enn i skagerak. Utrolig bratte, men allikevel utrolig flotte og fascinerende. I slikt vær hadde vi ikke klart å nyte den flotte turen uten å ha en båt som er laget for det.

Link to post
Share on other sites

Mja, noen som har fått lest testen da, sånn at vi kan komme tilbake til trådens opprinnelige spor...

 

Jeg er spent...

Testen var over rett før helgen så den kommer nok ikke før i neste nummer

 

 

Jeg hadde aldri lagt ut fra Skagen i 20 m/s. Kanskje det er derfor jeg kan ha en slik båt jeg har :lol: Men når det er sagt, jeg forstår godt at noen ønsker å ha en dønn solid båt og er villig til å betale masse penger for det...

Det hadde jeg gjort og har flere ganger dratt fra havn i såpass med vind men ikke sålenge det er snakk om å gå mot vinden , med vinden aktenfor tvers så er ikke det noe problem.

Når det gjelder

masse penger for det
så er vel det et definisjonsspørsmål , personlig så betalte vel jeg for min 2004mod det man betaler for en ny Hanse 370 som er nogenlunde utstyrt så om du mente meg i samme åndedrag som du sa masse penger så er jeg enig i at det er masse penger , 10 000.- er også masse penger for meg men det er vel ikke akkurat unormalt mye penger å legge i en båt hvis man snur seg litt rundt på fjorden og ser hva som finnes der.
Link to post
Share on other sites

Disse trådene,som nesten alltid startes av de som vet alt om Bavaria,

 

Nå handlet denne tråden faktisk ikke om Bavaria.

Dette kunne blitt en interessant debatt om seilbåt, hvis ikke de samme som alltid hadde kommet med personkarakteristikkene sine og generell skittkasting.

Vi bør prøve å unngå dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...