Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

bra gjort Viking :thumbsup:

 

 

Gratla, Viking,   pause til neste løp. Gunga & Amatore, har fått landkjenning på samme øy,  er det Kebab sjappe der tro  ?  

 

ikke noen kebab....en ekte churrasco og ett par :cheers: ,

 

besettningen gjorte myteri, mens jeg låg o sov......kjølhalning venter :thumbsdown:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk folkens! Andreplassen er jeg selvsagt storfornøyd med. Men samtidig er jeg litt irritert på meg selv fordi jeg mener jeg var i posisjon til å vinne hele greia, men ødela det hele gjennom 2 feil jeg gjorde i avgjørende øyeblikk. Den første var en feil alle opplever en gang i blant.I forbindelse med det siste slaget glemte jeg å slette en DC jeg hadde satt tidligere. Etter at jeg hadde slått ble så denne fyrt, som slo meg tilbake på babord halser. Jeg måtte altså slå ennå en gang, med en performance loss som en jibb i storm som resultat. Irriterende! :nonod:

 

Den ande feilen var at da jeg i går kveld meldte at jeg hadde gitt gass, så ventet jeg en halvtime for lenge med å gi bånn gass. Det skyldes at jeg var i overkant for opptatt med å holde høyde på de nærmeste konkurrentene for å få maks effekt av vindskiftet rett før målplassering. Jeg skulle bare tråkket til, så fikk det bære eller briste.

 

Men som sagt, jeg er alt i alt kjempefornøyd på en etappe der det faktisk var veldig utfordrende å ligge i tet fordi vi lå foran lavtrykkene som kom durende med vinden. Da er det ikke rom for mange feil  før de som jager bak er forbi. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye Viking.1, det skal litt til å orke å sitte stand-by slik man må for å henge med så høyt på listene som du gjør :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er det fine med ruter, Vanntro. Når jeg har bestemt meg for hvor jeg vil være 6-12 timer fram i tid så gjør ruteren resten av jobben. Så tiden foran skjermen er ikke så ille.  :smiley:

 

Men slagene tar jeg manuelt hvis det er mulig, spesielt når det er så tett i toppen som det var her. Og i innspurten var det viktig å få med seg alle wx-ene.  De siste 6 timene styrte jeg mer eller mindre manuelt. Mest fordi det var spennende. Heldigvis falt innspurten på en fridag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste plottere bruker great circle ruter. Noen lar deg velge om du vil ha rhumbline eller GC. Du kan enkelt sjekke det ved å zoome langt ut på plotteren og sette to WP langt fra hverandre langs samme breddegrad . Dersom plotteren angir 270 grader for en rute vestover, så bruker den rhumbline. Dersom den angir mer enn 270 grader benytter den GC. NB! avstanden mellom punktene må være lang, bruk f.eks. 1000nm mellom punktene.

Link to post
Share on other sites

The Ocean Q1 series included the Sailonline World Race Legs 3, 4 and 5 from Abu Dhabi to Itajai via Sanya and Auckland, travelling more than 18,000nm. Nacrr won with 16 points (6,3,7) from Rafa (21:12,4,5) and Viking (23:3,18,2). The legs were won by Exmeromotu, rumskib and ita10267. The races covered many different oceans, seas and weather systems. Leg 3 had several crucial stages, not least navigating the tricky light winds of the Malacca Strait. An early decision was required in Leg 4 after entering the Pacific Ocean between the Philippines and Taiwan where the winning route took a northeast then south east course, before heading south near Vanuatu. Winning Leg 5 required surfing the strong weather systems in the southern ocean, as well as picking the best latitude particularly approaching Cape Horn. There were more than 1800 entrants over the three legs, so winning this series is testament to superb SOLing. Congratulations nacrr!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ikke mange deltagere å oppleve fra Norge. Stort sett bare to gamle travere :saint: Ja og teeny :thumbsup:

 

Hook Island Sprint 2015  Race starts: Apr 11th 16:00 UTC / 18:00 LT

 

Santa Monica Ron Miel Regatta 2015 allerede under veis

 

Hauraki Reverse TIMED Race 2015  Race starts: Apr 12th 01:00 UTC / 03:00 LT Her kan en selv velge starttidspunkt ut fra vindstyrke fram til - RACE CLOSE: Sunday, 19 April at 2300utc

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svein og jeg cruser, mens teeny står på. Vi eldre seiler etter køya og et nødvendig korreksjon når WC caller på oss. Hook Island.

 

WC - Ikke Winston C som sa at hele lande var avhengig av han fordi hans initialer var WC :yesnod: En av grunnene til at engelskmenn ikke sier WC men toalett.

 

Nå hae jeg følelsen av at de forfølger meg siden jeg tok en moose nordover - får se hvor lenge de våger å holde følge med meg :lol:

 

Svein #8 og teeny gik rett sørover.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En liten oppsummering av turen til Kanariøyene!

Det hele minnet veldig mye om de turene vi, "gutta boys", hadde til øyene i ungdomstiden.

Med entusiasme og pågangsmot gikk vi løs på 2 uker i varmen. Vi trengte ikke mat, vi trengte ikke søvn, men vi holdt et høyt tempo.........i en uke!

Så begynte kreftene å ebbe ut, sakte men sikkert utover i uke 2. Konsentrasjonen og dømmekraften sviktet, og vi opplevde at vi ikke klarte å holde tritt med de rundt oss. Vi forsov oss, mistet retningssansen og gjorde mange fatale feil, og det var såvidt vi rakk flyet hjem.

 

Men det tok ikke lang tid før vi lovet oss selv at vi skulle gjøre det bedre neste gang! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er bare å sette en DC  så seiler du ut fra kysten,  justere kan gjøres i kveld.

Jeg er klar på SOL og VOR.

 

Nesten sommer her i dag,  rydda i hagen  så det er gjort, så slipper eg å høre fra Admiralen at det må gjøres  når eg he lyst å seile litt.

 

Lykke til alle.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...