Gunga Din Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 rekker ikke o vare med i dette racet..............jobbet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zitt Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 På vår vei til St. Peterburg er vi nå på høyde med den estiske øyen Saaremaa(Øsel på norsk). Saaremaa er Estlands største øy. Øyen ligger i Østersjøen, sør for øyen Hiiumaa. Saaremaa har et areal på 2 673 km², og høyeste punkt er 54 moh. Administrasjonssentrum på øyen er byen Kuressaare med 16 000 innbyggere. Øyen har ca. 39 000 innbyggere. Arkeologiske funn viser at øyen har vært bebodd i 5000 år. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 endelig i mål på leg 4, #339. nå er det tur til St.Petersburg Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Viking.1 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Velkommen etter Careka. Dessverre er barene i Auckland tom for rom nå, så du får nøye deg med russisk vodka i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Stockholm til St. Petersburg krever litt fintenking på DC. Kritisk runding klokken ca klokken 3 i natt. Og hvis man ikke regner riktig kommer man ikke i riktig vinkel inn fjorden til mål. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Zitt Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Ikke det at jeg(Teeny) har noen ambisjoner om god plassering, men like forbannet er det når jeg åker rett på land og ikke det akkurat på et skvalpeskjær. Denne gangen var det den estiske øyen Osmussaar som stod i veien. Øyen har fått sitt navn etter den norrøne guden Odin, og sagnet sier at Odin ligger begravet her. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Men om du ikke hadde gjort den kursendringen 1,5 NM før du gikk på, ville du strøket forbi uten å gå på. Selv var jeg 400 meter fra å gå på grunn på Örö. Heldigvis har de akkurat opphevet forbudet ( fra og med 1/1 2015) mot å gå iland. Det hadde vært forbudt siden 1915. Redigert 10.Mars.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Zitt Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Ja, kan du forstå den manøveren jeg gjorde der, Herman? Jeg tror jeg skulle teste ut fart i forskjellige retninger, eller noe slikt! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Et spørsmål angående sailonline.org og VMG: Etter å ha gått fra aktiv til passiv seiling i WOR fra Sanya til Auckland passerer jeg omtrent akkurat nå mållinjen. I den sammenheng la jeg på nytt merke til en detalj som jeg har stusset på tidligere. Se på VMG på denne skjermdumpen: Her er jeg rett før målgang, gjør 2 knops fart, men min VMG er -1.99. Hvordan har de regnet ut VMG, eller hvilket geopunkt er VMG regnet ut fra? Jeg burde hatt en positiv VMG all den tid jeg nærmer meg mållinjen...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Herman Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Etter noen dager med undring over VMG i starten av min SOL-karriere (tilsvarende problemstilling som du har) fant jeg fasiten; VMG regnes ut i forhold til vinden. Når du seiler MOT vinden vil den være positiv. Optimal kryssvinkel er den vinkelen hvor VMG er høyest. Når du seiler FRA vinden er VMG alltid negativ. Da er målet å ha så høy negativ VMG som mulig. Hvis du bruker "rattet" til å sette kursen vil VMG vises nedenfor polardiagrammet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Framtia! Nå må du våkne! På tide å brekke 90 grader styrbord! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 er vi ikke på vei til Brasil...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Viking.1 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) Her er jeg rett før målgang, gjør 2 knops fart, men min VMG er -1.99. Hvordan har de regnet ut VMG, eller hvilket geopunkt er VMG regnet ut fra? Jeg burde hatt en positiv VMG all den tid jeg nærmer meg mållinjen...? Som Herman sier, så angir VMG (Velocity Made Good) hastigheten målt i forhold til vindretning. Det du etterspør er hastigheten i retning et gitt punkt (i dette tilfellet mållinjen). På SOL kalles det VMC (Velocity Made good to Course). Det kan du få fram ved å holde nede Alt-tasten og klikke to eller tre ganger på instrumentpanelet. På SOL angir VMC til enhver tid hastighet mot neste rundingspunk, og til slutt mållinjen. SOL har altså 4 ulike modus på instrumentpanelet, som du roterer mellom ved å holde nede Alt-tasten og klikke på panelet til du får ønsket modus. Redigert 11.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Grattla VIKING med 1 plassen på turen til St P. God oppvarming før Leg 5. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Zitt Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Grattla VIKING med 1 plassen på turen til St P. God oppvarming før Leg 5. Applaus fra "Teeny" også! Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 (redigert) Takker. Det blir jo en interessant start på Leg 5. Gjelder å komme seg tidlig på toppen av denne. Blir nok en tur mot Antarktis dette! VOR utsetter nok starten, men hva gjør SOL? Redigert 11.Mars.2015 av Viking.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Får følge av jetstrømmen sørpå Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Herman Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 SOL har altså 4 ulike modus på instrumentpanelet, Instrumentpanelet Den var ny for meg. Hva er det du omtaler som instrumentpanel? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Ok, jeg fant det ut. Det er det feltet hvor speed, course, TWA VMG osv vises. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LALUNA II Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 SWR2014-2015 Leg 5 - Auckland to Itajaí This race will now start on Tuesday, 17 March 2015 at 0100utc. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Herman Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Start klokken to om natta (norsk tid) når man skal på jobb neste dag er ikke veldig optimalt. Det blir litt finnavigering etter start, selv når starten er flyttet. Noen som kjenner årsaken til at starten er flyttet til midt på natten? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Viking.1 Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Starten legges normalt sett til dagtid lokal tid. De ønsker nok å være mest mulig synkron med VOR. Husk også at det ikke bare er europeere som delter på SOL, og det er ikke fair at tiden skulle tilpasses til Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 (redigert) Starten legges normalt sett til dagtid lokal tid.På dagtid lokal tid er greit, men 0100 UTC er 1400 på New Zealand. Det hadde ikke vært noe problem å ha starten 3-4 timer tidligere. De eneste delene av verden som da har natt ligger i Stillehavet Redigert 14.Mars.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Careka Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Man setter bare noen DC, så går det greit, ikke helt optimalt , men greit nok. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Halleluja! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.